Listing 1 - 10 of 415 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Iedereen, leerlingen en leerkrachten, wil graag dat er op school een goede sfeer is. Als de sfeer goed is, kan iedereen zich er thuis voelen en het gevoel hebben erbij te horen en gezien te worden. Pas als de sfeer goed is, is er ruimte voor goed onderwijs. Dat is immers waar leerlingen recht op hebben en wat leerkrachten graag willen geven.Dit boek laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je lessen in orde zijn, dat wil zeggen hoe je een vriendelijke en veilige omgeving kunt creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Centraal staat daarbij het gedrag: dat van jezelf als leerkracht, zowel individueel als in teamverband, en dat van de leerling, zowel individueel als in groepsverband. Omdat gedrag, en dus ook probleemgedrag, altijd plaatsvindt in een omgeving waar de leerkracht en de leerlingen deel van uitmaken, wordt in deze uitgave dat gedrag niet bekeken als iets wat op zichzelf staat, maar zoveel mogelijk in relatie tot de omgeving.Lessen in orde is verrijkt met de nieuwste wetenschappelijke inzichten over uiteenlopende onderwerpen (inzichten van onder meer Hattie, Verhaeghe, Kirschner, El Hadioui, Sampson, Hermsen en Renes, het Sociaal Planbureau en de OESO). De dagelijkse onderwijspraktijk staat daarbij nog altijd centraal: probleemgedrag, ICT in het onderwijs, motivatie, gezag, differentiatie, School Wide Positieve Behavior Support. Ook wordt ingegaan op vragen die momenteel in onderwijsland leven: hoe geef ik vorm aan passend onderwijs; is er nog wel een rol weggelegd voor het bildungsideaal; hoe kan het hoge ziekteverzuim en uitvalpercentage onder leerkrachten worden teruggedrongen of - beter nog - worden voorkomen, wat is de rol van de overheid bij de vormgeving van het Nederlandse onderwijs en wat zou die moeten zijn; en in welke situaties mag een leerkracht fysiek ingrijpen?Dit boek is geschreven voor opleiders en studenten aan pabo's en voor alle leerkrachten die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren en die (nog) elke dag willen leren.
basisonderwijs --- gezag
Choose an application
Jeugdpoëzie --- Emotie --- Gezag
Choose an application
Gezag --- Hoger onderwijs
Choose an application
Er is wat mis met onze jeugd. De discipline is zoek. En dat merken we. Op school, thuis, op straat, waar niet al. Er is sprake van een gezagscrisis die al enige decennia aan de gang is. Het lijkt erop dat onze samenleving meer en meer verweesd raakt. Inmiddels is de wal het schip aan het keren. Er klinkt een roep om meer duidelijkheid. om discipline en orde. Maar er is wel grote verlegenheid onder opvoeders rondom dit thema. Juist bij hen ligt de sleutel om iets te doen aan de scheefgegroeide gezagsverhoudingen. Dit boek gaat in op de achtergronden van deze ontwikkelingen en biedt handvatten om hiermee om te gaan
Jeugdsociologie --- Gezag --- Generatiekloof --- Jongere
Choose an application
Gezag --- Onderwijs --- Leraar --- Professionele houding
Choose an application
L'autorité est en crise : ce constat, qu'il concerne la famille, l'école, l'entreprise ou l'État, relève aujourd'hui du sens commun. Mais qu'est-ce que l'autorité ? La réponse n'est pas si évidente. Pour Gérard Mendel, elle impose le détour par l'histoire. Tel est le premier propos de ce livre ambitieux, où l'auteur met en évidence, de l'Inde à l'Afrique, de l'Antiquité aux Temps modernes, un socle anthropologique commun : pour prendre en charge les peurs primaires de la vie, chaque société a interposé, lors des socialisations de l'enfance, la médiation d'une autorité protectrice, au prix de l'obéissance volontaire. Mais les formes de cette médiation ont beaucoup varié : dans les sociétés traditionnelles, la communauté exerce une autorité de type parental ; dans les sociétés des Temps modernes, c'est la figure du père qui incarne l'autorité. Aujourd'hui, en Occident, à l'heure du déclin de la société patriarcale, ni la communauté ni le père ne permettent plus d'apprivoiser suffisamment nos peurs archaïques, et c'est l'une des raisons profondes de la crise de l'autorité. Mais on ne reviendra pas en arrière. Ce serait alors à la démocratie de socialiser un peu plus l'éternelle enfance dans l'homme, ses peurs et sa fuite devant le réel - une enfance qui, heureusement, est aussi à la source de toute création.
Choose an application
Annelies VossenIn dit prentenboek uit de serie over Kleine Ezel volgen we het tegenstribbelende ezeltje dat niet in bad wil gaan. Een herkenbaar fenomeen in een peuter- en kleuterleven dat ook bij mamma Ezel bekend is. Het verhaal wordt op een humoristische manier verteld in een heldere, toegankelijke stijl. Mamma Ezel heeft een krachtige houding die niet alleen vastberaden is, maar ook liefdevol en vriendelijk. De tekeningen sluiten hier perfect bij aan. De illustrator heeft een klare, ietwat rafelige lijn, beeldt alleen het hoognodige en belangrijkste uit en gebruikt een egale, goed gekozen achtergrondkleur bij elke tekening, vaak in mooi contrasterende kleuren. Kleine details geven informatie over het ezeltje en zijn omgeving: de zwarte vegen op zijn hansopje laten zien hoe vuil hij is, de maan zal ook voor jonge kinderen de avond betekenen en mamma Ezel is groot en warm. In dezelfde opzet verschenen deeltjes waarin Kleine Ezel leert tellen, zijn boterham moet opeten en eindeloos 'waarom?'-vragen stelt*. Vanaf ca. 2 jaar.© NBD Biblion
Badkuip --- Boekstart --- Ouderlijk gezag --- Prentenboeken --- Dutch literature
Choose an application
Commandement --- Gezag --- Jeugd --- Jeunes gens --- 371.57
Listing 1 - 10 of 415 | << page >> |
Sort by
|