Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
La profusion des canaux d'information a bouleversé la manière de s'informer. Les réseaux sociaux côtoient le JT du soir. Chaque événement est bousculé par un autre. Le fait que notre attention soit en permanence stimulée par cette masse de nouvelles nous expose à des réactions de rejet et de déprime grandissantes. Des stratégies d'évitement sont alors mises en place et conduisent parfois à une mise en retrait du champ informationnel, stratégie évidemment dangereuse pour la vie démocratique. Comment se prémunir de ce nouveau syndrome de fatigue informationnelle, qui touche 53% des Français? Au-delà de l'analyse précise du syndrome et de son ampleur, les auteurs de ce livre esquissent des solutions. Guénaëlle Gault est est directrice générale de L'ObSoCo (L'Observatoire Société et Consommation) et enseignante à Sciences Po Paris et à l'université de Paris. David Medioni, journaliste, dirige l'Observatoire des Médias de la Fondation Jean-Jaurès
Choose an application
We worden overspoeld door kennis! Uit duizenden managementboeken, workshops en trainingen weten we alles over leiden en managen, innoveren en inspireren, veranderen en verduurzamen. Maar onze organisaties zijn bij lange na niet succesvol, onze verandertrajecten mislukken voortdurend en onze medewerkers zijn chronisch chagrijnig. Conclusie: we zijn op papier veel slimmer dan in werkelijkheid. Help!Geen paniek! Met dit boek omzeil je de kennisparadox en leer je hoe je weer plezier beleeft aan je eigen informatieoverload.De kenniskermis besluipt, confronteert en overrompelt je net zo hard als het dagelijkse leven, maar tussen de regels door ontdek je wel mooi de kracht van informatiesurvival:- Ken je brein!- Houd het klein!- Eén ding tegelijk is fijn!Bart Flos is bestsellerauteur van 'Het anti-klaagboek', 'Het anti-sleurboek' en 'Het perfecte project'. Flos is een bekend spreker en inspirator en weet als geen ander hoe mens en groep worden beïnvloed door kennis en informatie.Wat is de informatiesurvivalscore van jouw organisatie ? Waar sta jij in de kenniskermis ? Ook zo moe geworden van de informatiepomp ? Doe de test op http://www.dekenniskermis.nl.Bron : http://www.managementboek.nl
Information overload --- Kennismanagement --- Kennismaatschappij --- Informatiemanagement --- Informatiestress
Choose an application
Het dagelijkse nieuws leidt ons af van waar het nu echt om draait, het maakt ons depressief en het laat onze wilskracht verdwijnen. Nu is het moment gekomen om hierbij stil te staan en de juiste stappen te nemen. Een leven zonder een overload aan informatie.Nieuwsfeitjes geven geen representatief beeld van de wereld waarin we leven. Denk daarbij aan de volgende voorbeelden:Terrorisme wordt overschat. Chronische stress is onderschat.De val van Lehman Brothers wordt overschat. Fiscale verantwoordelijkheid is onderschat.Vliegtuigrampen worden overschat. Immuniteit voor antibiotica is onderschat.Daarnaast heeft nieuws weinig tot geen invloed op ons leven en vereist het ook geen denkwerk. We zijn dan ook nooit verzadigd als het gaat om het opnemen van nieuws. In tegenstelling tot het lezen van boeken en achtergrondartikelen kunnen we nieuwsfeitjes onbeperkt tot ons nemen, zoals een zak drop.Rolf Dobelli leeft al vele jaren zonder kranten te lezen en het nieuws te volgen. Volg zijn voorbeeld en je zult merken dat je gelukkiger wordt, helderder denkt, tot waardevollere inzichten komt, betere beslissingen neemt en meer tijd overhoudt voor de belangrijke zaken. Het is absoluut niet makkelijk, maar het is het zeker waard!Bron : htto://www.standaardboekhandel.be
Nieuws --- Informatie --- Information overload --- Nieuwsberichtgeving --- Information (gestion) Informatie (management) --- Informatiestress
Choose an application
Efficacité Efficiëntie --- Temps (gestion) Tijdscontrole --- Philosophie Filosofie --- Informatiemaatschappij --- Information overload --- Stress --- Stressmanagement --- Managementvaardigheden --- Informatiestress
Choose an application
E-mail --- Communicatiemanagement --- Communicatie --- Information overload --- Communicatieve vaardigheden --- Courrier électronique Electronic mail --- Informatiestress
Choose an application
"À une époque où l’infoanxiété causée par la surabondance de nouvelles et d’opinions dans notre univers multiplateforme est de plus en plus manifeste, ne serait-il pas judicieux à l’occasion, pour préserver son hygiène mentale et surtout celle des autres, de réserver son opinion en se demandant si l’expression publique de ce qui pourrait être évoqué autour de la machine à café au bureau - ou pas du tout - contribue réellement à enrichir la conversation". Un essai qui en appelle à un peu plus de silence ; non pas le silence qui imposerait la dictature de sa présence, mais bien celui qui permet de penser, de réfléchir, d’écouter, de soupeser. Et de peut-être, ou pas, choisir de se taire. Avec cet essai de réparation, j’aimerais revaloriser le dialogue intérieur, le recul, la réflexion et la discrétion au profit d’une conversation publique plus intelligible.
Information society --- Information overload --- Société numérique --- Société numérique --- Surcharge informationnelle --- Société médiatique --- Communication --- Psychologie. --- Aspect moral
Choose an application
or. titel : Six frames for thinking about information
Cognitive psychology --- creativiteit --- informatiemaatschappij --- Information user --- cognitieve psychologie --- Informatie --- Informatiemanagement --- Managementvaardigheden --- Information overload --- 159.95 --- Cognitieve psychologie --- Informatiestress
Choose an application
Deze publicatie betreft een vervolgonderzoek op de eerder verschenen publicatie 24 ‘Aandacht te midden van overvloed', waarin de gevolgen werden beschreven van het alsmaar toenemende aanbod van informatie. Gebleken is dat het voor adverteerders steeds moeilijker is om consumenten zowel fysiek als mentaal te bereiken. In dit onderzoek wordt de discussie rondom overvloed weer opgepakt en verdiept. Er is onderzocht welke consequenties informatie-overvloed zowel in de huidige praktijk als in de toekomst heeft voor reclamebeleid. Hiervoor zijn twee onderzoeksmethoden gebruikt: een online enquête en groepsdiscussies onder medewerkers van reclame- en mediabureaus, adverteerders en een merkstrategisch adviesbureau. In de discussies is tevens de nadruk gelegd op reclamestrategieën die in de huidige reclame-omgeving zouden moeten worden ingezet. Door de praktische invalshoek biedt deze publicatie verschillende richtlijnen voor effectieve reclamestrategieën. Adverteerders hebben dergelijke strategieën steeds harder nodig om de aandacht van de consument te claimen.
Reclame --- Overvloed. --- SWOCC --- Reclamestrategieën --- Information overload --- Informatiemaatschappij --- Psychologie van de consument --- Onderzoek --- Reclame-onderzoek --- Reclamestrategie --- Informatiestress --- Consumentenpsychologie --- Ontwikkeling --- Leerlijn
Choose an application
informatievaardigheden --- Information user --- Information retrieval --- Handbooks, manuals, etc. --- Informatie --- Informatiemaatschappij --- Informatiemanagement --- Information overload --- Communicatie --- 691 Informatiebeleid, Internet --- 691 Informatiemaatschappij --- 098 Bedrijfskunde --- informatiegebruik --- 031 --- informatie en documentatie --- Informatiestress
Choose an application
Het alsmaar toenemende aanbod van media en reclame was altijd al een bekend fenomeen, maar vooral de laatste jaren is het aanbod explosief gestegen. Zo is het gemiddelde advertentievolume, gemeten over alle mediumtypen, in de afgelopen tien jaar ruim verviervoudigd. In deze SWOCC publicatie wordt antwoord gegeven op de vraag welke gevolgen deze ontwikkeling heeft voor de aandacht die consumenten aan reclame-uitingen schenken. Hiervoor zijn aan de hand van deskresearch verschillende recente tijdreeksen achterhaald, waarin reclamescores zijn weergegeven. Verder wordt, mede op basis van interviews met communicatiewetenschappers, onderzocht welke gevolgen de overvloed van informatie zou hebben voor reclamebeleid. Bij de beantwoording van de vraagstelling worden verschillende ontwikkelingen beschreven die zich in de afgelopen decennia in de Nederlandse samenleving hebben voorgedaan. Zo komt de (vrije)tijdsbesteding en de mediaconsumptie van Nederlanders aan bod en wordt een beknopt overzicht gegeven van de groei in het media- en reclame-aanbod in het afgelopen decennium.
Media. --- Reclame. --- Reclame --- Media --- Information overload --- Informatiemaatschappij --- Psychologie van de consument --- Mediaconsumptie --- Onderzoek --- Reclame-onderzoek --- Media-onderzoek --- Informatiestress --- Consumentenpsychologie --- Mediaonderzoek --- Ontwikkeling --- Leerlijn
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|