Listing 1 - 10 of 122 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek bundelt bijdragen van (taal)beleidsmakers en onderwijsondersteuners. Zij beschrijven de tools, principes en theorieën die de afgelopen jaren werden ontworpen om jongeren in te wijden in de academische en professionele taal die op hen afkomt. De voorbeelden en ideeën bieden hulp en inspiratie aan vak- en taaldocenten en experten in de dagelijkse werkpraktijk.
800.5 --- Nederlandse taal ; didactiek ; hoger onderwijs --- Onderwijs. --- Taalbeleid. --- Taalondersteuning. --- hoger onderwijs. --- taalbeleid. --- taalondersteuning. --- Nederlands.
Choose an application
Veel scholen in het voortgezet onderwijs weten de weg naar Leren in vijf dimensies te vinden. Leren in vijf dimensies vormt de praktijkuitwerking van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen. Scholen kunnen er dan ook direct mee aan de gang.De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:1. zin in leren krijgen: motivatie;2. nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;3. die nieuwe kennis verbreden en verdiepen;4. met die kennis onderzoek doen;5. leren jezelf te reguleren: reflectie.Geïnspireerd door het werk van Marzano schreef lerarenopleider Wietske Miedema Leren in vijf dimensies, een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs. In deze zevende, geheel herziene editie, heeft ze de nieuwste onderzoeksgegevens van Marzano verwerkt en gaat ze onder andere dieper in op motivatie en zelfregulatie. Ze schreef een nieuw hoofdstuk: ?Schoolsucces voor iedereen!? Hierin combineert ze inzichten over professionele leergemeenschappen op school met ervaringen over activerende didactiek en formatieve evaluatie. Docenten blijken het overgrote deel van hun tijd te besteden aan dimensie 2: nieuwe kennis verwerven en integreren. Wietske Miedema laat zien dat het mogelijk is evenveel tijd aan dimensie 2, 3 en 4 te besteden: dan wordt het onderwijs weer spannend voor docent en voor leerling. Ze behandelt de achterliggende theorie, maar geeft vooral veel pedagogische en didactische uitwerkingen en échte voorbeelden uit alle schooltypen: van vmbo tot vwo.Met behulp van Leren in vijf dimensies kunnen docenten makkelijk lessen met activerende didactiek ontwikkelen. Het boek staat vol met werkvormen, ook om leerlingen kritisch te leren denken en onderzoek te doen. Het boek pleit voor een afwisseling tussen directe instructie en het intensief begeleiden van zelfstandig leren.Robert Marzano is dé specialist op het gebied van leertheorie en met name bekend vanwege zijn vertaling van onderzoek en theorie naar praktische toepassingen in de klas. Hij is (mede)oprichter en wetenschappelijk directeur van Marzano Research in Colorado, VS.Wietske Miedema werkt als adviseur ?Innovatie? aan het Marcanticollege, een binnenstadschool in Amsterdam. Daarvoor was ze onderzoeksdocent bij de masteropleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, Domein Onderwijs en Opvoeding. Als opleider en als nascholer heeft zij Leren in vijf dimensies met succes in praktijk gebracht.(Bron: https://vangorcum.nl)
Secundair onderwijs ; didactiek --- Didactiek ; hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Leerprocessen --- didactiek --- hoger onderwijs --- Leerproces --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Dit boek gaat over de aanpak van onderwijsvernieuwing die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Wanneer vernieuwingsprocessen vastlopen, zoeken vernieuwers de oorzaken daarvan doorgaans in de structuur of in de cultuur van de organisatie, in de machtsverhoudingen of in individueel psychologische factoren. 'Slechte bedrijfsorganisatie met machteloos management', zo luidt een bekende diagnose. De auteurs vinden het opmerkelijk dat vernieuwers de oorzaak van het falen zelden zoeken in de aanpak van de vernieuwing, dat wil zeggen in aspecten als de activiteiten die directie en docenten in het vernieuwingsproces uitvoeren: het leidinggeven, de werkverdeling, de manier waarop de vernieuwing start, de kwaliteit van het projectplan en de controle. Het is juist de aanpak die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Over die aanpak gaat het in dit boek.
onderwijsvernieuwing --- 450.46 --- 489.4 --- casestudies --- hoger onderwijs --- onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- innovatie --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management
Choose an application
English language --- Interdisciplinary approach in education. --- Lerarenopleiding --- Engels als vreemde taal --- Engelse taal --- Study and teaching (Higher) --- Foreign speakers. --- (vak)didactiek talen --- didactiek --- didactiek ( hoger onderwijs ) --- interdisciplinaire benadering --- (vak)didactiek talen. --- didactiek. --- didactiek ( hoger onderwijs ). --- interdisciplinaire benadering. --- Didactiek. --- Didactiek ( hoger onderwijs ). --- Didactiek --- Interdisciplinaire benadering. --- Interdisciplinary approach in education --- Integrated curriculum --- Interdisciplinarity in education --- Interdisciplinary studies --- Curriculum planning --- Holistic education --- Germanic languages --- Study and teaching (Higher)&delete& --- Foreign speakers --- Foreign students
Choose an application
In het onderwijs zijn projecten bedoeld om studenten kennis te laten opdoen van complexe beroepsvraagstukken en hen aan de hand van theoretische modellen hiervoor oplossingen te laten bedenken. Dit alles stelt hoge eisen aan de docenten die de projecten ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat deze passen in het curriculum? Hoe werk je samen met reële opdrachtgevers uit de praktijk? Welke rol is er weggelegd voor docentbegeleiders en inhoudelijke experts? Op dit soort vragen geeft dit boek antwoord. Aan het werk!, over het ontwikkelen en begeleiden van onderwijsprojecten, kwam tot stand in samenwerking met diverse medewerkers van de Hogeschool Rotterdam.
489.4 --- hoger onderwijs --- projecten --- Hoger onderwijs --- Projectonderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs buiten de universiteit --- Leraren hoger onderwijs --- Hogeschool --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
In de laatste studiefase van het hoger onderwijs is vaak sprake van een een-op-een relatie tussen de afstuderende en zijn begeleider. Dat geldt tot op zekere hoogte ook bij stageverslagen, projectverslagen en dergelijke. Samenwerkend leren in afstudeerkringen is een praktische handleiding voor begeleiders en studenten om zowel de kwaliteit als de efficiëntie van het begeleidingsproces te vergroten. Een afstudeerkring bestaat uit één of meerdere docent-begeleider(s) en een aantal studenten die gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen voor de begeleiding van afstudeerprojecten van de student-deelnemers. De auteurs beschrijven de onderwijskundige principes, spelregels en werkwijze van een afstudeerkring. Het boek bevat een draaiboek voor het starten van een nieuwe afstudeerkring. Het geeft veel praktische handreikingen voor de gespreksvoering en de samenwerking tussen begeleiders en studenten tijdens de bijeenkomsten. (Bron: www.wolters.nl)
samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- afstudeerkringen --- begeleiding --- laatstejaars --- Afstudeerkringen --- Hoger onderwijs: didactiek --- Samenwerkend leren
Choose an application
mentoren --- Didactic strategies --- evaluatie (onderwijs) --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- 489.4 --- didactisch proces --- evaluatie --- hoger onderwijs --- leerplan --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- tutor --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactische werkvormen
Choose an application
teachers colleges [buildings] --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Didactics --- Lerarenopleiding --- Nederland --- Vlaanderen --- Nederland. --- Vlaanderen. --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactiek --- lerarenopleidingen --- Didactiek ; hoger onderwijs --- Onderwijs ; Nederland --- Onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
Professionele ontwikkeling en reflectie is een inleidend hoofdstuk. Hierin bakenen we het begrip reflectie af en verantwoorden we waarom reflectie belangrijk is in de lerarenopleiding. Daarnaast brengen we een fasering aan in de opbouw van het leren in de opleiding. In begeleidingsvaardigheden staat het begeleiden van reflectie centraal. Opleiders voeren met grote regelmaat begeleidingsgesprekken met hun studenten in het kader van de voortgang in de stage of in de opleiding. In dit hoofdstuk lichten we de belangrijkste begeleidingsvaardigheden toe. In collegiaal ondersteund leren gaan we nader in op de vraag : hoe leer je studenten om zelfstandig te reflecteren? We beschrijven in dit hoofdstuk onze praktijkervaringen met collegiaal ondersteund leren waarin studenten elkaar begeleiden bij het reflecteren. Dit traject is ontwikkeld op de eerstegraads lerarenopleiding en van daaruit vertaald naar tweedegraads opleidingen en PABO's. Een reflectie op reflectie ten slotte is een hoofdstuk waarin we stilstaan bij enkele theoretische achtergronden. Reflectieactiviteiten in grote groepen beschrijft een aantal concrete activiteiten en oefeningen die opleiders kunnen gebruiken om het leren reflecteren in grote groepen vorm te geven. Van begeleid worden naar begeleid worden beschrijft een drietal instituutsbijeenkomsten rond het trainen van begeleidingsvaardigheden van leraren in opleiding (LIO's).
didactiek --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- 481.7 --- 489.4 --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- reflectievaardigheid --- stagebegeleiding --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Reflectief denken --- Leraren ; opleidingen --- Lerarenbegeleiding
Choose an application
Foreword to the first edition: "This book is an exceptional introduction to some difficult ideas. It is full of downright good advice for every academic who wants to do something practical to improve his or hers students’ learning." Paul Ramsden, Brisbane, Australia. Endorsements for the fourth edition: "Biggs and Tang present a unified view of university teaching that is both grounded in research and theory and replete with guidance for novice and expert instructors. The book will inspire, challenge, unsettle, and in places annoy and even infuriate its readers, but it will succeed in helping them think about how high quality teaching can contribute to high quality learning." John Kirby, Queens University, Ontario, Canada "For those teaching in schools and universities this book provides a framework that can be used to guide teaching from thinking about what a program, topic, lesson or lecture should be about, to the execution of the teaching and reflection on the outcomes. The guiding framework emerges from a sound conceptual analysis of the how the interaction between teacher and student can be organised to result in learning that enables students to approach the levels of understanding and problem solving that we hope will emerge from our teaching." Mike Lawson, School of Education, Flinders University, Adelaide, Australia. This best-selling book explains the concept of constructive alignment used in implementing outcomes-based education. Constructive alignment identifies the desired learning outcomes and helps teachers design the teaching and learning activities that will help students to achieve those outcomes, and to assess how well those outcomes have been achieved. Each chapter includes tasks that offer a 'how-to' manual to implement constructive alignment in your own teaching practices. This new edition draws on the authors' experience of consulting on the implementation of constructive alignment in Australia, Hong Kong, Ireland and Malaysia including a wider range of disciplines and teaching contexts. There is also a new section on the evaluation of constructive alignment, which is now used worldwide as a framework for good teaching and assessment, as it has been shown to: Assist university teachers who wish to improve the quality of their own teaching, their students' learning and their assessment of learning outcomes. Aid staff developers in providing support for departments in line with institutional policies. Provide a framework for administrators interested in quality assurance and enhancement of teaching across the whole universityThe authors have also included useful web links to further material. Teaching for Quality Learning at University will be of particular interest to teachers, staff developers and administrators.
Didactics of higher education --- Didactiek ; hoger onderwijs --- PXL-Education 2018 --- hoger onderwijs --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leerprocessen --- 81.61 teaching methods. --- College teaching. --- Education. --- Learning. --- Pedagogisk metodik. --- Studieteknik --- Universitetsundervisning. --- Högskolan.
Listing 1 - 10 of 122 | << page >> |
Sort by
|