Listing 1 - 10 of 88 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
gezondheidszorg (gez) --- organisatie (gez) --- Dutch literature
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de verdeling van gezondheid en ziekte in de bevolking en van de structuur en financiering van de preventieve en curatieve gezondheidszorg, waarbij het verband tussen volksgezondheid en gezondheidszorg de rode draad vormt. Het beoogt daarmee een brug te slaan tussen medische en epidemiologische kennis enerzijds, en het gebied van structuur en functioneren van de gezondheidszorg anderzijds. Dit concept, dat in een aantal Engelstalige leerboeken over public health ook wordt gebruikt, is bij ons weten voor een Nederlands leerboek nieuw. Wij zijn ervan overtuigd, mede op grond van eigen onderwijservaring, dat de onderwerpen public health, sociale geneeskunde, en structuur en functioneren van de gezondheidszorg een duidelijke eigen, logische plaats in het onderwijs aan studenten geneeskunde en gezondheidswetenschappen kunnen hebben en horen te hebben. Wat betreft onderzoeksmethoden is een inhoudelijk goede aansluiting op de in Nederland gebruikelijke leerboeken epidemiologie nagestreefd. Er is een poging gedaan het boek beknopt te houden en alleen datgene op te nemen dat aan de meeste universiteiten als noodzakelijke kennis zal worden opgevat. De ervaring leert dat in de hier behandelde vakgebieden lokale expertise en interesses de onderwijsinhoud voor een niet gering deel bepalen. Opnemen van al die onderwerpen zou tot een omvangrijk boek hebben geleid, waarvan de student steeds slechts een deel zou gebruiken. In verband met lokale verschillen is er ook voor gekozen om de takken van de sociale geneeskunde summier en het gezondheidsrecht in het geheel niet te behandelen. Een deel van de hier behandelde onderwerpen is zeer tijdsgebonden, met name de stof die samenhangt met de structuur en in het bijzonder met de financiering van de gezondheidszorg. Er is daarom naar gestreefd zoveel mogelijk algemene principes te behandelen en minder de nadruk te leggen op actualiteitsgevoelige feiten.
#SBIB:316.334.3M10 --- Medische sociologie: algemeen --- 614 --- gezondheidszorg (gez) --- Public health --- Netherlands --- Medical care
Choose an application
Verpleegkundigen in de geestelijke gezondheidszorg zijn verantwoordelijk voor buitengewoon veel onafhankelijke verpleegkundige activiteiten. Zij beschikken over specifieke strategieën en methodieken en verpleegkundigen functioneren als zelfstandige beroepsbeoefenaren. Ze werken naast en met artsen en andere deskundigen en hebben derhalve grote invloed op de vooruitgang van hen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd. Het boek van Ward is een handleiding bij de uitvoering van het verpleegkundig proces in de geestelijke gezondheidszorg. Dit proces bedoelt de persoonlijkheid van de zorgvrager zodanig te stimuleren, dat zijn vermogen om problemen op te lossen wordt vergroot. Het boek biedt informatie over de systematiek en de vaardigheden die voor de opleiding van een nieuwe generatie verpleegkundigen van elementair belang zijn. De inhoud is opgebouwd in drie delen: a. De theoretische aspecten van het verpleegkundig proces, benaderingen en technieken. b. De toepassingen in de drie hoofdgebieden van de intramurale geestelijke gezondheidszorg; acute opname, blijvende verzorging en de gerontopsychiatrie. c. Verdere toepassingen, onderwijskundige en beleidsmatige aspecten, consequenties voor zorgvrager en verpleegkundige. Bestemd voor: de basisopleiding B en Hoger Beroeps Onderwijs Verpleegkundigen in de intramurale geestelijke gezondheidszorg, zwakzinnigenzorg en gerontopsychiatrie. Tevens voor vervolgopleidingen voor verpleegkundigen in de extramurale geestelijke gezondheidszorg, groepsverpleegkundigen en de activiteitensector.
Choose an application
613 --- gezondheidszorg (gez) --- groepspraktijk (gez) --- Nursing, Team. --- teamverpleegkunde (gez) --- verpleegkunde (gez) --- Team Nursing --- Nursing, Team
Choose an application
In de gezondheidszorg wordt een belangrijk aantal beroepsbeoefenaren nog op de werkplek opgeleid onder verantwoordelijkheid van de bedrijfstak. In augustus 1997 wordt het opleidingsstelsel voor de verpleging en verzorging ingrijpend gewijzigd. Onder andere gaat het huidige private inservice onderwijs, een vorm van leren én werken, onder de regie van de minister van OC&W als beroepsbegeleidende en duale leerweg deel uit maken van het secundaire en hoger beroepsonderwijs. De transformatie van het inservice onderwijs in dat nieuwe opleidingsstelsel is voor de VOVB, de Vereniging van Opleidingsinstituten voor de Verplegende en verzorgende Beroepen, aanleiding voor de uitgave van dit boek. In Leren en werken in het gezondheidszorgonderwijs belichten deskundigen de ontwikkelingen in het beroepsonderwijs, met name het streven de verschoolsing van het beroepsonderwijs terug te dringen door het onderwijs dichter bij de beroepspraktijk te brengen. Uitvoerig gaan de auteurs in op hun kanttekeningen bij de herwaardering van de leerweg die leerlingen in staat stelt een beroep te leren in de beroepspraktijk. Ofschoon de meeste auteurs het gezondheidszorgonderwijs als referentie nemen, is de inhoud van het boek niet alleen bruikbaar voor het beroepsonderwijs in de gezondheidszorg maar ook voor beroepsopleidingen in andere sectoren.
613.3 --- didactisch proces (gez) --- gezondheidszorg (gez) --- pedagogiek (gez) --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkundig beroep --- gezondheidszorg --- Nederland
Choose an application
Deel I. beschrijft veranderingen in de aard, omvang en oorzaken van agressie in de geestelijke gezondheidszorg: wet en regelgeving; gevolgen van agressie en instrumenten voor de opvang van veiliger werken. Deel II. beschrijft stap voor stap de verschillende manieren van aanpak van agressie: slachtofferbijeenkomsten, training in opvang en praktische begeleiding, opvang en beleid, aanpak van agressie op risicovolle circuits, voorlichtingsdagen, teamgericht zorgoverleg over agressie en schokkende gebeurtenissen, training Controle en Fysieke Beheersing en als laatste stap de evaluatie. Deel III. verwoordt de lessen die men in Bloemendaal heeft geleerd van het project 'Agressie en schokkende gebeurtenissen'. Dit boek is bestemd voor leidinggevenden en staffunctionarissen in de GGZ, beleidsmedewerkers in de GGZ en bij de overheid en docenten van agressietrainingen.
Comportement --- Gedragswetenschap --- Geestelijke gezondheidszorg --- Hygiène mentale --- Psychiatrie --- Klinische psychologie --- specifieke problemen --- specifieke problemen. --- 614.1 --- agressiviteit (gez) --- gedragsstoornissen (gez) --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychiatrische verpleegkunde (gez)
Choose an application
Overal in het land komen gezinnen plotseling op hun kop te staan als één van de huisgenoten min of meer hulpbehoevend wordt. Wie gaat de zieke verzorgen en hoe doe je dat?In dit boek komen alle problemen die zich voordoen bij de verzorging van iemand die zichzelf niet kan helpen aan de orde. Vanaf 'waar zetten we het bed neer' en 'hoe richten we de ziekenkamer in' tot 'hoe zetten we degene die verzorgd moet worden op de po', 'hoe wassen we hem' en "hoe ga je om met een agressieve of depressieve zieke'. Tevens krijgt de verzorger tips over tiltechnieken, hygiënisch werken en omgaan met privacy. In het afsluitend hoofdstuk een aantal bewegingsoefeningen die sier- en gewrichtsproblemen bij een langdurig zieke kunnen voorkomen.
thuisverpleegkunde --- verpleegkunde --- 613.8 --- thuiszorg --- thuisverpleging --- (zie ook: wijkverpleegkunde) --- Thuisverzorging --- basisverpleegkunde (gez) --- gezondheidszorg (gez) --- thuisverpleegkunde (gez) --- thuiszorg (gez) --- Soins à domicile
Choose an application
Alle bijdragen behandelen het statuut van de therapeutische relatie in een residentiële setting, vanuit de invalshoeken van een psychiater, verpleegkundige, de kinderpsychiatrie, de ergo- en kunsttherapie etc. De vertrouwensband tussen therapeut en client wordt als een doorslaggevend, maar moeilijk te realiseren element van de therapie beschouwd, niet alleen omwille van de aard van psychopathologieën, maar ook omwille van de trend tot evidence-based handelen en meer administratieve werklast. De auteurs onderzoeken hoe men binnen die sterke objectiveringsdrang toch het 'unieke' van elke cliënt of doelgroep kan benaderen. Indringend zijn de bijdrages over een jonge kinderpsychiatrische setting en de rol van verpleegkundigen in het therapeutische proces.
geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatry --- psychiatrie --- patiënt-therapeut relatie --- Therapie --- Relaties --- 607.2 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- therapeutische relatie --- Provincie West-Vlaanderen --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- #gsdbP --- Relatie --- psychotherapie
Choose an application
ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. ACT is een nieuwe vorm voor cognitieve gedragstherapie die snel populair geworden is in Nederland en in opkomst is in België.Dit boek is bedoeld als opstapje voor hulpverleners die geen, of maar weinig ervaring hebben met ACT. De theorie achter ACT en de filosofie van waaruit ACT wordt bedreven worden beknopt en in begrijpelijke taal uitgelegd. Er is uitgebreid aandacht voor de therapeutische relatie, iets wat binnen ACT niet slechts als randvoorwaarde, maar als een essentieel element wordt opgevat. Het overgrote deel van het boek wordt in beslag genomen door ACT in de praktijk: beschreven wordt hoe je ACT kunt toepassen bij depressie, angst, chronische pijn, psychose, trauma en complexe problematiek.
gedragstherapie --- cognitieve therapie --- Psychiatry --- hulpverlening --- ACT (Acceptance and commitment therapy) --- ACT. --- ACT (Acceptance and Commitment Therapy) --- 607.33 --- cognitieve therapie (gez) --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- Acceptance and Commitment Therapy
Choose an application
DIS (dissociatieve identiteitsstoornis) --- Psychiatry --- persoonlijkheidsstoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- identiteitsstoornissen --- psychiatrie --- 417 --- 606.329 --- identiteitsstoornis --- psychische stoornissen --- Identiteit --- Psychologie : algemeen --- 604.6 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- identiteit --- psychotherapie (gez) --- S2006315.JPG --- persoonlijkheidsleer --- psychische syndromen --- Persoonlijkheidsleer --- Overige neurosen --- 159.93 --- 616.2
Listing 1 - 10 of 88 | << page >> |
Sort by
|