Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Social policy and particular groups --- Christendom --- Christianisme --- 270-280 --- gehandicapten: mentaal --- godsdienst --- #gsdb6 --- #gsdb10 --- De Ark / l'Arche (1964-) --- gehandicapten --- parochies --- gehandicaptenzorg (x) --- spiritualiteit --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen.
Choose an application
Max is een autistische jongen van 12, die tegen alle diagnosen in plotseling toch gaat praten. Peter is 32 jaar en gaat voor het eerst van zijn leven zelfstandig eten. Karin is een vrouw van 64 jaar die jarenlang haar vingertoppen bloedend beet, maar van wie nu alle wonden geheeld zijn. Dankzij een nieuwe behandelmethode voor autisten en geestelijk gehandicapten, Basic Experience Network (Ben-therapie) genaamd, ontwikkelden zij zich op verrassende wijze. Hersenen kunnen in een complexe situatie veel nieuwe dingen leren. Herhalende bewegingen in koesterend lichamelijk contact vergroten het gevoel van veiligheid en stimuleren zelfstandigheid. Deze basiservaringen, die kleine kinderen van hun ouders krijgen, hebben uitwerking op elke leeftijd. Ze veranderen de dimensie van de waarneming: verbanden worden duidelijk en angst neemt af. Zo leren autisten en geestelijk gehandicapten hun gevoelens te uiten, contact te maken en voor zichzelf op te komen. Met veel empathie lichten de auteurs deze methode toe en illustreren ze verschillende onderzoeken met voorbeelden uit hun 30-jarige ervaring. Een boeiend boek met treffende illustraties, vol hoop, voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing voor ouders en begeleiders van autisten en geestelijk gehandicapten, en voor allen die geïnteresseerd zijn in een praktische toepassing van hersenonderzoeken, chaostheorie, fractals en complexiteit. Moeilijke onderwerpen, makkelijk verteld.
Autisme. --- Autisme --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gedragstherapie --- Psychologie --- Ben-therapie --- Mentale handicap (gehandicapten (mentaal), oligofrenie) --- 615.81 --- Personen met een mentale handicap --- Hersenen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Man --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Deze handleiding is vooral bedoeld voor ondersteuners van mensen met een verstandelijke beperking. De stijgende levensverwachting van personen met een verstandelijke beperking in het algemeen en mensen met downsyndroom in het bijzonder, zorgt voor een sterke stijging van het aantal mensen met dementie. Dementie brengt nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee voor de hulpverleners, familieleden en de persoon met een beperking zelf. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om in een sfeer van open communicatie inzicht te krijgen in wat er precies aan de hand is en wat de toekomst zal brengen. De handleiding geeft tips en mogelijkheden om het beeldboek 'op maat' van personen met een verstandelijke beperking te gebruiken als instrument om hen over het thema 'dementie' te informeren en hierover met hen in dialoog te gaan. Ze kan ook ouders, familieleden, leerkrachten en artsen inspireren om dit beeldboek in te zetten in de communicatie over dementie
Dementie --- Mentaal gehandicapte ouderen --- Hulpverlening. --- Dementie. --- 324 --- 326 --- 605.93 --- beeldboek --- dementia --- Down (syndroom van) --- gehandicapten: mentaal --- informatie geven --- kinderen --- volwassenen --- 606.15 --- Downsyndroom --- dementie --- mentaal gehandicapten --- 613.98 --- Beeldboek --- Communicatie --- Personen met een mentale handicap --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Klinische psychologie is een toepassingsgebied van de psychologie. De toepassing strekt zich uit over problemen in de gezondheidszorg en meer in het algemeen de alledaagse levensproblemen. De beoefening van de klinische psychologie is allereerst een professionele aangelegenheid. De diagnostiek en behandeling van de individuele patiënt of cliënt vraagt om een casuïstische, op haar of zijn problemen toegesneden toepassing van psychologische kennis en vaardigheden. Het is een opgave voor de professional om in een individueel geval het beste dat het vak te bieden heeft te combineren met het professioneel handelen.
Klinische psychologie --- 419.7 --- klinische psychologie (gez) --- Naslagwerk --- klinische psychologie --- psychologie --- #gsdbP --- (zie ook: pedagogiek, psychiatrie) --- 606.83 --- angststoornissen --- patiëntenbegeleiding --- patiëntenverenigingen --- patiëntenzorg --- persoonlijkheidsstoornissen --- stemmingsstoornissen --- zelfhulporganisaties --- chronische aandoeningen --- geschiedenis --- opleiding --- revalidatie --- bipolaire stoornissen --- dwangstoornis --- psychomotorische stoornissen --- psychopathologie --- psychose --- psychosociale problemen --- psychosomatische stoornissen --- angst --- aansprakelijkheid --- diagnose --- gehandicapten: mentaal --- ontwikkelingspsychologie --- psychofarmaca --- sociale psychologie --- ziekenhuis --- psychosomatiek
Choose an application
Deel 1 Verslaving en verslavingszorg1. Verslaving2. Professionele verpleegkundige zorg bij verslavingsproblemen3. Kwaliteit in de gezondsheidszorg4. Culturele diversiteit in de verslavingszorgDeel 2 Methodische aanpak van verslavingsproblematiek5. Preventie6. Indicatiestelling7. Behandeling en rehabilitatieDeel 3 Verslavingszorg voor verschillende doelgroepen8. Kinderen, jongeren en adolescenten met verslavingsproblemen9. Ouderen en verslavingsproblematiek10. Psychiatrische comorbiditeit bij verslaving11. Verstandelijk gehandicapten en verslavingsproblematiek12. Forensische verslavingszorg
Social medicine --- Toxicology --- preventieve gezondheidszorg --- verslavingszorg --- sociale verpleegkunde --- drugs --- Hygiene. Public health. Protection --- alcoholisme --- #KVHB:Verslaving --- verslaving --- toxicomanie --- psychiatrie --- 614.7 --- verslavingen --- Verslaving --- Geestelijke gezondheidszorg --- Rehabilitatie (arbeidsrehabilitatie) --- verslaving, strijd tegen verdovende middelen --- departement Gezondheidszorg 09 --- Preventie --- Therapie --- Begeleiding --- Verpleegplan --- ADHD --- adolescenten --- angststoornissen --- bejaarden --- depressie --- eetstoornissen --- forensische psychiatrie --- gehandicapten: mentaal --- jeugd --- kinderen --- kwaliteitsbewaking --- preventie --- psychose --- rehabilitatie --- therapie --- verpleegkunde --- Gokken --- Internet
Choose an application
Tot aan zijn vijfde jaar was Dibs totaal ontoegankelijk, hij sprak tegen niemand, had geen enkel contact met andere kinderen, was agressief als hij benaderd werd en kroop weg als iemand het woord tot hem richtte. Hij had zich zo in zichzelf opgesloten, dat zelfs een geraadpleegde kinderarts er niet achter kon komen wat er nu eigenlijk met Dibs aan de hand was. Was hij geestelijk onvolwaardig? Psychotisch? Was er sprake van hersenbeschadiging? Was het niet beter dat hij in een inrichting zou worden opgenomen? Misschien zelfs wel voor de rest van zijn leven? Op dat moment komt dr. Axline in Dib's leven. Eén uur per week komen zij samen in de spreekkamer en daar ontpopt zich de ware Dibs. In zijn spel weet hij uitdrukking te geven aan zijn angst, zijn zorgen en zijn wanhoop. De gesprekken die hij tijdens het spelen voert, getuigen van een kleine jongen die op zoek gaat naar zichzelf en die met een onvoorstelbaar doorzettingsvermogen zichzelf weet te vinden.
probleemkinderen --- Personality development --- persoonlijkheidsontwikkeling --- speltherapie --- Psychology --- Social policy and particular groups --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- #PEDA *6.586 --- #PEDA *B 6.0 --- 159.923.2 --- #KVHB:Speltherapie --- #KVHB:Persoonlijkheidspsychologie --- 159.923.2 Persoonlijkheidsontwikkeling. Zelfbewustzijn. Ego --- Persoonlijkheidsontwikkeling. Zelfbewustzijn. Ego --- 607.56 --- Spel- en culturele therapie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Speltherapie --- gehandicapten: mentaal
Choose an application
Basale stimulatie staat voor een globale aanpak van de bijzondere opvoedingssituatie van jongeren en volwassenen met een complexe handicap (meervoudige of diepe verstendelijke). De klemtoon ligt op contact krijgen. Hoe kan de hulpverlener op een creatieve en systematische wijze aansluiting zoeken bij het werkelijke ontwikkelingsniveau van deze kinderen en volwassenen.
Gehandicapten --- Handicapés --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Therapieën --- Thérapies --- #KVHB:Basale stimulatie --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- 462.3 --- basale stimulatie --- ernstige handicap --- geneeskunde --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogiek --- 463.8 --- Basale stimulatie --- Communicatie --- Kinderen en jongeren met een meervoudige handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Kinderen --- Methodieken bij personen met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingspsychologie --- Orthopedagogiek --- Therapie --- Welbevinden --- 376.3 --- Fröhlich --- Gedragsstoornissen --- Orthopedagogie --- Personen met een meervoudige handicap --- Relaties --- Verzorging --- Vorming --- 606.4 --- fysiek gehandicapten --- gehandicapten --- kinderpsychiatrie --- mentaal gehandicapten --- psychomotorische ontwikkeling --- psychomotorische stoornissen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Meervoudig gehandicapten --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- Handicaps --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Erfelijke en aangeboren afwijkingen --- Hersentrauma --- Meervoudig gehandicapten. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- Orthopedagogics --- basisverpleegkunde --- gedragsstoornissen --- gehandicapten: fysiek --- gehandicapten: mentaal --- #KVHB:Basale stimulatie. --- #KVHB:Mentaal gehandicapten. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- 463.8. --- basale stimulatie. --- basisverpleegkunde. --- ernstige handicap. --- gedragsstoornissen. --- gehandicapten. --- gehandicapten: fysiek. --- gehandicapten: mentaal. --- geneeskunde. --- ontwikkelingspsychologie. --- orthopedagogiek. --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen.
Choose an application
Abnormal children --- Children [Abnormal and backward ] --- Children [Handicapped ] --- Children with disabilities --- Enfants handicapés --- Feeblze-minded --- Geestelijk gehandicapten --- Gehandicapte kinderen --- Gehandicapten [Mentaal ] --- Gehandicapten [Verstandelijk ] --- Handicapped children --- Handicapés [Enfants ] --- Handicapés mentaux --- Imbecility --- Kinderen [Gehandicapte ] --- Kinderen met een handicap --- Mentaal gehandicapten --- Mentally deficient --- Mentally handicaped --- Mentally retarded --- Morons --- People with mental disabilities --- Personen met een verstandelijke handicap --- Retarded persons --- Verstandelijk gehandicapten --- Mentally Disabled Persons --- Delivery of Health Care --- Prevention and control
Choose an application
Ce livre présente à un large public l'état de la question concernant les troubles du développement intellectuel, qui frappent 2 à 3% de notre population. Les causes de ces anomalies sont nombreuses : agressions environnementales prénatales par l'alcool, la drogue ou les médicaments, accidents cérébraux précoces, maladies génétiques, maltraitance précoce grave, etc. Les formes les plus fréquentes sont exposées, avec une insistance particulière sur celles dont les progrès de la recherche permettent aujourd'hui d'expliquer les mécanismes, tels l'alcoolisme fœtal, la phénylcétonurie, l'X fragile, le syndrome de Williams et la trisomie 21. À partir d'exemples concrets, on explore l'articulation entre mécanismes biologiques, en particulier génétiques, et les profils psychologiques spécifiques de déficience intellectuelle.
Achterlijkheid --- Arriération intellectuelle --- Arriération mentale --- Débilité intellectuelle --- Débilité mentale --- Déficience intellectuelle --- Déficience mentale --- Feeblze-minded --- Geestelijk gehandicapten --- Gehandicapten [Mentaal ] --- Gehandicapten [Verstandelijk ] --- Handicap intellectuel --- Handicap mental --- Handicapés mentaux --- Imbecility --- Mentaal gehandicapten --- Mental retardation --- Mentally deficient --- Mentally handicaped --- Mentally retarded --- Morons --- People with mental disabilities --- Personen met een verstandelijke handicap --- Retarded persons --- Verstandelijk gehandicapten --- Zwakzinnigheid --- Social integration --- Social psychology --- Intégration sociale --- Psychologie sociale --- Social aspects --- Aspect social --- Déficience intellectuelle --- Intégration sociale --- Intellectual disability. --- Intellectual disability --- Social aspects.
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|