Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren bestaat uit drie delen. Deel 1 biedt, na een verkenning van meerdere perspectieven op talent en talentontwikkeling, inzicht in de pedagogische betekenis en de waarde van talentgericht werken. De auteurs beschrijven dit als ontwikkelwerk, erkenningswerk en verbindingswerk. Deel 2 biedt vijf handelingsvormen die richting gevend zijn voor het praktisch handelen: Aansluiten, Aanwakkeren, Aanmoedigen & Temperen, Bijzonder maken en Verbinden. De auteurs gaan in deel 3 aan de hand van bestaande kennis en eigen empirisch onderzoek in op drie thema's die gerelateerd zijn aan de talentgerichte benadering: succeservaringen, rolmodellen en de werking van talentprojecten als preventiestrategie. Het boek is verrijkt met levendige casuïstiek en praktijkvoorbeelden. Bij het boek hoort een website met opdrachten en oefeningen, beeldmateriaal, links naar artikelen, methodiekbeschrijvingen en webcolleges. Talentgericht werken met kwetsbare jongeren is geschreven voor studenten en (beginnende) professionals die zich in hun studie of werk richten op het ontwikkelingsgericht begeleiden van jongeren. Het kan gebruikt worden als studieboek in bacheloropleidingen van het hbo en in de curricula voor specifieke uitstroomprofielen.
Social policy and particular groups --- talentmanagement --- allochtone jongeren --- jeugdwerk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- competentiemanagement --- Jeugd --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Kwetsbaarheid --- Hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- Talenten --- Talentontwikkeling --- Participatie --- Maatschappij --- PXL-Social Work 2017 --- jeugdwelzijn --- jeugdzorg --- jeugdhulpverlening --- talentontwikkeling --- 494 --- 323 --- kwetsbare jongeren --- kansen vergroten --- persoonlijke groei --- maatschappelijke participatie --- Jeugdwerk --- Maatschappelijk werk : methodiek --- Kwetsbare jongeren --- 374.3 --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- Sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- 362.8
Choose an application
Als jongeren werkelijk hun talenten willen inzetten, is het noodzakelijk dat ze leren wat hun krachten en kansen zijn en hoe ze deze kunnen ontwikkelen. Talentgericht werken met kwetsbare jongeren biedt inzicht in de wijze waarop sociale professionals samen met jongeren aan persoonlijke groei en maatschappelijke participatie kunnen werken.Talentprogrammas zijn van grote betekenis om kwetsbare jongeren te inspireren, te motiveren en samen met hen nieuwe of andere mogelijkheden te creëren.Talentgericht werken met kwetsbare jongeren bestaat uit drie delen. Deel 1 biedt, na een verkenning van meerdere perspectieven op talent en talentontwikkeling, inzicht in de pedagogische betekenis en de waarde van talentgericht werken. De auteurs beschrijven dit als ontwikkelwerk, erkenningswerk en verbindingswerk.Deel 2 biedt vijf handelingsvormen die richting gevend zijn voor het praktisch handelen: Aansluiten, Aanwakkeren, Aanmoedigen & Temperen, Bijzonder maken en Verbinden. De auteurs gaan in deel 3 aan de hand van bestaande kennis en eigen empirisch onderzoek in op drie themas die gerelateerd zijn aan de talentgerichte benadering: succeservaringen, rolmodellen en de werking van talentprojecten als preventiestrategie. Het boek is verrijkt met levendige casuïstiek en praktijkvoorbeelden. Bij het boek hoort een website met opdrachten en oefeningen, beeldmateriaal, links naar artikelen, methodiekbeschrijvingen en webcolleges.
Social policy and particular groups --- talentmanagement --- allochtone jongeren --- jeugdwerk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- competentiemanagement --- Jeugd --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Kwetsbaarheid --- Hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- Talenten --- Talentontwikkeling --- Participatie --- Maatschappij --- Jeugdbeleid --- Jeugdwerk --- Kwetsbare jongeren --- 494 --- 323 --- kwetsbare jongeren --- kansen vergroten --- persoonlijke groei --- maatschappelijke participatie --- Maatschappelijk werk : methodiek --- 374.3 --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- Sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- 362.8 --- Talent --- Jongere
Choose an application
In het boek wordt een nieuwe benadering in de bescherming van kinderen gepresenteerd. Hulpverleners in de jeugdzorg en kinderbescherming kunnen hiermee potentieel risicovolle situaties beoordelen en vinden hierin praktische hands-on strategieën voor het opbouwen van een samenwerkingrelatie met de ouders. Uit de praktijk blijkt dat dit op de lange termijn kindermishandeling en uithuisplaatsing kan voorkomen. Er zijn weinig beroepsgroepen waarbij emotie zo'n grote rol speelt als bij hulpverleners in de jeugdzorg en de kinderbescherming. Logisch; het gaat immers om kwetsbare kinderen die bedreigd worden in hun ontwikkeling, of erger. Daarom heeft ook iedereen een oordeel over het werk van deze hulpverleners. Zij liggen vaak onder vuur: omdat ze wél ingrijpen of omdat ze níet ingrijpen. Het gevolg is dat hulpverleners steeds vaker risicomijdend gedrag vertonen - het beruchte Savanna-effect - dat tot meer uithuisplaatsingen van kinderen leidt. De auteurs bieden een beter alternatief: ze hebben in de praktijk vastgesteld dat samenwerking met het gezin de beste resultaten oplevert. In 9 hoofdstukken worden zowel het theoretische kader als de praktijkelementen van Signs of Safety uitgebreid behandeld. Dit praktijkboek laat zien hoe je deze benadering steeds kunt toepassen: van intake via onderzoek en beoordeling tot afsluiting van het dossier
Social policy and particular groups --- jeugdbescherming --- jeugdhulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- Jeugdzorg --- Jeugdbescherming --- Gezinsproblemen --- Gezinsgericht werken --- Hulpverlening --- Gezin --- Teamwerk --- Ouders --- 323.4 --- gezin --- good practice --- jeugdzorg --- kindermishandeling --- kwetsbare jongeren --- 364.044 --- Kinderbescherming --- Kindermishandeling --- Methodiek --- Jeugdbescherming. --- Jeugdzorg. --- gezin. --- good practice. --- jeugdzorg. --- kindermishandeling. --- kwetsbare jongeren. --- kinderen
Choose an application
Academic collection --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- jeugdhulpverlening --- kwetsbare jongeren --- Jeugdhulpverlening --- bijzondere jeugdbijstand --- resilience --- vulnerability --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.74 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- gezinspedagogiek --- gezinspedagogiek. --- Gezinspedagogiek.
Choose an application
Moeilijk gedrag van jongeren en kinderen is soms zo appellerend dat je het niet aan je kunt laten voorbijgaan. Toch is het helemaal niet evident om met kwetsbare kinderen relaties aan te gaan. Moeilijk gedrag vertoont zich immers niet zomaar.Dit boek gaat in op het concept van de interne relatie en leert ons hoe we in relatie kunnen afstemmen met kwetsbare mensen, zodat ze de balans in zichzelf kunnen terugvinden.Doorheen dit boek speelt de link tussen theorie en praktijk een belangrijke rol. Vanuit een praktische insteek en aan de hand van heldere cases stellen de auteurs een model op voor hulpverleners, opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Zo biedt het een nieuwe manier om efficiënt te leren omgaan met kinderen en jongeren die via hun gedrag laten zien dat ze het moeilijk hebben.(bron: http://www.lannoo.be)
#PBIB:+107.21 --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 323 --- Probleemgedrag --- kwetsbare jongeren --- jeugdzorg --- Conflicten --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- Jongeren ; hulpverlening. --- Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- cliënt-hulpverlener relatie --- orthopedagogiek --- jeugd --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- PXL-Social Work 2018 --- gedragsproblemen --- kinderen --- jongeren --- hulpverlening --- Jeugdzorg --- Kwetsbare jongeren --- 364.04 --- Gedragsproblemen --- Crisishulpverlening --- Hulpverlening --- Kinderen --- Jeugd --- Conflicthantering --- Gedragsprobleem --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- probleemgedrag --- Jongere
Choose an application
Met deze campagne wil de Stichting sportclubs stimuleren om in hun beleid en werking aandacht te hebben voor migrantenjongeren. Dit magazine geeft praktijkvoorbeelden en getuigenissen van sportstimuleringsinitiatieven voor migrantenjongeren.
316.7:796 --- #SMV:000001 --- #SMV:algemeen sport --- #SMV:beleid --- #SMV:sociologie --- 616.5 --- België --- Discriminatie --- Integratie --- Migranten --- Racisme --- Sport --- Sport en integratie --- jeugdzorg --- kwetsbare jongeren --- migrantenjongeren --- Brochure --- Meisjes --- Sportclubs --- VBS-Brochure --- etnisch-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- multiculturele samenleving --- racisme --- sport --- vrijetijdsbesteding --- migranten: sport --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- Gymnastiek naar doelgroepen --- integratiebeleid --- Sociology of sport --- sportbeleid --- sportclubs --- allochtone jongeren --- Sociology of minorities --- sociale integratie --- Jeugdsport --- Allochtonen --- Jeugd --- Sportclub --- Allochtoon --- Autochtoon --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond --- #SMV:000001. --- #SMV:algemeen sport. --- #SMV:beleid. --- #SMV:sociologie. --- België. --- Discriminatie. --- Integratie. --- Migranten. --- Racisme. --- Sport en integratie. --- Sport. --- jeugdzorg. --- kwetsbare jongeren. --- migrantenjongeren. --- Sociologie van de sport. --- Gymnastiek naar doelgroepen.
Choose an application
Studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) melden zich steeds vaker aan voor een studie in het hoger onderwijs. Veel studierichtingen in het hoger beroepsonderwijs en op universiteiten zijn geschikt voor deze groep jonge mensen. Ambitieuze scholieren met vaak specifieke mogelijkheden, vaardigheden en kennis. In het hoger onderwijs kunnen deze kwaliteiten verder worden ontwikkeld en tot volle ontplooiing komen. Desondanks lopen studenten met ASS veel risico op studievertraging en studie-uitval.Deze wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme is samengesteld door studentendecanen en studiekeuzeadviseurs werkzaam bij Fontys Hogescholen. Zij hebben hun ervaring en aanpak met het werken met studenten met ASS bijeengebracht in deze uitgave. Ook studenten zijn daarbij betrokken.Dit boek in de Reeks Educatief bevat informatie die de behoefte aan extra aandacht voor studenten met ASS onderbouwt. Aandacht die nodig is vanaf het moment dat de student een studiekeuze wil maken. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de studie ligt er ook een taak voor studieloopbaanbegeleiders en docenten om – binnen de wettelijke mogelijkheden – studenten met ASS te begeleiden naar een succesvolle afronding van de studie.Dit KompASS voor studiesucces levert daarmee een bijdrage aan meer kennis over autisme in het algemeen en over studeren met ASS in het bijzonder. Een pleidooi voor studenten met ASS die willen studeren in het hoger onderwijs. (Bron: covertekst)
autisme --- Pupil counseling. Pupil guidance --- studiebegeleiding --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Autistic youth --- Education [Higher ] --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Leerlingbegeleiding --- Orthopedagogiek --- Studiebegeleiding ; kwetsbare jongeren --- 462.4 --- Studiebegeleiding --- hoger onderwijs --- 616.2 --- Autistische kinderen --- Autisme --- Studenten --- Studieresultaten --- Kinderen --- Geïntegreerd onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Provincie West-Vlaanderen --- Student --- Studieresultaat --- Kind --- Hoger onderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Er zijn sportclubs die er bijzonder goed in slagen om jongeren te bereiken die zich in een maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden. De vraag is dan: hoe doen ze dat? Wat zijn de kritische succesfactoren die maken dat jongeren er zich thuis voelen en wat heeft een club nodig om zich duurzaam te kunnen engageren? Dit praktijkonderzoek gaat in op de concrete vragen hoe het sportaanbod vandaag bruikbaar, bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar en begrijpelijk wordt gemaakt voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, en wat we daaruit kunnen leren. Verschillende perspectieven komen aan bod: dat van de jongeren, van de trainers en van de experts.
Social problems --- Sociology of sport --- verenigingsleven --- sportclubs --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Sociology of minorities --- jeugd --- Kwetsbaarheid ; kinderen --- Jeugd ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- probleemjongeren --- sport --- 680 Sport --- jeugdsport --- 663 Jeugd --- 796.036 --- Jeugdsport --- Sportclubs --- Kwetsbare jongeren --- SMV:000001 --- SMV:sport --- SMV:agogiek --- SMV:categorie --- SMV:sociologie --- SMV:organisatie --- 362.7 --- 379 --- PXL-Education 2015 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- sportbeleid --- jongerenproblematiek --- sportverenigingen
Choose an application
De organisatie Habbekrats neemt het op voor alle kinderen die niet over basisrechten beschikken of daarin door de samenleving tekort worden gedaan. Met een uniek model geeft de vzw jongeren de kansen die ze van hun omgeving niet krijgen.Elk kind is een held doet dat model uit de doeken. Respect, authenticiteit, juist luisteren en het onvoorwaardelijk aanvaarden van elke jongere zijn daarbij basiswaarden. Door de nadruk te leggen op gelijkheid, solidariteit en rechtvaardigheid, op warmte en het belang van de waarheid, streeft Habbekrats samen met de jongeren naar een positieve aanpak van problemen.Met echte verhalen van 'kansenjongeren' schetst dit boek het ontstaan en de werking van Habbekrats. Soms triest, soms intens gelukkig, maar altijd met jongeren in de hoofdrol.
Social problems --- Age group sociology --- armoede --- kinderen --- PXL-Social Work 2017 --- kansarmoede --- jongeren --- jeugdzorg --- levensverhalen --- Jongeren --- Diversiteit --- Welzijnswerk --- 323 --- Jeugdzorg --- Jeugdhulpverlening --- kwetsbare jongeren --- Kinderarmoede --- Sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- C5 --- opvoeding --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Kansarmoede --- Jeugd --- Jeugdwerk --- Vlaanderen --- Jeugdwelzijnswerk --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Gedragsproblemen --- Sociale welzijnszorg --- Gedragsprobleem --- Emigratie --- Jongere
Choose an application
Het Steunpunt Cultuur, Jeugd en Sport (2007-2011) verricht in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap beleidsvoorbereidend en beleidsr elevant onderzoek. In deze uitgave worden resultaten van de 'Sport voor allen'- thema's toegelicht, met name over het opnemen van vrijwilligersfuncties in de sport, over socio-economische aspecten in de sport en de sportparticipatie, alsook over laagdrempelige initiatieven ter promotie van de fysieke activiteit en de sport. We denken hierbij aan bijzondere methodieken voor de begeleiding van kansarme jongeren, aan de 10.000-stappen regel om volwassenen fysiek actiever te laten zijn en aan initiatieven om kinderen in een schoolse context (Brede School) meer fysiek actievere prikkels te kunnen aanbieden. (Bron: covertekst)
Sportbeleid --- Vlaanderen. --- Age group sociology --- sport --- Sociology of sport --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Social policy --- Flanders --- Youth with social disabilities --- Flanders (Belgium) --- Sports --- Belgium --- Sociological aspects --- Moral and ethical aspects --- Academic collection --- 617.12 --- Vlaanderen --- kwetsbare jongeren --- vrijwilligerswerk --- 796 --- Brede school --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Promotie --- Sport --- Vrijwilligerswerk --- 111743.jpg --- Sport ; Vlaanderen --- 616.5 --- laagdrempelig sporten --- sportpromotie --- Sport; politiek, wetgeving en organisatie --- Actieve levensstijl --- Jeugd --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Jongere
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|