Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Chronologie --- Tijdlijn --- Historisch verhaal --- Historisch onderzoek
Choose an application
Historische geografie --- Historisch onderzoek --- Invloed --- Tijdvak
Choose an application
Karel de Grote (Karel de Grote) --- Geschiedenis --- Middeleeuwen --- Geschiedschrijving --- Historisch onderzoek --- Frankische Rijk
Choose an application
Dit nieuwe deel in de serie informatieve boeken over beroepen van Slegers gaat over de sterrenkundige. Het bijna vierkante prentenboek begint met een algemeen informatieve spread over de maan en sterren. Daarna maakt de lezer kennis met een sterrenkundige en gaat met haar mee op onderzoek in verschillende sterrenwachten, ook hoog in de bergen. Na dit verhalende deel volgen drie spreads met informatie over achtereenvolgens de planeten van ons zonnestelsel, de sterren en de Melkweg. Daarna sluit het boek af met wat doe-opdrachten en een quiz. De vrij lange teksten in korte heldere zinnen staan in duidelijke schreefloze letters links op iedere spread afgedrukt met wat kleine illustraties erbij. De rechterbladzijde is meestal paginavullend geïllustreerd, met dik zwart omlijnde figuren in vrolijke kleuren. In de illustraties zelf staan soms ook enkele korte tekstjes. De auteur weet grote informatiedichtheid te bereiken in tekst én beeld. Een erg waardevolle serie voor weetgierige jonge kinderen. Over min of meer hetzelfde thema verscheen in dezelfde reeks ?De astronaut? (2011). Vanaf ca. 4 t/m 6 jaar.Elizabeth Kooman. NBD Biblion
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Schrijver --- Astronomie --- Ster (hemellichaam) --- Beroep --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- Sterren --- Beroepen --- Solar system
Choose an application
Het begrip identiteit beroert, verbindt en verdeelt. Het gaat dan om hoe de eigen natie een bepaalde identiteit uitdraagt, hoe leden van die natie daaraan moeten conformeren, om genderidentiteit, om uiterlijke kenmerken van mensen. Die laatste twee worden soms samengebracht onder de noemer woke, als verzet tegen discriminatie op basis van gender, beperking of ras. Wetenschappers bestuderen deze fenomenen als nooit tevoren. Populaire politici en opiniemakers schrijven er boekjes over. Maar wat betekent identiteit nu echt en wat doet identiteit met de visie op het verleden, met geschiedenis?Voltooid Verleden, onvoltooide geschiedenis onderzoekt hoe identiteit en geschiedenis elkaar voortdurend beïnvloeden. Identiteiten zijn niet alleen een voorwerp van historische studie, ze bepalen ook grotendeels hoe dat historisch onderzoek eruitziet. Geschiedenis is immers cruciaal voor het boetseren van identiteiten. Dit essay claimt dat in dat proces het beeld van het verleden continu verandert, met alle risico's van dien, want geschiedenis en dus het verleden worden systematisch ingezet om bepaalde identiteiten te onderbouwen. Debat en de steeds veranderende bevraging van dat verleden vormen anderzijds ook de essentie van het historisch verhaal en geven net rijkdom aan het onderzoek. Omdat er vele identiteiten zijn, kan geschiedenis dus in principe enkel meerstemmig zijn.https://www.aspeditions.be/en/book/voltooid-verleden-onvoltooide-geschiedenis/19521
History as a science --- Identiteit --- Historisch onderzoek --- Sociale identiteit --- Groepsidentiteit --- Canon (geschiedenis) --- Verleden --- Geschiedenis --- geschiedenisonderwijs --- geschiedenis --- identiteit
Choose an application
Karel de Grote (koning der Franken) --- Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Geschiedschrijving --- Middeleeuwen --- Frankische rijk --- Karel de Grote (Karel de Grote) --- Frankische Rijk --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Cold Case - mysterie in de middeleeuwen is een educatief historisch spel dat ontwikkeld is voor de tweede graad van het secundair onderwijs ASO/TSO. Het spel zelf wordt tijdens een lesuur gespeeld. Het veronderstelt geen specifieke voorkennis van de leerlingen. Cold Case laat de leerlingen ervaren dat het historisch verleden en het beeld dat men zich daarvan heeft gevormd ('de geschiedenis') niet altijd overeenkomen. Via het spel komen de leerlingen tot het inzicht dat een andere selectie en interpretatie van de beschikbare feiten tot een gewijzigde visie op de historische werkelijkheid kan leiden. Historisch onderzoek is daardoor net zo spannend als het recherchewerk van de politie. Cold Case stimuleer op een prettige manier de belangstelling voor de geschiedenis (van de eigen regio) en draagt bij tot een beter begrip van de complexe politieke achtergronden van een eenwording van de Nederlanden in de 15de eeuw.
Middeleeuwen --- Geschiedenis --- Hertogdom Brabant --- Bourgondische tijd --- 15e eeuw --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- Technisch secundair onderwijs --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Nederlanden --- Historisch onderzoek --- Kritisch denken
Choose an application
Charles the Great [Holy Roman Emperor] --- Karel de Grote (koning der Franken) --- Geschiedenis --- Middeleeuwen --- Geschiedschrijving --- Historisch onderzoek --- Frankische rijk --- Karel de Grote (Karel de Grote) --- Frankische Rijk --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedbronnen --- 930.23 --- Academic collection --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- 930.23 Historische kritiek --- Historische kritiek --- 900.1 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Historiography --- Historiographie --- Didactics of history --- History as a science --- history [discipline] --- geschiedenis --- Critique historique --- --Histoire --- --Méthodologie --- --Didactique --- --Geschiedeniswetenschap --- History --- Research --- Handbooks, manuals, etc. --- Historiografie --- Histoire --- Méthodologie --- Didactique --- historisch denken --- historisch onderzoek --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- didactiek --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|