Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- kleuters
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Mie Piraat, het zusje van doof Wardje is voor niets bang, behalve voor... het donker. Haar vriendjes Vleer en Egel hebben daar nochtans geen enkel probleem mee. Leer meer over dit konijntje dat dankzij technologie haar angsten in de ogen durft te kijken. Het pakket bestaat uit: - prentenboek Mie Piraat: de kinderen ontdekken de wereld van een konijntje dat bang is in het donker. Dankzij technologie (een nachtkijker) leert ze in het donker zien en verdwijnt haar angst. - handleiding: de handleiding bevat 26 experimenten voor kleuters over zien en niet zien. - materiaaldoos: tussen het verzamelde materiaal zitten onder andere een lens, spiegels, gekleurde mica, beeldmateriaal kartonnen poppetjes, stickers en een periscoop. Dit materiaal kan je gebruiken om de experimenten uit de handleiding uit te voeren. - cd-rom: de kinderen kunnen het verhaal van Mie Piraat zelfstandig bekijken en beluisteren. Doelgroep: 3de jaar kleuteronderwijs tot 2de jaar basisonderwijs (4- tot 7-jarigen) De beelden kunnen door de leerkracht ook gebruikt worden als 'projectiemateriaal'. Naast de luisterversie kunnen de kinderen op virtuele wijze kennismaken met de effecten van een nachtkijker. Maar je kunt ook ervaren hoe Mie Piraat in het donker kan zien. Bij de activiteiten horen opdrachtkaarten die de kinderen op weg zetten in het experiment. De kaarten kunnen ook als instrument voor zelfevaluatie worden gebruikt of als een 'herhalingsfiche' voor thuis. Het prentenboek "Mie Piraat" dompelt de kinderen onder in de wereld van een konijntje dat bang is in het donker, maar dat gaandeweg leert dat er dieren zijn die wel kunnen zien in het duister en dat er technologische hulpmiddelen zoals de nachtkijker bestaan, Om te kunnen zien zonder het daglicht. inhoudstafel: wat er bij 'zien' komt kijken: - zo ziet je oog eruit - wat er mis kan gaan - de ontwikkeling van het zicht - signalen voor slecht zien bij jonge kinderen - de technologie staat niet stil werken met oogjes open! - hoe begin je eraan - hoe begeleid je de activiteiten? - hoe kan je opdrachtkaarten gebruiken? - overzicht van de activiteiten de activiteitenfiches: - ik kijk om me heen - iedereen ziet niet altijd hetzelfde - zie je het? - onze oogjes zien het - beelden hier... beelden daar... - groot-klein - dik-dun - breed-smal - creatief aan de slag - we vertellen het verhaal van Mie Piraat - inhoud van het didactisch pakket voorbeelden: - hoe maak je een simulatiebrilletje? - hoe maak je een voel- en kijkdoos? 'Oogjes open!' is het tweede deel van een reeks didactische pakketten rond zintuigen en technologie voor jonge kinderen. Om een ervaringsgerichte aanpak mogelijk te maken, werd het pakket opgebouwd rond een set met allerlei instrumenten en opstellingen. Het prentenboek "Mie Piraat" dompelt de kinderen onder in de wereld van een konijntje dat bang is in het donker, maar dat gaandeweg leert dat er dieren zijn die wél kunnen zien in het duister én dat er technologische hulpmiddelen zoals de nachtkijker bestaan om te kunnen zien zonder het daglicht. De handleiding biedt, naast achtergrondinformatie over wat er bij 'zien' komt kijken en hoe je met het pakket werkt, 26 activiteiten rond experimenten met materialen en beelden. Op de CD-ROM kunnen de kinderen het verhaal van Mie Piraat zelfstandig bekijken en beluisteren. De beelden kunnen door de leerkracht ook gebruikt worden als 'projectiemateriaal'. Via de cd-rom kunnen de kinderen ook op virtuele wijze kennismaken met de effecten van een nachtkijker. Bij de activiteiten horen opdrachtkaarten die de kinderen op weg zetten in het experiment. De kaarten kunnen ook als instrument voor zelfevaluatie worden gebruikt of als een 'herhalingsfiche' voor thuis. Tenslotte bevat het pakket een set materialen om mee te experimenteren, bestaande uit een lens, spiegels, gekleurde mica, kartonnen poppetjes, stickers en een periscoop.
Didactics of technology --- Didactics of Kindergarten --- Physiology of nerves and sense organs --- beeldverwerking --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- vakoverschrijdende thema's --- audiovisuele technologie --- visualisatie --- ogen --- kleuters --- motorische ontwikkeling --- gezichtsvermogen
Choose an application
Kleuters uitdagen om op onderzoek uit te gaan, te ontwerpen, ontdekkingen te doen en zich te verwonderen. Dat beogen de ruim veertig W&T activiteiten die zijn beschreven in deze map. De activiteiten sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters en zijn eenvoudig uit te voeren met huis-tuin-en-keukenmaterialen. Deze rijke verzameling is samengesteld door een ontwikkelgroep van kleuterleerkrachten en pabodocenten in Noord-Holland. Om andere leerkrachten te inspireren, verzamelden zij hun meest aansprekende W&T lessen en bundelden deze in dit praktische boek, dat elke kleuterleerkracht bij de hand wil hebben.
Choose an application
Het verloop van een voormiddag bij 5-jarigen in de klas bij J. Moons. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht onderwijs : de theorie achter de praktijk. 2) Achtergrondinformatie m.b.t. opname- en klassituatie. 3) Hoe de leerkracht haar praktijk vorm geeft en beleeft. 4) Het dagverloop en het organisatiepatroon. 5) Kijkwijzer : drie invalshoeken op de videobeelden te duiden. 6) Beschrijving en duiding van de videofragmenten. 7) Suggesties voor het werken met video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 5-jarigen.
kleuters --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuters --- 432 --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- 474.9 --- ervaringsgericht k.o --- ervaringsgericht werken --- kleuters : ervaringsgericht werken (ler) --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuters --- Kleuters: didactiek --- Kleuters: ervaringsgericht werken --- kleuterschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Handelingsplannen --- Handelingsplan --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Didactics of Kindergarten. --- ervaringsleren. --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs. --- kleuters. --- Handelingsgericht werken --- Basisonderwijs
Choose an application
Het verloop van een voormiddag bij 3-jarigen in de klas bij M. Werkers. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht Onderwijs : de theorie achter de praktijk 2)Het dagverloop, het organisatiepatroon en de plattegrond van de klas 3) Hoe de leerkracht haar praktijk vorm geeft en beleeft 4) Kijkwijzer : drie invalshoeken om de videobeelden te duiden 5) Beschrijving en duiding van de videofragmenten 6) Opdrachten bij de drie invalshoeken 7) Suggesties voor het werken met de video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 3-jarigen.
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- kleuters --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- ervaringsgericht k.o --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 471.5 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuters --- kleuterschool: didactiek --- kleutersschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- 3-jarigen --- Ervaringsgericht onderwijs --- 3-jarige --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs
Choose an application
Waar komen de appels van Sneeuwwitje vandaan? En wat eet de Chinese nachtegaal eigenlijk? In het sprookjesbos bestaat uit vijftien bekende sprookjes om voor te lezen. Sprookjes die aansluiten op de fantasiewereld van jonge kinderen (4 tot 7 jaar) en die educatieve thema's vormen voor natuuractiviteiten. Centraal in dit boek staat natuurbeleving: kinderen ontdekken door de verschillende activiteiten met al hun zintuigen de natuur, binnen en buiten. Achtergrondinformatie en vragen over de natuurthema's bieden de mogelijkheid met kinderen in gesprek te gaan. Door te koken, te proeven en te onderzoeken stimuleren kinderen hun creatieve vermogens en leren ze spelenderwijs samen te werken. Voor pedagogisch medewerkers, spelbegeleiders, docenten en ouders is In het sprookjesbos een inspiratiebron voor het ondernemen van activiteiten. Raadpleeg voor meer achtergrondinformatie en verdieping ook www.inhetsprookjesbos.nl.
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|