Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Elke school heeft een pedagogiek. De pedagogiek gaat niet alleen over het wat (de leerinhoud) en het hoe (omgangsvormen en onderwijsmethoden), maar ook van het management en het beleid. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee een noodzakelijk onderdeel van de professionele bagage van niet alleen elke leraar, maar van ieder die zich met het onderwijs bezighoudt. Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema's als de wereld van kinderen en jongeren, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum en de relatie tussen school en maatschappij aan elkaar gekoppeld. De vierde editie is uitgebreid en geactualiseerd. Deze is nu ook geschikt voor de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Actuele onderwerpen, zoals opbrengstgericht werken, zijn verwerkt. Tot slot zijn er nieuwe casussen en opdrachten toegevoegd. Schoolpedagogiek is gericht op pabo's en lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs voor alle studiejaren. (Bron: covertekst)
Basisonderwijs ; Nederland ; geschiedenis --- Historische pedagogie --- Onderwijskunde
Choose an application
Education --- Philosophy. --- #GROL:SEMI-37.013 --- Pedagogiek-historische --- historische pedagogie --- pedagogische centra --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- #GSDBP --- Philosophy
Choose an application
Educational sciences --- #KVHB:Historische pedagogie --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- filosofisch onderwijs . --- opvoedingsgeschiedenis --- 432 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- Conferences - Meetings --- filosofisch onderwijs
Choose an application
Choose an application
Kennis over de geschiedenis van het onderwijs en de opvoeding verschaft inzicht in diverse onderwijsvisies. Dit helpt een (aanstaande) leerkracht in het bepalen van eigen handelswijzen en het vormen van standpunten over de relatie kind, school, opvoeding en overheid. Daarnaast kan men alleen verantwoord in de toekomst kijken als men eerst naar het verleden kijkt.
431.3 --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Nederland --- 431 --- 452.1 --- Overige landen * --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Lager onderwijs --- Geschiedenis --- Opvoeding en onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Opvoeding --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Onderwijs --- Literatuur
Choose an application
De geschiedenis van de pedagogiek en van de jeugdzorg worden doorgaans apart behandeld. Dit boek biedt een geïntegreerde historische inleiding tot het hele terrein van de zorg voor de opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren. ' In het licht van de moderne opvoedingstraditie waarin het opvoedingsdoel van de mondigheid centraal staat, is het huidige gebruik van de notie van het 'mondige kind' een contradictie. Opvoeding betekent dat men kinderen helpt, begeleidt en leidt, op weg naar mondigheid. De opvoeder treedt op, zoals Langeveld het formuleerde, als 'plaatsvervangend geweten'. Mondige individuen hebben daarentegen geen opvoeding nodig, zij kunnen iets leren, ze kunnen kennis verwerven, een training doen en op vele manieren worden voorzien van hulp en advies, maar ze kunnen niet worden opgevoed, omdat ze worden verondersteld al tot moreel en intellectueel zelfbestuur in staat te zijn. Het 'mondige kind' is in feite geen kind meer, althans geen 'opvoedeling' in de zin van de moderne opvoedingstraditie. In drie hoofdstukken worden de ontwikkelingen met betrekking tot het schoolkind, het zorgenkind en het probleemkind beschreven waarbij een accent ligt op de negentiende en twintigste eeuw. De auteur schetst als rode draad de toenemende nadruk op de mondigheid van het kind en hij laat zien welke verandering dit begrip heeft ondergaan. (Bron: covertekst)
historische pedagogiek --- sociale geschiedenis --- History of education and educational sciences --- jeugdzorg --- Historische pedagogie --- Jeugdzorg --- Nederland --- Geschiedenis --- 080872.jpg --- pedagogie --- 37 --- Historische pedagogiek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
historische pedagogiek --- History of education and educational sciences --- Academic collection --- #PEDA *013.9 --- 450.1 --- Comenius, John Amos --- Egypte --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Griekenland --- Locke, John --- Middeleeuwen --- Nieuwe tijd --- Prehistorie --- Romeinen --- Historische pedagogie --- pedagogie: geschiedenis --- Opvoedkunde --- Geschiedenis
Choose an application
Authority --- Prejudices --- Teachers --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- filosofisch onderwijs --- historische pedagogie --- Mens en maatschappij --- pedagogen --- Political science --- Authoritarianism --- Consensus (Social sciences) --- Bias (Psychology) --- Prejudgments --- Prejudice --- Prejudices and antipathies --- Attitude (Psychology) --- Emotions --- Attitudes --- Psychology --- Theses --- Educational sciences
Choose an application
?Grondleggers van de pedagogie(k). Grote denkers over opvoeden: stemmen uit het verleden en hun weerklank in het heden en de toekomst?. Onder deze titel heeft De Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) haar tweejaarlijks congres gehouden. De foto op de voorkant van deze bundel symboliseert het onderwerp treffend: een opvoedeling omringd door bekende opvoeders/denkers zoals Janusz Korczak, Lev Vygotskij, Hannah Arendt en Henriëtte Pimentel.Wat weten we nog van deze grote namen? Wat waren hun opvattingen, wat was hun invloed en wat kunnen wij van ze leren? Lea Dasberg, de bekende Nederlandse pedagoog, heeft het belang van kennis van de historie destijds mooi verwoord in haar inaugurele rede. ?Men kijkt achterom om vooruit te zien. Zoals de automobilist in zijn achteruitkijkspiegel kijkt om verantwoord vooruit te rijden.? Het begrijpen van samenhang tussen verleden en heden biedt perspectief op de toekomst.Deze bundel bevat artikelen over diverse opvoeders/denkers die zich met de pedagogie(k) bezig hebben gehouden. Hun ideeën kunnen ook nu en in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren aan het vormgeven van pedagogische praktijken. Het boek kan in de opleidingen Pedagogiek, Pabo en Social Work worden gebruikt. Voor studenten zijn studievragen toegevoegd aan het eind van iedere bijdrage.https://www.swpbook.com/boeken/103/pedagogiek/2501/grondleggers-van-de-pedagogie-k
Historische pedagogie --- Pedagogie --- Opvoedkunde --- Orthopedagogics --- Educational sciences --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- Netherlands --- Opvoeding --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Comenius, Jan Amos --- Rousseau, Jean-Jacques --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Ligthart, Jan --- Dewey, John --- Arendt, Hannah --- Montessori, Maria --- Kohnstamm, Philip --- Korczak, Janusz --- Vygotsky, Lev
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|