Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze bundel is in de eerste plaats bedoeld ter ondersteuning van basisscholen die het lessenpakket Leefvormen willen inzetten, maar kan ook zelfstandig worden gebruikt als achtergrondinformatie door al wie aandacht wil besteden aan homoseksualiteit binnen een diversiteitsperspectief. In het eerste hoofdstuk ("Hoe legitimeren wij ons?") vinden leraren de fundamenten waarop de school het beleid rond diversiteit en discriminatie kan baseren. In hoofdstukken 2 ("Wanneer zijn we effectief?") en 3 ("Hoe geven we les?") wordt het duidelijk waarom de gekozen methoden werkelijk bijdragen tot een afname van discriminatie. In hoofdstuk 4 worden suggesties gegeven over het implementeren van de methodiek kringgesprekken. In hoofdstukken 5 en 6 leest u hoe er voor deze gevoelige onderwerpen een draagvlak kan gecreëerd worden binnen de school en onder de ouders.
Diversiteit --- Kringgesprek --- Leefvormen --- Relationele ontwikkeling --- Seksuele ontwikkeling --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education
Choose an application
Dit EE-Cahier biedt houvast om kringgesprekken en forum nieuw leven in te blazen. We leren uit onderzoek hoe bepalend de klassfeer kan zijn op de ontwikkeling en het leren van kinderen. Aandacht voor deze klassfeer geeft bijgevolg meer rendement niet enkel op terrein van de sociaal-emotionele ontwikkeling maar ook op de terreinen van het traditionele leren. Oog hebben voor de beleving van kinderen en oog hebben voor de problemen waarmee kinderen de klas binnenkomen, zijn altijd al stokpaardjes geweest van het E.G.O. En de thematiek lijkt actueler dan ooit. Alarmerende berichten over kinderen met zware emotionele problemen zijn niet langer zeldzaam.
didactiek --- gesprekstechnieken --- klasklimaat --- kringgesprekken --- projectonderwijs --- 454.21 --- didactische werkvormen --- werkvormen --- 478.9 --- Axenroos --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Welbevinden --- Klasklimaat --- Kringgesprekken --- didactische werkvormen (ler) --- klassfeer --- kringgesprek --- Gesprekstechnieken --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 474.2 --- 474.22 --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Klas --- Klasgeest --- School --- Didactische werkvormen --- Klassengesprekken --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Klassenmanagement --- Relaties tussen leerlingen --- Kleuteronderwijs --- Klassengesprek --- Didactische werkvorm
Choose an application
De bedoeling van dit basiswerk is theoretisch-didactische inzichten naar de praktijk te vertalen. Tevens wil het een referentiekader bieden om didactische werkvormen op hun relatieve waarde te schatten. De grote variatie in voorbeelden en illustraties maakt meteen duidelijk dat het niet gaat om utopische handelingsvoorschriften, maar om theoretisch gefundeerde én realiseerbare manieren van aanpak. De volgende didactische werkvormen worden behandeld: het doceren, het vertellen, de demonstratie, het leergesprek, de publieke discussie, het kringgesprek, het groepswerk, het rollenspel, het simulatiespel, het practicum en de taken. In het hoofdstuk leerstrategieën vindt u: de projectmethode, de geprogrammeerde instructie en het beheersingsleren.
Volwassenenonderwijs 373.7 --- Beroepsopleiding 377 --- D110682.jpg --- Didactiek --- A. De Block, J. Saveyn --- simulatiespel --- geprogrammeerde instructie --- publieke discussie --- practicum --- demonstreren --- differentiëren --- leergesprek --- taken --- Simulatie --- Kringgesprek. --- Rollenspel. --- Simulatie. --- Didactiek. --- Groepswerk. --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- werkvormen --- media --- leerstrategieën --- projectmethode --- kringgesprek --- beheersingsleren --- groepswerk --- rollenspel --- doceren --- 37 --- 454.21 ) Didactische werkvormen --- didactische werkvormen --- groepsdynamica --- motiveren --- vertellen --- 371.3 --- sociale vaardigheden --- Didactic strategies --- Objectives of teaching --- Didactics of social education
Choose an application
Door middel van het kringgesprek kan de school positief bijdragen aan de attitudevorming van het kind. In een open, ontspannen sfeer leren de kinderen hun mening vormen en deze onder woorden brengen. Zo leert het kind zich vrij opstellen ten opzichte van andere meningen en zich in confrontatie met het onderwerp genuanceerd uitdrukken. Het kringgesprek stimuleert persoonlijke betrokkenheid en motivatie. Deze praktijkboeken helpen de leerkrachten van de betreffende klassen het kringgesprek te voeren. Gegroepeerd rond drie hoofdthema's : bewustwording, zelfvertrouwen, en sociale interactie, zijn er voor elke schooldag onderwerpen aangegeven, voorzien van suggesties en aanwijzigingen voor de leerkracht om het kringgesprek goed en doelmatig te laten verlopen
Didactic strategies --- kringgesprekken --- emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- 454.21 --- Basisonderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Kleuteronderwijs --- Kringgesprek --- Onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Lager onderwijs --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- 471.43 ) Wereldoriëntatie --- differentiatie --- gevoelens --- kringgesprek --- onderwijsmethode --- 474.2 --- Attitudevorming --- Emotionele opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Emotionele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Opvoeding --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- 370.030 --- 478.8 --- Emoties : opvoeding --- Kringgesprekken --- Sociale opvoeding: kleuters --- Sociale opvoeding: lagere school --- Klassengesprekken --- Spreken
Choose an application
Dit boek biedt een zeer compleet beeld van gesprekken in de klas, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden en foto's uit de praktijk. Allereerst wordt duidelijk gemaakt welke plaats mondelinge taal krijgt in Basisontwikkeling. Informatie over taalverwerving, woordenschat en tweede-talige ontwikkeling wordt in dit boek gekoppeld aan de ontwikkelingsgerichte didactiek voor de onderbouw. Vervolgens komt de concrete uitwerking aan de orde: wat doen leidsters en leerkrachten precies om gesprekken met kinderen vorm te geven. In aansluiting daarop worden de verschillende gespreksactiviteiten besproken: gesprekken bij thema's in de groep, gesprekken bij kernactiviteiten en gesprekken in de groepskring. 'Zoeken naar woorden' is bestemd voor pabo-studenten en leerkrachten onderbouw in het primair onderwijs. Daarnaast is het boek bruikbaar voor onderwijsassistenten, ≡peuterleidsters en anderen die de ontwikkeling van jonge kinderen willen bevorderen.
taalvaardigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- mondelinge communicatie --- lerarenopleiding --- Didactics of primary education --- Taalvaardigheid ; kleuteronderwijs --- gesprekstechnieken --- kleuters --- taal --- taalontwikkeling --- 471.41 --- 475.21 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Groepsdynamica --- Kringgesprek --- Rollenspel --- Taalontwikkeling --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekken --- Nederlands --- Taal --- Verbale expressie ; taalonderwijs --- Taal en verbale expressie --- Spreken --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Peuters --- Mondelinge taalvaardigheid --- Relatie kleuterleidster - kleuters --- Gesprek --- Kleuter --- Peuter --- Relatie leraar - leerling
Choose an application
Ton JansenDik, vierkant boekje met daarin meer dan honderd vragen, die elk vergezeld gaan van een afbeelding. Op de linkerpagina staat een vraag met één of meer dikgedrukte woorden op een gekleurde ondergrond. De vragen omvatten tal van onderwerpen en zijn niet te rubriceren. 'Speel je weleens in het bos?', 'Welke geluiden hoor je elke ochtend weer?' 'Heb jij een beschermengel?'en 'Wie heb jij weleens getroost?'. Op de rechterpagina staan kleurrijke illustraties in diverse technieken of kleurenfoto's afgebeeld. Een originele en aantrekkelijke uitgave voor kinderen en ouders om samen te bekijken en daarbij te fantaseren en filosoferen. Op het voorplat een groot vraagteken en een foto van een jong kind. Dat impliceert dat deze uitgave alleen voor jonge kinderen geschikt is, maar het boek is bruikbaar voor een ruime doelgroep (4 t/m ca. 10 jaar). Aparte uitgave die waarschijnlijk het best tot zijn recht komt in klassen- en groepsverband, mede afhankelijk van de creativiteit van leerkracht/begeleider.© NBD Biblion
Kindergarten --- German literature --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- vraagbaken --- Denken --- Vragen stellen --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Prentenboeken --- JB DAMM --- denken --- prentenboeken --- 172 --- 433.7 --- 433.75 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Kleuteronderwijs --- Kringgesprek --- Omgaan met verschillen --- Taal --- autisme --- filosoferen met kinderen --- kinderboeken --- Prentenboeken ; informatief --- Weetjes --- Levenskunst --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Overige vormingsgebieden --- 050025.jpg --- Vragen --- Orthopedagogics
Choose an application
Laat Nellie, Cezar en hun vriendjes Mina, Fred en Leo in de klas tot leven komen. Deze poppenkastpoppen zijn ideaal om taal uit te lokken tijdens het kringgesprek, om poppenkast te spelen of om spelletjes te doen.
471.41 --- Handpoppen --- Kringgesprek --- Poppenkasten --- Poppenspel --- Taalstimulering --- didactisch materiaal --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- poppenspel --- Didactics of Kindergarten --- taalopvoeding --- productief taalgebruik --- receptief taalgebruik --- poppenkast --- 792.9 ) * POPPENSPEL --- Handpoppen - Stokpoppen --- 472.16 --- 373.3 --- C6 --- kleuteronderwijs --- taalonderwijs (x) --- poppenspellen --- luisteren --- spreken --- taalontwikkeling --- 792.97 --- poppen --- scenario's --- 794.31 --- Poppen --- 433.6 --- poppenspelen --- Lager en basisonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- poppenspel, poppenkast --- Kind, spel en speelgoed --- Contains audio-visual material --- mondelinge expressie --- Didactics of Dutch --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- didactische werkvormen
Choose an application
Theoretische achtergronden en praktische werkvormen voor leerkrachten om op een verantwoorde wijze taalactiviteiten te ontplooien bij kleuters.Mac SteenaartIn dit deeltje uit de serie 'Taal & didactiek' wordt ingegaan op de achtergronden van taalontwikkeling bij kleuters. De auteurs zien deze groep als groep die op de basisschool toch anders moeten worden benaderd. De didactiek moet worden afgestemd op de spelende manier waarop kleuters hun wereld ontdekken. Aan de hand van heel veel praktijkvoorbeelden wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven aan de doelgroep (die in het boek met 'je' wordt aangesproken), studenten van de pabo en leerkachten van de onderbouw basisschool. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan praktische zaken (tips, lessuggesties, werkvormen). Het taalgebruik is niet moeilijk, maar de uitvoering wat zakelijk: heel veel tekst, veel paragrafen, opdrachten en kleine zwartwitfoto's. Bevat inhoudsopgave, literatuuroverzicht en een trefwoordenregister.© NBD Biblio
aanvankelijk lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- technisch lezen --- Didactics of languages --- didactiek --- kleuteronderwijs --- taal --- 471.41 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Kindertaal --- Kleuteronderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Ontluikende geletterdheid --- Taal --- Taalmethodes --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- fantasiespel --- kleuters --- kringgesprek --- linguïstiek --- rollenspel --- taalactiviteiten --- taalonderwijs --- taalontwikkeling --- taalverwerving --- vertellen --- voorlezen --- Taalopvoeding ; kleuteronderwijs --- Kleuterschool: taal --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalonderwijs : kleuters --- 472.1 --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van de talen --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Kleuters --- Taalopvoeding --- Nederlands --- Taalactivering --- Kleuter --- Therapie --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Taalstimulering --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Het pedagogisch handelen van de leraar wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken : het eigen beroepsbeeld, de individuele leerling, het groepsproces, de leraar als persoon en de de schoolomgeving.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- Primary education --- intercultureel onderwijs --- pedagogisch klimaat --- lerarenopleiding --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiatie --- 474.23 --- 433 --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Diversiteit --- Groepsgedrag --- Klassenmanagement --- Leerlijnen --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Pedagogisch klimaat --- Schoolorganisatie --- Groepsgesprek --- 473.7 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- Klasklimaat --- Onderwijsstrategieën --- 081571.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- Lerarenbegeleiding --- Schoolmanagement --- Leerlijn --- Leraar --- Jongere --- Directie
Choose an application
taalvaardigheid --- Nederlands --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- Taal ; kleuteronderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- taalontwikkeling --- Dagindeling --- Kringactiviteiten --- Kringgesprek --- Ontluikende geletterdheid --- Taalontwikkeling --- Taalvaardigheid --- leergesprekken --- 471.41 --- Kringgesprekken --- Taal --- Taalontwikkeling ; 4- tot 7-jarigen --- 472.1 --- Taalverwerving ; kleuters --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs --- Taalonderwijs --- Taalverwerving --- Kringen --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- Kringactiviteit --- Kring --- Interactief onderwijs --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|