Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Een school in beweging : onderwijzen volgens Freinet.
Authors: ---
ISBN: 9032916017 Year: 1993 Publisher: Enschede SLO (Stichting leerplanontwikkeling)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Dat doen we zelf : zelfbestuur in een Freinetgroep : een module in het kader van de nascholing Freinetonderwijs.
Author:
ISBN: 9032916947 Year: 1994 Publisher: Enschede SLO (Stichting leerplanontwikkeling)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De moderne school : een praktische gids voor de materiële, technische en pedagogische organisatie van de volksschool
Author:
ISBN: 9789070961367 Year: 2008 Publisher: Z.p. De Freinetbeweging

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

2008]


Book
De Freinetwerker : Freinetwerker worden, zijn en blijven
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789070961282 Year: 2006 Volume: 8 Publisher: Valthe De Freinetbeweging


Book
Nynke : een blik in onze groep
Author:
ISBN: 9789070961442 Year: 2012 Publisher: Beets De Freinetbeweging


Book
Ik ben waarschijnlijk groot : werken met peuters volgens Célestin Freinet
Authors: --- ---
ISBN: 9066651938 Year: 2000 Publisher: Amsterdam SWP


Book
Leer(r)echt in Rizsas : institutionele pedagogie : praktijk en reflectie
Authors: --- ---
ISBN: 9789044131789 9044131788 Year: 2014 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rizsas is een schoolvervangend dagcentrum in Wezemaal. Rizsas voert een pedagogische praktijk die 'werkt', zelfs voor jongeren die op geen enkele school nog welkom zijn.Leer(r)echt heeft een dubbele betekenis.Enerzijds gaat het om een engagement om ook voor de meest kwetsbare jongeren het recht op leren blijvend te garanderen. Er bestaan geen onschoolbare jongeren, enkel eindige schoolsystemen.Anderzijds gaat het om een andere visie op leren. Het gaat over de groei en de ontwikkeling van de jongere in relatie met een gepassioneerde andere en doorheen iets wat voor deze jongere zelf de moeite waard is.We stappen af van het psychologiseren van wat er aan de hand is met jongeren. Deze elders overheersende benadering focust namelijk op het tekort. Ze leidt tot reducerende diagnoses, vergroot de kans op een standaardbehandeling en legitimeert de schijnbare eindigheid van een schoolsysteem.De institutionele pedagogie is daarbij een inspiratiebron, een bezielende kracht en ook een tegenkracht.Zij staat voor het samen maken en dragen van een geheel waarin ieder met zijn bijzonderheden een eigen plaats kan vinden. Het werken gebeurt onrechtstreeks. De jongere en zijn problematiek staan niet centraal, wel de instituten. De instituten staan tussen alle deelnemers en regelen het samenzijn, het leren.De conferentie presenteert verhalen, getuigenissen en reflecties van degenen die dagelijks Rizsas mee-maken of kennen. Duidelijk wordt wat er zich afspeelt op Rizsas en waartoe deze bevrijdende pedagogie leidt.


Book
De visie van Freinet
Author:
ISBN: 9789044130232 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Freinetonderwijs heeft een vaste stek verworven in het Vlaamse onderwijslandschap. Dagelijks geven vele leerkrachten binnen diverse freinetscholen vorm aan hun onderwijspraktijk. Zij beroepen zich hiervoor op het gedachtegoed van Célestin Freinet en trachten met allerlei technieken en leermiddelen kinderen te laten opgroeien tot kritische en solidaire volwassenen. Ze gaan actief aan de slag met vrije teksten, installeren coöperatieve en participatieve overlegvormen, laten de kinderen onderzoeken en experimenteren. Hoewel een aantal technieken bekendheid genieten, is de achterliggende visie van Freinet vaak minder gekend. Dit boek wil een overzicht bieden van de belangrijkste uitgangspunten die aan de basis liggen van de Freinetpedagogie. De auteur kwam tot dit overzicht door oorspronkelijke teksten van Freinet en overzichtswerken over Freinet op elkaar te betrekken. Het belang van deze visie-elementen kan moeilijk overschat worden, aangezien zij de motor vormen voor een geïnspireerde werking. Om deze goed te begrijpen is het belangrijk om Célestin Freinet te plaatsen binnen de tijd (1896-1966) en de ruimte (Zuidoost-Frankrijk) waarin hij leefde en werkte. Enkele belangrijke, invloedrijke gebeurtenissen worden vermeld. Het boek sluit af met een kijkwijzer die een individuele leerkracht of een schoolteam in staat stelt om zelf na te gaan in welke mate de eigen werking aansluit bij de uitgangspunten van Freinet. (Bron: covertekst)


Book
Een Freinetschool : van en door werkers naar Célestin Freinet
Authors: --- ---
ISBN: 9027605645 Year: 1984 Volume: vol 304 Publisher: Meerhout Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze brochure vertelt het verhaal van de Meanderschool te Arnhem, waar dit soort onderwijs wordt gegeven. Het is vooral een praktisch verhaal waarin niet allen de rol van de drukpersbij het leren lezen en het overige taalonderwijs wordt beschreven, maar ook zaken aan de orde komen als wereloriëntatie, de kring en de muurkrant. Het is ook het verhaal waarin de achtergronden van het Freinetonderwijs worden belicht. Overigens de Freinetschool bestaat niet; dit boekje wil alleenbeschrijven hoe de ideeën van de Franse onderwijshervormer Célestin Freinet op de Meanderschool vorm hebben gekregen.


Book
Geef ze de ruimte: naar een inspirerende leer- en werk- en speelomgeving in de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9070961253 Year: 2004 Publisher: Valthe De Freinetbeweging

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by