Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De taallijn : interactief taalonderwijs in groep 1 en 2
Authors: --- --- ---
ISBN: 9077529152 Year: 2006 Publisher: Z.p. Z.p. Expertisecentrum Nederlands Sardes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Peuters interactief met taal : de taallijn VVE : taalstimulering voor jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9077529098 Year: 2005 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat een integratie van de vijf prototype die ontwikkeld zijn binnen de Taallijn VVE: Gesprekken met peuters, Werken aan woordenschat, Interactief voorlezen van verhalende prentenboeken, Ouderbetrokkenheid in peutergroepen met behulp van een gezinsportfolio, Peuters en ICT. Het biedt achtergrondinfiormatie en praktijkvoorbeelden bij het werken aan taalstimulering. (Bron: voorwoord)


Book
Combilist : een instrument voor taalontwikkeling via interactie : praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
Authors: --- ---
ISBN: 9789077529065 Year: 2016 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheid voor een groot deel in interactie: via gesprekken met volwassenen en kinderen in hun omgeving. Die taalontwikkeling begint thuis en zet zich voort in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school. Maar niet iedere interactie is vanzelf geschikt voor taalverwerking. Vaak bieden gesprekken op de basisschool en in peuterzalen minder kansen voor taalverwerving dan de spontane gesprekjes thuis. Daarom is het van belang dat leidsters en leerkrachten ervoor zorgen dat gesprekken in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school zo goed mogelijk de taalontwikkeling stimuleren. CombiList is daarbij een hulpmiddel. (Bron: voorwoord)


Book
Taal100 : interactief taalonderwijs op de basisschool
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789055631063 Publisher: Z.p. Z.p. Expertisecentrum Nederlands Sardes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taal100 is een werkwijze om met het gehele schoolteam het taalonderwijs te verbeteren. De nadruk ligt daarbij op het versterken van de didactische vaardigheden van leerkrachten op alle taaldomeinen. Taal100 gaat ervan uit dat leerkrachten tijdens alle vakken en bij allerlei activiteiten, binnen en buiten de klas, de taalontwikkeling van leerlingen kunnen stimuleren. Het Taal100-boek beschrijft de kenmerken van effectief en interactief taalonderwijs in de basisschool, en het laat zien op welke manier het schoolteam gezamenlijk de vernieuwing van het eigen taalonderwijs ter hand kan nemen. Taal100 is ontwikkeld door Sardes en het Expertisecentrum Nederlands in opdracht van het Ministerie van OCW. Taal100 is geschikt voor groep 1 tot en met 8. De aanpak van Taal100 is gebaseerd op de uitgangspunten van interactief taalonderwijs en sluit aan bij de huidige praktijk van opbrengstgericht werken.


Book
Combilist : een instrument voor taalontwikkeling via interactie : praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
Authors: --- ---
ISBN: 9077529063 Year: 2004 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheid voor een groot deel in interactie: via gesprekken met volwassenen en kinderen in hun omgeving. Die taalontwikkeling begint thuis en zet zich voort in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school. Maar niet iedere interactie is vanzelf geschikt voor taalverwerking. Vaak bieden gesprekken op de basisschool en in peuterzalen minder kansen voor taalverwerving dan de spontane gesprekjes thuis. Daarom is het van belang dat leidsters en leerkrachten ervoor zorgen dat gesprekken in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school zo goed mogelijk de taalontwikkeling stimuleren. CombiList is daarbij een hulpmiddel. (Bron: voorwoord)


Book
Mondelinge interactie Frans in de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9789462927414 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco


Book
Taal nog interactiever
Authors: ---
ISBN: 9789074233880 Year: 2009 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe komt het toch dat tijdens het kringgesprek leerlingen vaker zwijgen dan spreken en luisteren? Kunnen ze op een gestructureerde manier met elkaar in gesprek gaan waarbij u overzicht houdt en er ook nog op een prettige manier geleerd wordt? Hoe organiseert u dat? In het boek Taal Nóg Interactiever vindt u antwoorden in de vorm van een uitgewerkt onderbouw-thema. Er zijn allerlei activiteiten beschreven waardoor leerlingen volop in interactie met elkaar leren. Voor de midden - en bovenbouw bieden de werkvormen bij de taalmethodelessen mogelijkheden om met de leerlingen de doelen voor de mondelinge taal op een leuke en gevarieerde manier te bereiken. Taal Nóg Interactiever draagt bij aan een goede mondelinge taalvaardigheid, een voorwaarde voor een succesvolle leesontwikkeling. Door veel interactie wordt de woordenschat vergroot, waardoor leerlingen makkelijker tot begrijpend luisteren en lezen komen. De werkwijze is door Bazalt ontwikkeld op basis van de elementen uit Interactief Taalonderwijs, Structureel Coöperatief Leren en Meervoudige Intelligentie. De activiteiten in dit boek zorgen ervoor dat leerlingen zich meer aangesproken voelen en betrokken aan de les meedoen.


Book
Zaakvakken en Taal : twee vliegen in één klap! : taalontwikkeling stimuleren bij het zaakvakonderwijs in groep 5-8 van de basisschool
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077529386 Year: 2011 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taalontwikkeling stimuleren bij het zaakvakonderwijs in groep 5-8 van de basisschoolBetekenisvol taalonderwijsTaal speelt een belangrijke rol in het zaakvakonderwijs: kinderen leren via taal. Ze ontwikkelen taal het best in een betekenisvolle context. Het zaakvakonderwijs biedt zulke contexten volop omdat het over de wereld gaat waarin kinderen leven. Maar kinderen ondervinden vaak problemen met de zaakvakken, omdat ze de taal onvoldoende begrijpen. Taal- en zaakvakonderwijs gaan hand in hand en versterken elkaar. Met dit boek leer je taalactiviteiten effectief in het zaakvakonderwijs in te zetten. Een helder en praktisch boek voor leerkrachten van groep 5-8 die betekenisvol, interactief taalonderwijs willen geven. Aansprekende taalactiviteiten in het zaakvakonderwijsHet boek beschrijft welke taalactiviteiten goed werken in het zaakvakonderwijs. De activiteiten zijn gericht op mondelinge interactie, uitbreiding van de woordenschat, conceptuele ontwikkeling, begrijpend lezen van zaakvakteksten, zelf teksten schrijven en het gebruik van internet en webquests. Daarnaast kun je met het boek zelf een activiteitenreeks leren organiseren en plannen. In het boek staan direct bruikbare praktijkvoorbeelden beschreven van de activiteitenreeksen Middeleeuwen, Het hart en Natuurrampen.


Book
Contact ! : actief tweede taal leren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789074233149 Year: 2003 Publisher: Middelburg Middelburg Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (R.P.C.Z.) Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over tweedetaalverwerving gesproken - Vijf fundamentele principes - Didactische structuren - Elkaar beter leren kennen - Woordenschat - Woord- en zinvorming - Van praten naar schrijven - Sociale rollen - Klassenmanagement. Contact! actief tweede taal leren : een smakelijk recept - Index Meervoudige Intelligentie - Index Domeinen van Structureel Coöperatief leren - Literatuur


Book
Peuters interactief met taal : de taallijn VVE : taalstimulering voor jonge kinderen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789077529096 Year: 2005 Publisher: Utrecht Sardes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een uitnodigende, complete uitgave, diestaat voor interactieve taalstimulering en zich ten doel stelt de Nederlandse taalvaardigheid van alle kinderen, maar vooral van kinderen met een taalachterstand, te vergroten. Het boek gaat op praktische wijze in op hoe taalstimulering plaats kan vinden en is voorzien van veel tips, foto's en illustraties. Het helpt bij het bepalen van haalbare doelstellingen en bij de keuze van activiteiten die aansluiten bij kinderen met een taalachterstand. Er is veel aandacht voor de activiteiten op het gebied van mondelinge communicatie, woordenschat, ontluikende/beginnende geletterdheid en ICT. De activiteiten worden beschreven aan de hand van een vaste opbouw, volgens een steeds weer terugkerende cyclus. Ook de inrichting van de speelleeromgeving komt uitgebreid aan bod. Tenslotte biedt het boek aanwijzingen voor de manier waarop ouders betrokken kunnen worden bij taalstimulering. Het gezinsportfolio speelt daarbij een belangrijke rol. De Taallijn legt de basis voor de verdere ontwikkeling vanaf groep 3, maar pleit niet voor verschoolsing van het werken met peuters en kleuters. Met de taallijn doen kinderen op speelse wijze ervaringen op met talige activiteiten.

Keywords

471.41 --- Nederlands --- didactiek --- kleuteronderwijs --- kleuters --- peuters --- taalvaardigheid --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Hoekenwerk --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Interactief leren --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs --- Ontluikende geletterdheid --- Ontwikkelingsdoelen --- Peuters --- Prentenboeken --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolboeken --- Taal --- Taalontwikkeling --- Voorlezen --- Woordenschat --- 475.2 --- Coöperatief leren --- ICT --- Interactief taalonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Mondelinge communicatie --- Taalvaardigheid --- mondelinge communicatie --- woordenschat --- Handboek/cursus --- Interactief onderwijs ; kleuteronderwijs --- Peuters ; kleuteronderwijs --- Taal ; kleuteronderwijs --- Taalstimulering --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Nederlands. --- didactiek. --- kleuteronderwijs. --- kleuters. --- peuters. --- taalvaardigheid. --- Didactiek (Vakdidactiek). --- Hoekenwerk. --- ICT informatie- en communicatietechnologie. --- Interactief leren. --- Klasinrichting. --- Kleuteronderwijs. --- Ontluikende geletterdheid. --- Ontwikkelingsdoelen. --- Peuters. --- Prentenboeken. --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie). --- Schoolboeken. --- Taal. --- Taalontwikkeling. --- Voorlezen. --- Woordenschat. --- 471.41. --- Handboek/cursus. --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie. --- Taal en verbale expressie. --- Taalonderwijs; Nederlandse taal. --- Didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie. --- Didactiek. --- Kleuters. --- Taalvaardigheid. --- Coöperatief leren. --- ICT. --- Interactief taalonderwijs. --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie). --- Leerlijnen. --- Mondelinge communicatie. --- Interactief onderwijs ; kleuteronderwijs. --- Peuters ; kleuteronderwijs. --- Taal ; kleuteronderwijs. --- Taalstimulering.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by