Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek geeft een frisse blik op het werken met jonge kinderen. De Reggiopedagogiek biedt een inspirerende visie die in het boek gekoppeld wordt aan de alledaagse praktijk van de hedendaagse Nederlandse kindcentra: kinderopvang, kleuteronderwijs en buitenschoolse opvang.Met praktijkvoorbeelden laat auteur Inge van Rijn zien hoe pedagogisch medewerkers en leerkrachten worden uitgedaagd om met de Reggiopedagogiek aan de slag te gaan. Daarbij staan verwondering en ontdekkend leren voorop. Verplichte knutsels en strakke methoden worden opzij gelegd en medewerkers gaan samen met de kinderen op avontuur om ?honderd nieuwe werelden? te ontdekken, te verzinnen en te dromen. Deze ervaringen uit de praktijk worden steeds gekoppeld aan zeven thema?s uit de Reggiopedagogiek.Voor begeleiders en opleiders biedt dit boek een overzichtelijke introductie in de Reggiopedagogiek, vol prachtige voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Bij ieder hoofdstuk staan vragen waar ze direct mee aan de slag kunnen in de teams en op de opleidingen.Inge van Rijn studeerde pedagogiek en werkte lange tijd als pedagoog in de kinderopvang. Daarnaast gaf ze scholing aan medewerkers van kindcentra. Als ?schrijvende pedagoog? publiceert ze over pedagogiek en jonge kinderen. In 2020 verscheen haar boek Pedagogiek in de vingers.Bron: https://www.bsl.nl/shop/prachtige-pedagogiek-9789036829021
Pedagogie ; Reggio Emilia --- Educational systems. Teaching systems --- ontdekkend leren --- kinderen --- Pedagogiek --- Reggio Emilia (onderwijs) --- emancipatorisch onderwijs
Choose an application
methodescholen --- Educational sciences --- antiautoritaire opvoeding --- gezag --- opvoeding --- Summerhill School --- Neill, A. --- Leiston --- 453.9 --- summerhill (ler) --- 453.8 --- Antiautoritaire opvoeding --- #GSDBP --- Onderwijs --- Summerhill --- Onderwijstheorieën --- antiautoritaire leermethode --- Anti-autoritaire opvoeding (vrije opvoeding) --- Emancipatorisch onderwijs --- Neill, A.S.
Choose an application
didactiek --- basisonderwijs --- 474 --- 454 --- 472.2 --- Emancipatorisch onderwijs --- 471.4 --- basisonderwijs : didactiek (ler) --- lagere school: didactiek --- didactiek basisonderwijs --- Didactiek; algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Teaching --- Primary education --- Netherlands
Choose an application
In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)
Secondary education --- School management --- zelfstudie --- Flanders --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- onderwijs --- zelfstandig leren --- secundair onderwijs --- leren --- coöperatief leren --- emancipatorisch onderwijs --- onderwijstrategieën --- didactiek --- 454.2 --- 484.2 --- Didactiek --- Leerstrategieën --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Zelfstandig leren --- 484.9 --- coöperatief leren (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- 081148.jpg --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- Coöperatief leren ; secundair onderwijs --- Nederlands --- Geschiedenis --- Fysica --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Leerstrategie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Nederland --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Opvoedkunde
Choose an application
Het boek biedt een uitgebreid kader waarbij ingangen worden aangeboden om het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten. Voor het vinden van die ingang wordt een kader aangereikt dat met concrete voorbeelden is ingevuld : de vijf factoren die betrokkenheid bepalen. Dat zijn: werken aan sfeer en relatie, aanpassing van niveau van de leerling, werkelijkheidsnabijheid, activiteit, leerlingeninitiatief.
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- early childhood education --- didactiek --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs --- Didactic strategies --- emancipatorisch onderwijs --- Primary education --- ervaringsleren --- Didactics of primary education --- #gsdbP --- #KVHB:Ervaringsgericht leren --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- ervaringsgericht onderwijs --- basisonderwijs --- onderwijsstrategieën --- 474.2 --- lagere school --- Lagere school: didactiek --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Leerkrachten normaalscholen --- ervaringsgericht werken --- basisscholen --- 473 --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Betrokkenheid --- Contractwerk --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Kringactiviteiten --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Ervaringsgericht werken --- Lager onderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Academic collection --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Methodologie --- Opvoedkunde
Choose an application
68
ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- didactiek --- 471.4 --- didactiek kleuteronderwijs --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- emancipatorisch onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- onderwijspraktijk --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Academic collection --- #PEDA *3.2 --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:gift 2002 --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- 031201.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- #gsdbP --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- 471.5 --- 930663.jpg --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuteronderwijs: didactiek --- Basisonderwijs
Choose an application
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- emancipatorisch onderwijs --- gender --- roldoorbrekend onderwijs --- Flanders --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Segregatie --- emancipatie --- gelijke kansenbeleid --- hoger onderwijs --- 489.59 --- België --- Vlaanderen --- leraren --- vrouwenemancipatie --- 315.2 --- 378.12 --- academisch onderwijs --- emancipatiebeleid --- gelijke kansen --- segregatie --- sociale beroepen --- vrouwen --- wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs - overige onderwerpen, stages --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- E-books --- Discriminatie --- Hoger en universitair onderwijs
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|