Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Op elke school zitten begaafde leerlingen. Zij komen er niet 'vanzelf'. Om deze leerlingen volledig tot bloei te laten komen, hebben zij leraren nodig die hen op deskundige wijze begeleiden. In De Gids: over begaafdheid in het basisonderwijs komen alle aspecten aan de orde die van belang zijn voor het herkennen van en het inspelen op de educatieve behoeften van begaafde leerlingen. De Gids biedt daarmee een compleet overzicht voor iedereen die werkzaam is in het basisonderwijs.In dit boek brengen 17 specialisten ieder op hun eigen terrein de nieuwste ontwikkelingen in beeld. Onder redactie van Eleonoor van Gerven hebben zij de meest recente wetenschappelijke inzichten over het lesgeven aan begaafde kinderen verzameld en vertaald naar de praktijk van het basisonderwijs.Het boek is opgebouwd uit drie delen:Deel 1: Herkennen van begaafdheid en onderwijsbehoeftenInclusie en het onderwijs aan begaafde leerlingen: twee geloven op één kussen? ? Eleonoor van GervenBegaafdheid als zijnsfactor ? Tessa Kieboom & Kathleen VenderickxDynamisch testen: ook begaafde leerlingen verschillen in instructiebehoefte ? Wilma Resing & Bart VogelaarHet LOVS als informatiebron ? Pierre Wolters & Sjoerd VerheijdenEen psychologisch perspectief op de profielen van begaafde leerlingen ? Desirée HoukemaMotivatie ? Lianne HoogeveenSociaal-emotionele ontwikkeling? Kathleen Venderickx & Tessa KieboomDeel 2: Onderwijs aan begaafde leerlingenPassend klassenmanagement voor excellente en (hoog)begaafde leerlingen ? Jan KuipersHet ontwikkelen en stimuleren van creativiteit ? David van der KooijCompacten van de leerstof ? Lidy AhlersRijk onderwijs in de 21e eeuw ? Dolf JansonPeergroeponderwijs ? Jaap VeroudenLeertijdgerichte interventies ? Lianne HoogeveenDeel 3: Begaafd en speciaalBegaafde leerlingen met een autismespectrumstoornis ? Eleonoor van GervenExecutieve functies en begaafdheid ? Evelyn Kroesbergen, Dineke Verkaik & Eleonoor van GervenBegaafde leerlingen met dyslexie ? Evelyn KroesbergenBegaafde leerlingen met ernstige reken- & wiskundeproblemen en dyscalculie ? Annemieke Weterings-HelmonsBegaafde leerlingen met ADHD? Eleonoor van Gerven
Hoogbegaafde kinderen ; basisonderwijs --- klassenmanagement (ler) --- executieve functies --- ontwikkelingspsychologie --- hoogbegaafdheid --- opvoeding --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactiek van het lager onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of primary education --- Basisonderwijs --- Hoogbegaafdheid --- Leerproblemen --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Autisme --- Executieve functies --- Dyslexie --- Dyscalculie --- ADHD --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De auteurs gaan ervan uit dat jongeren 'mee'krijgen start bij een aanpak die hen uitdaagt de verantwoordelijkheid voor het leren meer in eigen handen te nemen. In plaats van zelf voortdurend het voortouw te nemen, kunnen leraren er zich beter op toeleggen de lerenden aan te zetten tot zelfsturend en samenwerkend leren. Daartoe bestaan er heel wat methodieken en strategieën die zij gaandeweg in de eigen klaspraktijk kunnen inbouwen. Om duidelijk aan te geven dat deze gereedschappen in alle vakken kunnen worden ingezet, is de tekst verrijkt met en reeks concrete illustraties uit de klaspraktijk.
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Onderwijskunde. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- Educational psychology --- higher education --- didactiek --- Didactic strategies --- Klassenmanagement --- Orde houden ; onderwijs --- #PBIB:+110.62 --- #PBIB:1999.2 --- #A9902A --- 454 --- Klasgebeuren --- Onderwijsbeleid --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Schoolteams --- Vlaanderen --- Zelfsturend leren --- leren --- onderwijsbeleid --- zelfsturend leren --- 371.395 --- 454.22 --- Leerling --- Leren --- Zelfstudie --- 484.21 --- Onderwijs --- klassenmanagement (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- 371.3 --- 454.2 --- Klassebeheer --- Ordeproblemen ; onderwijs --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Zelfstandig leren --- 484.2 --- E100088.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- leerpsychologie --- secundair onderwijs --- #gsdbP --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Zelfstandig werk --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.22 --- 159.95 --- 371.1 --- 371.21 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 489 --- didactisch proces --- onderwijs --- 371.32 --- Leermethoden --- Studiemotivatie (demotivatie van leerlingen, leermotivatie, schoolmotivatie) --- 454.21 ) Zelfsturend leren --- Onderwijsmethoden --- 691 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Pedagogie en didactiek --- 484 --- kwaliteitsbewaking --- leerkracht --- management --- studentenbegeleiding --- zelfstandig leren --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen en jeugd --- Kinderpsychologie --- Zelfgestuurd onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Jeugd --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Leermethode --- Jeugdpsychologie --- Jongere
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|