Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Praten over wat niet goed gaat en oplossingen zoeken en verwoorden is vaak moeilijk voor kinderen en jongeren. Tekeningen bieden daarom een enorme meerwaarde in een gesprek.Tekenpraat is een boek waar je meteen praktisch mee aan de slag kunt. Het richt zich tot ouders en professionals die kinderen en jongeren opvolgen die vastlopen in hun functioneren en dat zelf moeilijk kunnen uiten. Al tekenend gaat de begeleider in gesprek met deze jonge mensen. De tekeningen verbeelden letterlijk wat de jongeren aanreiken. Ze helpen hen om gevoelens te vertalen en gedachten te benoemen, en om samen met hun begeleider tot passende oplossingen te komen. Deze oplossingsgerichte aanpak zorgt voor wederzijds begrip en geeft meer (zelf)vertrouwen om inzichten te bereiken. Deze methodiek werd door de auteurs heel succesvol toegepast bij kinderen en jongeren met autisme. Het visualiseren van gespreksonderwerpen werkt bijzonder inspirerend. Je hoeft als begeleider zelf geen tekentalent te zijn. Het boek geeft je veel handige tips en tricks om je beeldverhaal duidelijker en je gesprek krachtiger te maken.https://www.standaardboekhandel.be/p/tekenpraat-9789464019940
Orthopedagogics --- Creatieve therapie --- kinderen met een mentale beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- non-verbale communicatie --- tekenen --- orthopedagogiek --- visualisatie --- storytelling --- Tekenen --- Kinderen met problemen --- Tekenen ; psychologie --- Visualisatie --- Ondersteunde communicatie (OC)
Choose an application
7 p.
Gifted children --- Parents of gifted children --- Education --- 462.1 --- Kinderen met problemen --- Hoogbegaafde kinderen --- 159.922.76 --- Hoogbegaafde kinderen : basisonderwijs --- Hoogbegaafdheid --- Begeleiding ; onderwijs --- Basisonderwijs --- Kinderen --- 159.922.76 Probleemkinderen. Buitengewoon begaafde kinderen --- Probleemkinderen. Buitengewoon begaafde kinderen
Choose an application
#KVHB:Hechting --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pleegzorg --- 323.5 --- Nederland --- gedragsstoornissen --- gezinsverpleging --- kinderen met problemen --- kinderpsychiatrie --- pleegzorg --- 364.046 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Methodiek --- Pleegzorg --- Therapie --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen
Choose an application
27697
observatietechnieken --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- spelbegeleiding --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- 460.9 --- hulpverlening --- kinderen met problemen --- opvoeding --- orthopedagogiek --- orthopedie --- sociale vaardigheden --- spelend leren --- speltherapie --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- Spelen --- Kinderen --- Spel --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Psychology, Educational --- #GGSB: Psychologie --- 159.92 --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 416 --- Autisme --- Kinderen met problemen --- Kindermishandeling --- Ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Educational Psychology --- Educational Psychologies --- Psychologies, Educational --- Psychologie
Choose an application
Meestal gaat het met kinderen na een scheiding goed, maar een aantal houdt problemen. In dit boek wordt deze problematiek vanuit verschillende gezichtspunten beschreven: sociologische, pedagogische, juridische, psychiatrische en op het gebied van preventie en interventie. Vragen die daarbij aan de orde komen zijn onder andere: Waar gaan de kinderen wonen? Welke adviezen geeft de Raad voor de Kinderbescherming? Hoe erg zijn ouderlijke conflicten? Welke problemen hebben kinderen? Hoe vaak komen oudervervreemding en huiselijk geweld voor? Wat zijn de effecten van wetgeving, voorlichting en cursussen voor ouders en kinderen? Scheidingskinderen is vooral bedoeld voor alleen die in hun werk of op één of andere manier te maken hebben met deze groeiende groep kinderen en jongeren.
Kinderen en echtscheiding. --- echtscheiding --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- kinderen --- gezinssociologie --- #SBIB:316.356.2H3414 --- 322.9 --- huiselijk geweld --- hulpverlening --- Scheiding --- jeugdbescherming --- kinderen en echtscheiding --- kinderen met problemen --- kindermishandeling --- omgangsbegeleiding --- problematische opvoedingssituaties --- vervreemding --- Echtscheiding --- Kinderen en echtscheiding --- S2007804.JPG --- kind en echtscheiding --- Gezinssociologie: echtscheiding: kinderen, (co-)ouderschap --- Overige onderwerpen (echtscheiding) --- 392.3 --- Kinderen --- Eenoudergezinnen --- Jeugd --- Kind --- Eenoudergezin --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:gift 2001 --- #KVHB:Orthopedagogie --- leerproblemen --- leesproblemen --- ontwikkelingspsychologie --- rekenproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- kinderen met problemen --- leren --- pedagogiek --- risicokinderen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornis --- 376.5 --- Kinderen --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Risico's --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Risicogedrag --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Migrantenproblematiek --- Taalstoornissen --- Risicogroepen --- Leerproblemen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Taalstoornis --- Kind --- Risicogroep --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Fysiotherapie --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deze training recht zich tot kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders, en is bijzonder geschikt voor kinderen met problemen ten gevolge van pesten en kinderen met sociale angst of bewegingsangst. Ook kinderen met kenmerken van ADHD, NLD of milde vormen van contactstoornissen kunnen baat hebben bij deze training. De cursus voor de kinderen bestaat uit twaalf sessies. In kleine groepjes (zes tot acht kinderen) vinden communicatie en interactie plaats, via opeenvolgend bewegen, spel en praten. Er wordt gebruikgemaakt van methoddieken uit de bewegingstherapie, de cognitieve gedragstherapie, NLP en imaginatie. In deze training leren de kinderen via spel en beweging beter te luisteren naar hun lichaamssignalen en intuïtie en daar voor zichzelf of naar de ander toe iets mee doen. Ook voor de ouders (en anderen opvoeders) is er een cursus opgesteld. Deze bestaat uit een informatiebijeenkomst en vier sessies. In deze training worden Rogeriaanse uitgangspunten gecombineerd met gedragstherapeutische vaardigheden De ouders worden aangemoedigd om actief te luisteren naar de gevoelens van hun kind. Zij leren ook te onderscheiden wie de meest actieve persoon moet zijn bij het oplossen van problemen. De training biedt kinderen en hun ouders een ondersteuning in de groei naar zelfvertrouwen en de acceptatie van zichzelf en de ander. De kinderen wordt een leerervaring aangereikt, waarbij de volwassenen (therapeuten, ouders, leerkrachten..) structurerend, voorwaardenscheppend en mediërend aanwezig zijn. (Bron: covertekst)
#PBIB:+108.31 --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- sociale vaardigheden --- kinderen --- weerbaarheid --- gedragstherapie --- 433.4 --- Afscheid nemen --- Assertiviteit (Weerbaarheid) --- Basisonderwijs --- Gezinsopvoeding --- Grenzen stellen --- Pesten --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Seksuele kindermishandeling --- Sociale vaardigheden --- Zelfstandigheid --- Sociale vaardigheden kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- assertiviteit --- Educational sciences --- opvoedingsproblemen --- sociale weerbaarheid --- Thérapie comportementale --- NLP --- kinderen met problemen --- oudercursus --- Grenzen --- assertiviteitstraining --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- 433 --- 607.33 --- pedagogiek --- pesten --- psychiatrie --- seksualiteit --- zelfbeeld --- 37.032 --- Kinderen --- Samenleving --- Training --- Weerbaarheid --- Opvoeding in de praktijk --- Gedragstherapie --- 007 --- kinderpsychiatrie --- Gedragsstoornissen --- Ouderschap
Choose an application
In dit boek analyseert de auteur eerst de diepere gronden van schoolproblemen en besteedt hij aandacht aan de complexe organisatie van het hedendaagse onderwijs, zoals die ongunstig kan inwerken op jongeren die uit zichzelf of door gezinsomstandigheden al kwetsbaar zijn (met vaak een 'van kwaad tot erger' als logisch gevolg daarvan). Vervolgens geeft hij aan welke specifieke hulp daarbij kan worden geboden - tot en met derdelijnszorg - en presenteert hij ook een concreet begeleidingsmodel. (Bron: covertekst)
Sociale agogiek --- Schoolproblemen. --- Jeugdwerk- en beleid. --- leerlingenbegeleiding --- casestudies (geneeskunde) --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Sociology of social care --- School management --- schoolproblemen --- Personality development --- leerlinggedrag --- residentiële jeugdzorg --- leermoeilijkheden --- schoolmaatschappelijk werk --- #PBIB:+105.10 --- #SBIB:316.334.1O420 --- #SBIB:HIVA --- #gsdbP --- 419.3 --- 464 --- buitengewoon onderwijs --- gedragsproblemen --- hulpverlening --- jeugdzorg --- leerstoornissen --- onderwijs --- residentiële hulp --- schoolbegeleiding --- 467 --- leerlingen : problemen (ler) --- 37.06 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen --- Gezin --- Jeugd --- Jeugdzorg --- Kinderen met problemen --- Leerlingenbegeleiding --- Residentiële zorg --- 460.2 --- Residentiële jeugdzorg --- leerproblemen --- 371.21 --- 362.74 --- 376 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Methodologie
Choose an application
Kinderen met (dreigende of al ernstig gebleken) problemen ontwikkelen zich opvallend. Een ontwikkeling die zó opvallend is dat die als 'niet normaal' wordt beschouwd, roept vragen op, bijvoorbeeld over wat als 'normaal' geldt, hoe de orthopedagogische hulpverlening daar op kan reageren en wat dan het doel is. Ter gelegenheid van het afscheid van twee bijzonder hoogleraren in de Orthopedagogiek, prof dr. Bieuwe van der Meulen en prof. Dr. Tjalling Zandberg, heeft een aantal collega's aangegeven wat voor hen de actuele richtinggevende ideeën zijn op het gebied van diagnostiek en interventie. Dit boek is daarvan de weerslag; een oefening in bewustwording van doorgaans niet uitgesproken standpunten.
Leer- en gedragsproblemen. --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- justitieel welzijnswerk --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- Children --- Development --- Psychological aspects --- Zandberg, Tjalling --- Festschriften --- van der Meulen, Bieuwe Fokke --- 159.922.76 --- 464 --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthopedagogie --- 460 --- Begeleiding (Coaching) --- Behandeling --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Kinderen --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- 462 --- kinderen (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- orthopedagogiek (gez) --- BEGELEIDING --- Kinderen met problemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Orthopedagogie ; diagnostiek --- S20080775.JPG --- moeilijk opvoedbare jongeren --- probleemjongeren --- sociaal werk --- #KVHB:Orthopedagogie --- 159.922.76 Probleemkinderen. Buitengewoon begaafde kinderen --- Probleemkinderen. Buitengewoon begaafde kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 362.7 --- 376 --- 361.3 --- Gedragsproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Zorgverbreding --- Hulpverlening --- Gezinsbegeleiding --- Thuisbegeleiding --- Opvoedingsproblemen --- Interventie --- Gedragsprobleem --- Leerprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Opvoedingsprobleem --- Diagnose
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|