Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Teachers --- Salaires --- Salaries, etc --- Enseignants --- #SBIB:316.334.1O260 --- #SBIB:316.334.2A531 --- Arbeidsmarkt voor onderwijzend personeel --- Organisatiesociologie: arbeidssituatie en arbeidsomstandigheden: andere diensten: overheid, onderwijs, onderzoek, gezondheid, cultuur en recreatie --- 371.12 --- 331.2 --- leraars - leraars, statuut --- loon - salaris
Choose an application
Les régulations intermédiaires désignent, dans le système scolaire, les dispositifs qui tendent à orienter les pratiques des établissements, des enseignants ou des familles au sein d'un territoire local. En Communauté française de Belgique, cette réalité renvoie de longue date aux pouvoirs organisateurs et aux réseaux d'enseignement mais, plus récemment, à des dispositifs territoriaux comme les conseils de zone. Dans un contexte où les politiques scolaires visent à renforcer la cohérence du système dans son ensemble pour faire face aux problèmes récurrents d'une forte inégalité et d'une faible efficacité, l'importance des régulations intermédiaires du système est croissante. De nouvelles fonctions de régulation du travail des enseignants se développent au sein des réseaux d'enseignement et sont portées par des professionnels divers (conseillers pédagogiques, formateurs, inspecteurs). Par ailleurs, les conseils de zone (et bientôt des bassins scolaires ?) cherchent à réguler l'offre scolaire et les relations entre les établissements dans une même région. La visée de ce livre est de mieux faire connaître les acteurs, les modes de fonctionnement, les tensions ou contradictions de ces régulations intermédiaires. Il s'agit aussi d'en montrer les enjeux et les dilemmes. Comment promouvoir des balises pédagogiques communes tout en respectant la liberté pédagogique des réseaux ? Comment articuler de nouveaux modes de régulation basés sur la concertation territoriale avec les régulations institutionnelles opérées par les pouvoirs organisateurs et les réseaux ? Comment une régulation territoriale peut-elle contrebalancer la tendance à la ségrégation entre les différents établissements d'une même zone ?
Instructional systems --- Education and state --- Teaching --- Systèmes d'enseignement --- Education --- Enseignement --- Politique gouvernementale --- 371.21 --- 37.014.5 --- 371.212 --- 371.12 --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- onderwijspolitiek - schoolpact --- leerlingen --- leraars - leraars, statuut --- Systèmes d'enseignement
Choose an application
Het is onmogelijk om leraren tijdens hun opleiding voor te bereiden op alle uitdagingen die ze doorheen hun loopbaan zullen tegenkomen. Bijgevolg zien velen het belang in van nascholing of andere vormen van professioneel leren. Vaak gaat men ervan uit dat zo'n initiatieven een invloed zullen hebben op het leren van leerlingen. Maar is dat wel degelijk het geval? Deze publicatie wil nascholers ondersteunen bij het opzetten van professioneel leren dat een positieve invloed heeft op het leren van leerlingen. Meer bepaald werd relevant onderzoek over dit thema toegankelijk gemaakt voor de Vlaamse context. Het uitgangspunt daarbij was een Nieuw-Zeelandse review, die het werk was van Helen Timperley en haar collega's. Zij trachtten antwoorden te geven op vragen zoals: Heeft professionele ontwikkeling een positieve invloed op het leren van leerlingen? Wat zijn de kenmerken van effectief professioneel leren van leraren op het vlak van taal, wiskunde, wetenschappen en sociale constructies van leraren over leerlingen? Welke rol spelen leerlingenevaluaties, schoolleiders, bestaande lerarentheorieën en professionele leer- of praktijkgemeenschappen in effectief professioneel leren? Over welke aspecten van het geschetste thema zijn er nog geen uitspraken mogelijk op basis van het beschikbare onderzoek?
Permanente vorming --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- beroepsvervolmaking --- lerarenberoep --- professionaliteit --- onderwijsonderzoek --- School management --- Research on teaching --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- Teacher training --- Methodology --- 450.7 --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- management --- onderwijs --- personeelsbeleid --- professionalisering --- schoolbeleid --- Academic collection --- 371 --- 371.12 --- 371.13 --- 37 --- Onderwijspersoneel 371.12 --- Sociologisch onderzoek 303.1 --- leraren --- lerarenopleiding --- lerarenbegeleiding --- nascholing --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleidingen --- Onderwijsonderzoek --- Professionalisering --- Lerarenopleiding --- lerarenopleidingen --- 100963.jpg --- Leraren --- leerkrachten --- Lerarenopleiding : CVO --- Permanente vorming ; onderwijs . Vlaanderen --- 377.8 --- Navorming --- onderwijs - school --- leraars - leraars, statuut --- leraars, opleiding - leraars, bijscholing --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Bijscholing --- Competenties --- Levenslang leren --- Professionele ontwikkeling --- Nascholing --- Leraar --- Competentie --- Directie
Choose an application
Lieven Boeve is sinds 2014 directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de grootste onderwijsspeler in België.Onder zijn impuls werd werden onder meer het pedagogisch project van de katholieke dialoogschool gelanceerd en de inspanning geleverd om scholen beter te laten samenwerken onder 1 bestuur. Stuk voor stuk ambitieuze ideeën die door de ene met lof en de andere op controverse werden onthaald.In dit boek vertelt Boeve op opvallend openhartige wijze over zichzelf en zijn visie op het onderwijs. Hij pleit, geïnspireerd door de christelijke traditie, voor "excellent en genereus" onderwijs in scholen, en ontkracht tegelijk enkele hardnekkige onderwijsmythes. Steeds heeft hij daarbij oog voor de verbindende kracht van de dialoog.Bovenal is Het evangelie volgens Lieven Boeve een uitnodiging om mee te denken. Zowel over de toekomst van het katholieke schoolnetwerk, als die van het onderwijs en de samenleving in het algemeen.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789401457545/Het-evangelie-volgens-Lieven-Boeve
371 --- 371.12 --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs - school --- leraars - leraars, statuut --- School management --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- 450.4 --- onderwijsvisie --- filosofie --- kwaliteitszorg --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 371.058 --- 37 <493-17> --- 371.014 <493-17> --- 371.014 <493-17> Onderwijspolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijspolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Onderwijs en maatschappij --- Katholieke dialoogschool --- Kwaliteitszorg --- 37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- katholiek onderwijs --- onderwijskwaliteit
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|