Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dit is het derde en laatste deel van 'De kleine theologie' voor ouders en katecheten over de geloofsopvoeding van kinderen. In dit deel over Jezus Christus wordt veel aandacht besteed aan het probleem en de zin van de feesten voor de kinderen in de maand december, Sinterklaas en Kertmis.
Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- #GOSA:XXI.Alg.M --- 268.21 --- #gsdb6 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Geloof --- Catechese --- C1 --- geloofsleer --- kinderen --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Kerken en religie --- 244.5 --- theologie --- Godsdienstige opvoeding --- Geloof-kinderen --- 433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- geloofsbeleving --- geloven --- gezinsklimaat --- godsdienstpedagogiek --- waardenopvoeding --- Geloof: kinderen --- Geloofsopvoeding --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren --- Geloof
Choose an application
Catechese --- Catéchèse --- Enfants --- Kinderen --- Manuels scolaires --- Schoolboeken --- 268.21 --- #GBIB:SMM --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Godsgeloof --- #gsdb11 --- 244.5 --- Geloof --- Geloofsleven --- Kinderen en geloof --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- geloofsbeleving --- gevoelens --- gezinsklimaat --- godsdienstpedagogiek --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Godsgeloof --- Didactics of religion
Choose an application
Children --- Christian education of children --- catechese --- handleiding --- kinderen --- spel --- verbeelding (x) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- geloofsbeleving --- godsdienstpedagogiek --- katecheet --- waardenopvoeding --- #GROL:SEMI-268.2 --- #gsdb11 --- Religious life --- C1 --- 268.224 --- 268.224 Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Kerken en religie --- Christian education of children. --- Religious life.
Choose an application
Levensvragen leiden een rusteloos bestaan in de mind set van vele tijdgenoten. De pluraliteit van antwoorden die in een post-seculiere samenleving voorhanden zijn, maakt het er voor vele kinderen, jongeren en jongvolwassenen niet makkelijker op. Zij hebben recht op solide en eerlijke inzichten, aansluitend bij hun eigen levensbeschouwelijke zoektocht. In Inclusieve godsdienstpedagogiek vat de auteur levensbeschouwelijke vorming op school (het vak 'godsdienst' in Vlaanderen en 'godsdienst/levensbeschouwing' in Nederland) inclusief op: elke leerling heeft recht op dit vak, opgevat als 'ontmoetingsleren'. Het betoog ontwikkelt zich in zeven stappen: de context van de school, de narratieve en communicatieve dimensie van levensbeschouwelijke vorming, het belang van learning communities, theologiseren met kinderen en jongeren, bijbeldidactiek en de persoon van de leraar tussen professionaliteit en spiritualiteit. De auteur heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in onderwijs (aan de universitaire lerarenopleidingen van Leuven, Tilburg en Dortmund), onderzoek en internationale netwerking. De verbinding van theorie en praxis, die hem in zijn werk met studenten zo dierbaar is, staat ook hier centraal. Het boek is geschreven voor studenten in de lerarenopleiding, maar eveneens voor al wie interesse heeft in godsdienst en levensbeschouwing. (Bron: KU Leuven)
Didactics of religion --- Religion --- Study and teaching --- Philosophy --- 478.6 --- pedagogie --- didactiek --- godsdienst --- levensbeschouwing --- inclusief onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Theologie --- Bijbel --- 244.5 --- Godsdienstonderricht --- godsdienstpedagogiek --- 268.22 --- 456.8 --- C6 --- religieuze vorming --- pedagogiek --- 268.22 Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstpedagogie --- Godsdienst --- Onderwijs --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Pastoraal --- Godsdienstonderwijs
Choose an application
In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Educational sciences --- 37.017.93 --- #gsdbP --- Academic collection --- 432 --- godsdienst --- godsdienstpedagogiek --- pedagogiek --- tradities --- 431 --- 450.1 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Religie --- Rousseau --- Pedagogie --- 091333.jpg --- Historische pedagogie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Opvoeding en onderwijs --- Godsdienst --- Provincie West-Vlaanderen --- Historische pedagogiek --- Geloofsopvoeding --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
4
Children --- Religious life --- 268.21 --- C1 --- handleiding --- ouders --- religieuze vorming --- kinderen --- #GBIB:SMM --- #gsdb6 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Geloof --- Geloof --- Geloof: kinderen --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Kerken en religie --- #BSCH: vak: godsdienst --- #GROL:SEMI-268.21 --- 433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- Kerk --- geloofsbeleving --- geloven --- godsdienstpedagogiek --- opvoeding --- 244.5 --- kind en geloof (ler) --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren --- Children - Religious life
Choose an application
In dit boek komen vooreerst algemene beschouwingen over morele en levensbeschouwelijke vorming aan bod. Het tweede deel handelt over religieuze vorming op school, het derde over religieuze communicatie in het kader van (kerkelijk) jongerenwerk. (Bron: covertekst)
Christian education --- Christian education of children --- Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke vorming --- C1 --- ethiek --- handleiding --- onderwijs --- religieuze vorming --- zingeving --- 244.5 --- godsdienst, didactiek, lo (ler) --- godsdienstpedagogiek --- 070891.jpg --- 236.4 --- 433.2 --- 456.8 --- 478.6 --- Catechese --- geloofsopvoeding --- Godsdienst --- godsdienstige opvoeding --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #gsdb11 --- 268 --- Children --- Education, Christian --- Religious education --- Theology, Practical --- Spiritual formation --- Theology --- Kerken en religie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Morele- en religieuze opvoeding --- Vormingsgebieden --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Study and teaching --- Schoolbooks - Didactic material --- basisonderwijs --- didactiek --- godsdienst --- godsdienstonderwijs --- jongeren --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Catechese (geloofsopvoeding)
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|