Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kunnen bibliotheken informatiegeletterdheid bevorderen? Deze brochure van het steunpunt LOCUS tracht een antwoord te geven en bevat een mix van praktijkvoorbeelden, tips, methodieken en interviews. Buurtinformatiecentrum Mariekerke, HaBoBiB en Rupelbib getuigen over hun traject informatiegeletterdheid.
Library management --- geletterdheid --- bibliotheekmanagement --- bibliotheekwerk --- informatievaardigheden --- Adult education. Lifelong learning --- Bibliotheken. --- Informatiegeletterdheid. --- Bibliotheken
Choose an application
OMG! Alles wat je wilt weten over TikTok, influencers, privacy en challenges in ÈÈn boek! #vindikleuk!Scroll door dit boek en like het antwoord op vragen als:Waarom zijn we dol op sociale media? Wat is een smombie? Hoe kan je nepnieuws herkennen? Hoe reageer je best op online pesten? Wat is viraal gaan? Bron: amazon.comKaren Simaeys, 02 mei 2023We beginnen er steeds jonger aan: ons leven delen op sociale media. Wat uitleg op kinderniveau is dus zeker op zijn plaats en broodnodig. Doctor in communicatiewetenschappen, Kathleen Van Royen, en Fran Vanseveren hebben dit goed begrepen.In vijf delen word je als lezer meegenomen in de wereld van sociale media. Elk deel bestaat uit vijf duidelijke vragen waarop een zeer toegankelijk antwoord gegeven wordt. In klare, duidelijke en vooral kindvriendelijke taal worden het wat en hoe maar ook de pro?s en contra?s ervan uitgelegd. Je krijgt een hele hoop informatie maar nooit is het te veel, te bombastisch of te belerend. De dosering is perfect. Naast de theoretische uitleg is er ook plaats gelaten voor weetjes en tips. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een meerkeuzetestje, waarvan de antwoorden ondersteboven, onderaan op de pagina staan.Dit alles, samen met de vele illustraties in een rustig en aangenaam kleurenpalet maken van dit boek een zeer aangenaam geheel voor kinderen vanaf een jaar of acht. Het is duidelijk dat er zowel over inhoud als over vormgeving goed nagedacht werd.Het lijkt me trouwens een ideaal samenleesboek, bruikbaar in de klas en haast verplichte lectuur voordat je je kind een profiel laat aanmaken op één van de sociale media.Een aanrader!02 mei 2023© Pluizer71http://www.pluizer.be
Mediawijsheid --- Basisonderwijs --- Sociale media --- Mass communications --- 454.52 --- sociale media --- mediawijsheid --- informatiegeletterdheid --- computerondersteund onderwijs --- Influencer --- TikTok --- Fake news --- Privacy --- Internet --- Mediaopvoeding
Choose an application
Een digitale krant of een e-book maken, hoe begin je daaraan? Hoe kun je met gebruik van Facebook het groepsgevoel in de klas versterken? Welke sociale media zijn een vat vol inspiratie voor je lesgeven? Hoe breng je de buitenwereld in de klas? Hoe kun je sociale media inzetten om je leerlingen gerichter feedback te geven? Als leerkracht word je steeds meer geconfronteerd met de digitale vooruitgang. Nieuwe initiatieven en tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Sommige van die tools kunnen een stevige meerwaarde betekenen voor je lespraktijk. In dit boek tonen de auteurs je hoe je tools, zoals Twitter of Facebook, concreet kunt gebruiken. Ze verzamelen een hele reeks werkvormen en zoeken naar digitale hulpmiddelen die je kunt gebruiken. De auteurs vertrekken daarbij steeds vanuit een didactische invalshoek en bekijken dan hoe digitale tools je lessen kunnen ondersteunen. Ze bieden je een uitgebreide ingrediëntenlijst die gegarandeerd inspireert. Dit boek zal je lesgeven misschien niet fundamenteel veranderen, maar het zeker verrijken. (Bron: covertekst)
Computer assisted instruction --- mediakunde --- Audiovisual methods --- onderwijs --- audiovisuele technologie --- Documentation and information --- informatievaardigheden --- audiovisuele opvoeding --- sociale media --- Sociale media --- Onderwijs en internet --- computer ondersteunend onderwijs --- #PBIB:+117.50 --- Technologische ontwikkelingen --- 454.52 --- 454.51 --- Audiovisuele leermiddelen --- Mediawijsheid --- ICT --- Basisonderwijs --- Muzische vorming : Media --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Muzische vorming : Media & ICT --- Médias sociaux --- Social media --- Education --- Computer network resources --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijspraktijk --- digitale communicatie --- digitale leeromgevingen --- mediawijsheid --- informatiegeletterdheid --- computerondersteund onderwijs
Choose an application
The role of the librarian increasingly involves delivering information literacy using a range of teaching methods, from delivering induction sessions to informal one-to-one support on a day-to-day basis. Although this is increasingly recognized, many practitioners do not have teaching qualifications and are often left to fulfil a role for which they feel ill-equipped. Even when they do have teaching qualifications, these are often gained from mainstream courses that do not always adequately address the delivery of information literacy. This book is a much-needed sourcebook to support library staff in the delivery of information literacy teaching, by providing practical guidance on tried and tested ideas and techniques for sessions. Full of hints and tips grounded in learning theory, it is a practical reference tool designed to be dipped into as needed when planning teaching and training. Where applicable the activities are mapped to models of information literacy, with guidance on adapting ideas for different levels and contexts. Advice is given on activities in the following areas such as: designing sessions; preparing sessions; delivering sessions; different types of sessions; teaching by topic; creating teaching / support materials; assessing learning; evaluating teaching sessions; and, e-learning. This easy-to-use book is an invaluable source of inspiration for any librarian involved in teaching information literacy, whether they are new to teaching or experienced but in search of fresh ideas.
Information retrieval --- informatievaardigheden --- Information literacy --- Electronic information resource literacy --- Library orientation. --- Culture de l'information --- Connaissances des sources d'information électroniques --- Bibliothèques --- Recherche de l'information --- Study and teaching. --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- Etude et enseignement --- Formation des usagers --- Guides, manuels, etc --- 028.7 --- Informatievaardigheden --- 026.8 --- inlichtingenwerk --- informatiegeletterdheid --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 028.7 Information literacy --- Research --- Science --- Science research --- Scientific research --- Information services --- Learning and scholarship --- Methodology --- Research teams
Choose an application
Kritisch denken en onderzoekscompetentiesIn tijden van nepnieuws en deepfakes zijn kritisch denken en onderzoeksvaardigheden belangrijker dan ooit. Daarom zet het hoger onderwijs niet alleen in op vakkennis, maar ook op algemene vakoverschrijdende vaardigheden: de future proof skills. Zo krijgen professionele bachelorstudenten alle tools die ze nodig hebben om uit te groeien tot wendbare professionals én kritische burgers. Denk. Zoek. Twijfel. is daarbij een onmisbare gids. Het eerste deel focust op kritisch denken: je ontdekt essentiële informatievaardigheden, leert redeneren en kritisch over jezelf reflecteren. In het tweede deel leer je alles over de onderzoekscompetenties die je nodig zult hebben voor je bachelorproef, en later in de beroepspraktijk.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/denk-zoek-twijfel
Kritisch denken. --- Onderzoekscompetenties. --- IR (information retrieval) --- kritisch denken --- informatiebronnen --- informatievaardigheden --- onderzoekscompetenties --- reflecteren --- redeneren --- Onderzoeksvaardigheid --- Kritisch denken --- Onderzoekscompetentie --- 450.4 --- informatiegeletterdheid --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- Informatievaardigheden --- onderzoeksvaardigheden --- Reflecteren --- 001.81 --- Beslissen --- Beeldvorming --- Information systems --- zoekmethoden --- communicatievaardigheden --- Science --- Philosophy of science --- Methods in social research (general) --- Social Sciences and Humanities. Social Sciences -- Research Methodology. --- cognitieve vaardigheden --- informatieanalyse --- anailís ar fhaisnéis --- analiza informacija --- analiza informacji --- informační analýza --- informationsanalyse --- analiza informației --- анализа на информации --- analizë e informacionit --- informačná analýza --- informacijos analizė --- analisi delle informazioni --- análise da informação --- analiżi tal-informazzjoni --- анализ на информация --- analyse de l'information --- analiza informacij --- informācijas analīze --- infoanalüüs --- análisis de la información --- information analysis --- informationsanalys --- tiedon sisällön analyysi --- információelemzés --- Informationsanalyse --- анализа информација --- ανάλυση πληροφοριών --- dokumentinė analizė --- documentary analysis --- ανάλυση δεδομένων --- análise de dados --- análise documental --- gegevensanalyse --- dokumentanalyse --- dokumentační analýza --- dokumentumelemzés --- Datenanalyse --- analyse des données --- duomenų analizė --- dokumentanalys --- dokumendianalüüs --- dataanalys --- analisi documentaria --- analiza datelor --- analiza podataka --- tiedon analysointi --- asiakirjojen analysointi --- analizë dokumentuese --- ανάλυση τεκμηρίωσης --- Dokumentenanalyse --- datu analīze --- análisis de documentos --- analizim të dhënash --- dataanalyse --- data analysis --- dokumentālā analīze --- análisis de datos --- analisi dei dati --- analiză documentară --- analyse documentaire --- análisis documental --- raščlamba obavijesti --- adatelemzés --- dokumentačná analýza --- analýza údajov --- andmeanalüüs --- documentaire analyse --- kognitiivsed oskused --- kognityviniai įgūdžiai --- compétences cognitives --- когнитивни умения --- cognitive skills --- aptitudini cognitive --- kognitīvās prasmes --- kognitivní dovednosti --- competências cognitivas --- kognitivne vještine --- abilità cognitive --- kognitívne zručnosti --- kognitive færdigheder --- kognitive Fähigkeiten --- kognitivne spretnosti --- γνωστικές δεξιότητες --- umiejętności poznawcze --- kognitiiviset taidot --- ħiliet konjittivi --- capacidades cognitivas --- kognitiva färdigheter --- kognitív készségek --- gestão do tempo --- immaniġġjar tal-ħin --- ajaplaneerimine --- spreekvaardigheid --- slušne spretnosti --- skills development --- skaitymo įgūdžiai --- läsförmåga --- įgūdžių ugdymas --- Hören --- Zeitmanagement --- развитие на умения --- zručnosti v čítaní --- abilità di lettura --- tidshantering --- δεξιότητες ανάγνωσης --- luistervaardigheid --- ontwikkeling van vaardigheden --- capacidades de escucha --- čitanje --- gestionarea timpului --- listening skills --- puhetaito --- slušanje --- gestion du temps --- organizacija vremena --- tidsforvaltning --- sviluppo delle abilità --- ανάπτυξη δεξιοτήτων --- gestione del tempo --- bralne spretnosti --- poslechové dovednosti --- tidsstyring --- govor --- rozwój umiejętności --- Sprechen --- talförmåga --- govorne spretnosti --- умения за говорене --- time-management --- lukutaito --- gestión del tiempo --- умения за слушане --- διαχείριση χρόνου --- capacidade para ouvir --- capacité à s’exprimer --- zarządzanie czasem --- čtenářské dovednosti --- leesvaardigheid --- prasmju attīstīšana --- rozvoj dovedností --- olvasott szöveg értése --- δεξιότητες ομιλίας --- beszédkészség --- δεξιότητες ακρόασης --- készségfejlesztés --- prasme klausīties --- lasītprasme --- taitojen kehittäminen --- rozvoj zručností --- lugemisoskus --- umiejętność słuchania --- tidsplanlægning --- časový manažment --- oskuste arendamine --- capacidades de expresión oral --- dezvoltarea competențelor --- väljendusoskus --- abilități de ascultare --- competências comunicativas --- organizace času --- abilități de vorbire --- umiejętność czytania --- ħiliet tas-smigħ --- desenvolvimento de competências --- abilità di produzione orale --- språklig förmåga --- razvoj spretnosti --- desarrollo de capacidades --- læsefærdigheder --- ħiliet tat-taħdit --- kuuntelutaidot --- abilități de citire --- zručnosti v počúvaní --- Lesen --- capacité à écouter --- zručnosti v rozprávaní --- kuulamisoskused --- competências de leitura --- ħiliet tal-qari --- laika plānošana --- żvilupp tal-ħiliet --- færdighedsudvikling --- hallott szöveg értése --- ajanhallinta --- razvoj vještina --- talefærdigheder --- compétences en lecture --- reading skills --- умения за четене --- upravljanje časa --- abilità di ascolto --- klausymo įgūdžiai --- kalbėjimo įgūdžiai --- lyttefærdigheder --- développement des compétences --- speaking skills --- intellektuell förmåga --- laiko valdymas --- runātprasme --- capacidades lectoras --- időgazdálkodás --- Entwicklung von Fähigkeiten --- vyjadřovací dovednosti --- onderzoeksmethoden --- onderzoeksvaardigheid --- onderzoek --- interviews --- enquêtes --- observaties --- experimenten --- rapporten --- plagiaat --- argumentatie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|