Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De systeembenadering is een bepaalde manier van kijken naar sociale eenheden als gezinnen, leefgroepen, vriendengroepen, organisaties en andere groeperingen. Hoewel zulke sociale systemen verschillend van karakter zijn, hebben ze gemeenschappelijke kenmerken en wetmatigheden. Om die gemeenschappelijke kenmerken en wetmatigheden gaat het. Dit boek legt verbindingen tussen de theorie en de praktijk van de systeembenadering. In het theoretische deel wordt de lezer geïnformeerd over het begrip systeem, over de kenmerken van systemen en over de communicatie binnen systemen. Het praktijkdeel is gewijd aan de verschillende terreinen, waarbinnen de theorie wordt toegepast: gezinnen, leefgroepen, organisaties en wijken. Hier staat het praktisch handelen, de methodiek, centraal. Waar de toepassing van de systeembenadering doorgaans beperkt blijft tot gezinnen, is de auteur erin geslaagd de toepassing tot andere terreinen te verbreden. Dat ook het systeemtheoretisch kijken naar organisaties is meegenomen, is een belangrijk winstpunt. Op de bijbehorende website is aanvullend materiaal beschikbaar in de vorm van videofragmenten en toetsvragen. Daarnaast is de integrale inhoud van Anders kijken online beschikbaar.
Social psychology --- Sociology of culture --- Sociological theories --- interactieprocessen --- systeemdenken --- systeemtheorie --- gedragsbeoordeling --- Systeembenadering. --- Gedrag --- Communicatie ; sociologie
Choose an application
De systeembenadering is een bepaalde manier van kijken naar sociale eenheden als gezinnen, leefgroepen, vriendengroepen, organisaties en andere groeperingen. Hoewel zulke sociale systemen verschillend van karakter zijn, hebben ze gemeenschappelijke kenmerken en wetmatigheden. Om die gemeenschappelijke kenmerken en wetmatigheden gaat het. Dit boek legt verbindingen tussen de theorie en de praktijk van de systeembenadering. In het theoretische deel wordt de lezer geïnformeerd over het begrip systeem, over de kenmerken van systemen en over de communicatie binnen systemen. Het praktijkdeel is gewijd aan de verschillende terreinen, waarbinnen de theorie wordt toegepast: gezinnen, leefgroepen, organisaties en wijken. Hier staat het praktisch handelen, de methodiek, centraal. Waar de toepassing van de systeembenadering doorgaans beperkt blijft tot gezinnen, is de auteur erin geslaagd de toepassing tot andere terreinen te verbreden. Dat ook het systeemtheoretisch kijken naar organisaties is meegenomen, is een belangrijk winstpunt. Op de bijbehorende website is aanvullend materiaal beschikbaar in de vorm van videofragmenten en toetsvragen. Daarnaast is de integrale inhoud van Anders kijken online beschikbaar. Anders kijken is bedoeld voor opleidingen voor maatschappelijk werkers, sociaalpedagogisch hulpverleners, sociaaljuridisch dienstverleners, pedagogen, psychologen, leraren, artsen, wijkverpleegkundigen, psychiatrisch verpleegkundigen en andere werkers in de gezondheidszorg. Joop Willemse is socioloog en sociaalpsycholoog en was als docent verbonden aan de opleidingen Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Sociaalpedagogische Hulpverlening, Sociaaljuridische Dienstverlening en Creatieve Therapie van de Hogeschool Utrecht. Hij doceerde sociologie, systeemtheorie en andere sociaalwetenschappelijke vakken.
Social psychology --- Sociology of culture --- Sociological theories --- interactieprocessen --- systeemdenken --- systeemtheorie --- gedragsbeoordeling
Choose an application
De interactieve methode die in dit boek wordt beschreven is ontstaan vanuit het werken in de praktijk van creatieve therapie met groepen. De interactieve methode als benaming is een samenvoeging van de woorden 'interactie' en 'actief'. Cliënten in creatieve therapie zijn actief, werken met elkaar en zijn daardoor in interactie met het materiaal en met anderen. Het begrip interactie staat in deze methode centraal. De kracht van de onderlinge hulp is een belangrijk middel bij het oplossen van problemen. De groepsleden kunnen elkaars positieve en negatieve voorbeeld zijn, geven elkaar inzicht en worden door elkaar geconfronteerd met hun eigen gedrag. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt de interactieve methode uiteen gezet. Het tweede deel bevat een aantal opdrachten die toegepast kunnen worden volgens de interactieve methode. Praktijkvoorbeelden verhelderen de tekst. Het boek is bedoeld voor mensen die als creatief therapeut werkzaam zijn in de therapeutische en agogische sector. De beschreven methode is bruikbaar voor open en gesloten groepen, heterogene en homogene groepen. Het kan toegepast worden bij volwassenen en kinderen, zowel in langdurende als kortdurende behandelingen en in verschillende settings. In deze tweede druk is de beschrijving van de methode verder verbeterd en meer onderbouwd. Ook zijn meer praktijkvoorbeelden toegevoegd.
Social welfare methods --- Physiotherapy. Alternative treatments --- Psychiatry --- interactieprocessen --- methoden van het sociaal werk --- groepswerk --- groepen --- creatieve therapie --- Creatieve therapie --- Groepsdynamiek
Choose an application
Dit basisboek gaat over video interactiebegeleiding (VIB), een methode die gebruik maakt van videobeelden en de principes van basiscommunicatie om de begeleiding van cliënten en professionals vorm te geven. De methode is breed inzetbaar en kan worden toegepast in jeugdhulpverlening, thuiszorg, gehandicaptenzorg, jeugdgezondheidszorg, maatschappelijk werk enzovoort.De auteurs belichten video interactiebegeleiding in al haar facetten en behandelen de uitgangspunten en de wijze waarop de videobeelden van interacties met behulp van basiscommunicatie worden geanalyseerd.De illustratieve praktijkverhalen in Video interactiebegeleiding maken duidelijk hoe VIB-ers de uitgangspunten van de VIB-theorie toepassen. Ter verduidelijking van de tekst zijn foto's opgenomen.Op de bij het boek behorende website wordt video-interactiebegeleiding in de praktijk zichtbaar maakt. Drie ouders en enkele pedagogische medewerkers laten zien dat - door gebruik van videobeelden bij de begeleiding - een betere afstemming tussen de gezinssituatie en de groepssituatie tot stand komt.
Social welfare methods --- Didactics --- Telecommunication technology --- interactieprocessen --- interactieve media --- methoden van het sociaal werk --- videotraining --- didactische werkvormen
Choose an application
Choose an application
Het Roos van Leary model:Het model dat in 1957 ontworpen is door Thimoty Leary. Hij ging ervan uit dat bepaald gedrag een bepaalde reactie oproept. Het model is dus gebaseerd op het principe actie-reactie. Het verschaft inzicht in relaties tussen bepaalde gedragingen. Aan de hand hiervan worden gedragspatronen zichtbaar en kan men bewuste keuzes maken in actie en reactie.De Roos van Leary is een communicatiecirkel waarin verschillende gedragspatronen en het effect daarvan worden weergegeven. Een belangrijk gegeven hierbij is dat Leary stelt dat ieder mens alle gedragingen uit het model in zich heeft. Er bestaat meestal wel een voorkeursgedraging. Het model is niet te gebruiken om het karakter van iemand te bepalen.(https://www.thema.nl/roos-van-leary/)
interactieprocessen --- Personality development --- gedrag (mensen) --- groepsontwikkeling --- coaching --- interactie-analyse --- Social psychology --- Adult education. Lifelong learning --- sociaal gedrag --- interpersonele communicatie --- 305 --- Leary --- didactiek --- educatieve spellen --- roos van Leary --- sociale psychologie --- spelmaterialen --- Gedrag --- Roos van Leary --- communicatie --- teamwerk --- trainingen --- 316.77 --- Beïnvloeden --- Communicatie --- 007 --- Games --- Training --- Relaties --- Interactie --- Coaching --- Supervisie --- Intervisie --- Communicatiestoornissen --- Systeemdenken --- Systeemtherapie --- Leary, Timothy --- Teambegeleiding --- Communicatieve vaardigheden --- Groepsdynamiek --- Relatie --- Communicatiestoornis --- Training (sport) --- Training (vorming)
Choose an application
basisonderwijs --- interactieprocessen --- Social psychology --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Sociological theories --- Methods in social research (general) --- Netherlands --- symbolisch interactionisme --- 316.277 --- #SBIB:316.21H71 --- 301 --- Ethnomethodologie. Fenomenologische sociologie. Interactie. Symbolisme. Blumer. Schutz. Garfunkel--(sociologische scholen) --- Theoretische sociologie: symbolisch interactionisme --- Sociolinguistics. --- Symbolism in communication. --- Language and education. --- 316.277 Ethnomethodologie. Fenomenologische sociologie. Interactie. Symbolisme. Blumer. Schutz. Garfunkel--(sociologische scholen) --- Sociologische onderzoeksmethoden (algemeen) --- Sociale psychologie --- Sociologische theorieën --- Nederland
Choose an application
Dit boek is een praktische gids voor alle ggz-hulpverleners die patiëntgericht willen communiceren met hun cliënten of patiënten. Patiëntgericht communiceren werkt. Je bereikt een prettige samenwerkingsrelatie, waarin je je cliënt de best mogelijke zorg kunt bieden. Hij voelt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Hij krijgt meer greep op zijn situatie en vergroot zijn zelfredzaamheid. Dat levert belangrijke gezondheidseffecten op.
patiënt gecentreerde aanpak --- patiëntgecentreerde zorg --- de psychiatrische patiënt : ervaringen en rechten --- interactieprocessen --- Patiëntenbegeleiding --- Gesprekstechnieken --- Communicatie --- Geestelijke gezondheidszorg --- 316.77 --- 305.8 --- 499.4 --- geestelijke gezondheidszorg --- communicatie --- Psychiatrische verpleegkunde --- 606.86 --- psychiatrische patiënten --- psychiatrische verpleegkunde --- verpleegkundige communicatie --- patiënten --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- Mondelinge communicatie --- e-health --- Psychiatry --- emoties --- cliënt-hulpverlener relatie --- gedragsverandering --- gesprekstechnieken --- feedback --- PXL-Healthcare 2016 --- communicatievaardigheden --- Sociology of health
Choose an application
Social welfare methods --- Didactics --- Telecommunication technology --- interactieprocessen --- interactieve media --- methoden van het sociaal werk --- videotraining --- didactische werkvormen --- #KVHB:Video-interactie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:CD-ROM --- audiovisuele communicatie --- communicatie in de hulpverlening --- video --- welzijnswerk, methoden --- 007.3 --- 361.2 --- 361.1
Choose an application
interactieprocessen --- Sociological theories --- Social problems --- intermenselijke relaties --- Social psychology --- gezinspsychologie --- gezinssociologie --- contraceptie --- man-vrouw relatie --- gezinsbeleid --- socialisatie --- Interpersonal relations --- #SBIB:316.356.2H1230 --- C6 --- maatschappij --- analyse --- Z316.7 --- Z==92/11 --- 316.6 --- Cultuur --- Ethiek --- Opvoeding --- Recht --- Relaties --- Samenleving --- Relatievormen: sociologie --- 347.62 <493> --- 316.356.2 --- #gsdbP --- Human relations --- Interpersonal relationships --- Personal relations --- Relations, Interpersonal --- Relationships, Interpersonal --- Social behavior --- Object relations (Psychoanalysis) --- 159.92 --- 392.5 --- 179.7 --- 159.91 --- 301.17 --- Gezins- en verwantschapsvormen: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Huwelijksrecht. Huwelijksvoorwaarden. Huwelijksformaliteiten. Nietigheid, aanvechtbaarheid van het huwelijk. Rechten en plichten van echtgenoten--België --- Gezinssociologie --- Interpersonal relations. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- gezinspedagogiek --- samenlevingsvormen --- 316.356.2 Gezinssociologie --- 347.62 <493> Huwelijksrecht. Huwelijksvoorwaarden. Huwelijksformaliteiten. Nietigheid, aanvechtbaarheid van het huwelijk. Rechten en plichten van echtgenoten--België --- gezinspedagogiek. --- Boek. --- Bundel. --- Relaties. --- Sociale problemen. --- Sociale psychologie. --- Sociologische theorieen. --- interactieprocessen. --- intermenselijke relaties. --- Relationships --- Book --- Edited volume
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|