Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Iedereen die professioneel betrokken is bij kinderopvang, jeugdwerking, jeugdzorg en onderwijs wordt wel eens geconfronteerd met crisissituaties: calamiteiten die zich kenmerken door factoren van onzekerheid en onvoorspelbaarheid. Van de directie, leidinggevende, leerkracht of begeleider wordt verwacht dat ze op zulke crisismomenten goed overwogen, professioneel en eenduidig zullen handelen. Dit boek reikt structuren aan die inspirerend werken bij het vooraf opstellen van concrete procedures om professioneel en adequaat te kunnen reageren in crisissituaties.
Jeugdzorg --- Protocollen --- crisismanagement --- jeugdzorg --- kinderen --- protocollen --- 323 --- crisissituaties --- draaiboek --- 364.042 --- Hulpverlening --- Draaiboeken --- Crisissituaties --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- jeugdwerk --- Age group sociology --- procedures --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- jeugd --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- methoden van het sociaal werk --- PXL-Social Work 2014 --- kinderopvang --- onderwijs
Choose an application
Dit is een praktisch boekje dat directieleden, communcatieverantwoordelijken in scholen, het schoolbestuur, CLB's en al wie bij crisissen betrokken is tools in handen geeft om crisiscummunicatie goed aan te pakken. Komen o.m. aan bod: het belang van een crisisplan, de samenstelling vn een crisisteam, het crisiscommunicatieplan, crisiscommunicatiestrategieën. Het deel 'omgaan met de media' geeft een meer algemeen kader met aspecten als nieuwswaarde, persberichten, persconferenties, spelregels. Verder is er aandacht voor nazorg en risicocommunicatie. Een checklist crisiscommunicatie sluit het geheel af. (Bron: covertekst)
School management --- Mass communications --- Crisismanagement --- Communicatie --- Scholen --- 695 Communicatie --- Communicatie in en door de onderneming --- Onderwijs --- crisis --- communicatie --- rampen --- scholen --- rampenplannen --- 316.77 --- Crisissituaties --- 083182.jpg --- Crisiscommunicatie: onderwijs --- School (instelling)
Choose an application
Welke wereld willen we na corona? Hoe gaan we van noodtoestand naar normaliteit? Wat wordt de nieuwe normaliteit? Welke lessen trekken we, nu we nog geruime tijd met het coronarisico moeten leven? De coronacrisis zette onze samenleving en onze vanzelfsprekendheden on hold. Scholen en universiteiten, cafés en restaurants, winkels en cultuurhuizen, bedrijven en sportstadia sloten. Thuiswerk werd voor velen het nieuwe normaal. Sociaal contact ging nog meer digitaal. We botsten op de grenzen van gezondheidszorg en ouderenzorg. Deze coronacrisis verandert onze samenleving, meer dan we al beseffen. Pas nu beginnen we de impact te zien: sociaal, economisch, technologisch, politiek, menselijk. Corona confronteert ons met de paradox van onze risicomaatschappij. Nog nooit was Europa zo rijk en technologisch zo ontwikkeld, maar nog nooit zo kwetsbaar. De coronakeuzes van vandaag bepalen onze samenleving morgen. Als risico's viraal gaan analyseert hoe we risico's produceren en normaliseren, van corona tot klimaat. Het verkent hoe de wereld er kan uitzien na corona, en waarom ze er anders moet uitzien. Want hoe we met risico's omgaan, is een van de sleutelvragen van de 21ste eeuw.Bron : http://www.standaardboekhandel.be
Sociology --- pandemie --- gezondheidszorg --- crisiscommunicatie --- crisismanagement --- crisisinterventies --- samenleving --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Samenleving --- Risico's --- COVID-19 --- Sociologie --- Coronacrisis --- welvaartsstaat --- 339 --- Risicomaatschappij --- risicoanalyse --- Maatschappijkritiek --- Bee Collection --- Virussen --- Crisis --- Crisissituaties --- Maatschappij --- Crise Crisis --- Société Maatschappij --- Risque Risico --- Risico --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- covid-19 --- coronacrisis
Choose an application
Op 14 maart 2020 ging België in lockdown om de corona-pandemie in te dijken. Zorg- en welzijnsorganisaties vingen meteen noodsignalen op van kwetsbare groepen zoals thuislozen, mensen zonder wettig verblijf, mensen in armoede, psychisch kwetsbaren, alleenstaande ouderen en ouders. Van dag op dag schakelden veel organisaties over op noodhulp, van voedselbedeling tot telefoonrondes, van huisbezoeken en onderwijssteun voor kinderen tot medische zorg voor daklozen en veel meer. De Brusselse sectoren welzijn en zorg toonden in deze crisis een grote flexibiliteit, betrokkenheid en engagement. Er werden tientallen initiatieven genomen, burgers, middenveld en overheid werkten vlot samen. Duizenden Brusselaars in nood werden bijgestaan. Veel van wat er in die maanden gebeurde, haalde nauwelijks de media. Daarom laten we 25 organisaties aan het woord, zij maakten op het terrein het verschil. Dit cahier is een tijdsdocument, een getuigenis uit een uitzonderlijke periode in het voorjaar van 2020. Elk verhaal getuigt van grote veerkracht, maar ook van dieperliggende maatschappelijke problemen die een structurele aanpak vergen. De corona-crisis biedt daartoe de kans. Laat ons die samen grijpen.
360 Brussels Hoofdstedelijk Gewest --- 670 Gezondheid --- 669 Thuislozen --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 661.1 Welzijnszorg. Overheid --- 666 Armoede --- 664.1 Gezin --- 665 Ouderen COVID-19 --- COVID-19 --- Brussel Hoofdstedelijk Gewest --- Crisissituaties --- Virussen --- Welzijnszorg --- 665 Ouderen --- E-books
Choose an application
Dit boek biedt een therapeutische, verbale interventiemethodiek voor jongeren in crisis, d.w.z. bij incidenten tussen een jongere en anderen (leerkrachten, opvoeders, sociaalwerkers, jeugdrechters...) die leiden tot conflicten en naderhand escaleren tot een crisissituatie. Het levert een procedure om te vechten tegen ontwrichtend en destructief gedrag en heeft als uiteindelijke doelstelling de jongere een zelfregulerend gedrag bij te brengen. In het eerste deel worden de verschillende aspecten van een 'conflictcyclus' uitvoerig besproken. In deel twee wordt dieper ingegaan op de 6 fasen binnen LSCI, met de nodige vaardigheden en potentiële valkuilen bij het gebruik. Deel drie, ten slotte, illustreert hoe het proces kan worden aangewend bij 6 specifieke vormen van zelfdestructief gedrag. (Bron: www.lannoo.be)
Crisisinterventie --- Jeugd. --- 323 --- crisissituaties --- life space intervention --- Sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- conflicthantering --- crisisinterventie --- Hulpverlening : communicatie --- Jongeren : communicatie --- Kinderen : communicatie --- Hulpverlening : methodiek --- 364.04 --- 455 --- 110027.jpg --- Crisisinterventie ; jeugd --- emotionele problemen --- Age group sociology --- crisisinterventies --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- kinderen --- Social welfare methods --- gedragstherapie --- gesprekstherapie --- 663 Jeugd --- jeugd --- Crisis --- Gevoelens --- Stress --- sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- departement Gezondheidszorg 09 --- gedragsproblemen --- kinderpsychologie --- pedagogiek --- PXL-Social Work 2015 --- sociale problemen --- klasmanagement
Choose an application
Adolescence -- Psychologie --- Adolescence -- Psychology --- Adolescent psychology --- Adolescenten -- Psychologie --- Adolescentie -- Psychologie --- Adolescents -- Psychologie --- Behavior [Child ] --- Child behavior --- Child psychology --- Children--Psychology --- Communication orale --- Enfants--Psychologie --- Gesproken taal --- Kinderen--Psychologie --- Kinderpsychologie --- Langue parlée --- Mondelinge communicatie --- Oral communication --- Psychologie [Kinder] --- Psychologie dans l'adolescence --- Psychologie de l'enfant --- Psychologie in adolescentie --- Psychologie infantile --- Psychology [Child ] --- Spreektaal --- Taal [Gesproken ] --- Teenagers -- Psychologie --- Teenagers -- Psychology --- 323 --- LSCI (life space intervention) --- agressiviteit --- communicatie --- conflicten --- crisisinterventie --- crisissituaties --- gesprekstherapie --- jeugdigen --- jeugdzorg --- kinderen --- probleemgedrag bij jeugdigen --- probleemgedrag bij kinderen --- sociale wetenschappen --- stress --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Crisis intervention --- Mental health services
Choose an application
In dit boek wordt een praktische leidraad aangeboden voor artsen en andere gezondheidswerkers om adequaat het psychosociale aspect van de patiëntenzorg te leren beheersen. Het betreft immers niet alleen somatische zorg, maar ook communicatie, persoonlijke en sociale ondersteuning. De patiënt zal trouwens aan de hand van wat hij ervaart aan deskundigheid en accuraatheid op vlak van communicatie, aandacht voor zijn beleving en opvang, oordelen over de kwaliteit van de zorg.
Patiëntenzorg --- 613 --- 613.48 --- patiëntenbegeleiding --- verpleegkunde --- burn-out --- casestudies --- crisissituaties --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- kwaliteitszorg --- patiëntenzorg --- perinatale sterfte --- prematuriteit --- psychosociale begeleiding --- rouwbegeleiding --- slecht-nieuwsgesprek --- verliesverwerking --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- gezondheidszorg (gez) --- patiënt (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- Patiënten --- Patiëntenbegeleiding --- Arts-patiënt relatie --- Arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Patiënt-therapeut relatie --- Communicatie --- arbeidsbelasting --- communicatie --- crisisinterventie --- palliatieve zorgen --- patiëntenrecht --- rouw --- stervensbegeleiding --- Patiënt --- Relatie arts - patiënt --- Relatie arts - verpleegkundige - patiënt --- Relatie therapeut - patiënt --- Rechten --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
In dit boek wordt een praktische leidraad aangeboden voor artsen en andere gezondheidswerkers om adequaat het psychosociale aspect van de patiëntenzorg te leren beheersen. Het betreft immers niet alleen somatische zorg, maar ook communicatie, persoonlijke en sociale ondersteuning. De patiënt zal trouwens aan de hand van wat hij ervaart aan deskundigheid en accuraatheid op vlak van communicatie, aandacht voor zijn beleving en opvang, oordelen over de kwaliteit van de zorg.
Patiëntenbegeleiding. --- slechtnieuwsgesprekken --- Nursing --- rouwverwerking --- zelfzorg --- burn-out --- verpleegkundig beroep --- palliatieve zorgen --- patiëntenbegeleiding --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of health --- 613 --- Academic collection --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Patientenbegeleiding --- 613.48 --- casestudies --- crisissituaties --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- kwaliteitszorg --- patiëntenzorg --- perinatale sterfte --- prematuriteit --- psychosociale begeleiding --- rouwbegeleiding --- slecht-nieuwsgesprek --- verliesverwerking --- 659.2.056 --- Burnout --- Crisisinterventie (opvangcentrum, acute psychiatrie) --- Patiëntenbegeleiding --- Perinatale sterfte (zuigelingensterfte, mortaliteit (pasgeborene)) --- Prematuriteit --- Rouw (verlies) --- Slechtnieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- Stervensbegeleiding --- 362.1 )* Patiëntenbegeleiding --- patiënt-verpleegkundige relatie --- rouw --- stress --- verpleegkunde --- gezondheidszorg (gez) --- patiënt (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- 613.47 --- arbeidsbelasting --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- crisisinterventie --- patiënt --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- patiëntenrecht --- prematuriteit (preterme geboorte, vroeggeboorte) --- rouw (verdriet) --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- stervensbegeleiding --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: dood) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Life Space Crisis Intervention is een therapeutische, verbale interventiemethodiek voor kinderen en jongeren in crisis. Via het systematisch doorlopen van de verschillende LSCI-fasen worden de conflicten pedagogisch positief benut.In het eerste deel worden de verschillende aspecten van een "conflictcyclus" uitvoerig besproken. Vooreerst komen de elementen aan bod die een crisis kunnen veroorzaken, gevolgd door een mogelijke procedure om de gevoelens en angsten te achterhalen die bij de jongeren vaak aan de basis liggen van hun problematisch gedrag. In deel twee wordt dieper ingegaan op de zes fasen binnen LSCI. Voor elke fase komt het concrete doel, de inhoud en de overgang naar de volgende fase aan bod. Er worden drie diagnostische fasen onderscheiden namelijk het ontladen van emotie, het opbouwen van de tijdslijn en het selecteren van de centrale, onderliggende therapeutische vraag. Daarna komen de drie opbouwfasen aan bod: het zoeken naar oplossingen, het kiezen voor een succesvol plan en de reïntegratie in de groep. Deel drie illustreert hoe het proces concreet kan worden aangewend bij zes specifieke vormen van zelfdestructief gedrag.
Crisisinterventie --- Jeugd. --- emotionele problemen --- Age group sociology --- crisisinterventies --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- kinderen --- Social welfare methods --- gedragstherapie --- gesprekstherapie --- Crisisinterventie ; jeugd --- 663 Jeugd --- #KVHB:Crisisinterventie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- 323 --- LSCI (life space intervention) --- agressiviteit --- communicatie --- conflicten --- crisisinterventie --- crisissituaties --- jeugdigen --- jeugdzorg --- probleemgedrag bij jeugdigen --- probleemgedrag bij kinderen --- sociale wetenschappen --- stress --- Crisisinterventie (acute psychiatrie, opvangcentrum) --- 606.4 --- conflicthantering (gez) --- crisisinterventie (gez) --- geweld (gez) --- jeugdigen (gez) --- kinderen (gez) --- stress (gez) --- 364.264 --- Conflicten --- Emoties --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Methodiek --- Sociale vaardigheden --- Stress --- communicatie in de hulpverlening --- moeilijk opvoedbare jongeren --- welzijnswerk, methoden --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 361.2 --- 376 --- 361.1 --- Kinderen --- Crisismanagement --- Life Space Crisis Intervention --- Jeugd --- Communicatie --- Jeugdhulpverlening --- Gedragsproblemen --- Kind --- Conflict --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emotie --- Gedragsprobleem --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- jongeren --- Jongere
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|