Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
GOKken op de toekomst : het GelijkeOnderwijskansenbeleid in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9030190450 9789030190455 Year: 2006 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle inspanningen op gebied van gelijke onderijwkansen (GOK) zijn gericht op het realiseren van onderwijs dat afgestemd is op de behoeften van alle leerlingen, in het bijzonder de kansarme groepen. Dit boek geeft een beeld van wat het GOK-beleid in Vlaanderen momenteel is : ontstaan, visies en praktijkvoorbeelden.


Book
Groei- en leerlijnen in de kleuterschool : praktijkboek voor variatie en gradatie
Author:
ISBN: 9789030192626 Year: 2008 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De groei- en leerlijnen in dit boek bieden houvast en zekerheid, zowel voor de leerkrachten die hun eerste stappen in het (kleuter)onderwijs zetten, als voor de meer ervaren collega, ongeacht de toegewezen leeftijdsgroep(en). De concrete leerlijnen zijn bovendien voorzien van taklkloze direct bruikbare praktijktips. (Bron: covertekst)

Keywords

Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- #PBIB:+SLO 220.94 --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- cognitieve ontwikkeling --- didactiek --- lichamelijke opvoeding --- muzische vorming --- taalontwikkeling --- 471.4 --- leerlijnen --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Cognitieve ontwikkeling --- Hoekenwerk --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Lichamelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Observatie --- Ontwikkelingsdoelen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taalontwikkeling --- Thematisch werken --- Wiskundige initiatie --- Zelfredzaamheid --- Aanvankelijk rekenen --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Lichamelijke ontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- gok (ler) --- gradatie --- groeilijnen --- kleuteronderwijs (ler) --- leermiddelen (ler) --- ontwikkelingsdoelen --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- variatie --- 373.2 --- Handboek/cursus --- Hoekenwerking --- Kleuters --- Leerplannen --- Taalverwerving --- Didactische werkvormen --- Groeilijnen --- Onderwijsstrategieën --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Basisonderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Muzische opvoeding --- Ontluikend lezen --- Bewegingsopvoeding --- leerinhouden --- onderwijspraktijk --- kwaliteitsontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Speelleerkansen --- Groeilijn --- Leerlijn --- Ontwikkelingsdoel --- Speelleerkans --- Natuur


Book
Gelijke kansen op school : het kan! : zestien sporen voor praktijk en beleid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030192596 Year: 2008 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken

Keywords

#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; Belgi&#235 --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Belgi&#235

Listing 1 - 3 of 3
Sort by