Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
La rémunération des enseignants.
Author:
ISBN: 9222018621 9789222018628 Year: 1978 Publisher: Genève : Bureau international du travail,


Book
Réseaux et territoires : les régulations intermédiaires dans le système scolaire en Communauté française
Authors: --- ---
ISBN: 2930344946 Year: 2005 Publisher: Louvain-la-Neuve : Presses universitaires de Louvain-la-Neuve [presses de l'U.C.L.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les régulations intermédiaires désignent, dans le système scolaire, les dispositifs qui tendent à orienter les pratiques des établissements, des enseignants ou des familles au sein d'un territoire local. En Communauté française de Belgique, cette réalité renvoie de longue date aux pouvoirs organisateurs et aux réseaux d'enseignement mais, plus récemment, à des dispositifs territoriaux comme les conseils de zone. Dans un contexte où les politiques scolaires visent à renforcer la cohérence du système dans son ensemble pour faire face aux problèmes récurrents d'une forte inégalité et d'une faible efficacité, l'importance des régulations intermédiaires du système est croissante. De nouvelles fonctions de régulation du travail des enseignants se développent au sein des réseaux d'enseignement et sont portées par des professionnels divers (conseillers pédagogiques, formateurs, inspecteurs). Par ailleurs, les conseils de zone (et bientôt des bassins scolaires ?) cherchent à réguler l'offre scolaire et les relations entre les établissements dans une même région. La visée de ce livre est de mieux faire connaître les acteurs, les modes de fonctionnement, les tensions ou contradictions de ces régulations intermédiaires. Il s'agit aussi d'en montrer les enjeux et les dilemmes. Comment promouvoir des balises pédagogiques communes tout en respectant la liberté pédagogique des réseaux ? Comment articuler de nouveaux modes de régulation basés sur la concertation territoriale avec les régulations institutionnelles opérées par les pouvoirs organisateurs et les réseaux ? Comment une régulation territoriale peut-elle contrebalancer la tendance à la ségrégation entre les différents établissements d'une même zone ?


Book
De leraar : professioneel leren en ontwikkelen
Authors: ---
ISBN: 9789033478123 Year: 2010 Volume: *2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is onmogelijk om leraren tijdens hun opleiding voor te bereiden op alle uitdagingen die ze doorheen hun loopbaan zullen tegenkomen. Bijgevolg zien velen het belang in van nascholing of andere vormen van professioneel leren. Vaak gaat men ervan uit dat zo'n initiatieven een invloed zullen hebben op het leren van leerlingen. Maar is dat wel degelijk het geval? Deze publicatie wil nascholers ondersteunen bij het opzetten van professioneel leren dat een positieve invloed heeft op het leren van leerlingen. Meer bepaald werd relevant onderzoek over dit thema toegankelijk gemaakt voor de Vlaamse context. Het uitgangspunt daarbij was een Nieuw-Zeelandse review, die het werk was van Helen Timperley en haar collega's. Zij trachtten antwoorden te geven op vragen zoals: Heeft professionele ontwikkeling een positieve invloed op het leren van leerlingen? Wat zijn de kenmerken van effectief professioneel leren van leraren op het vlak van taal, wiskunde, wetenschappen en sociale constructies van leraren over leerlingen? Welke rol spelen leerlingenevaluaties, schoolleiders, bestaande lerarentheorieën en professionele leer- of praktijkgemeenschappen in effectief professioneel leren? Over welke aspecten van het geschetste thema zijn er nog geen uitspraken mogelijk op basis van het beschikbare onderzoek?


Book
Het evangelie volgens Lieven Boeve : mijn ambitie voor onderwijs
Author:
ISBN: 9789401457545 Year: 2019 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lieven Boeve is sinds 2014 directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de grootste onderwijsspeler in België.Onder zijn impuls werd werden onder meer het pedagogisch project van de katholieke dialoogschool gelanceerd en de inspanning geleverd om scholen beter te laten samenwerken onder 1 bestuur. Stuk voor stuk ambitieuze ideeën die door de ene met lof en de andere op controverse werden onthaald.In dit boek vertelt Boeve op opvallend openhartige wijze over zichzelf en zijn visie op het onderwijs. Hij pleit, geïnspireerd door de christelijke traditie, voor "excellent en genereus" onderwijs in scholen, en ontkracht tegelijk enkele hardnekkige onderwijsmythes. Steeds heeft hij daarbij oog voor de verbindende kracht van de dialoog.Bovenal is Het evangelie volgens Lieven Boeve een uitnodiging om mee te denken. Zowel over de toekomst van het katholieke schoolnetwerk, als die van het onderwijs en de samenleving in het algemeen.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789401457545/Het-evangelie-volgens-Lieven-Boeve

Listing 1 - 4 of 4
Sort by