Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
67
stagebegeleiding --- stages --- studeren --- Higher education --- studiebegeleiding --- Stages Stages --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Etudes Studies --- 489.5 --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Hoger onderwijs --- Stages --- Studiemethoden --- Stage --- Studiemethode --- Taalonderwijs
Choose an application
Het begrip studiesucces speelde het afgelopen decennium een centrale rol in discussies over het hoger onderwijs. Gericht beleid moet ervoor zorgen dat dit onderwijs bijdraagt aan een internationaal competitieve Nederlandse kenniseconomie en dat het meer en beter gekwalificeerde hoger opgeleiden oplevert voor de arbeidsmarkt. Dat alles moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, door vermindering van de uitval van studenten en een rendementsverbetering in studieduur. Maar wat studiesucces nu eigenlijk inhoudt, en hoe dit concept ingrijpt op het onderwijsbeleid, de onderwijspraktijk en het onderwijsonderzoek, blijft daarbij onderbelicht. Het bepalen van studiesucces komt steeds meer neer op het meten en verantwoorden van studiegegevens. De vraag wat het hoger onderwijs te bieden heeft voor de samenleving en de groeiende en steeds meer diverse studentenpopulatie, verdwijnt achter een technocratische meet- en verantwoordingspraktijk. Dit boek biedt een reconstructie van het invloedrijke discours over studiesucces in het hoger onderwijs, waarin beleid, onderzoek en praktijk in onderlinge wisselwerking een rol spelen. De auteurs bespreken niet alleen de beperkingen van dat discours, maar zoeken ook nadrukkelijk naar tegendraadse opvattingen, nieuwe benaderingen en andere verhoudingen tussen de hoofdrolspelers. Op deze wijze proberen zij het debat over studiesucces los te breken uit de rendementsverstarring en tegelijk alternatieven te bieden. Een hoognodige exercitie in een tijd waarin het hoger onderwijs meer moet bieden dan alleen een bijdrage aan een competitieve nationale economie.
studeren --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Studieresultaten --- Studeren : hoger onderwijs --- 378 --- 489.5 --- onderwijsbeleid --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Onderzoek --- Diversiteit --- Studie en studieresultaten --- PXL-Central Office 2019 --- maatschappij --- studieloopbaan --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- leraarschap --- 780 Hoger onderwijs
Choose an application
e gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders … kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel.
Studievaardigheden --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- HO (hoger onderwijs) --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- departement Algemeen 08 --- hoger onderwijs --- studentenbegeleiding --- studiebegeleiding --- studieplanning --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethode --- leren leren --- studeren --- 489.5 --- 450.8 --- 489.52 --- Mind mapping --- Schrijfvaardigheid --- eindwerk --- examen --- faalangst --- leesvaardigheid --- sociaal emotionele factoren --- studiekeuze --- studiemethode --- Examens --- Hoger onderwijs --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Leesvaardigheid --- Leren leren --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- leren leren (ler) --- studeren (ler) --- studiebegeleiding (ler) --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Studeren --- Studiemethoden --- 083380.jpg --- Scripties --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- schriftelijke communicatie --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- (zie ook: Lezen) --- (zie ook: Studiemethoden) --- (zie ook: schrijven) --- 007.2 --- 371.21
Choose an application
In het project (GoLeWe - Goesting in Leren en Werken werkten 7 hogescholen, 2 universitaire onderzoekscentra en 5 middelbare scholen uit de grensbrede regio Vlaanderen-Nederland samen. Het beeld dat deze projectpartners voor ogen hebben, is dat jongeren er zin in hebben om naar school te gaan en te leren. En later als ze afgestudeerd zijn: zin hebben en voldoening vinden in hun werk.Het Vlaamse woord 'goesting' drukt uit dat je zin in iets hebt vanuit je hart (je gevoel gaat er naar uit), je handen (die al gaan kriebelen) en vanuit een buikgevoel (een verlangen). Het hoofd volgt dan ook: je bent dan ook mentaal ingesteld op de dingen waarvoor je goesting hebt. Als je goesting hebt in je leren en werken, dan ben je gemotiveerd en enthousiast en zit je in je flow. Jongeren moeten hun kwaliteiten kunnen uitbouwen tot competenties die nodig zijn in de maatschappij en in het werkveld. Jongafgestudeerden moeten werk vinden dat aansluit bij hun eigen mogelijkheden, motivatie en ambities. Het boek behandelt themas omtrent de overgang naar hoger onderwijs, leren in het hoger onderwijs en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld. Het inspireert onderwijsverantwoordelijken, coördinatoren, begeleiders, leraren en docenten van middelbaar en hoger onderwijs en verantwoordelijken van bedrijven en organisaties die overtuigd zijn van het belang van een nauwere samenwerking tussen onderwijs en werkveld
Arbeidsmotivatie. --- Motivatie --- Onderwijs en arbeidsmarkt. --- Onderwijs. --- leren leren --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- leerstijlen --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- studiesysteem --- studiemethoden --- motiverend onderwijs --- schoolverlaters --- schoolloopbaan --- leermotivaties --- didactische werkvormen --- Higher education --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Studiekeuze --- hoger onderwijs --- motivatie --- studiekeuze --- werkplekleren --- 489.5 --- samenwerking opleiding-werkveld --- studeren --- studie --- Communicatievaardigheden --- Levenslang leren --- Overgang secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Werkplekleren --- 489 --- Hoger onderwijs --- levenslang leren --- communicatievaardigheden --- overgang secundair onderwijs naar hoger onderwijs --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs-hoger onderwijs --- Arbeidsmotivatie --- Motivatie ; onderwijs --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Hoger onderwijs; algemeen --- PXL-Central Office 2018 --- competentiegericht onderwijs --- Aansluiting secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Samenwerking opleiding - werkveld --- Secundair onderwijs --- Overgang --- Leren leren --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- ICT-vaardigheden --- Didactiek --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie onderwijs - werkveld --- Studiemethode
Choose an application
De student die in het hoger onderwijs terechtkomt, moet meteen over een flink aantal vaardigheden beschikken. Gelukkig zijn de meeste van die vaardigheden aan te leren. Deze Survivalgids voor de Student leert de nieuwkomers in het hoger onderwijs de belangrijkste kneepjes, niet alleen om te overleven maar ook om succesvol te zijn en te slagen. Uiteraard vind je hier het 'klassieke' advies over studieplanning, geheugentips, organisatie, . Maar deze publicatie kenmerkt zich vooral door de uitgebreide aandacht die gaat naar enkele vaardigheden eigen aan het hoger onderwijs: het maken van notities, zelfstandig opzoeken van informatie, schrijven van teksten allerhande, interpreteren van cijfers en grafi eken, organiseren van projectwerk, het gebruik van de computer, principes van e-learning, . De Survivalgids voor de Student is geschikt: · als voorbereidingsboek voor de student in het secundair onderwijs · als handboek bij introducties studievaardigheden in het hoger onderwijs · als zelfhulpboek voor de student in hogeschool of universiteit
Studiemethodes. --- Studievaardigheden --- Hoger onderwijs. --- studievaardigheden --- HO (hoger onderwijs) --- higher education --- studeren --- Study methods --- Higher education --- Students --- Training --- Handbooks, manuals, etc. --- 378 --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHA:Methodologie --- #KVHA:Studiebegeleiding --- 37.041 --- hoger onderwijs --- 489.5 --- informatievaardigheden --- studiemethoden --- 450.8 --- 489.4 --- Basiskennis (Basisvaardigheden) --- Competenties --- E-learning(E-leren) --- Eindwerken --- Hoger onderwijs --- Samenwerking --- Schrijven --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfstandig leren --- competenties --- e-learning --- eindwerk --- kritisch denken --- scriptie --- statistiek --- studiemethode --- 450.8 ) Methodiek van het studeren --- 001.81 --- 159.95 --- 37.048 --- 37.048.2 --- 371.3 --- 489-5 --- 489.52 --- Hoger onderwijs : studievoorlichting --- Studiemethoden --- examen --- schrijven --- student --- studentenbegeleiding --- wetenschappelijk onderzoek --- S20080627.JPG --- studieadvies --- assessment --- communicatie --- examinering --- geheugen --- informatica --- intelligentie --- leermethoden --- leren --- onderwijs --- zelfkennis --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Studiemethodiek --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Methodiek van het studeren --- Didactiek --- (zie ook: onderzoek) --- 371.21 --- Vaardigheidstraining --- Studenten --- Studentenbegeleiding --- Studeren --- Leerprocessen --- Methodologie --- Studiebegeleiding --- Zelfstudie --- 370.040 --- eindwerken schrijven --- Studiemethode --- Student --- Leerproces
Choose an application
In the current era where lifelong learning takes the fore, higher education can no longer be regarded as an isolated trajectory within one's educational career and many students face substantial challenges in crafting their professional future. More specifically, the transition from school to higher education and the labour market is often a difficult hurdle for many students. Almost half of students do not succeed in the first year and often withdraw from education, students are faced with a variety of contexts and may choose to study in a different (international) context, and they are often confronted with structural barriers in finding a (high-quality) job, as evidenced by increasing levels of youth unemployment and underemployment. 'Higher Education Transitions' aims to deepen our understanding of the transitions taking place when students enter, progress and leave higher education to enter the labour market. Drawing on an international team of contributors, this guide examines fifteen empirical studies which include a range of quantitative, qualitative, cross-sectional and longitudinal studies. Divided into three sections to reflect each important transition phase, topics include: transitions from secondary to higher education; transitions within higher education; transitions from higher education to the labour market. By considering transitions across different phases as a broad and interrelated process, this guide will be essential reading for higher education researchers, policy stakeholders and all those interested in the transitions into higher education and the labour market.
Articulation (Education) --- College student orientation --- College graduates --- Labor supply --- School-to-work transition --- Education, Higher --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O225 --- School-to-careers programs --- School-to-work programs --- Transition, School-to-work --- Labor force --- Labor force participation --- Labor pool --- Work force --- Workforce --- Graduates, College --- University graduates --- College orientation --- College students --- Orientation, College student --- Student orientation, College --- Employment --- Effect of education on --- Aims and objectives --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Orientation --- Career education --- Education, Cooperative --- Labor market --- Human capital --- Labor mobility --- Manpower --- Manpower policy --- Universities and colleges --- College student development programs --- Education --- School management and organization --- Alumni and alumnae --- Curricula --- 489.5 --- onderwijsbeleid --- hoger onderwijs --- studeren --- studiemethoden --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Articulation (Education) - Europe --- College student orientation - Europe --- College graduates - Employment - Europe --- Labor supply - Effect of education on - Europe --- School-to-work transition - Europe --- Education, Higher - Aims and objectives - Europe
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|