Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
There is a strange disconnect between the scientific consensus and the public mind on intelligence testing. Just mention IQ testing in polite company, and you'll sternly be informed that IQ tests don't measure anything "real", and only reflect how good you are at doing IQ tests; that they ignore important traits like "emotional intelligence" and "multiple intelligences"; and that those who are interested in IQ testing must be elitists, or maybe something more sinister. Yet the scientific evidence is clear: IQ tests are extraordinarily useful. IQ scores are related to a huge variety of important life outcomes like educational success, income, and even life expectancy, and biological studies have shown they are genetically influenced and linked to measures of the brain. Studies of intelligence and IQ are regularly published in the world's top scientific journals. This book will offer an entertaining introduction to the state of the art in intelligence and IQ, and will show how we have arrived at what we know from a century's research. It will engage head-on with many of the criticisms of IQ testing by describing the latest high-quality scientific research, but will not be a simple point-by-point rebuttal: it will make a positive case for IQ research, focusing on the potential benefits for society that a better understanding of intelligence can bring.
Intellect --- Intelligence tests --- Intelligentie --- Intelligentietests --- Intelligentietest
Choose an application
Validiteit --- Intelligentietest --- Loopbaan --- Daikin Europe, Oostende
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Methods in social research (general) --- 371.212.22 --- Evaluation research (Social action programs) --- -Social sciences --- -Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Begaafdheidsonderzoek. Begaafdheidstest. Intelligentietest. Schoolkeuzetesten --- Congresses --- Methodology --- -Congresses --- -Begaafdheidsonderzoek. Begaafdheidstest. Intelligentietest. Schoolkeuzetesten --- 371.212.22 Begaafdheidsonderzoek. Begaafdheidstest. Intelligentietest. Schoolkeuzetesten --- -371.212.22 Begaafdheidsonderzoek. Begaafdheidstest. Intelligentietest. Schoolkeuzetesten --- Behavioral sciences --- Social sciences --- Methodology&delete&
Choose an application
Hoe wordt intelligentie eigenlijk gemeten? Het lijkt een simpele vraag, maar er blijken in het Nederlands taalgebied tal van intelligentietests te bestaan, in allerlei verschijningsvormen en met verschillende uitgangspunten. Nederland en Vlaanderen mogen zich gelukkig prijzen met over het algemeen goed genormeerde tests voor diverse doelgroepen en gericht op een scala aan doeleinden, zoals preventie, selectie, plaatsingsbeslissingen en specifiekere psychodiagnostische vraagstellingen.Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik biedt een handzaam overzicht van intelligentietests, intelligentiemeting en belangrijke themas die samenhangen met het intelligentieterrein: theorieën, modellen, classificatie van scores van hoog- tot laagbegaafdheid. Ook de toepassing van deze onderwerpen in het gehele proces van psychodiagnostiek komt aan bod. De nadruk ligt op het CHC-model van intelligentie en de wijze waarop dit model zichtbaar wordt in de diverse tests en beschrijvingen van testuitkomsten. Het handboek is als studie- en naslagwerk onmisbaar voor een goede beroepsuitoefening van psychologen en pedagogen en biedt handvatten aan iedereen die zich bezighoudt met intelligentiemeting en -onderzoek op opleidingen, in instellingen en bij bedrijven. Daarnaast is het bedoeld voor studenten psychodiagnostiek op hbo- en universitair niveau. Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik verschijnt in de serie Psychodiagnostiek.Professor dr. Wilma C.M. Resing is hoogleraar cognitieve ontwikkeling, in het bijzonder op het terrein van de intelligentiediagnostiek en het dynamisch testen bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden.Hoe wordt intelligentie eigenlijk gemeten? Het lijkt een simpele vraag, maar er blijken in het Nederlands taalgebied tal van intelligentietests te bestaan, in allerlei verschijningsvormen en met verschillende uitgangspunten. Nederland en Vlaanderen mogen zich gelukkig prijzen met over het algemeen goed genormeerde tests voor diverse doelgroepen en gericht op een scala aan doeleinden, zoals preventie, selectie, plaatsingsbeslissingen en specifiekere psychodiagnostische vraagstellingen.Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik biedt een handzaam overzicht van intelligentietests, intelligentiemeting en belangrijke themas die samenhangen met het intelligentieterrein: theorieën, modellen, classificatie van scores van hoog- tot laagbegaafdheid. Ook de toepassing van deze onderwerpen in het gehele proces van psychodiagnostiek komt aan bod. De nadruk ligt op het CHC-model van intelligentie en de wijze waarop dit model zichtbaar wordt in de diverse tests en beschrijvingen van testuitkomsten. Het handboek is als studie- en naslagwerk onmisbaar voor een goede beroepsuitoefening van psychologen en pedagogen en biedt handvatten aan iedereen die zich bezighoudt met intelligentiemeting en -onderzoek op opleidingen, in instellingen en bij bedrijven. Daarnaast is het bedoeld voor studenten psychodiagnostiek op hbo- en universitair niveau. Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik verschijnt in de serie Psychodiagnostiek.Professor dr. Wilma C.M. Resing is hoogleraar cognitieve ontwikkeling, in het bijzonder op het terrein van de intelligentiediagnostiek en het dynamisch testen bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden.
#KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Intelligentietests --- Intelligentietests --- Intelligentie --- PXL-Central Office 2018 --- intelligentietesten --- psychodiagnostiek --- onderwijsleerprocessen --- Intelligentietest
Choose an application
In Het IQ en de intelligentie neemt Martine Delfos ons mee naar de psychologische geboorte van het onderzoeken van intelligentie bij Alfred Binet, aan het einde van de negentiende eeuw. Vanaf daar maken we een onwaarschijnlijke, indrukwekkende en fascinerende psychologische en historische reis, waarbij het opsporen van zwakke plekken bij leerlingen via de intelligentietests en het IQ al snel verwijderd raakten van de oorspronkelijke visie van Binet. Zwakke kanten ontdekken, daarvan de oorsprong onderzoeken en het begeleiden van die zwaktes verandert in het selecteren van mensen op intelligentie. Maar kan dat wel? Meten we wel wat we denken te meten en kennen we de gevolgen? Na honderd jaar onderzoek is het antwoord: nee!Vanuit een historisch perspectief kijkt Martine Delfos naar het IQ en de intelligentietest om de lastigheden in het heden beter te begrijpen. Daarbij wekt zij Alfred Binet, als belangrijke pionier, weer tot leven, waardoor een honderd jaar oud inzicht opnieuw, of zelfs voor het eerst, kan worden begrepen. De ervaren kennis van toen gaat zo niet verloren maar herleeft. Al meer dan honderd jaar heeft wetenschappelijk onderzoek bewezen dat wat Alfred Binet beweerde, wetenschappelijk gezien juist is. Meer dan honderd jaar na zijn dood heeft honderd jaar evidence-based onderzoek bewezen dat de intelligentietest niet de intelligentie meet en de IQ-score geen maat is voor intelligentie.https://www.standaardboekhandel.be/p/het-iq-en-de-intelligentie-9789085600770
IQ --- Developmental psychology --- Didactic evaluation --- toegepaste psychologie --- intelligentie --- intelligentietests --- Intelligentietests --- Intelligentie --- Intelligentietest
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|