Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De auteur schetst praktijkvoorbeelden van kinderen, jongeren en volwassenen met een trauma. Ze gaat vervolgens concreet in op kennis, het inzicht en de vaardigheden die een hulpverlener nodig heeft om een cliënt te kunnen helpen. Ook beschrijft ze hoe een hulpverlener zijn eigen professionaliteit kan vergroten. Omdat veel hulpverleners te maken hebben met spanningen in begeleidingssituaties, gaat de auteur in op de hulp die een hulpverlener zelf soms nodig heeft.
607.29 --- hulpverlening (gez) --- trauma --- 614.8 --- beroepsuitoefening --- cliënt-hulpverlener-relatie --- posttraumatische stressstoornis --- psychotrauma --- Sociology of social care --- hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- psychotrauma's
Choose an application
De auteur beschrijft allerlei kleinere en grotere obstakels die tijdens het proces van hulpverlening kunnen opduiken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de aanleiding en oorzaak van de moeizame en soms moeilijke verstandhouding, waarbij ook het eigen eventuele aandeel onder de loep wordt genomen: heb je zaken over het hoofd gezien? Is je inschatting van de problematiek wel de juiste geweest? Ben je te dwingend geweest in je opstelling? Was er te weinig sprake van begrip voor de situatie waarin de cliënt zich bevindt? Was je niet in voldoende mate empatisch?Er worden handvatten aangereikt om te leren omgaan met dergelijke lastige en moeilijke `gevallen'. Het boek wil je a.h.w. een spiegel voorhouden en presenteert daarom voorbeelden en tests waarmee je kritisch naar jezelf en je functioneren als hulpverlener kan kijken. Uiteraard kunnen niet alle soorten van problemen, conflictsituaties en andere obstakels aan bod komen. De meest voorkomende worden echter uitgebreid behandeld, met ruime aandacht voor mogelijk agressieve gedragingen, zowel van de kant van de hulpvrager, als van jouw kant. Want ook dat kan gebeuren
Hulpverlening --- Conflicten (conflicthantering) --- Crisisinterventie (acute psychiatrie, opvangcentrum) --- 613.47 --- crisisinterventie (gez) --- conflicthantering (gez) --- hulpverlening (gez) --- hulpverleningsrelatie --- crisisinterventie --- communicatie in de hulpverlening --- 361.05 --- 361.18 --- 361.2 --- Crisishulpverlening --- Communicatie --- Communicatiestoornissen --- Gespreksvoering --- Communicatieve vaardigheden --- Communicatiestoornis
Choose an application
Begeleidend werken met assistentie van dieren (blad) blijft een relatief nieuw fenomeen in het hulpverleningslandschap. Vanuit academische hoek wordt soms met een zekere nieuwsgierigheid naar het fenomeen gekeken, maar in de regel wordt het thema eerder meewarig benaderd. Met dit boek wil de auteur de lezer laten proeven van hoe een blad-context er kan uitzien en wat de kracht ervan kan zijn.In het kader van dit boek wordt blad niet als een nieuw soort methodiek binnen de hulpverlening bekeken, maar eerder als een nieuw soort hulpverleningscontext. Deze context kan worden ingezet binnen een begeleidingsproces maar vertegenwoordigt tezelfdertijd een duidelijke visie op de hulpverlening waarbij we op zoek gaan naar een habitat die helend kan zijn voor zowel mens als dier. De voorgestelde hulpverleningscontext bestaat uit verschillende componenten die telkens een ander aspect uitwerken van de relatie mens-dier. Deze componenten werden geselecteerd uit de beschikbare literatuur en getoetst aan de praktijk.Dit boek is geen compleet overzicht over de inzet van dieren in de hulpverlening. Er is wel geprobeerd om een zo ruim mogelijk spectrum van nieuwe hulpverleningscomponenten aan te reiken die kunnen bijdragen aan het behalen van de vooropgestelde hulpverleningsdoelstellingen. Daarnaast bevat het boek naast heel wat achtergrondinformatie over blad ook veel richtingaanwijzers voor de praktijk. Toch is het geen kant-en-klaar handboek. Wie op een integere en professionele wijze dieren in de hulpverlening wil inzetten, dient hiervoor een opleiding te volgen.
Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- Orthopédagogie --- Dierentherapie --- Hippotherapie --- 615.851 --- 611.9 --- hulpverlening (gez) --- dier (lt) --- therapie (gez) --- Dieren --- Hulpverlening --- Therapie --- BLAD --- Psychotherapy. Psychoanalysis as therapy --- Huisdieren als therapie --- Animals --- Therapeutic use --- Pets --- Huisdier --- Gezondheid --- Physiotherapy. Alternative treatments --- orthopedagogiek --- hippotherapie --- dierentherapie --- ergotherapie --- Psychiatry --- psychotherapie
Choose an application
Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur
Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek. --- reflectie (psychologie) --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- sociaal werk --- Social psychology --- agogiek --- agogisch handelen --- hulpverlening --- leerstijlen --- zelfreflectie --- 321.3 --- 371.3 --- Reflectief denken --- hulpverlening (gez) --- 371.39 --- Leren --- Reflecteren --- Zelfreflectie --- leermethoden --- reflectie --- welzijnswerk --- zelfbeoordeling --- Methodiek --- graduaat orthopedagogie --- hulpverlener
Choose an application
Observeren en rapporteren behandelt de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het deskundig observeren volgens het FACE-model. Dit model gaat uit van systematisch afstemming van het eigen denken en voelen op het professionele handelen. Toepassing van dit model helpt de eigen vaardigheden als observator te ontwikkelen. Deel I begeleidt de student op het leerpad van 'alledaags' naar professioneel observeren. In deel II is het (systematisch) observeren uitgewerkt in een stappenplan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, cases en opgaven kan de student actief aan de slag met de stof
Methoden en technieken --- vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- gedragsobservatie --- rapporteren --- observeren --- psychodiagnostiek --- Social welfare methods --- Psychology --- #KVHB:Observatie --- #KVHB:Rapporteren --- hulpverlening --- 419.2 --- Observeren --- Rapporteren --- Psychotechnisch onderzoek --- Observaties --- Gedragsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Hulpverlening --- 305.8 --- hulpverlening (gez) --- observeren (gez) --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Observatie --- Sociaal leren
Choose an application
- De kwetsbare en gekwetste mens: enkel een zaak van hulpverlening?- De positie, de rol en de werklast van de hulpverlener- De kracht en de kwetsbaarheid van de hulpverlener- Gebaseerd op jarenlange ervaring in de psychosociale hulpverlening en begeleiding
Sociology of social care --- kansarmoede --- sociale dienstverlening --- maatschappelijke hulpverlening --- hechting (psychologie) --- 660 Welzijn --- 328.9 --- armoede --- eenzaamheid --- gehechtheid --- hulpverlening --- thuislozen --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Marginalen --- Methodieken in de hulpverlening --- Psychosociale hulpverlening --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Thuislozen (daklozen) --- 614.1 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychosociale hulpverlening (gez) --- 364.2 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Meervoudig gekwetsten --- Multiproblemen --- Hechtingsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- welzijnswerk --- empowerment --- Overige groepen (Thuislozen) --- 362.9 --- 361.1 --- Social service --- Belgium --- Stories, plots, etc. --- People with social disabilities --- Mental health services --- Hulpverlening --- Eenzaamheid --- Thuislozen --- Sociale uitsluiting --- Re-integratie --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Generatiearmen --- Dak- en thuisloosheid --- Generatiearmoede
Choose an application
Uitgangspunt is de verhouding hulpverlener-hulpbehoevende, geplaatst in een maatschappelijke en culturele context. Het boek buigt zich over een aantal problemen waarover men niet graag in het openbaar spreekt of waarover een grote maatschappelijke discussie bestaat: hulpverlening aan ouderen in de multiculturele samenleving, bemoeizorg of bemoeizucht, hoe ver kunnen we gaan in de vraag naar het beëindigen van het leven, hulpverlening en armoede en de vraag naar wat goede zorg is
PatiëntenbegeleidingGezondheidszorg ; ethiek - Hulpverlening ; beroepsethiek. --- euthanasie --- armoedebestrijding --- interculturaliteit --- levenskwaliteit --- palliatieve zorgen --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- medische ethiek --- Sociology of social care --- gerontagogie --- hulpverlening --- Patiëntenbegeleiding --- Gezondheidszorg ; ethiek --- Hulpverlening ; beroepsethiek --- Self-determination [Right of ] --- Nursing ethics --- ethiek --- Ethiek ; ouderenzorg --- beroepsethiek --- 603.1 --- armoede --- multiculturele zorg --- ouderenzorg --- 613.3 --- ethiek (gez) --- hulpverlening (gez) --- 614.253 --- Hulpverlening --- Ethiek --- Patiënten --- Hulpverleningsrelatie --- 601.22 --- Ouderenzorg --- multiculturaliteit --- 172 --- medische ethiek, euthanasie --- toegepaste filosofie --- PXL-Healthcare 2014 --- gezondheidszorg --- Zorg --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Patiëntenbegeleiding
Choose an application
Human services --- Professional employees --- Psychiatrists --- Psychotherapists --- Social workers --- Hulpverleners --- Omgangskunde --- Reflecteren --- 321.4 --- ethiek (gez) --- hulpverlening (gez) --- professionalisering (gez) --- cliënten-welzijnswerkers --- kwaliteit --- welzijnswerkers --- welzijnswerk --- 321 --- professionele hulpverlener --- Human services personnel --- Mental health personnel --- Alienists --- Psychopathologists --- Physicians --- Neurologists --- Professionals --- Employees --- Services, Human --- Psychological aspects --- Attitudes --- 361.05 --- 658.5 --- 361 --- Maatschappelijk werk-Sociale zorg --- Sociology of social care --- beroepsuitoefening --- psychosociale hulpverlening --- professionaliteit --- professie/maatschappelijk werk --- geestelijke gezondheidszorg --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Beroepskrachten --- Professionalisering --- Geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening --- Filosofie --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Beroepskracht --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Vele hulpverleners ervaren onmacht wanneer ze werken met mensen in armoede. Twee leefwerelden botsen soms in hulpverleningsrelaties. Verschillende omgangsvormen en een andere kijk op de aanpak van problemen zetten de hulpverlening geregeld onder druk.Bind-Kracht in armoede ontwikkelt instrumenten om de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren. Verbindend en versterkend werken in dialoog leidt tot duurzame groei van maatschappelijk gekwetste mensen. Maar hoe pak je dit aan?Dit reflectie- en methodenboek van Bind-Kracht in armoede verkent hoe begeleiders krachtgerichte hulpverleningsrelaties kunnen opbouwen met mensen in armoede. De auteurs brengen bouwstenen aan: sterke visie, inzicht in de leefwereld van mensen in armoede, bewust omgaan met rolpatronen en empowerment. Het boek vertaalt inzichten en engagement in bruikbare werkinstrumenten. Concrete praktijkverhalen en oefeningen maken van het boek een samenhangend en levendig geheel waarmee de lezer zijn eigen hulpverleningsaanpak kan uitdiepen en verrijken.
Armoede en hulpverlening. --- armoedebestrijding --- duurzame ontwikkeling --- maatschappelijke hulpverlening --- Social problems --- armoede --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- empowerment --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 666 Armoede --- welzijnswerk --- Armoede --- Armoedebeleid/armoedebestrijding (sociaal impulsfonds) --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- 328 --- armoede (gez) --- hulpverlening (gez) --- welzijnswerk (gez) --- Empowerment --- Ervaringsleren --- Hulpverlening --- Participatie --- 341 --- 364.22 --- Armoede : hulpverlening --- Hulpverlening : empowerment --- armoede (kansarmoede) --- cliënt-hulpverlener-relatie --- sociale ongelijkheid --- S20080210.JPG --- participatie, maatschappelijke --- sociologie --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 339.1 --- 301.17 --- 301 --- 361 --- Psychologie --- Sociologie --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- Books before 1840 --- Sociale psychologie --- Sociale welzijnszorg --- Uitsluiting --- Sociaal isolement --- Kwaliteitszorg --- hulpverlening --- methodiek --- #gsdbP
Choose an application
BMLIK
364.044 --- Gender --- Klasseverschillen --- Mannen --- Seksespecifieke hulpverlening --- Vrouwen --- Zelfbeeld --- Discrimination in employment --- Social workers --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- sociale structuur --- Human services personnel --- Bias, Job --- Employment discrimination --- Equal employment opportunity --- Equal opportunity in employment --- Fair employment practice --- Job bias --- Job discrimination --- Race discrimination in employment --- Employment (Economic theory) --- 321.1 --- hulpverlening (gez) --- rolpatroon (gez) --- sociale psychologie (gez) --- gender --- psychologie van de geslachten --- rolgedrag --- sociale ongelijkheid --- structuurgericht welzijnswerk --- vrouwenhulpverlening --- #SBIB:316.8H10 --- 364.2 --- #A9401A --- 364.2 Bijzondere maatschappelijke problemen --- Bijzondere maatschappelijke problemen --- 159.91 --- 301.15 --- 301.17 --- 361.1 --- 362.9 --- Welzijns- en sociale problemen: algemeen --- sociale klassen --- zelfbeeld --- Social stratification --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- Sekseverschillen --- Sociale ongelijkheid --- Hulpverlening. --- Affirmative action programs --- Sociologie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|