Listing 1 - 10 of 85 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
467 --- gehechtheid --- hechting (psychologie) --- opvoeding --- sociaal pedagogische hulpverlening --- thuislozen --- vertrouwen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen
Choose an application
Choose an application
'Dat wil je niet weten!' is een veel gehoorde uitdrukking in het werk met (pre)justitiële jongeren.Jongeren geven ermee aan dat er veel in hun leven is gebeurd dat zij moeilijk kunnen verdragen en dat soms ook het daglicht niet verdraagt. Zij stoppen 'het' liever weg. Daardoor ontstaat het gevaar dat zij steeds meer van zichzelf vervreemd raken, verharden en onbereikbaar worden. Het weer bereiken van deze jongeren en het creëren van binding is een weerbarstig gegeven.De jongere worstelt daar mee, maar ook de samenleving. Binding voelen en ervaren vraagt immers iets van de directe omgeving: familie/ouders, vrienden, buurt. Daarnaast zijn werk en school belangrijk. Helaas vinden deze jongeren het vaak lastig om voor een vak te kiezen. Zij stellen hun keuze vaak lang uit. Dat komt onder meer omdat zij op sociaal pedagogische vlak al zoveel te verstouwen hebben, dat rustig werken aan hun toekomst een te lastige opgave is.Dit boek beschrijft een leerwerkconcept, waarin de jongere zich leert te binden. Aan zichzelf, maar ook aan zijn directe omgeving en aan zijn begeleider. De begeleider krijgt concrete 'tools' aangereikt om deze band te ontwikkelen. (Bron: covertekst)
376.42 --- Begeleiding --- Criminaliteit --- Gedragsstoornissen --- Leerwerktraining --- Onderwijs --- gehechtheid --- jeugdmisdadigheid --- probleemjongeren --- 159.987 --- 343.3 --- 362.7
Choose an application
borderlinestoornis --- gehechtheid --- Borderline --- 616.2 --- 159.987 --- 616.891.4 --- Borderline syndroom --- Borderlinestoornis --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
Beschrijving van psychologische en psychiatrische hulp bij de regulering van emoties. Emotieregulatie is een primaire levensvoorwaarde, nauwelijks minder belangrijk dan eten en drinken. En 'helpen bij emotieregulatie' is ongeveer synoniem met psychotherapie.Voor psychiaters en psychotherapeuten. Maar zeker ook goed leesbaar en nuttig voor een breder publiek.
Emoties ; psychotherapie --- psychotherapie --- 615.8 --- Emoties --- Psychotherapie --- Gehechtheid --- Trauma --- Hechtingsproblemen --- Emotie --- Hechting (psychologie) --- Psychotrauma --- Hechtingsprobleem
Choose an application
Beschrijving van een therapie gericht op herstel van hechting in relaties, wanneer die als gevolg van een trauma verstoord is, door inzicht te krijgen in gehechtheidsstijlen.Frans PeterseHet boek opent met een verkeersongeluk dat de Amerikaanse schrijfster, psychotherapeute, is overkomen, met traumatische gevolgen. Uiteindelijk ontdekte ze dat de Somatic Experiencing (SE) methode haar kon helpen bij het herstel. Zij ging zich daar ook in bekwamen. Door een trauma is het leven uit balans, een verbroken verbinding met het zelf. Je wilt je heelheid terugkrijgen. Je wilt je weer verbinden met anderen. Een mededogend inzicht in de eigen vroegkinderlijke relatiepatronen krijgen, in relaties met anderen. Het doorgronden van de gehechtheidsstijlen om de gehechtheidswonden te helen als gevolg van trauma. Trauma is een vorm van intense angst, controleverlies en hulpeloosheid. De verschillende hechtingsstijlen worden per hoofdstuk uitgewerkt. Veilige gehechtheid is de ideale vorm. Bij vermijdende gehechtheid houd je intimiteit op afstand. Bij ambivalente gehechtheid ben je onzeker in de liefde. Gedesorganiseerde gehechtheid wordt bepaald door angst. Geen zelfhulpboek. Psychologische kennis noodzakelijk. Bij behandeling is relatietherapie gewenst.© NBD Biblion
hechtingsstoornissen --- relaties --- 364 --- Trauma --- Gehechtheid --- Hechting (psychologie) --- Relatie --- Emotionele ontwikkeling --- Zelfregulatie --- Hechtingsprobleem
Choose an application
Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Loyaliteit (loyauteit) --- 308.2 --- hechting (gez) --- 364.264 --- Hechting --- Hulpverlening --- Kinderen --- Loyaliteit --- Opvoedingsondersteuning --- Ouders --- S20080028.JPG --- gehechtheid --- 159.987 --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdbescherming --- Diagnose --- Kindermishandeling --- Uithuisplaatsing --- Beleid --- Hechting (psychologie) --- Analyse --- Evaluatie
Choose an application
The making and breaking of affectional bonds, is een verzameling vlot geschreven en rijk geïllustreerde lezingen die John Bowlby voor een breed publiek over zijn theorie heeft gehouden. Het boek geeft in kort bestek Bowlby's belangrijkste gedachten weer over de wijze waarop mensen in iedere leeftijdsfase liefdevolle banden met anderen aankopen en welke gevolgen het verbreken of ontbreken ervan heeft. De nadruk ligt sterk op de psychiatrische en therapeutische aspecten van zijn theorie over gehechtheid (attachment). Traditionele psychoanalytische stellingen over de functie van liefdevolle bindingen gedurende de gehele levensloop worden bijgesteld en op een moderne leest geschoeid. De therapeutische consequenties van deze nieuwe inzichten worden uitgebreid toegelicht, mede aan de hand van Bowlby's eigen klinische ervaringen als psychiater verbonden aan de Engelse Tavistock Kliniek. De lezingen bestrijken een periode van 20 jaar (1956-76) waarin Bowlby's ideeën over de rol van ge hechtheidsrelaties hun definitieve vorm kregen. Als zodanig kan dit boek een intellectuele autobiografie genoemd worden, die de ontstaansgeschiedenis van zijn magnum opus over 'Attachment and Loss' belicht.
Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Verbondenheid --- Verliesverwerking --- Hechting (gehechtheid) --- Psychoanalyse --- Klinische beschouwingen. --- #GBIB:IDGP --- 159.922.7 --- 159.922.8 --- 159.942 --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- ontwikkelingspsychologie (gez)
Choose an application
Dit boek is een persoonlijk verslag van het zoekend ouderschap van een adoptieouder. Het boek is een vervolg op "Justo, een gekwetst kind" (a.i. 91-26-207-0) van dezelfde schrijfster. Justo is een adoptiekind, dat op zesjarige leeftijd vanuit Colombia naar Nederland komt. Na ongeveer anderhalf jaar werd Justo in verband met gedragsproblemen opgenomen in een internaat. In dit boek beschrijft Coby Grasvelt haar ervaringen met internaten, de jeugdzorg, de hulpverlening en de kamertraining. Aan het eind van het verslag is Justo ongeveer achttien jaar en lijkt er een perspectief te zijn. Vanuit een grote emotionele betrokkenheid wordt het proces van jaren van zorg beschreven. Dit gedeelte van het boek heeft sterk het karakter van een dagboek. In het laatste hoofdstuk worden vanuit de persoonlijke ervaringen aandachtspunten geformuleerd voor de hulpverlening. Dit hoofdstuk is een knappe combinatie geworden van de eigen ervaringen met het adoptiekind en een kritische kijk op de hulpverlening. Het boek is aan te bevelen voor ouders van adoptiekinderen, maar zeker ook voor medewerkers van jeugdhulpverleningsinstellingen en beleidsmakers jeugdwelzijnsbeleid.(Biblion recensie, H. Korz.)
347.63 <492> --- 364.264 --- Adoptie --- Hechtingsstoornissen --- Hulpverlening --- Ouders --- Verwaarlozing --- adoptie --- moeilijk opvoedbare jongeren --- gehechtheid --- 362.7 --- 376 --- 159.987
Choose an application
Opvoedingsstress is van alle tijden, maar de westerse ik-cultuur veroorzaakt op veel manieren stress. Dit boek bespreekt vijf wapens tegen opvoedingsstress: samenwerken als ouders, proactief opvoeden, rekening houden met de drie B's (betrouwbaarheid, beschikbaarheid, betrokkenheid), ervaringsordening en kennis van de achtergronden van gedrag. Alle hoofdstukken zijn opgehangen aan een voorbeeld zodat de voor ouders belangrijke kennis over temperament, gehechtheid en samenhang direct verbonden wordt met de praktijk. Elk hoofdstuk bevat veel praktische tips. Een boek voor iedereen die ouders begeleidt en adviseert, maar ook voor geïnteresseerde ouders zelf.
433 --- Jongerencultuur --- gehechtheid --- obesitas --- ouderschap --- Opvoeding --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsproblemen --- Opvoedingsprobleem --- Onderwijs --- Educational sciences
Listing 1 - 10 of 85 | << page >> |
Sort by
|