Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Quand l'info épuise : le syndrome de fatigue informationnelle
Authors: ---
ISBN: 2815952394 9782815952392 9782815952392 2815952394 Year: 2023 Publisher: La Tour d'Aigues: Paris: Éditions de l'Aube, Fondation Jean-Jaurès,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La profusion des canaux d'information a bouleversé la manière de s'informer. Les réseaux sociaux côtoient le JT du soir. Chaque événement est bousculé par un autre. Le fait que notre attention soit en permanence stimulée par cette masse de nouvelles nous expose à des réactions de rejet et de déprime grandissantes. Des stratégies d'évitement sont alors mises en place et conduisent parfois à une mise en retrait du champ informationnel, straté­gie évidemment dangereuse pour la vie démocratique. Comment se prémunir de ce nouveau syndrome de fatigue informationnelle, qui touche 53% des Français? Au-delà de l'analyse précise du syndrome et de son ampleur, les auteurs de ce livre esquissent des solutions. Guénaëlle Gault est est directrice générale de L'ObSoCo (L'Observatoire Société et Consommation) et enseignante à Sciences Po Paris et à l'université de Paris. David Medioni, journaliste, dirige l'Obser­­vatoire des Médias de la Fondation Jean-Jaurès


Book
De kenniskermis : overleven in een zee van informatie
Author:
ISBN: 9789461261441 Year: 2015 Publisher: Zaltbommel Haystack

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We worden overspoeld door kennis! Uit duizenden managementboeken, workshops en trainingen weten we alles over leiden en managen, innoveren en inspireren, veranderen en verduurzamen. Maar onze organisaties zijn bij lange na niet succesvol, onze verandertrajecten mislukken voortdurend en onze medewerkers zijn chronisch chagrijnig. Conclusie: we zijn op papier veel slimmer dan in werkelijkheid. Help!Geen paniek! Met dit boek omzeil je de kennisparadox en leer je hoe je weer plezier beleeft aan je eigen informatieoverload.De kenniskermis besluipt, confronteert en overrompelt je net zo hard als het dagelijkse leven, maar tussen de regels door ontdek je wel mooi de kracht van informatiesurvival:- Ken je brein!- Houd het klein!- Eén ding tegelijk is fijn!Bart Flos is bestsellerauteur van 'Het anti-klaagboek', 'Het anti-sleurboek' en 'Het perfecte project'. Flos is een bekend spreker en inspirator en weet als geen ander hoe mens en groep worden beïnvloed door kennis en informatie.Wat is de informatiesurvivalscore van jouw organisatie ? Waar sta jij in de kenniskermis ? Ook zo moe geworden van de informatiepomp ? Doe de test op http://www.dekenniskermis.nl.Bron : http://www.managementboek.nl


Book
Het nieuwsdieet : omgaan met de overload aan informatie
Author:
ISBN: 9789000368693 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het dagelijkse nieuws leidt ons af van waar het nu echt om draait, het maakt ons depressief en het laat onze wilskracht verdwijnen. Nu is het moment gekomen om hierbij stil te staan en de juiste stappen te nemen. Een leven zonder een overload aan informatie.Nieuwsfeitjes geven geen representatief beeld van de wereld waarin we leven. Denk daarbij aan de volgende voorbeelden:Terrorisme wordt overschat. Chronische stress is onderschat.De val van Lehman Brothers wordt overschat. Fiscale verantwoordelijkheid is onderschat.Vliegtuigrampen worden overschat. Immuniteit voor antibiotica is onderschat.Daarnaast heeft nieuws weinig tot geen invloed op ons leven en vereist het ook geen denkwerk. We zijn dan ook nooit verzadigd als het gaat om het opnemen van nieuws. In tegenstelling tot het lezen van boeken en achtergrondartikelen kunnen we nieuwsfeitjes onbeperkt tot ons nemen, zoals een zak drop.Rolf Dobelli leeft al vele jaren zonder kranten te lezen en het nieuws te volgen. Volg zijn voorbeeld en je zult merken dat je gelukkiger wordt, helderder denkt, tot waardevollere inzichten komt, betere beslissingen neemt en meer tijd overhoudt voor de belangrijke zaken. Het is absoluut niet makkelijk, maar het is het zeker waard!Bron : htto://www.standaardboekhandel.be


Book
Zen to done : van to-do naar ta-daa !
Author:
ISBN: 9789052616919 Year: 2008 Publisher: Den Haag Academic Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De e-mailjungle : praktische gids voor het beheersen van uw e-mailverkeer.
Authors: ---
ISBN: 9052615241 Year: 2005 Publisher: Den Haag SDU

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Le choix de se taire : pour contrer le bruit incessant de la machine à opinions
Author:
ISBN: 9782897724955 Year: 2024 Publisher: Montréal : Éditions XYZ,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"À une époque où l’infoanxiété causée par la surabondance de nouvelles et d’opinions dans notre univers multiplateforme est de plus en plus manifeste, ne serait-il pas judicieux à l’occasion, pour préserver son hygiène mentale et surtout celle des autres, de réserver son opinion en se demandant si l’expression publique de ce qui pourrait être évoqué autour de la machine à café au bureau - ou pas du tout - contribue réellement à enrichir la conversation". Un essai qui en appelle à un peu plus de silence ; non pas le silence qui imposerait la dictature de sa présence, mais bien celui qui permet de penser, de réfléchir, d’écouter, de soupeser. Et de peut-être, ou pas, choisir de se taire. Avec cet essai de réparation, j’aimerais revaloriser le dialogue intérieur, le recul, la réflexion et la discrétion au profit d’une conversation publique plus intelligible.


Book
Zes denkkaders om met informatie om te gaan
Author:
ISBN: 9789047001935 Year: 2009 Volume: *81 Publisher: Amsterdam Business Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

or. titel : Six frames for thinking about information


Book
Informatie-overvloed : in discussie met de reclamepraktijk
Author:
ISBN: 9076802130 Year: 2003 Publisher: Amsterdam SWOCC : Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie betreft een vervolgonderzoek op de eerder verschenen publicatie 24 ‘Aandacht te midden van overvloed', waarin de gevolgen werden beschreven van het alsmaar toenemende aanbod van informatie. Gebleken is dat het voor adverteerders steeds moeilijker is om consumenten zowel fysiek als mentaal te bereiken. In dit onderzoek wordt de discussie rondom overvloed weer opgepakt en verdiept. Er is onderzocht welke consequenties informatie-overvloed zowel in de huidige praktijk als in de toekomst heeft voor reclamebeleid. Hiervoor zijn twee onderzoeksmethoden gebruikt: een online enquête en groepsdiscussies onder medewerkers van reclame- en mediabureaus, adverteerders en een merkstrategisch adviesbureau. In de discussies is tevens de nadruk gelegd op reclamestrategieën die in de huidige reclame-omgeving zouden moeten worden ingezet. Door de praktische invalshoek biedt deze publicatie verschillende richtlijnen voor effectieve reclamestrategieën. Adverteerders hebben dergelijke strategieën steeds harder nodig om de aandacht van de consument te claimen.


Book
Op informatiedieet: naar een beter gebruik van informatie
Author:
ISBN: 9789047000488 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Business Contact


Book
Aandacht te midden van overvloed
Author:
ISBN: 9076802122 Year: 2003 Publisher: Amsterdam SWOCC : Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het alsmaar toenemende aanbod van media en reclame was altijd al een bekend fenomeen, maar vooral de laatste jaren is het aanbod explosief gestegen. Zo is het gemiddelde advertentievolume, gemeten over alle mediumtypen, in de afgelopen tien jaar ruim verviervoudigd. In deze SWOCC publicatie wordt antwoord gegeven op de vraag welke gevolgen deze ontwikkeling heeft voor de aandacht die consumenten aan reclame-uitingen schenken. Hiervoor zijn aan de hand van deskresearch verschillende recente tijdreeksen achterhaald, waarin reclamescores zijn weergegeven. Verder wordt, mede op basis van interviews met communicatiewetenschappers, onderzocht welke gevolgen de overvloed van informatie zou hebben voor reclamebeleid. Bij de beantwoording van de vraagstelling worden verschillende ontwikkelingen beschreven die zich in de afgelopen decennia in de Nederlandse samenleving hebben voorgedaan. Zo komt de (vrije)tijdsbesteding en de mediaconsumptie van Nederlanders aan bod en wordt een beknopt overzicht gegeven van de groei in het media- en reclame-aanbod in het afgelopen decennium.

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by