Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
453.4 --- Freinetonderwijs --- onderwijs --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek
Choose an application
zelfbestuur --- basisonderwijs --- Freinetonderwijs --- onderwijs --- 453.4 --- 453.4 ) Freinetonderwijs --- freinetonderwijs --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek
Choose an application
2008]
Freinet, Célestin --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsorganisatie --- Freinetonderwijs --- 453.4 --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- onderwijs --- volksonderwijs --- Freinetscholen --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek
Choose an application
Freinet, Célestin --- onderwijsbeleid --- School management --- Freinetonderwijs --- Onderwijsorganisatie --- onderwijsvernieuwing --- 453.4 --- Freinetscholen --- Methodescholen --- onderwijssystemen --- methodescholen --- Freinet --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- Methodeschool
Choose an application
453.4 --- Lager onderwijs --- Groepering van leerlingen --- Freinetonderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Klassenmanagement --- Onderwijsvernieuwing --- onderwijssystemen --- methodescholen --- Freinet --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- Leraar lager onderwijs
Choose an application
kinderopvang --- pedagogiek --- methodescholen --- peuters --- Educational systems. Teaching systems --- Freinet, Célestin --- Freinetonderwijs --- onderwijsstelsels --- onderwijsvernieuwers --- peuterspeelzalen --- Célestine Freinet --- onderwijs --- 453.4 --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- Peuters --- Didactiek --- Methodescholen --- Freinetscholen --- Peuter --- Methodeschool
Choose an application
Rizsas is een schoolvervangend dagcentrum in Wezemaal. Rizsas voert een pedagogische praktijk die 'werkt', zelfs voor jongeren die op geen enkele school nog welkom zijn.Leer(r)echt heeft een dubbele betekenis.Enerzijds gaat het om een engagement om ook voor de meest kwetsbare jongeren het recht op leren blijvend te garanderen. Er bestaan geen onschoolbare jongeren, enkel eindige schoolsystemen.Anderzijds gaat het om een andere visie op leren. Het gaat over de groei en de ontwikkeling van de jongere in relatie met een gepassioneerde andere en doorheen iets wat voor deze jongere zelf de moeite waard is.We stappen af van het psychologiseren van wat er aan de hand is met jongeren. Deze elders overheersende benadering focust namelijk op het tekort. Ze leidt tot reducerende diagnoses, vergroot de kans op een standaardbehandeling en legitimeert de schijnbare eindigheid van een schoolsysteem.De institutionele pedagogie is daarbij een inspiratiebron, een bezielende kracht en ook een tegenkracht.Zij staat voor het samen maken en dragen van een geheel waarin ieder met zijn bijzonderheden een eigen plaats kan vinden. Het werken gebeurt onrechtstreeks. De jongere en zijn problematiek staan niet centraal, wel de instituten. De instituten staan tussen alle deelnemers en regelen het samenzijn, het leren.De conferentie presenteert verhalen, getuigenissen en reflecties van degenen die dagelijks Rizsas mee-maken of kennen. Duidelijk wordt wat er zich afspeelt op Rizsas en waartoe deze bevrijdende pedagogie leidt.
institutionele pedagogiek --- jeugd --- Educational sciences --- Age group sociology --- Orthopedagogics --- Child welfare --- Methodology --- 184 Kinderrechten en Onderwijs --- Rizsas, Wezemaal --- pedagogie --- 37 --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- jongeren --- dagcentrum --- Institutionele pedagogiek --- Methodescholen --- Alternatief onderwijs --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Probleemjongeren --- Dagcentra --- Sociale opvoeding --- Methodeschool --- Probleemjongere --- Dagcentrum --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het Freinetonderwijs heeft een vaste stek verworven in het Vlaamse onderwijslandschap. Dagelijks geven vele leerkrachten binnen diverse freinetscholen vorm aan hun onderwijspraktijk. Zij beroepen zich hiervoor op het gedachtegoed van Célestin Freinet en trachten met allerlei technieken en leermiddelen kinderen te laten opgroeien tot kritische en solidaire volwassenen. Ze gaan actief aan de slag met vrije teksten, installeren coöperatieve en participatieve overlegvormen, laten de kinderen onderzoeken en experimenteren. Hoewel een aantal technieken bekendheid genieten, is de achterliggende visie van Freinet vaak minder gekend. Dit boek wil een overzicht bieden van de belangrijkste uitgangspunten die aan de basis liggen van de Freinetpedagogie. De auteur kwam tot dit overzicht door oorspronkelijke teksten van Freinet en overzichtswerken over Freinet op elkaar te betrekken. Het belang van deze visie-elementen kan moeilijk overschat worden, aangezien zij de motor vormen voor een geïnspireerde werking. Om deze goed te begrijpen is het belangrijk om Célestin Freinet te plaatsen binnen de tijd (1896-1966) en de ruimte (Zuidoost-Frankrijk) waarin hij leefde en werkte. Enkele belangrijke, invloedrijke gebeurtenissen worden vermeld. Het boek sluit af met een kijkwijzer die een individuele leerkracht of een schoolteam in staat stelt om zelf na te gaan in welke mate de eigen werking aansluit bij de uitgangspunten van Freinet. (Bron: covertekst)
Teaching --- Freinetonderwijs --- alternatief onderwijs --- Educational systems. Teaching systems --- Freinet, Célestin --- Celestine Freinet --- exemplarisch onderwijs --- experimenteel onderwijs --- 371.3 --- 371.1 --- Education --- Philosophy --- 453.4 --- onderwijssystemen --- methodescholen --- Freinet --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek
Choose an application
Deze brochure vertelt het verhaal van de Meanderschool te Arnhem, waar dit soort onderwijs wordt gegeven. Het is vooral een praktisch verhaal waarin niet allen de rol van de drukpersbij het leren lezen en het overige taalonderwijs wordt beschreven, maar ook zaken aan de orde komen als wereloriëntatie, de kring en de muurkrant. Het is ook het verhaal waarin de achtergronden van het Freinetonderwijs worden belicht. Overigens de Freinetschool bestaat niet; dit boekje wil alleenbeschrijven hoe de ideeën van de Franse onderwijshervormer Célestin Freinet op de Meanderschool vorm hebben gekregen.
Freinet, C. --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Freinetonderwijs --- Celestine Freinet --- 453.4 --- Célestine Freinet --- onderwijs --- Freinet, Célestin --- Freinetscholen --- Methodescholen --- Freinet, C. (Freinetschool) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- onderwijsvormen --- Educational systems. Teaching systems
Choose an application
Freinet, Célestin --- 453.4 --- 458.2 --- 727.1 --- scholenbouw --- schoolgebouwen --- Freinetonderwijs --- basisonderwijs --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Basisonderwijs --- Hoekenwerk --- Leeromgeving --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- schoolgebouwen, schoolarchitectuur --- Primary education --- Educational systems. Teaching systems --- PXL-Education 2015
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|