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Band 9 des Jahrbuchs für direkte Demokratie enthält Beiträge zur digitalen Transformation der direkten Demokratie bzw. zur elektronischen Weiterentwicklung der partizipativen Demokratie; zur Frage, wie direkte Demokratie populismusresistent gestaltet werden kann sowie zum Zusammenspiel zwischen direkter und repräsentativer Demokratie in Italien. In zwei Aufsätzen werden die Entwicklung und Praxis der direkten Demokratie in Liechtenstein und in Ungarn analysiert. Gewohnt sachkundig wird zudem über die jüngsten Entwicklungen in der Schweiz, in Österreich und in Deutschland sowie die Rechtsprechung zur direkten Demokratie berichtet. Einzelne Beiträge berücksichtigen zudem Entwicklungen im Zusammenhang mit der Corona-Pandemie bis Mitte 2020.Mit Beiträgen von Carsten Berger, Prof. Dr. Nadja Braun Binder, Dr. Clau Dermont, Prof. Dr. Cristina Fraenkel-Haeberle, Prof. Dr. Fabrizio Gilardi, Maël Kubli Eliane Kunz, Dr. Wilfried Marxer, Prof. Dr. Zóltan Tibor Pállinger, Prof. Dr. Arne Pautsch, Prof. Dr. Klaus Poier, Frank Rehmet, Prof. Dr. Margrit Seckelmann, PD Dr. Goran Seferovic, Prof. Dr. Nenad Stojanović, Prof. Dr. Axel Tschentscher, PD Dr. Andrea Töndury, Martin Widmer und Prof. Dr. Fabian Wittreck.
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"Standing out from all other books on direct democracy, Citizenship and Contemporary Direct Democracy connects the study of direct democracy to the broader field of comparative democratization and to an important strand in normative democratic theory. Analyzing the relationship between direct democracy and representative government, this book is organized around three main sections: the origins of contemporary direct democracy, its' functioning, and the ways to improve the use of direct democracy and its abuse. David Altman argues that citizen-initiated mechanisms of direct democracy constitute an important and viable way to reinvigorate current representative regimes by strengthening democracies' normative foundations--freedom and equity among citizens--which are particularly fragile in the context of unequal societies. Citizenship and Contemporary Direct Democracy demonstrates how citizen-initiated mechanisms of direct democracy empowers citizens, channels social demands, defuses violence, re-enchants citizens with politics, and breaks through some of the institutionalized barriers to accountability that arise in representative systems"--
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Les élites s'en méfient, les populistes le réclament. Les uns y voient un dévoiement de la démocratie, les autres l'outil imparable de la décision populaire. Deux visions caricaturales qui partagent le plus souvent une grande méconnaissance de ce qu'est réellement le référendum. Derrière son apparent simplisme (répondre par oui ou par non à une question), cette institution se révèle multiple (référendums d'initiative partagée, d'initiative citoyenne, votations, etc.). Un référendum peut produire des effets très différents, voire contraires, selon le contexte de sa mise en œuvre, la manière dont la question est posée, la façon dont les politiques et les citoyens s'en saisissent, etc. Reprenant une à une les critiques dont il fait l'objet, l'auteure défend l'idée qu'un référendum rénové pourrait, mieux que tout autre procédé de démocratie participative, restaurer le lien de confiance des citoyens avec le système politique et rendre la démocratie plus consensuelle.
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