Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Prachtige pedagogiek : inspiratie vanuit de Reggiopedagogiek
Author:
ISBN: 9789036829021 Year: 2023 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een frisse blik op het werken met jonge kinderen. De Reggiopedagogiek biedt een inspirerende visie die in het boek gekoppeld wordt aan de alledaagse praktijk van de hedendaagse Nederlandse kindcentra: kinderopvang, kleuteronderwijs en buitenschoolse opvang.Met praktijkvoorbeelden laat auteur Inge van Rijn zien hoe pedagogisch medewerkers en leerkrachten worden uitgedaagd om met de Reggiopedagogiek aan de slag te gaan. Daarbij staan verwondering en ontdekkend leren voorop. Verplichte knutsels en strakke methoden worden opzij gelegd en medewerkers gaan samen met de kinderen op avontuur om ?honderd nieuwe werelden? te ontdekken, te verzinnen en te dromen. Deze ervaringen uit de praktijk worden steeds gekoppeld aan zeven thema?s uit de Reggiopedagogiek.Voor begeleiders en opleiders biedt dit boek een overzichtelijke introductie in de Reggiopedagogiek, vol prachtige voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Bij ieder hoofdstuk staan vragen waar ze direct mee aan de slag kunnen in de teams en op de opleidingen.Inge van Rijn studeerde pedagogiek en werkte lange tijd als pedagoog in de kinderopvang. Daarnaast gaf ze scholing aan medewerkers van kindcentra. Als ?schrijvende pedagoog? publiceert ze over pedagogiek en jonge kinderen. In 2020 verscheen haar boek Pedagogiek in de vingers.Bron: https://www.bsl.nl/shop/prachtige-pedagogiek-9789036829021


Book
Summerhill school : een onderwijzer bezocht A. S. Neill's beroemde school met zijn anti-autoritaire leer- en opvoedingsmethoden
Author:
ISBN: 902930202X 9789029302029 Year: 1971 Publisher: Baarn Het Wereldvenster


Book
Meer dan onderwijs: theorie en praktijk van het lesgeven in de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9023229886 Year: 1995 Publisher: Assen Van Gorcum


Book
Zelfstandig en coöperatief leren : kroniek van een Vlaams experiment
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9054873191 Year: 2002 Volume: 5 Publisher: Brussel Vubpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)


Book
Ervaringsgericht werken in de basisschool
Author:
ISBN: 9080048259 Year: 2003 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek biedt een uitgebreid kader waarbij ingangen worden aangeboden om het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten. Voor het vinden van die ingang wordt een kader aangereikt dat met concrete voorbeelden is ingevuld : de vijf factoren die betrokkenheid bepalen. Dat zijn: werken aan sfeer en relatie, aanpassing van niveau van de leerling, werkelijkheidsnabijheid, activiteit, leerlingeninitiatief.


Book
Segregatie (m/v) in het Vlaamse hoger onderwijs : onderschat of overroepen?
Authors: ---
ISBN: 9077271074 Year: 2004 Publisher: Antwerpen : Consortium Universiteit Antwerpen en Limburgs Universitair Centrum,

Listing 1 - 7 of 7
Sort by