Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun levens- of loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een docent. Dit loopt uiteen van docenten die een concrete interesse weten aan te wakkeren tot docenten die, meer algemeen, een nieuwe kijk op de wereld bieden. Het zijn de docenten die een blijvende betekenis achterlaten voor het zelfvertrouwen, voor een bepaalde manier van denken of doen in leven en werk. Meer dan ooit zijn inspirerende docenten van belang. Waarom is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren? Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent?De auteur heeft voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger beroepsonderwijs opgediept en in tien verhalen vastgelegd. Het boek bevat een uitwerking van vele thema?s die deel uitmaken van inspirerend docentschap, zoals: een vraagbehoefte bij studenten oproepen, hoge eisen stellen, leren van fouten en een open leerklimaat creëren. Per thema wordt duidelijk hoe gedrag en beweegredenen van verschillende docenten zich tot elkaar verhouden. De lezer krijgt inzicht in de manier waarop hun gedrag en attitude een bijzondere betekenis krijgen voor studenten.De kwaliteiten van inspirerende docenten in het hoger beroepsonderwijs komen zo aan het licht. Het boek biedt andere docenten de mogelijkheid op zichzelf te reflecteren en op hun manier van lesgeven en de beweegredenen daarvoor. Het kan tevens een bijdrage leveren aan het gesprek op hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte. De docenten tonen hoe ze gestimuleerd maar ook beperkt worden door factoren in hun omgeving. In het boek laten zij zien hoe zij hun ruimte benutten om inspirerend en geïnspireerd te zijn en blijven.Het boek vormt de neerslag van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs en is primair bedoeld voor docenten en opleidingsmanagers. Een vertaalslag naar de praktijk van de hogere niveaus in het middelbaar beroepsonderwijs is evenwel goed mogelijk. Daarnaast zal het boek zijn weg vinden naar professionaliseringstrajecten voor docenten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische principes. --- lesgeven --- Didactics --- Technical, artistic and vocational education --- Higher education --- departement Algemeen 11 --- hoger onderwijs --- kwaliteitszorg --- 780 Hoger onderwijs --- competenties --- docenten --- motivatie --- 489 --- HBO --- didactiek --- lerarenopleiding --- docentenbegeleiding (ler) --- lesgeven (ler) --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Lesgeven --- Reflecteren --- 113584.jpg --- Leidinggeven ; docenten --- Leraren ; hoger onderwijs --- hoger beroepsonderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- 378 --- 371.3 --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Leraren --- Beroepssecundair onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs --- Leraar --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Directie --- Literatuur --- Teacher education. Teacher's profession
Choose an application
De auteurs laten zich reeds vele jaren in met praktijkbegeleiding van (beginnende) docenten. Wat zij uit hun gevarieerde ervaring, uit actieonderzoek, uit studie en uit veelvuldige gesprekken als globale visie terzake hebben ontwikkeld, leggen zij nu aan belangstellenden in Vlaanderen en Nederland voor. Zij richten zich in eerste instantie tot docenten, leidinggevenden en onderwijsbegeleiders van het hoger onderwijs. Dat betekent geenszins dat praktijkbegeleiding in haar onderscheiden vormen enkel van nut zou zijn voor dat onderwijsniveau en niet voor het basis- en secundair onderwijs. Zij hopen trouwens dat het boek ook daar zijn weg mag vinden. Praktijkbegeleiding is voor de schrijvers een overkoepelende term. Hij dekt werkoverleg, mentorschap, collegiale consultatie, coaching, supervisie en intervisie. Die werkvormen willen zij zorgvuldig onderscheiden zien. Dat is, zo menen zij, van kapitaal belang voor een in alle opzichten zo verantwoord mogelijk operationaliseren en praktiseren van praktijkbegeleiding.
Coaching. --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing. --- Algemeen. --- lerarenbegeleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- onderwijspraktijk --- onderwijskwaliteit --- praktijkbegeleiding --- leerkrachten --- competentieontwikkeling --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pedagogie --- #PBIB:2004.3 --- #PBIB:gift 2004 --- #PEDA *1.112.4 --- #PEDA *1.133 --- Coaching Coaching --- Enseignement Onderwijs --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Formateurs Opleiders --- Formation des formateurs Vorming van de opleiders --- Mentorat Mentorschap --- Qualité Kwaliteitszorg --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Doceren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- docentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- kwaliteitszorg --- professionalisering --- 450.7 --- leraren --- onderwijs --- 458.1 --- 481.7 --- Coaching --- Docentenbegeleiding --- Ethiek --- Hoger onderwijs --- Intervisie --- Kwaliteitszorg --- Mentoren --- Onderwijsbegeleiding --- Onderwijsmanagement --- Supervisie --- Werkoverleg --- coaching --- intervisie --- lerarenopleiding --- mentoraat --- onderwijsbegeleiding --- supervisie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- docenten --- docentenbegeleiding (ler) --- 371.213 --- Begeleiding --- Onderwijs --- Samenwerking --- 371.12 --- 482 --- 489.59 --- Leraren hoger onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- kwaliteitsbewaking (audit) --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- D120262.jpg --- Larenbegeleiding --- beroepsvervolmaking --- functioneringsgesprek --- kwaliteitsbewaking --- pedagogiek --- #gsdbP --- 371.35 --- 371.22 --- 658.37 --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - Management --- Leraren --- Stages --- Kwaliteit --- Professionalisering --- Doceren --- 371.21 --- Leraar --- Stage --- Mentor --- Directie --- Taalonderwijs --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Pedagogie
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|