Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Psychologie --- Intelligentietesten --- Tests mentaux --- 159.95
Choose an application
Psychologie --- Intelligentietesten --- Tests mentaux --- 159.9.072
Choose an application
Psychologie --- Intelligentietesten --- Tests mentaux --- 159.9.072
Choose an application
Psychologie --- Intelligentietesten --- Tests mentaux --- 159.95
Choose an application
Hoe wordt intelligentie eigenlijk gemeten? Het lijkt een simpele vraag, maar er blijken in het Nederlands taalgebied tal van intelligentietests te bestaan, in allerlei verschijningsvormen en met verschillende uitgangspunten. Nederland en Vlaanderen mogen zich gelukkig prijzen met over het algemeen goed genormeerde tests voor diverse doelgroepen en gericht op een scala aan doeleinden, zoals preventie, selectie, plaatsingsbeslissingen en specifiekere psychodiagnostische vraagstellingen.Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik biedt een handzaam overzicht van intelligentietests, intelligentiemeting en belangrijke themas die samenhangen met het intelligentieterrein: theorieën, modellen, classificatie van scores van hoog- tot laagbegaafdheid. Ook de toepassing van deze onderwerpen in het gehele proces van psychodiagnostiek komt aan bod. De nadruk ligt op het CHC-model van intelligentie en de wijze waarop dit model zichtbaar wordt in de diverse tests en beschrijvingen van testuitkomsten. Het handboek is als studie- en naslagwerk onmisbaar voor een goede beroepsuitoefening van psychologen en pedagogen en biedt handvatten aan iedereen die zich bezighoudt met intelligentiemeting en -onderzoek op opleidingen, in instellingen en bij bedrijven. Daarnaast is het bedoeld voor studenten psychodiagnostiek op hbo- en universitair niveau. Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik verschijnt in de serie Psychodiagnostiek.Professor dr. Wilma C.M. Resing is hoogleraar cognitieve ontwikkeling, in het bijzonder op het terrein van de intelligentiediagnostiek en het dynamisch testen bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden.Hoe wordt intelligentie eigenlijk gemeten? Het lijkt een simpele vraag, maar er blijken in het Nederlands taalgebied tal van intelligentietests te bestaan, in allerlei verschijningsvormen en met verschillende uitgangspunten. Nederland en Vlaanderen mogen zich gelukkig prijzen met over het algemeen goed genormeerde tests voor diverse doelgroepen en gericht op een scala aan doeleinden, zoals preventie, selectie, plaatsingsbeslissingen en specifiekere psychodiagnostische vraagstellingen.Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik biedt een handzaam overzicht van intelligentietests, intelligentiemeting en belangrijke themas die samenhangen met het intelligentieterrein: theorieën, modellen, classificatie van scores van hoog- tot laagbegaafdheid. Ook de toepassing van deze onderwerpen in het gehele proces van psychodiagnostiek komt aan bod. De nadruk ligt op het CHC-model van intelligentie en de wijze waarop dit model zichtbaar wordt in de diverse tests en beschrijvingen van testuitkomsten. Het handboek is als studie- en naslagwerk onmisbaar voor een goede beroepsuitoefening van psychologen en pedagogen en biedt handvatten aan iedereen die zich bezighoudt met intelligentiemeting en -onderzoek op opleidingen, in instellingen en bij bedrijven. Daarnaast is het bedoeld voor studenten psychodiagnostiek op hbo- en universitair niveau. Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik verschijnt in de serie Psychodiagnostiek.Professor dr. Wilma C.M. Resing is hoogleraar cognitieve ontwikkeling, in het bijzonder op het terrein van de intelligentiediagnostiek en het dynamisch testen bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden.
#KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Intelligentietests --- Intelligentietests --- Intelligentie --- PXL-Central Office 2018 --- intelligentietesten --- psychodiagnostiek --- onderwijsleerprocessen --- Intelligentietest
Choose an application
Er zijn vele velden waarop de psychodiagnostiek van kinderen zich richt. Allereerst natuurlijk op het kind zelf in al zijn aspecten: gedrag, intelligentie, leervorderingen, neuropsychologische vaardigheidsstructuur, sociaal-emotioneel functioneren. Maar belangrijk is ook de diagnostiek van zijn omgeving: de ouders en, groter, het gezinsverband. Dit handboek geeft een volledig, interdisciplinair beeld van al deze terreinen in de context van de hulpverlening. Naast de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening bevat het een overzicht van diagnostische methoden. De auteurs, werkzaam in de praktijk als hulpverlener en/of als docent, hebben veel aandacht besteed aan de toepassing van deze methoden op concrete onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verlevendigen de tekst op tal van plaatsen. Deze achtste druk telt minder hoofdstukken dan de voorgaande drukken. Het hoofdstuk over zeer jonge kinderen is nu verspreid over de andere hoofdstukken. De hoofdstukken over gespreksvoering met ouders en met kinderen zijn samengevoegd, en de scheiding tussen gezinsdiagnostiek van disfunctioneel ouderschap is opgeheven. De inhoud van het hoofdstuk over persoonlijkheidsonderzoek is aangepast en ingevoegd in het hoofdstuk over de sociaal-emotionele ontwikkeling. De nieuwe volgorde in de hoofdstukken over tests en vragenlijsten sluit beter aan bij de gehanteerde volgorde in de onderzoekspraktijk. De toegankelijkheid en studeerbaarheid van deze druk is vergroot door naast een register ook een lijst met definities op te nemen. Door de tekst heen worden ook voorbeelden gegeven van diagnostische valkuilen. Bovendien geeft deze druk op een vijftal losse uitslaanders een compleet overzicht van alle diagnostische tests en hun leeftijdsbereik, georderd naar toepassingsgebeid.
psychodiagnostiek --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- psychische stoornissen: kinderen --- psychische syndromen --- 616.2 --- Psychodiagnostiek. --- Kinderen. --- observatietechnieken --- leren --- socio-emotionele ontwikkeling --- ouderschap --- wetenschappelijk onderzoek --- taalverwerving --- Psychiatry --- motorische ontwikkeling --- persoonlijkheidsontwikkeling --- interviewtechnieken --- intelligentie --- Social policy and particular groups --- kinderen --- hulpverlening --- gedragsobservatie --- testmethodiek --- gedragsproblemen --- intelligentietesten --- taaldiagnostiek --- motoriek --- ontwikkelingsneuropsychologie --- persoonlijkheidstesten --- PXL-Healthcare 2018 --- diagnostisch onderzoek --- Adolescenten --- Hulpverlening --- Kinderen --- Methodiek --- Psychische stoornissen
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|