Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs
Choose an application
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de mindframes of denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze denkkaders komen voort uit het boek Leren zichtbaar maken. Een voorbeeld van zo’n denkkader is: Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen ‘hun best doen’. Als dit je denkkader is, wat betekent dat dan in de praktijk voor je lessen en voor je handelen?Dit praktische boekje is de beknopte versie van 10 mindframes om leren zichtbaar te maken. Per denkkader werken we steeds één doel uit waarmee je als leraar aan de slag kunt. Daarnaast is er een vragenlijst voor zelfreflectie en een suggestie voor hoe je kunt beginnen.
Educational sciences --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- PXL-Central Office 2020
Choose an application
Hoe vindt praktijkverandering plaats? Wat is ervoor nodig? Wie is ervoor nodig? Op deze en andere vragen hebben talloze veranderkundigen al hun hoofd gebogen. De praktijk is immers weerbarstig, zo zegt men. Een verandering in de praktijk heeft vaak een tijdelijk karakter en veel veranderingen beklijven niet. Dat is jammer. In dit boek worden de methodiek van Practice Development uiteengezet. Zowel de achtergronden, de systematiek als concrete praktijkvoorbeelden passeren daarbij de revue.Practice Development wordt in dit boek beschreven als een cyclische methodiek (met als acroniem PDDOEN) waarmee gezondheids- en onderwijsmedewerkers direct aan de slag kunnen om personen en praktijken duurzaam te veranderen. Dus geen tijdelijke verandering, maar verandering die gedragen wordt door en verankerd is in mensen.Zowel voorbeelden uit de zorg als het onderwijs illustreren de methodiek die tot deze veranderingen leidt. Het boek bevat codes (QR-codes) die verwijzen naar relevante informatie en instrumenten op een website die hiervoor is ontwikkeld.
PXL-Healthcare 2017 --- gezondheidsonderwijs --- evidence-based onderwijs --- evidence-based practice --- methodiek --- Kwaliteitssystemen --- Onderwijs --- Zorgsystemen --- Evidence based practice --- veranderkunde --- verpleegkunde --- Kwaliteitssysteem --- Zorgsysteem --- Evidence-based practice --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek beschrijven Knoors en Marschark hoe slechthorende en dove leerlingen leren en welke condities dat leren bevorderen. Zij gaan daarbij uit van een ecologische benadering van het onderwijs aan deze leerlingen: zowel kenmerken van de leerlingen zelf als van de onderwijscontext doen ertoe. Voortbouwend op alle beschikbare evidentie uit wetenschappelijk onderzoek over pedagogische en psychologische factoren die het leren van slechthorende en dove leerlingen beïnvloeden, benadrukken Knoors en Marschark keer op keer dat het lesgeven aan deze leerlingen niet identiek is aan het onderwijzen van horende leerlingen.In dit boek verkennen zij in afzonderlijke hoofdstukken factoren die van invloed zijn op het lesgeven aan leerlingen die slecht horen: hun taalvaardigheid en hun cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden. Daarnaast komt op basis van wetenschappelijk onderzoek het taal-, lees-, schrijf- en rekenonderwijs aan bod. Ook wordt ingegaan op de belofte die multimediaal, computerondersteund onderwijs inhoudt en op kenmerken van de onderwijscontext en het effect ervan op lesgeven en leren. Het boek benadrukt het belang van passende en voortdurende scholing van leerkrachten van leerlingen die slecht horen. Het overbrugt de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk en schetst wegen om de opleiding van leerkrachten verder te verbeteren.https://www.standaardboekhandel.be/p/mijn-leerling-hoort-slecht-9789033498282
Orthopedagogics --- personen met een auditieve beperking --- orthopedagogiek --- Slechthorende kinderen ; onderwijs --- Hearing impaired --- Children --- Handbooks, manuals, etc. --- Education --- Aims and objectives --- kinderen --- slechthorende kinderen --- evidence based onderwijs --- Slechthorenden --- Doven --- 376.21 --- Doofheid --- Personen met een auditieve handicap --- Leren --- Lesgeven --- #KVHB:Doofheid; kinderen --- #KVHB:Gehoorstoornissen; kinderen --- 463.2 --- Doven en slechthorenden --- kinderen. --- slechthorende kinderen. --- evidence based onderwijs. --- 37621 --- KVHB:Doofheid; kinderen. --- KVHB:Gehoorstoornissen; kinderen. --- 4632 --- Doven en slechthorenden. --- Auditief gehandicapten --- Gehoorproblemen --- Slechthorende kinderen --- Dove kinderen --- Orthodidactiek --- Didactiek --- Zorgverbreding --- Persoon met een auditieve handicap --- Gehoorprobleem --- Slechthorendheid --- Kind met een auditieve handicap
Choose an application
Wat werkt daadwerkelijk in het onderwijs? Hoe kunnen we het leren zichtbaar maken? Waarom is dat belangrijk? En hoe kunnen we op basis daarvan de prestaties van de leerlingen op school verbeteren?Met dit boek keer je terug naar de oorsprong, naar de essentie van de onderwijspraktijk.Vertrekkend vanuit een evidence-based principe toont John Hattie, een van de meest toonaangevende onderwijswetenschappers ter wereld, wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waar de leerling baat bij heeft (Visible learning). Aan de hand van 9 concrete hoofdstukken laat John Hattie zien hoe belangrijk een leraar is en hoe je als leerkracht kritisch kunt omgaan met je eigen rol en invloed. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stap begeleiding voor een geslaagde invoeren van Visible learning in de klas. Dit baanbrekende basiswerk richt zich op de essentie van het beroep van leerkracht: je leerlingen begrijpen, weten hoe zij gemotiveerd raken en inzien hoe zij tot leren komen.Leren zichtbaar maken plaatst het leren in een betekenisvolle context: het krijgt pas echt effect door de interactie van de leerkracht met zijn leerlingen. Het is dan ook een basiswerk voor studenten, voor beginnende leerkrachten, maar vooral ook voor ervaren onderwijzers.
Onderwijskunde. --- Pedagogiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsstrategieën --- didactiek --- onderwijspraktijk --- Study methods --- Initial didactic situation --- Didactic strategies --- Onderwijs ; methodiek --- Onderwijskunde --- Onderwijsvisie --- #KVHB:Didactiek --- leerprocessen --- visible learning --- leerlingenbegeleiding --- leren --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- secundair onderwijs --- evidence based onderwijs --- 454.23 --- 454.2 --- Leren --- Reflecteren (Terugblikken) --- Klasmanagement --- Didactiek --- Lesgeven --- Leraren basisonderwijs --- Lesvoorbereidingen --- Feedback --- 484.23 --- leerlingbegeleiding --- leerlingenmotivatie --- klasmanagement (ler) --- Evidence based --- Lesvoorbereiding --- Klasklimaat --- Leerstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- 37.02 --- Competenties --- Lerarenopleiding --- Didactische werkvormen --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- Didactische principes --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- PXL-Education 2016 --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Effectieve scholen --- Onderwijsmethoden --- Onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Effectieve school --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics
Choose an application
In veel landen heeft de zorg om de kwaliteit van het onderwijs geleid tot een cultuur van meten en vergelijken. In dit boek wordt deze ontwikkeling kritisch bevraagd vanuit de veronderstelling dat de cultuur van het meten het risico in zich draagt de aandacht af te leiden van waar het in het onderwijs echt om zou moeten gaan. Enerzijds wordt verkend waarom het zo veel moeilijker is geworden om de vraag Wat is goed onderwijs? expliciet aan de orde te stellen, en welke gevolgen dit heeft gehad voor de kwaliteit van en de democratische zeggenschap over het onderwijs. Anderzijds biedt het werk concrete handreikingen om de discussie over de doelen van het onderwijs op een nieuwe, preciezere en meeromvattende manier aan de orde te stellen. Daarbij is er expliciet aandacht voor de ethische, politieke en democratische dimensies van onderwijs en onderwijzen.www.boomlemma.nl
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- Objectives of teaching --- meten --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Nederland --- Onverwijsvernieuwing ; Nederland --- onderwijs --- pedagogiek --- kwaliteitszorg --- evidence-based onderwijs --- 371.012 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- ethiek --- Democratie --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Onderwijsonderzoek --- Democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijssociologie --- Nederland --- Democratisch onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Waarom is leren soms zo moeilijk en in andere gevallen juist zo gemakkelijk? Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren legt dit uit. Het zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek koppelen John Hattie en Gregory Yates deze inzichten aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap. Zo komen ze tot een krachtig en aanvullend kader voor het leren in de klas en daarbuiten.
454.2 --- Leren --- Relatie leraar - leerling --- Lesgeven --- Feedback --- Kennis --- leren --- leerprocessen --- kennis --- lesgeven --- feedback --- Leraren : lesgeven --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- leren en onderwijzen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvisie --- Onderwijsvisie. --- onderwijssociologie --- leren leren --- Didactics --- didactische werkvormen --- kennisleer --- Onderwijs : methodiek --- Onderwijskunde --- onderwijsvisie --- Leerprocessen --- 37.02 --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- PXL-Education 2016
Choose an application
Onderzoekvaardig in onderwijs is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en het voortgezet onderwijs.Als goede leerkracht heb je een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Dit boek helpt je op een heldere manier onderzoekvaardig te worden in twaalf stappen. 'Ik keek nogal op tegen onze onderzoeksopdracht, maar het boek ging me inspireren. Ik vond het ook interessant om casussen van andere studenten te lezen in het boek', zegt Marrit van der Steen (vierdejaarsstudent lerarenopleiding). Daan Bakker (lerarenopleider): 'Voor zowel de excellerende student als de student die graag wat meer uitleg en voorbeelden wil hebben, is Onderzoekvaardig in onderwijs een overzichtelijk, bruikbaar hulpmiddel. En het leest als een roman!' Bij het uitkomen van de eerste druk kwamen naast de positieve reacties ook suggesties ter verbetering binnen. Hiervan hebben de auteurs dankbaar gebruik gemaakt. Het resultaat is een gewijzigde, tweede druk, waarin het voortgezet onderwijs zich beter zal herkennen en waarbij de onderzoeker nog meer wordt ondersteund door extra uitleg en adequate modellen. De auteurs werken op lerarenopleidingen. Ze bundelden hun jarenlange ervaring in het onderwijs en hun specifieke kennis en vaardigheden met hetzelfde doel als de beoogde gebruiker: onderwijsverbetering.
Teacher education. Teacher's profession --- efficiëntie --- onderwijspraktijk --- onderwijs --- motiverend onderwijs --- praktijkonderzoek --- onderwijskwaliteit --- PXL-Education 2015 --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Lerarenopleiding --- Praktijkonderzoek --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- Onderzoeksmethoden --- Leerkrachtvaardigheden --- Leerkrachten --- Competenties --- probleemoplossend denken --- 450.7 --- Opleiding en bijscholing --- Onderzoeksvaardigheid --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Is preventie vandaag goed voor morgen? Het boek bevat teksten die kritische analyses, maar ook handvatten en tips aanreiken om op een constructieve, effectieve en ethisch verantwoorde manier met preventie aan de slag te gaan. Nieuwe trends, met hun mogelijkheden én hun knelpunten, doen zich voor op verschillende plaatsen waar aan preventie wordt gedaan.De auteurs delen hun kennis en ervaring vanuit verschillende sectoren als de welzijnssector, de gezondheidszorg, de onderwijssector, de bijzondere jeugdzorg, de drugshulpverleninge, het stedelijk lokaal beleid, opvoedingsondersteuning en de criminologie. Praktijkwerkers, beleidsactoren en wetenschappers belichten en ontrafelen thema's over preventie. Van emancipatorische tot evidence based preventie, van probleemanalyse tot implementatie van preventie, van het risico op overdaad aan preventie tot de zoektcoht naa proportionele preventie
Hulpverlening. --- jeugdhulpverlening --- evidence-based methodiek --- opvoedingsondersteuning --- Sociology of social care --- preventiewerking (mensen) --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Geestelijke gezondheidszorg --- Preventieve geestelijke gezondheidszorg --- 321 --- emancipatie --- evidence-based --- Preventie --- 614.4 --- preventie --- Emancipatie --- gezondheidszorg --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Prevention and control of communicable (infectious, contagious) diseases. Prevention of epidemics --- 361.01 --- PXL-Education 2016 --- preventieve jeugdzorg --- evidence-based onderwijs --- Onderwijs --- Gezondheidszorg --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugdbescherming --- Welzijnszorg --- Zorg- en welzijnssector --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De impact van leren zichtbaar maken (Visible Learning) van John Hattie, bevat het resultaat van onderzoek waarbij miljoenen leraren en leerling betrokken waren en dat gebaseerd is op de synthese van meer dan 800 meta-analyses. Deze synthese wordt ingezet om een leermodel dat het leren en het lesgeven zichtbaar maakt, vorm te geven. Het brengt leraargericht onderwijs en leerlinggericht leren samen door een antwoord te formuleren op de vragen: •Hoe maak je leren tot een expliciet en uitdagend doel? •Wat zijn de leerintenties en succescriteria? En kennen leraren en leerlingen die? •Weten leraren en leerlingen wanneer het doel bereikt is? •Hoe kies je doelbewust activiteiten? •Hoe is het feedbackmodel van Hattie opgebouwd? •Hoe kun je het engagement van leraren en leerlingen verhogen om te komen tot leren? •Hoe bouw je als leraar aan kennis bij je leerlingen? Van oppervlakkig tot grondige en conceptuele kennis? •Hoe creëer je als schoolleider een omgeving waar leraren kunnen praten over hun lesgeven? In dit boek krijg je op zes domeinen verschillende bouwstenen die je kunnen helpen om een antwoord te vinden op de vraag: Wat heeft al dan niet een positieve impact op de leerprestaties van mijn leerlingen? De impact van leren zichtbaar maken, zet leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen aan om •stil te staan bij de eigen onderwijspraktijk; •doordachte keuzes te maken; •de leerprestaties van elke leerling te verbeteren; en om vanuit de eigen onderwijscontext te kiezen voor wat het beste werkt.
onderwijssociologie --- lesgeven --- Research on teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- leren --- onderwijsstrategiën --- leerlingmotivatie --- schoolprestaties --- klasmanagement --- onderwijsprogramma's --- leerprestaties --- Leren --- 454.2 --- Reflecteren (Terugblikken) --- Klasmanagement --- Leerresultaten --- 454.23 --- Motivatie --- Onderwijsstrategieën --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsprogramma's --- Leerkrachten --- leerresultaten* --- Onderwijs : methodiek --- Didactiek --- Leerstrategieën --- #PBIB:+110.10 --- leerlingbegeleiding --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsvisie --- methodiek --- Onderwijskunde. --- Onderwijsvisie. --- methodiek. --- Methodiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- visible learning --- PXL-Education 2016 --- Didactic strategies --- Teaching --- leren leren --- kennisleer --- didactische werkvormen
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|