Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This issue investigates the meaning of photographic image for contemporary art. In Malraux' dream, photography offers the ultimate guarantee for a coherent presentation of art. However, as Douglas Crimp has stated, the appearance and enhancement of photography as a form of art among other art forms disrupted the center of the art world. What does this mean for art and philosophy in our time? Various artists and theorists will delve into that question:Christian Boltanski, Benjamin H.D. Buchloh, Jean-François Chevrier, Douglas Crimp, Jos de Mul, Mirjam de Zeeuw, Rineke Dijkstra, Michael Gibbs, Rodney Graham, Gerald van der Kaap, Karen Knorr, Zoe Leonard, Ken Lum, Hermann Pitz, Liza-May Post, John Roberts, Allan Sekula, Andres Serrano, Jan Simons, Beat Streuli, John M. Swinnen, Renée van de Vall, Hilde van Gelder, Hripsimé Visser, Jeff Wall, Ian Wallace and Herta Wolf.
Aesthetics --- Esthetica --- Esthétique --- 760.4 --- fotografie als kunst
Choose an application
Een persoonlijke kijk op de evolutie van de fotografie sinds 1999 met aandacht voor invloed van de digitale fotografie op de maatschappij, de media, ons kijkgedrag... - Fotografierecensent Johan de Vos beschrijft de nieuwe fotografie vanuit vijftien invalshoeken. Hij doet het niet alleen als vurig fotokijker maar ook vanuit de ervaring dat foto's zich vaak diep in de hersenen nestelen en daar vreemde dingen aanrichten. Een onbevangen en persoonlijk relaas met aandacht voor de mens en emoties in de fotografie. Naast de 'museumfotografie', die nu op reuzenformaten verschijnt, wordt ook aandacht besteed aan meer 'ordinaire' foto's, al was het maar omdat ze in een zo grote hoeveelheid bestaan en ons omringen.
Photography --- 760.4 --- de Vos, Johan --- fotorecensies --- fotografie als kunst --- Composition (Photography). --- Photography. --- Digital techniques.
Choose an application
Een beknopte geschiedenis van de fotografie, internationaal en specifiek van Belgie͏̈.
760.4 --- Swinnen, Johan --- kunstfilosofie --- semiotiek --- fotografie als kunst --- photography [process] --- fotografie --- Photography --- History --- Photographers --- Belgium
Choose an application
Dit essay van Vilém Flusser (zijn meest vertaalde werk – in achttien talen, maar nog niet eerder in het Nederlands) gaat verder dan de fotografie-essays van Sontag, Benjamin en Barthes. Flussers analyse van de fotografie is een aanzet tot een nieuwe cultuurkritiek. Via het combineren van concepten uit onder meer de thermodynamica, de psychologie en de communicatieleer worden begrippen als apparaat, gewoonte, informatie, spel enz. geherdefinieerd.Flusser hanteert in dit boek een heel eigen begrippenapparaat om een aantal voor de hand liggende vragen (wat is een beeld, wat is een foto, wat is een fototoestel?) inzichtelijk te maken. Hier is een bijzondere fototheoreticus aan het woord: iemand die het nu eens niet heeft over foto's als documenten, die foto's niet bespreekt in termen van representatie of 'realisme', laat staan 'kunst', maar in termen van computatie, calculatie en projectie: een foto is een beeld van concepten. Flusser acht de uitvinding van de fotografie minstens zo belangrijk als de uitvinding van het schrift. Hij laat zien dat de uitvinding van de fotografie – het door apparaten gemaakte 'technische beeld' – een sleutelmoment in de menselijke cultuur is.
fotografie --- kunstfilosofie --- media --- 7.01 FLUSSER --- fotografietheorie --- kunst --- twintigste eeuw --- filosofie --- cultuurfilosofie --- 7.01 --- 760.4 --- fotografie als kunst
Choose an application
Een filosofische kijk op sociale media. Een toegankelijke, heldere inleiding tot de actuele filosofie van de fotografie.
Philosophy and psychology of culture --- Photography --- 760.4 --- kunstfilosofie --- fotografie --- sociale media --- selfies --- portretfotografie --- Cultuurfilosofie --- filosofie --- machines --- fotografie als kunst --- Social media
Choose an application
etsen --- fotografie als kunst --- Frankrijk --- portretfotografie --- landschapsfotografie --- 761 --- Photography --- Photography, Artistic --- Photographers --- negentiende eeuw --- architectuurfotografie --- fotografie, geschiedenis --- History --- Exhibitions --- Biography --- 77.035 --- CDL
Choose an application
The internationally acclaimed artist Dayanita Singh often describes herself as a book artist. Singh was closely involved in the making of this exhibition catalogue, which accompanies the major touring retrospective of Singh's work, curated by Stephanie Rosenthal for the Gropius-Bau. The most comprehensive publication to date about Singh's art, it includes a series of scholarly long-form and short-form essays, full-color reproductions, and installation images. The texts situate Singh's work in relation to topics such as Indian classical music, traditions of the photographic, imaginations of the archive, choreography and economies of reproduction. Presenting every important phase in the artists oeuvre, it also enters Singh's archive to include never-before-seen early works from the 1980s, a new series of montages and the works Let's see, Museum of Chance, Museum of Shedding, I am as I am, Go Away Closer and Box 507, among others. DAYANITA SINGH (*1961) is one of the most important contemporary artists. Solo exhibitions include: MMK, Frankfurt; Hayward Gallery, London; Hamburger Bahnhof, Berlin; and Art Institute of Chicago. In 2013, Singh contributed to the German Pavilion at the 55th Venice Biennale.00Exhibition: Gropius Bau, Berlin, Germant (18.03. - 07.08.2022) / MUDAM Luxembourg (15.08. - 05.10.2023) / Museum Serralves, Porto, Portugal (February?June 2024).
Photography --- Singh, Dayanita --- Photography, Artistic --- 761.2 fotografen afzonderlijk --- 760.4 --- kunstenaarsboeken --- tentoonstellingsopbouw --- portretfotografie --- conceptuele kunst --- collages --- India --- fotografie als kunst --- installaties --- Dayanita Singh --- Exhibitions
Choose an application
"For his series ‘Semites’ (2005), presented in a limited signed book of 500 copies, Charif Benhelima chose the polaroidcamera 600 as a working instrument, enabling him to question issues of identity and reality that result in what can be called a fake documentary work. ‘The Semites: The Album’ comprises 90 (2 x 45) polaroid pictures of already existing images: they are reproductions received via the polaroidcamera, in which the flash of the camera is clearly visible. The reflection of this light shines on top of the original image and becomes visible through over-exposure on the final result."-- Publisher's website "Het boek Semites: The Album van Charif Benhelima is uitgegeven als een gesigneerde, gelimiteerde editie op 500 exemplaren. Voor deze reeks maakt de kunstenaar gebruik van de Polaroid camera om foto’s te nemen van reeds bestaande beelden. In wat hij zelf omschrijft als een namaak documentaire bevraagt de kunstenaar begrippen als identiteit en realiteit. De aanleiding was de ontdekking van Benhelima dat zijn naam eigenlijk van Joodse oorsprong is. Door Joodse, Arabische en Sefardische portretten te combineren met portretten van zichzelf creëert hij een persoonlijk document en tegelijkertijd een verwarrende collage van tegenstrijdige identiteiten. In de reproducties is de reflectie van de flits van de Polaroid duidelijk zichtbaar. Maar in plaats van de gelaatstrekken van de personen te verduidelijken, zorgt het licht ervoor dat de details van de gezichten vervagen. “Dat sluit aan bij de vage herinneringen die we hebben aan onze kindertijd. De herinneringen die ik heb aan mijn eigen ouders zijn ook nogal vaag.”
Benhelima, Charif --- fotografie --- portretfotografie --- polaroids --- eenentwintigste eeuw --- Benhelima Charif --- België --- 77.071 BENHELIMA --- Photographers --- Belgium --- Catalogs --- Photography --- 761.2 fotografen afzonderlijk --- 766.2 --- 760.4 --- 766.6 --- portretfotografie - kinderfotografie, naaktfotografie --- fotografie als kunst --- persfotografie en fotoreportage --- artistieke fotografie
Choose an application
Jeffrey decodes key images and provides essential biographical and historical background. Profiles of more than 100 major photographers, including Alfred Stieglitz, Bill Brandt, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans, Paul Strand and Lazlo Moholy-Nagy, highlight particular examples of styles and movements throughout the history of the medium. Each entry includes a concise biography along with an illuminating discussion of key works and nuggets of contextual information.
77 --- 77.01 --- fotografie --- fotografiegeschiedenis --- fotografietheorie --- 760.4 --- fotogeschiedenis --- semiotiek --- Fotografie --- Fotografie--Semiotiek van de fotografie. Theorie --- fotografie als kunst --- 77.01 Fotografie--Semiotiek van de fotografie. Theorie --- 77 Fotografie --- photography [process] --- Photography --- Photographers
Choose an application
This account of photography and cinema shows how the two media are not separate but in fact have influenced each other since their inception. David Campany explores photographers on screen, photographic and filmic stillness, photographs in film, the influence of photography on cinema, and the photographer as a filmmaker. 'Photography and cinema' considers the importance of the still image for filmmakers such as the Lumière brothers, Alfred Hitchcock, Michelangelo Antonioni, Jean-Luc Godard, Chris Marker, Mark Lewis, Agnès Varda, Peter Weir, Christopher Nolan and many others. In parallel it looks at the cinematic in the work of photographers and artists that include Germaine Krull, William Klein, John Baldesari, Jeff Wall, Victor Burgin and Cindy Sherman.
Cinematography --- Photography, Artistic --- 778.5 --- 77.01 --- eenentwintigste eeuw --- enscenering --- film en fotografie --- film --- fotografie en film --- fotografie --- fotoromans --- twintigste eeuw --- 760.4 --- filmkunst --- Filmfotografie. Filmkunst --- fotografie als kunst --- 778.5 Filmfotografie. Filmkunst --- Art et cinéma --- Art et photographie
Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|