Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een boek om samen of alleen op zoek te gaan naar wetenschappelijke verklaringen. Voor onderzoekers vanaf 8 jaar Ruth wil niet naar school om haar examen te maken. Waarom mislukken de trucjes waarmee ze haar moeder wil doen geloven dat ze ziek is? En hoe kan het dat James, die op de grond ligt te slapen, eerder dan Adèle weet dat er een kudde olifanten aan komt rennen? Dit boek bevat 25 mysteries die je brein doen kraken. Je vindt de antwoorden in ... de wetenschap! Observeer, stel vragen, denk na, en experimenteer! Plezier verzekerd!
Science --- 478.9 --- STEM --- techniek --- wetenschappen --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- science, technology, engineering, maths --- Didactics of sciences --- natuurwetenschappen --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- biologie --- chemie --- wetenschappelijk onderzoek --- geografie --- geologie --- fysica --- WO (wereldoriëntatie) --- meteorologie --- astronomie --- optica
Choose an application
Via twaalf (deels exotische) dieren wordt de lezer duidelijk gemaakt wat hij wel en niet kan. Op twaalf dubbelpagina?s komt eerst aan bod wat de genoemde dieren niet kunnen, maar de lezer vaak wel. Vervolgens wordt de lezer letterlijk een (vage) spiegel voorgehouden, met daarbij de vraag: Wat kan jij niet? Daarna moet het boek worden dichtgeslagen, op de kop worden omgedraaid en opnieuw geopend. Volgens hetzelfde procedé volgt dan de vraag wat de twaalf dieren wel kunnen, en de lezer misschien juist weer niet. Elke dubbelpagina heeft een vaste opbouw: op de ene pagina staat de illustratie van het dier en op de overliggende pagina staat de dierennaam. In het midden staat in een groter lettertype wat het dier wel kan, en rechtsonder staat een korte toelichting daarop. Deze uitgave maakt de lezer bewust van zowel zijn beperkingen als mogelijkheden ten opzichte van dieren. Het gevarieerde kleurgebruik is aantrekkelijk. De illustraties zelf zijn grote, vrij basale computeranimaties. Vanaf ca. 4 jaar.Silvester van der Pol© NBD Biblion
Dutch literature --- Dieren --- Dier --- dieren (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- leren --- zelfontdekkend leren --- Dieren. --- Kleuteronderwijs. --- Prentenboek. --- 478.9 --- STEM --- wetenschap --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding --- Feitjes
Choose an application
Wist je dat je zelf een magische telefoon kan knutselen? En dat het helemaal niet moeilijk is om een vulkaan te maken én te laten uitbarsten? Dit boek toont je hoe je talloze experimenten zelf uitvoert met spullen die je altijd wel ergens in huis kan vinden. Verbaas je vrienden en familie met dit goochelboek en geef er nog een wetenschappelijke verklaring voor ook! Elk goochelexperiment wordt stap voor stap uitgelegd met behulp van leuke en grappige illustraties van Soledad Brani. Claire Laurens legt op een eenvoudige manier uit hoe elke truc wetenschappelijk in elkaar zit. Dit leuke en leerrijke doeboek garandeert uren plezier!
Didactics of sciences --- wetenschappelijke proeven --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- C3 --- kinderliteratuur --- prentenboek --- 478.9 --- techniek --- technologische opvoeding --- goochelen --- wetenschappen --- Techniek : basisonderwijs --- Technologische opvoeding --- Experimenten --- Goochelen --- 478.7 --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
Zowel scholen, leerkrachten als ouders streven naar een warm en sterk schoolklimaat. Ze willen van de school een plek maken waar het kind zich goed kan voelen, waar het zichzelf kan zijn en vertrouwen kan hebben in zichzelf, zijn klasgenoten en de begeleiders. Pesterijen horen niet thuis in zo’n schoolklimaat: ze verzieken de klassfeer waardoor kinderen zich niet veilig kunnen voelen op school en hun zelfvertrouwen kunnen verliezen.Het lessenpakket ‘Onze klas, ons team’ is een totaalaanpak met concrete materialen voor leerkrachten om een positieve groepsvorming te stimuleren. Op basis van ervaringen en kennis die de kinderen opdoen in de klas, verwerven ze gaandeweg inzichten, vaardigheden en een juiste attitude ten aanzien van zichzelf en de klasgroep.Per leerjaar bestaat het pakket uit 9 thema’s die doelgericht uitgewerkt zijn op maat van die specifieke doelgroep. Op basis van deze thema’s wordt het hele schooljaar door gewerkt aan:• samenwerken, respect tonen voor elkaar, afspraken maken, vertrouwen in de groep;• gevoelens;• groepsdynamiek;• leren omgaan met verschillen;• effectief communiceren;• herkennen van pesten;• signaleren en bespreekbaar maken van pesten;• verwerven van inzicht in de rol van de groep bij het in stand houden van pesten en andere groepsproblemen;• oplossen van conflicten en pestsituaties (als groep en individueel).
#PBIB:+108.31 --- 454.9 --- pesten --- sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Pesten --- Klasklimaat --- leefsleutels --- sociale vaardigheden (ler) --- pesten (ler) --- schoolklimaat --- Conflicten --- groepscohesie --- 455.1 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- 478.9 --- didactiek --- conflicten --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- 478.8 --- #BSCH: vak: didactiek --- Didactics of social education --- Primary education
Choose an application
Communiceren met jonge kinderen is soms een uitdaging: hoe brengt u op een begripvolle manier uw boodschap over? Hoe praat u in vertrouwen met kinderen voorbij de angst? Hoe reageert u in moeilijke opvoedingssituaties zonder dat er zicht een machtsspel ontplooit? Hoe laat u in de communicatie met een kind blijken dat het ruimte krijgt en toch de grenzen respecteert? De 50 inzichtskaarten van Eigen-wijs bevatten heel concrete opvoedingssituaties in woord en beeld. Ze bieden een waaier aan tips om stil te staan bij de communicatie die u in zulke situaties hanteert. Door verbindend te communiceren met kinderen krijgen ze meer zelfvertrouwen, worden ze spontaner, creatiever en opener. Ze voelen zich meer geaccepteerd in hoe en wie ze zijn.
KHK --- 478.8 --- Games --- 478.9 --- #PBIB:+101.10 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeden --- Kinderen --- Communiceren --- Overige vormingsgebieden --- opvoeden --- kinderen --- communiceren --- sociale vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Basisonderwijs ; didactische middelen --- Didactic strategies --- socio-emotionele opvoeding --- zelfvertrouwen --- sociale opvoeding --- PXL-Education 2019 --- basisonderwijs --- communicatievaardigheden --- emotionele vorming --- Educational sciences --- interpersonele communicatie --- opvoedingstips --- ouders-kind relatie --- Verbindende communicatie --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Het eerste Doeboek van Nerdland, voor de zomer van 2020, was een weergaloos succes. En dus besloten de Nerdlanders om de Vlaamse jeugd voor de winter van dit jaar met een opvolger te verblijden. De basis is dezelfde: leerrijk plezier voor kleine nerds van 8 tot 14 jaar. Nooit zijn wetenschap en technologie zo cool geweest! In dit tweed deel zal de winter, met zijn sneeuw en kou en kerstbomen, nadrukkelijk aanwezig zijn. De bedenkers vertrekken telkens vanuit een experiment, waarvan dan wetenschappelijke uitleg, verhalen, puzzels... gekoppeld worden. De lezers worden vooral uitgedaagd om te doén. Op de lijst staan onder meer: een hydraulische kerstboom, programmeer je eigen kerstverlichting, ijshaar, supergekoeld water, dingen waarvan je niet wist dat ze licht geven in het donker.
478.9 --- STEM --- techniek --- wetenschappen --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- science, technology, engineering, maths --- Didactics of sciences --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- wetenschappelijke proeven --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- STEM (Science Technology Engineering Mathematics) --- vulkanen --- secundair onderwijs 1ste graad --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
Wat een geluk! Ook deze zomer zal je je geen uur vervelen dankzij het derde Doeboek van Nerdland, met het allerleukste van wetenschap en technologie. Kom te weten hoe je zelf knikkers kan maken. Ontdek hoe je geheime codes en geheimschrift maakt en oplost. Maak zelf een zonnewijzer en een zonne-oven. Stort je in het avontuur van het 3D-printen. Leer stap voor stap hoe je een Rubik’s cube oplost en hoe die in elkaar zit. Bouw je eigen radiostation met microfoon en luidspreker. Maak een ring van alleen aardappelchips. Weer boordevol spannende puzzels, boeiende weetjes, breinbrekers en doedingen. De zomer zal veel te snel voorbij zijn...
Proeven (wetenschappen) --- Wetenschappen --- 478.9 --- STEM --- wetenschap --- techniek --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Didactics of sciences --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- wetenschappelijke proeven --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- STEM (Science Technology Engineering Mathematics) --- secundair onderwijs 1ste graad --- Proeven --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
Kunnen we ooit leven op een andere planeet dan de aarde?Zullen robots ooit pijn en liefde kunnen ervaren?Kunnen mensen evolueren tot wezens die onder water kunnen ademen?Ik heb een vraag: wetenschappers over de toekomst bundelt creatieve, prikkelende en waanzinnige vragen over onze toekomst. Opnieuw komen er vragen uit verschillende domeinen, van aarde tot politiek, van taal tot fysica en van logica tot filosofie, aan bod. En elke vraag krijgt opnieuw het antwoord van een wetenschapper met kennis ter zake.Dit keer zijn verschillende vragen gericht op onze toekomst en vertellen de geïnterviewde wetenschappers waarom ze hun vakgebied net zo razend interessant vinden en hoe zij denken dat hun vak er binnenkort zal gaan uitzien.Bron: https://www.pelckmansuitgevers.be/ik-heb-een-vraag-wetenschappers-over-de-toekomst.html
Science --- Wetenschap --- Didactics of sciences --- STEM (Science Technology Engineering Mathematics) --- secundair onderwijs 1ste graad --- Toekomstvisies --- Weetjes --- Wetenschappen --- Toekomstvisie --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Toekomst --- 478.9 --- STEM --- wetenschap --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding --- Weetje
Choose an application
De Stuurgroep Techniek Primair Onderwijs in Nederland kreeg van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 1993 tot 1997 de opdracht de aandacht voor techniek in het Primair Onderwijs (basisonderwijs) te bevorderen en de integratie van techniek in het onderwijsaanbod te stimuleren. Eén van de resultaten daarvan is een reeks prentenboeken voor jonge kinderen waar 'techniek' in vele facetten in aan bod komt. Dit is het eerste prentenboek uit een reeks van drie. Op de bijbehorende cd-rom wordt elke prent hernomen met bewegende beelden en zoekplaatjes. In het boek horen bij elke letter van het alfabet een plaatje en een versje die te maken hebben met 'technische dingen': van de a van asfalt en de b van bruggen tot de z van zeep. Bij sommige prenten en versjes is de relatie met de wereld van de techniek erg duidelijk, bij andere is dat minder het geval. Een cd-speler, elektriciteit, een fiets en een koffiezetapparaat zullen kinderen spontaan bij 'technische spullen' rangschikken. Een parasol, Quasar (!), een uniform en yoghurt zijn dan weer minder duidelijk. De tekeningen zijn in zwartomlijnde heldere kleuren uitgevoerd. De inhoud van de versjes is toegankelijk voor kinderen van 5 tot 8 jaar, maar de versjes klinken soms wat geforceerd. Na een korte instructie door een volwassene kunnen kinderen zelfstandig spelen met de cd-rom. In- en uitklikken worden duidelijk aangegeven. Op de tekeningen toont een handje waar je mag klikken om iets nieuws te ontdekken. Leuk zijn de bewegende plaatjes van een wekker bij de e van elektriciteit en de fiets bij de letter f. Ook de v van vliegtuig biedt veel 'klikmogelijkheden'. Jammer van de fouten bij de zoekplaatjes van de telefoon en het spoor. Bij het eerste wordt aangegeven dat men vier correcte plaatjes kan vinden, terwijl het er maar drie zijn en bij het tweede zijn slechts twee correcte plaatjes te vinden in plaats van de beloofde drie.
Techniek (wetenschap) --- Technologische opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- techniek --- jeugdliteratuur --- 478.9 --- Techniek --- Techniek - Industrie --- 070019.jpg --- 070024.jpg --- Technologische opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Technologische opvoeding: lagere school --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Contains audio-visual material --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdpoëzie --- Techniek. --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
Aan de basis van deze tekst ligt een filosofische ervaring. De ervaring van een onbehagen met de wijze waarop er vandaag gedacht en gesproken wordt over onderwijs en opvoeding, die zich ook uitdrukt in een welbepaalde opvatting en belangstelling voor filosoferen met kinderen (FmK). Als antwoord op deze ervaring is deze tekst een poging om los te komen van die opvatting en van die wijze van denken en spreken. Daarom is het geen analyse van FmK. Het is een portret dat toelaat de mogelijkheidsvoorwaarden waaronder FmK kan verschijnen in het licht te stellen. Zo opent het de mogelijkheid om een contrast te belichten tussen een vorm van FmK die het kind uitnodigt zichzelf op het spel te zetten en een vorm die ervoor zorgt dat niet buiten de regels van het spel kan worden getreden.
Filosofie --- Kinderen. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- onderwijsvernieuwing --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- #PBIB:+111.92 --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Pedagogiek --- 110243.jpg --- pedagogie --- Pedagogie --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- Pedagogische projecten --- Lager onderwijs --- Didactiek --- 37.02 --- 1(035) --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Filosofie ; handboeken $e udc --- #BSCH: vak: pedagogiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Pedagogisch project --- 476.8 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|