Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
872
Dutch literature --- Geheugenproblemen --- Zelfverminking --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Geheugenprobleem
Choose an application
Iedereen vergeet wel eens wat. Maar wanneer wordt vergeten een geheugenprobleem? Wat is het verschil tussen normale vergeetachtigheid en lichte cognitieve stoornissen? En wanneer spreken we eigenlijk van dementie? Help me even herinneren geeft uitleg over lichte cognitieve stoornissen en alles wat met het geheugen te maken heeft. Het beschrijft in heldere taal de mogelijke oorzaken van geheugenproblemen en de toekomstperspectieven. Het boek verwijst naar online filmpjes die praktijkvoorbeelden laten zien.https://www.standaardboekhandel.be/p/help-me-even-herinneren-9789401484008
Geheugenstoornis --- gezondheidszorg --- Cognitieve stoornis --- mild cognitive impairment - MCI --- milde cognitieve stoornis --- cognitieve stoornissen --- geheugenproblemen --- vergeetachtigheid --- Geheugenstoornissen.
Choose an application
014
#KVHB:Dementie --- 605.93 --- Alzheimerziekte --- dementie --- geheugenproblemen --- mantelzorg --- praktijkboek --- zorginstellingen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- 606.5 --- geriatrische psychiatrie --- geriatrische verpleegkunde --- psychogeriatrische verpleegkunde --- bejaardenzorg --- familiebegeleiding --- Dementie --- Mantelzorg --- Hulpverlening --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Het onderzoek naar ons brein bevindt zich in een stroomversnelling. Het aantal publicaties op dit terrein is nauwelijks bij te benen, niet voor een ingevoerd onderzoeker, laat staan voor een breder lezerspubliek. Het is dan ook bijzonder dat Torkel Klingberg de tijd heeft genomen om het immer groter wordende reservoir aan kennis te bundelen, te ordenen en toegankelijk te maken voor ouders, hulpverleners en onderwijzend personeel.Op aansprekende wijze en met vele verhelderende voorbeelden gaat hij in op vragen als:- Hoe maken we de stap van kennis over zenuwcellen naar het onderwijs in het klaslokaal?- Welke oorzaken zijn er voor problemen als dyslexie, dyscalculie en een gebrek aan oncentratievermogen aan te wijzen?- Waarom is de rijpheid van de hersenen van betekenis voor het gedrag van een tiener?Aan de hand van zijn eigen onderzoek en dat van anderen, en het levenslot van mensen uit het echte leven, laat hij zien hoe de hersenen door uiteenlopende factoren worden beïnvloed: van genen tot stress, lichamelijke inspanning, voeding, training en familierelaties.Het lerende brein is een boek dat beschrijft hoe we onze kinderen en tieners de beste omstandigheden kunnen bieden om te leren en zich te ontwikkelen.
Cognitive psychology --- Educational psychology --- #KVHB:Geheugen --- #KVHB:Hersenen --- #KVHB:Neuropsychologie --- 113366.jpg --- Geheugen --- Brein --- Geheugenproblemen --- Training --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Pubers --- Rekenproblemen --- Leesproblemen --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Hersenontwikkeling --- Leerstoornissen --- Neuropsychologie --- Cognitiewetenschap --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Puber --- Rekenprobleem --- Leesprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerstoornis
Choose an application
Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.
Leerstoornissen ; kinderen. --- Cognitive psychology --- berengroepen --- Educational sciences --- geheugenstoornissen --- orthopedagogiek --- Troubles de la mémoire --- Spiritual exercises --- leerstoornissen --- Geheugenproblemen --- Geheugen --- Kinderen --- Begeleiding --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Denken --- Denkontwikkeling --- Geheugenstoornissen --- Leerstoornissen --- Geheugenprobleem --- Geheugen (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Geheugenstoornis --- Leerstoornis
Choose an application
Kinderen die moeilijk informatie onthouden kunnen, als ze naar school gaan problemen krijgen met het oppikken van de leerstof. Voor deze kinderen, de leerkrachten en ouders is dit boek geschreven. Op basis van bestudeerde literatuur en eigen ervaring geven de auteurs geheugenstrategieën die kinderen leren het geheugen zo optimaal mogelijk te benutten. Het geheugen werkt met beeld, geluid, smaak, tast, geur, ruimtelijk inzicht, emotie, taal, en verbanden. Door al deze capaciteiten aan te spreken kan het kind de stof beter leren onthouden. Een belangrijke rol is weggelegd voor aandachtsoefeningen waarbij is uitgegaan van een individuele benadering van het kind.Door het multisensoriele karakter van de training (spreekt verschillende zintuigen en capaciteiten van het geheugen aan) kunnen verschillende soorten leerstof worden geoefend. Ook is een voor- en een nameting opgenomen en is er ruimte voor aanvullende observaties, opmerkingen en suggesties voor verdere hulp aan het kind buiten de training.De training is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar en een boekje met oefeningen en geheugenstrategieën voor thuis is te downloaden van de site.
415.4 --- 464.3 --- Concentratie (Aandacht) --- Geheugenproblemen --- Lager onderwijs --- Concentratie --- Geheugen --- Kinderen --- Geheugentraining --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- Hogere geestelijke functies --- Kinderen met concentratieproblemen --- Geheugenspelen --- Studiemethoden --- Geheugen (psychologie) --- Kind --- Geheugenspel --- Studiemethode --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit werk bevat volgende delen : Deel 3 : Het visueel geheugen Deel 4 : Het mentaal manipuleren
Cognitive psychology --- Educational sciences --- Orthopedagogics --- geheugenstoornissen --- orthopedagogiek --- berengroepen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Geheugenstoornissen --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ruimtebegrip --- kinderen met leerproblemen --- leerproblemen --- logopedie --- therapiemateriaal --- 464 --- geheugen --- 415.4 --- geheugenproblemen --- inprentingsproblemen --- tekstboek --- Hogere geestelijke functies --- Kinderen met geheugenproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- leermoeilijkheden --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen --- 376.5 --- Berengroepen --- Geheugen --- Inprentingsproblemen --- Meichenbaum --- Oefeningen --- #PBIB:+105.50 --- #PBIB:+105.61 --- Leerhulp --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- leerstoornissen --- kinderen --- ruimtelijk-visuele problemen --- Leerstoornissen --- oefenboek --- Games --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kinderen --- Leerproblemen --- Visuele discriminatie --- Leermoeilijkheden --- 376.54 --- inprenting --- Geheugen (psychologie) --- Leerstoornis
Choose an application
Kinderen hebben vaak moeite met aandachtig werken aan een opdracht. Analoog aan de veelgebruikte zelfinstructiemethode met de beertjes van Meichenbaum leert Timbo kinderen stap voor stap hoe ze op een eenvoudige en doeltreffende manier een opdracht tot een goed einde kunnen brengen. Zo leren ze probleemoplossend denken. De Timbomethode voegt een eerste fundamentele stap toe, namelijk 'Eerst aandachtig lezen en goed luisteren'. Met 'Het verhaal van Timbo', het Timbolied, lessen en werkbladen wordt op een speelse manier met de kinderen gewerkt rond het efficiënt aanpakken van een opdracht.De Timbomethode bestaat uit een basis- en een werkboek.
Study methods --- leren leren --- lager onderwijs --- studiemethoden --- 464 --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- probleemoplossend denken --- Concentratie (Aandacht) --- Probleemoplossend denken --- Aandacht --- 450.8 --- Leren --- Probleemoplossend denken ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Lager onderwijs --- Leerstrategieën --- Cognitieve ontwikkeling --- Studiemethoden --- Kleuteronderwijs --- Kinderliederen --- Probleemgestuurd leren --- Basisonderwijs --- Leerstrategie --- Studiemethode --- Kinderlied
Choose an application
Het werkgeheugen is een tijdelijke opslagplaats van informatie. Je zou kunnen zeggen dat het de Post-it is van je hersenen. De hoeveelheid informatie die je kunt onthouden is van grote invloed op schoolprestaties en latere carrière. Wanneer je begrijpt hoe het werkgeheugen van een kind werkt kun je het schoolse leren en het concentratievermogen beter begeleiden. Een verbetering van het werkgeheugen kan vooral voor kinderen met een stoornis waar een niet goed functionerend werkgeheugen aan ten grondslag ligt heel praktisch zijn. Dan gaat het om stoornissen als: dyslexie, dyscalculie, spraak- en taalproblemen, motorische ontwikkelingsstoornissen, ADHD en ASS.Dit boek laat zien hoe problemen in een vroeg stadium op te sporen zijn en hoe problemen met het werkgeheugen aangepakt kunnen worden met betere schoolprestaties als resultaat. Door de gedegen theoretische onderbouwing en toegankelijke stijl biedt deze uitgave professionals, ouders en studenten een onmisbare handleiding om leerlingen tot hun recht te laten komen.
Cognitive psychology --- autisme --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- geheugen (mensen) --- dyslexie --- geheugentraining --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Leerproblemen --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Dyspraxie (DCD) --- ADHD --- Autisme --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- 464 --- Orthopedagogie --- Gezondheid --- Kinderen met leerproblemen --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Developmental Coordination Disorder --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Lager onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerprobleem --- Geheugenprobleem --- Leerstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Geheugenproblemen --- lateralisatie --- Cognitive psychology --- waarnemingsstoornissen --- leren leren --- zelfvertrouwen --- waarneming --- wiskunde --- ruimtelijke oriëntatie --- Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- geheugen (mensen) --- Affective and dynamic functions --- psychomotoriek --- 464 --- Denken --- Ruimtelijk inzicht --- Voorstellingsvermogen --- Zelfvertrouwen --- 450.8 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Geheugen --- Kinderen --- Spiegelingen --- Visuele perceptie --- Kinderen met leerproblemen --- Methodiek van het studeren --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|