Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Stripverhalen hebben de wereld veroverd en horen dus thuis in school. Niet achter in de klas, voor het geval dat het kind klaar is met rekenen, maar als onderdeel van het lessenpakket
433.75 --- Stripverhalen-basisonderwijs --- 434 --- Lezen: didactiek lagere school --- Stripverhalen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Basisonderwijs --- Methodologie
Choose an application
De bestaande leesmethodes blijken niet altijd even geschikt voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Ze zijn te 'speels', vertrekken meestal van verhalen en zijn daardoor in bepaalde opzichten te abstract. Vaak zijn ook de bijhorende werkboekjes niet aangepast. Die aanpassing gebeurt met Aap-zee-koe, vanuit de praktijk door Hilde Cornelis en Ilse Van Beversluys. Aap-zee-koe is duidelijk, visueel gestructureerd, voorspelbaar en realistisch. Van bij de aanvang staat de essentie van het lezen centraal: een woord wordt geanalyseerd in zijn verschillende componenten, namelijk de letters, en deze worden weer samengevoegd tot een zinvol geheel: het woord. En het kind wordt gewezen op de betekenis van het woord dat het leest. Er werd geopteerd zoveel mogelijk met tekeningen te werken. Personen met autisme hebben nood aan het visualiseren van abstracte zaken, en wat is er abstracter dan onze gesproken of geschreven taal? Van in het begin wordt duidelijk gemaakt dat lezen te maken heeft met de realiteit: de woorden die je leest, verwijzen naar dingen uit de werkelijkheid. Het lezen wordt ook onmiddellijk functioneel gemaakt: je kan niet alleen iets zéggen, maar je kan het ook opschrijven zodat jij en anderen het altijd opnieuw kunnen lezen. Of omgekeerd: anderen schrijven iets neer en jij kan het nu of later lezen en begrijpen wat gevraagd of bedoeld wordt. (Bron: covertekst)
Taalverwerving ; autisme. --- 101142.jpg --- Autisme ; kinderen --- Lezen ; didactiek --- 462.4 --- 475.26 --- Autisme --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Leesonderwijs --- Lezen --- Autistische kinderen --- (zie ook: Leesvaardigheid)
Choose an application
Dit inleidende boek uit de reeks 'Taal & didactiek' behandelt de belangrijkste aspecten van het onderwijs in het aanvankelijk en technisch lezen. In 2011 verschijnt de 3e geactualiseerde editie. Aanvankelijk en technisch lezen biedt ondermeer informatie over het leesproces en gaat uitvoerig in op het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters. Er is veel aandacht voor de leesinstructie en de bijbehorende werkvormen. Ook het signaleren en remediëren van leesproblemen komt aan de orde. In een apart hoofdstuk worden de meest recente leesmethodes en benaderingen binnen het leesonderwijs besproken. Deze derde druk is volledig geactualiseerd en aangepast aan de nieuwste methoden en ontwikkelingen. Het technisch lezen heeft een belangrijker plaats gekregen. Er is meer aandacht voor instructie bij technisch lezen, opbrengstgericht werken en trendanalyses. Er zijn praktijkvoorbeelden toegevoegd en de visies op het leesonderwijs komen explicieter aan bod. Hoofdstuk 3 is uitgebreid met de onderwerpen pictolezen, het klankkastje en het werken met prentenboeken.
Aanvankelijk lezen. --- Aanvankelijk lezen ; didactiek --- basisonderwijs --- didactiek van het Nederlands --- Aanvankelijk lezen --- Technisch lezen --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
ill.
475.26 --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- begrijpend lezen: didactiek lagere school --- begrijpend lezen --- Lezen --- Lager onderwijs --- Schrijven --- Spel --- Methodologie
Choose an application
Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Goed leren lezen heeft weinig te maken met intelligentie, maar alles met de rijpheid en ontwikkeling van de hersenen. Ook wordt er vaak te snel van uitgegaan dat ?een leesachterstand wel dyslexie zal zijn?, wat lang niet altijd het geval is.Oefenen, en nog eens oefenen, is vaak de aanpak wanneer het lezen achterblijft. Oefenen met lezen heeft echter geen zin als de werkelijke oorzaak van de achterstand niet bekend is. We zouden onszelf vragen moeten stellen als: is een kind in zijn ontwikkeling wel toe aan leren lezen? Hoe is de samenwerking van de ogen? Kunnen zij een rustig beeld creëren zodat de letters stilstaan? En zijn de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden die nodig zijn om te kunnen leren lezen voldoende ontwikkeld?In dit praktische boek wordt uitgelegd hoe kinderen met een grote leesachterstand veel vorderingen kunnen maken. Spelenderwijs leren, letters kleien, de juiste leesbladen om woordstukken te automatiseren, werken met de Lire-kaarten®: dit boek nodigt uit om zelf aan de slag te gaan. Zo wordt lezen een plezier!Marijke van Vuure heeft meer dan veertig jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met leesachterstanden. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie en leesproblemen in het algemeen, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken. Marijke schreef ook het veelgevraagde boek ?Dyslexie en touwtjespringen?.Bron: https://uitgeverijakasha.nl/boeken/leren-lezen-doe-je-met-je-lijf/
Aanvankelijk lezen ; didactiek --- Leerstoornissen ; kinderen --- Didactics of Dutch --- leesproblemen --- talenonderwijs --- taalverwerving --- aanvankelijk lezen --- motoriek --- lezen --- Lager onderwijs --- Aanvankelijk lezen --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Leesstoornissen ; kinderen
Choose an application
Leren lezen vormt een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Kinderen die moeite hebben met lezen ondervinden daarvan ook nadelen bij andere vakken en waarschijnlijk in de rest van hun leven. Het is daarom zeker de moeite waard om extra energie en tijd te investeren in het bestuderen van de methodiek van het leesonderwijs. Bij die bestudering wordt uitgegaan van drie onderwijsleerpakketten : "Schatkist", een kleuterprogramma voor kinderen van vier en vijf jaar; "Veilig leren lezen", voor het aanvankelijk leesonderwijs en "Wie dit leest" voor het voortgezet lezen. Samen vormen zij de Basis voor lezen. Om verbalisme te voorkomen en de motivatie van de gebruikers te versterken, zijn in dit boek een aantal vragen en praktijkopgaven opgenomen. Om deze vragen en opdrachten te benatwoorden of uit te voeren, is het soms noodzakelijk om leeslessen bij te wonen of te geven en om observaties te verrichten.
lezen --- voorbereidend lezen --- aanvankelijk lezen --- leermethoden --- didactiek --- Nederlands --- 456.1 --- 475.1 --- Lezen-didactiek --- 475.26 ) * LEZEN --- 475.26 --- didactiek : basisonderwijs : lezen (ler) --- Aanvankelijk lezen --- Lezen ; basisonderwijs --- Voorbereidend lezen --- 838 --- lezen: didactiek lagere school --- Moedertaal: lezen --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Voortgezet technisch lezen --- Lager onderwijs --- Didactiek
Choose an application
Het maan roos vis woordjes-kwartet is bedoeld voor kinderen die leren lezen op de basisschool. Met dit spel kunnen ze toepassen wat ze op school geleerd hebben.
Aanvankelijk lezen --- Kwartetspelen --- Lager onderwijs --- Taal --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 475.1 --- Leermiddelen --- Nederlands --- Woorden --- Aanvankelijk lezen ; didactiek --- Gezelschapsspelen --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Games --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Letters --- Taalverwerving --- Basisonderwijs --- Woordenschat --- Woord --- Letter --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
De belangrijkste aspecten van de theorie en praktijk van het lesgeven in begrijpend en studerend lezen komen hier aan de orde : leesvormen en doelstellingen, de afzonderlijke leesvaardigheden en de manier waarop die het beste aangeleerd en toegepast kunnen worden in onder- en bovenbouw, leesmethoden, toetsing, evaluatie en zorgverbreding.
Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- moedertaalonderwijs --- begrijpend lezen --- didactiek --- basisonderwijs --- Nederlands --- 475.26 --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Leesinstructie --- Leesmethoden --- Toetsing --- Werkvormen --- Zorgverbreding --- D40889.jpg --- begrijpend lezen: didactiek lagere school --- moedertaal --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Lezen --- Logopedie --- Didactisch proces --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Dit boek gaat over het leren lezen van en luisteren naar complexe teksten. Dit zijn teksten die moeilijk zijn door bijvoorbeeld de structuur, het taalgebruik of de achtergrondkennis die nodig is. Als leerlingen deze teksten - die zo de moeite waard zijn! - begrijpend kunnen lezen, brengen ze hun leesvaardigheid op een hoger niveau.
Begrijpend lezen. --- lezen --- studiemethoden --- leesvaardigheden --- begrijpend lezen --- moedertaalonderwijs --- Didactics of Dutch --- leesopvoeding --- Lezen ; didactiek --- leesonderwijs --- 456.2 --- Leren lezen --- Verdiepend lezen --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Vakdidactiek --- 475.26 --- Taal en letterkunde; overige talen --- vakdidactiek --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Schrijven --- Spel
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|