Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Volgens sommigen kan godsdienst hoogstens nog geduld worden als een keuzevak dat geen invloed zou hebben op de studieresultaten. Anderen verdedigen met klem dat het meer dan ooit noodzakelijk is dat jonge mensen worden geconfronteerd met de toedracht van godsdiensten in het algemeen en van de christelijke traditie in het bijzonder. Naast de vraag naar de relevantie en de legitimatie van het vak, stelt dit boek ook de vraag naar de invulling ervan in de hedendaagse situatie. Het gaat om meer dan de ontwikkeling van een godsdienst-didactische aanpak. Het ontstaan van een pluralistisch, vaak agnostisch en onwetend leerlingenpubliek heeft geleid tot een duidelijker bewustzijn dat het godsdienstonderricht zich bevindt op het kruispunt van vele invloeden. Er is nood aan een nieuw onderwijskundig paradigma dat aansluit bij deze systemische omwenteling. Het is de overtuiging van de auteurs dat de hedendaagse levensbeschouwelijke crisis zelf tot thema van levensbeschouwelijk onderwijs moet gemaakt worden. (Bron: www.woltersplantyn.be)
Godsdienst --- Waardevorming --- Didactiek. --- Onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of religion --- didactiek --- godsdienst --- Flanders --- 372.82 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #SBIB:37H0 --- #gsdb11 --- Academic collection --- godsdienstonderwijs --- 200.2 --- 244.5 --- 478.6 --- 485.710 --- Christelijk --- Didactiek --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstonderricht --- Leren leren --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Opvoedingsproject --- 485.7 --- Godsdienstonderwijs --- 485.7 ) Godsdienst - s.o --- godsdienstonderwijs (ler) --- communicatie --- onderwijs --- Catechese ; secundair onderwijs ; didactiek --- 372.82 Godsdienstonderwijs op school --- Godsdienstonderwijs op school --- Pedagogie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienst - vakdidactiek --- Catechese --- Leraren --- #BSCH: vak: godsdienst --- Geloofsopvoeding --- Leraar --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Directie --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Catechese (geloofsopvoeding)
Choose an application
Dit boek is bedoeld voor onderwijsgevenden in het vak godsdienst/levensbeschouwing, voor docenten maatschappelijke en levensbeschouwelijke vakken in (pedagogische) hogescholen, voor adviseurs en hulpverleners in de wereld van de interculturele vorming en voor ieder die belangstelling heeft voor de interreligieuze problematiek. De bundel bevat twee delen: 'Verkenning' en 'Perspectief'. Het eerste deel bestaat uit verkenningen en uit het beschrijven van de vragen die verbonden zijn aan het leren in, over en van tradities. Het tweede deel geeft concrete aanzetten voor interreligieus leren en gaat na welke implicaties het heeft voor de theologie als 'leergevoelig' bedrijf.
Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- multiculturele samenleving --- interculturele opvoeding --- Religions --- Religious education --- catechese --- dialoog --- onderwijs --- religie --- 244.5 --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- godsdienstonderwijs (ler) --- interreligieus leren --- interreligieus onderwijs --- interreligieuze theologie --- multireligieuze cultuur --- Godsdienst: didactiek --- 238 --- christendom --- intercultureel onderwijs --- interreligieuze opvoeding --- Academic collection --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdb11 --- 268 --- 081 Godsdienst --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #A0103A --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Interreligious relations --- Relations among religions --- Relations --- christendom - contact met andere godsdiensten --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Multiculturele samenleving --- Godsdienstige opvoeding --- Geloofsopvoeding --- Pastoraal --- Intercultureel onderwijs --- Godsdienstonderwijs
Choose an application
Bibliodrama is een vorm van speels en dramatiserend omgaan met bijbelverhalen om in groepsverband de persoonlijke zingeving en levensspiritualiteit te ontdekken en te verruimen. Tegelijk verruimt het inzichten in de betekenissen van de bijbelverhalen. In onderwijs en pastoraat is de interesse voor deze methode de laatste jaren sterk gegroeid. Het boek bevat creatieve en speelse werkvormen om diepgaand met bijbelverhalen aan de slag te gaan met kinderen, jongeren en volwassenen. Het is een instructief praktijkboek voor het zorgvuldig en kwaliteitsvol begeleiden van bibliodrama. Het bevat achtergrond en duiding bij de begeleidingspraktijk van leerkrachten, pastores, bezinningsbegeleiders, catechisten, vormingswerkers, pedagogen e.a.Het eerste deel van het boek geeft een inleiding over de zin en betekenis van bibliodrama en zijn methode en de theologische en pedagogische opvattingen die het dragen. Deel twee licht de voorbereiding en de opbouw van een bibliodrama toe en reikt concrete begeleidingsvaardigheden aan. Daarnaast biedt het een veelheid van aandachtspunten en raadgevingen die de begeleider kunnen helpen om zijn deskundigheid te versterken. Deel drie beschrijft concrete basiswerkvormen en variaties, die op vele bijbelverhalen toepasbaar zijn en in de meeste groepen van kinderen tot volwassenen gespeeld kunnen worden. Ze zijn toegelicht met voorbeelden en talrijke begeleidingstips.Meer informatie over bibliodrama, het boek, kennismaking en opleiding is te vinden op: www.bibliodrama.be
bibliodrama --- 200.1 --- 236.4 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 471.48 --- 478.6 --- Bijbel --- Dramatische expressie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 456.8 --- bibliodrama (ler) --- godsdienst, didactiek, lo (ler) --- godsdienstonderwijs (ler) --- 244.5 --- Dramatische expressie; s.o. --- Bibliodrama : kinderen --- Godsdienst; s.o. --- 072009.jpg --- 268.711 --- 268.711 Bijbel en catechese--(themata) --- Bijbel en catechese--(themata) --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- Christian pastoral theology --- Bible --- History of Biblical events --- Drama --- Dramatische expressie; s.o --- Godsdienst; s.o --- Catechese --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- Geloofsopvoeding
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|