Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het waarom en hoe van trendcijfers over cultuurbereik Cultureel erfgoed: het verleden dichterbij?, musea, monumenten, archieven, archeologie, historische verenigingen, conclusie Podiumkunsten en cinema: podiumkunsten in het tijdperk van digitalisering en beleving, theater, klassieke muziek, populaire muziek, cinema, conclusie Cultuurdeelname thuis: cultuur in de huiselijke sfeer, lezen als cultuurdeelname, cultuur via de media, conclusie Amateurkunst: vele oude kunstvakken en een nieuw, meer of minder amateurs?, beeldende kunst, muziek, theater, conclusie Samenvatting en conclusies: trends in cultuurbereik, sociale spreiding van het cultuurbereik, trends in sociale spreiding van het cultuurbereik, terugblik en vooruitblik
Sociology of culture --- Netherlands --- 600 Cultuur --- 581 Monumentenbescherming, cultureel erfgoed --- #SBIB:316.7C318 --- Culturele participatie
Choose an application
Arts audiences --- Arts surveys --- #SBIB:316.7C318 --- Surveys --- Arts --- Audiences --- Culturele participatie
Choose an application
Culture populaire --- Culturele participatie. --- Toerisme. --- Tourism --- Tourism. --- Tourisme --- Tourismus. --- France. --- Frankreich.
Choose an application
cultuursociologie --- Sociology of cultural policy --- cultuurparticipatie --- Netherlands --- #SBIB:316.7C318 --- #PBIB:+115.12 --- Culturele participatie --- Cultuur : Participatie --- Theses
Choose an application
Que sait-on des publics de musées d’art moderne et contemporain ? Il s’agit, pour la plupart, de personnes dotées d’un haut niveau d’éducation, participant de l’élite culturelle. C’est l’image que les enquêtes de participation culturelle continuent à juste titre de véhiculer. L’établissement des profils de visiteurs s’est jusqu’à présent focalisé pour l’essentiel sur les données sociodémographiques pour expliquer leurs motivations, attentes et usages du musée. Bien qu’intéressante, cette perspective conçoit trop la participation culturelle comme le simple produit des catégories sociales instruites et surtout, masque d’autres formes de diversité au sein des publics. Elle informe peu sur qui ils sont, au-delà de leur statut, et pourquoi ils visitent. Cela montre que la démocratisation culturelle n’a pas eu lieu mais doit-on en déduire pour autant que les publics forment une masse indifférenciée et homogène de ± snobs » marqués par un rapport précis à la culture ?0 Sur la base d’une enquête réalisée au sein de six musées d’art moderne et contemporain en Belgique, cet ouvrage montre qu’il existe une réelle hétérogénéité en termes de goûts et de pratiques culturels parmi les visiteurs, qui ne se réduit pas directement à la position sociale et au niveau d’instruction. Etudier cette diversité culturelle permet de comprendre ce que la visite au musée représente dans la vie quotidienne des gens et dans quelle mesure elle reflète un choix en termes de style de vie.
Museums --- Musées --- Sociological aspects --- Aspect sociologique --- #SBIB:316.7C324 --- #SBIB:316.7C318 --- Culturele infrastructuur: musea --- Culturele participatie --- Musées --- Museum techniques --- Belgium --- Sociological aspects. --- Museology
Choose an application
Dit boek behandelt de vraag hoe cultuurcentra een gezonde mix in het publiek kunnen bereiken en legt bij de zoektocht naar het antwoord de klemtoon niet langer op de vraag naar cultuur, maar op het aanbod eraan. De analyses in dit boek geven aan dat wanneer cultuurcentra in doelgroepen durven denken en hun aanbod op de specifieke wensen van deze groepen afstemmen, ze nuttige sleutels in handen hebben om een breed spectrum aan cultuurconsumenten te bereiken. In plaats van het publiek te trainen om alle participatiedrempels vlot te kunnen overwinnen, kan men ook overwegen de bestaande drempels te verlagen zodat het publiek deze eveneens kan nemen. De bevindingen in dit boek geven niet alleen stof tot nadenken en discussie, maar wijzen ook denkpistes aan om een meer evenwichtige samenstelling van het publiek te bereiken. Daarom is dit boek geschikt voor cultuurwerkers, maar ook voor iedereen die begaan is met de cultuursector en het maatschappelijk debat rond cultuurparticipatie.
cultuurparticipatie --- publiekswerving --- gebruikersonderzoek --- cultuursociologie --- Sociology of cultural policy --- publieksonderzoek --- cultuurconsumptie --- cultuurmanagement --- Flanders --- Cultural relations --- Public spaces --- Pictorial works --- Cultuur --- Culturele centra --- Management --- Doelgroepen --- Publiekscommunicatie --- Cultuurbeleid --- #SBIB:316.7C313 --- #SBIB:316.7C318 --- cultuurbeleid --- cultuurcentra --- 497.1 --- cultuurmarketing --- Vlaanderen --- België --- Cultuurbeleid: regionaal --- Culturele participatie --- cultuurbeleid - in gemeentelijk verband --- Cultureel centrum --- Doelgroep --- Toerisme --- België. --- Vlaanderen. --- cultuurbeleid. --- cultuurcentra. --- cultuurmarketing. --- cultuurparticipatie. --- Cultuurbeleid: regionaal. --- Culturele participatie. --- Cultuurbeleid - in gemeentelijk verband.
Choose an application
Applied marketing --- marketing --- kunstmarketing --- Theatrical science --- theater --- kunst --- Marketing en kunst (kunst en marketing) --- #SBIB:316.7C310 --- #SBIB:309H2812 --- #SBIB:316.7C318 --- cultuurparticipatie --- Cultuurbeleid: algemeen --- Marketing, consumentengedrag, consumentisme --- Culturele participatie --- 008 --- 7 --- 659
Choose an application
BMLIK
kansarmoede --- kunst --- Arbeiders --- Cultuurparticipatie. --- Sociaal-cultureel werk en sociale welzijnszorg. --- Sociaal-cultureel werk. --- Sociology of cultural policy --- #SBIB:014.GIFT --- #SBIB:316.7C318 --- #A0111A --- 600 Cultuur --- Culturele participatie --- Maatschappij --- Kansarmoede --- Cultuur --- Kunsten --- Participatie --- Kunst --- Toerisme --- Sociale integratie --- Cultuurbeleid --- Armoede
Choose an application
Tussen januari en november 2014 werd een representatieve steekproef van 3965 Vlamingen tussen 15 en 86 jaar uitgebreid bevraagd over hun participatiegedrag. Op basis van deze enquête kwam via een unieke samenwerking tussen vier Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek van de Vlaamse overheid (de Steunpunten Cultuur, Sport, Media en het Jeugdonderzoeksplatform) deze publicatie tot stand. Participatie in Vlaanderen. Basisgegevens van de Participatiesurvey 2014 bevat de basisgegevens van de Participatiesurvey 2014. Het geeft inzicht in de vragenlijst, die uitgebreid wordt gemotiveerd en toegelicht, en in het proces van kwaliteitsbewaking bij de dataverzameling om gegevens te verkrijgen van de hoogst mogelijke kwaliteit. Daarnaast bevat het boek kerncijfers die een gedetailleerd beeld geven van de participatie aan kunst en cultuur, sport en het verenigingsleven in Vlaanderen anno 2014, alsook over het mediagebruik, de mediawijsheid en nieuwsconsumptie van de Vlaming en de ouderlijke stimulansen en opvolging bij de vrijetijdsbesteding van hun kinderen. Participatie in Vlaanderen. Basisgegevens van de Participatiesurvey 2014 richt zich tot beleidsmakers, onderzoekers, actoren in het brede veld van cultuur, sociaal-cultureel werk, media, jeugd en sport, en andere geïnteresseerden in betrouwbaar cijfermateriaal over participatiegedrag.
cultuurparticipatie --- 600 Cultuur --- 316.7:796 --- #SBIB:303H34 --- #SBIB:316.7C318 --- Sociologie van de sport --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Culturele participatie --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Cultuur --- Participatie --- Vlaanderen
Choose an application
In de periode 1999-2009 was het stimuleren van de cultuurparticipatie een belangrijke doelstelling van het cultuurbeleid in Nederland en Vlaanderen. Aan beide zijden van de grens waren er in die periode programma's om de cultuurdeelname te bevorderen, zoals het Actieplan Cultuurbereik (2001), en het Tienpuntenplan voor cultuurparticipatie (2007) in Nederland en het Decreet Lokaal Cultuurbeleid (2001) en het Participatiedecreet (2008) in Vlaanderen. Dit onderzoek vergelijkt het cultuurparticipatiebeleid van de Nederlandse Rijksoverheid en dat van de Vlaamse Gemeenschap. Tot welke resultaten leidden de verschillende benaderingen in Nederland en Vlaanderen? Voor de beantwoording van de onderzoeksvragen gaat het onderzoek terug tot de jaren zestig van de twintigste eeuw, toen de eerste stappen naar een Vlaams cultuurbeleid werden gezet. De publicatie De Grens als Spiegel. Een vergelijking van het cultuurbestel in Nederland en Vlaanderen (2005) diende als basis voor dit onderzoek. Die werd uitgegeven door het SCP, waar de auteur ook tijdelijk werkzaam was.https://repository.scp.nl/handle/publications/664
cultuurparticipatie --- sociaal-cultureel werk --- Sociology of cultural policy --- cultuurbeleid --- Belgium --- Netherlands --- #SBIB:316.7C312 --- #SBIB:316.7C318 --- 601 Cultuurbeleid --- Cultuurbeleid: nationaal --- Culturele participatie --- Cultuur --- Cultuurbeleid --- Cultuurparticipatie --- Vlaanderen --- Nederland --- Vergelijking --- Sociaal-cultureel werk --- Erfgoed --- Flanders (Belgium) --- Vlaanderen (Belgium) --- Région flamande (Belgium) --- Flemish Region (Belgium) --- Vlaams Gewest (Belgium) --- Flandre (Belgium) --- Cultural policy.
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|