Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Stilaan groeit de aandacht voor de specifieke problemen waarmee scholen in de grootstad te kampen hebben. Allochtone en kansarme leerlingen concentreren zich vaak in de centrumscholen terwijl leerlingen uit de middenklasse steeds meer voor 'witte' scholen in de buitenwijken kiezen. Ook onderwijsproblemen zoals spijbelgedrag, leervertraging, ongekwalificeerde uitstroom en geweld zijn in grootsteden veel omvangrijker. De stad heeft, door haar diversiteit aan bewoners en cultuur, nochtans heel wat te bieden aan scholen. Paul Mahieu beschrijft in dit boek de complexiteit van de grootstedelijke onderwijsproblematiek aan de hand van gegevens over de Antwerpse situatie. Hoewel de traditionele aanpak van het onderwijsbeleid niet in staat is om deze problemen aan te pakken, dienen zich toch nieuwe kansen aan. Het gelijkeonderwijskansenbeleid bijvoorbeeld, biedt een aanzet om de segregatie een halt toe te roepen; een omgevingsanalyse helpt de knelpunten in kaart te brengen en leidt tot een grotere bewustwording. Om de onderwijssituatie in de stad daadwerkelijk te verbeteren is echter een geïntegreerde aanpak nodig waarin ook aandacht gaat naar huisvestiging, armoedebestrijding en inburgering. Scholen in de stad staan voor de uitdaging om in hun schoolcultuur bewust aandacht te schenken aan de problemen die de stadsomgeving met zich meebrengt én om de leerkansen te grijpen die de grootstad te bieden heeft. Deskundigen uit verschillende disciplines en steden - Luc Goossens, Maria De Bie, Pieter Sprangers, Isabelle Pannecoucke, Sjoerd Karsten, Luc Heyerick en Ton Notten - geven vanuit hun werkdomein een kritische reflectie op deze aanzetten tot een geopedagogiek. De grootstedelijke school vanuit vele invalshoeken belicht.
Onderwijsbeleid. --- School management --- lokaal onderwijsbeleid --- stedelijk beleid --- Sociology of education --- Grootstedelijke problemen --- Onderwijsbeleid ; gemeenten ; Vlaanderen --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- schoolbeleid --- stadsbeleid --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- steden --- 303.83 --- 450 --- 450.4 --- 450.42 --- 451.2 --- 454.23 --- Allochtone kinderen --- Antwerpen --- Brede school --- Emancipatiebeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geopedagogiek --- Integratie --- Kansarmen --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Onderwijssociologie --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolmanagement --- Steden --- geopedagogiek --- 433.1 --- pedagogiek (gez) --- 37.06 --- Armoede --- Beleid --- Omgevingsfactoren --- Onderwijs --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Geopolitiek --- Schoolbeleid --- allochtonen --- armoede (kansarmoede) --- integratie --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- onderwijsstructuur --- pedagogiek (opvoedkunde) --- sociale psychologie --- sociologie --- kansarmoede --- stad --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Stadssamenleving - Plattelandssamenleving --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: sociologie) --- 339.1 --- 371.2 --- 711 --- ruimtelijke ordening --- ruimtelijke planning --- Stadssamenleving --- Stad --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Antwerpen (stad) --- Maatschappij
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|