Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers. Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je – naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten – een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.
720 Onderwijs --- onderwijsbeleid --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie --- Mediawijsheid --- Fake news --- Burgerschapsvorming
Choose an application
Deze bundel reikt leraren instrumenten aan om vlot te kunnen inspelen op actualiteit en politiek met hun leerlingen. De bundel bestaat uit vier delen en bevat aanbevelingen i.v.m. gespreks- en discussietechnieken, politieke standpunten en deontologie, hoe werken met concrete cases in de klaspraktijk. In deel 1 heeft men het over het wat en waarom van heikele thema's en de rol van de leerkracht hierin. Deel 2 betreft vaardigheden van leerlingen én leraren: aandachtspunten voor een goedgesprek, een goede houding en stevige vaardigheden als proces- en groepsbegeleider. Deel 3 gaat over het beheren van gesprekken en discussies, met verschillende aandachtspunten, modellen, werkvormen,... In deel 4 worden suggesties aangereikt om met enkele inhoudelijke thema's aan de slag te gaan. Er zijn ook korte verwijzingen naar andere organisaties, websites of lectuur waar je terecht kunt voor meer info over de democratie en haar instellingen, burgerzin, participatie, de rol van de media, omgaan met agressie,...
Choose an application
Dit lesprogramma is bedoeld om actief burgerschap en sociale integratie bij kinderen te stimuleren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het didactisch concept Verhalend Ontwerpen. Dit is een sterk interactieve werkvorm die actieve inzet vergt van de leerlingen en ruimte biedt voor initiatief, creativiteit en ervaringsleren. Leerlingen gaan actief twee verhalen vormgeven en oefenen hierbij de benodigde competenties voor sociale integratie en actief burgerschap. Het praktijkboek bestaat uit drie delen. In het eerste deel beschrijft men de achtergronden bij het lesprogramma en aanwijzingen voor het gebruik. In het tweede deel wordt de praktische uitvoering in detail beschreven en in deel drie zijn de bijlagen opgenomen. Het beeldmateriaal op de DVD geven een indruk van een mogelijke lesindeling en -verloop. Het Thuis in burgerschap lesprogramma is geschikt voor nieuwkomers, allochtone en autochtone leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het theoretisch kader waarbinnen het lesprogramma is ontwikkeld, wordt uitvoerig beschreven in het Thuis in burgerschap theorieboek.
vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- sociale participatie --- burgerschapseducatie --- methodieken --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Migration. Refugees
Choose an application
Dit is niet zomaar het zoveelste boek over burgerschap voor leraren (in opleiding). De auteurs hebben bewust gekozen voor een bepaalde werkwijze. Burgerschap gaat in de kern over 'burger-zijn' in de wereld. Daar is geen handleiding voor. Het gaat erom dat jij als (aankomende) leraar, zelf een mening vormt over het burger-zijn. Waar draait het om in goed burgerschapsonderwijs? Wat vind jij daarin belangrijk? Burgerschap in de klas is een geïntegreerd werk- en leerboek. Een wisselwerking tussen theorie en de schoolpraktijk en andersom. In het boek worden kaders gegeven en zaken uitgelegd, maar vooral veel vragen gesteld.De opdrachten dagen jou, de (aankomende) leraar, uit om een eigen visie te vormen op burgerschap en deze toe te passen in je klas. De ontmoeting tussen jou, het kind en zijn ouders of verzorgers staat centraal. Daarnaast ook de ontmoeting met jezelf, als leraar in een team, met de leerstof en de wereld. Je vindt in dit werk- en leerboek concrete opdrachten om burgerschapsonderwijs handen en voeten te geven in de klas. Als onderdeel van de vakken of als vak apart.Dit werk- en leerboek kun je zelfstandig en als leergroep gebruiken. Hierbij kun je op eigen initiatief en op het juiste moment een opleidingsdocent, werkbegeleider of expert inschakelen. Om je mening te slijpen en op zoek te gaan naar een persoonlijke werkwijze vanuit de theorie naar de schoolpraktijk en omgekeerd.De auteurs vinden het belangrijk dat je vanuit de schoolpraktijk nadenkt over achterliggende theoretische keuzes van je eigen onderwijspraktijk die gevoed worden door jouw visie op het burger-zijn in de klas. Dit verlangen wordt vooral gevoed door de gedachte dat ze de (aankomende) leraren willen uitdagen om zich mede verantwoordelijk te voelen voor een levenswaardige samenleving. Een samenleving waarin het draait om mensen en hoe die met elkaar in de wereld samenleven. Het onderwijs speelt als mini-samenleving in deze ontmoetingen een belangrijk rol en de positie van de leraar is hierin cruciaal.https://www.vangorcum.nl/onderwijs/100-424_Burgerschap-in-de-klas
456.6 --- Burgerschap --- Burgerschapseducatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs --- burgerschap --- Burgerzin --- onderwijs
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers.Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je ? naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten ? een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.https://politeia.be/nl/publicaties/339792-elke+school+socialiseert
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- burgerschap --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie
Choose an application
'Op het eerste gezicht' is een manier om met mbo-studenten of leerlingen van het voortgezet onderwijs te praten over vooroordelen. Het is normaal om van iedereen die je tegenkomt een beeld te vormen. Dit gaat vanzelf. Maar kloppen die vooroordelen wel? Bespreek ze in de klas met dit spel.(https://www.annefrank.org/nl/educatie/product/32/op-het-eerste-gezicht/)
Vooroordeel --- Stereotype (vooroordeel) --- Opvoeden tot burgerzin --- Kritisch denken --- Diversiteit --- Oordeel --- Inclusie --- Burgerschap --- Burgerschapseducatie
Choose an application
De gesprekstool BurgerSmaken is beschikbaar voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Dit instrument, of 'spel' maakt het mogelijk om als school op een effectieve en ontspannen manier met collega's in gesprek te gaan over burgerschap.Het spel is te spelen door minimaal vier en maximaal acht deelnemers. Zoals de naam BurgerSmaken al doet vermoeden is de basis van het spel een menu. Aan de hand van dit menu komt het gesprek op gang en krijgt het structuur.BurgerSmaken biedt meerdere kansen voor verdieping. Zo kunt u achterhalen wat belangrijke burgerschapsthema's zijn binnen uw school. Of u kiest ervoor om aan de hand van het spel te reflecteren op wat er goed gaat binnen uw burgerschapsonderwijs en wat nog aandacht nodig heeft. Daarbij staan de ?voorleeffunctie' van de school en 'de school als oefenplaats' centraal. Voor deze onderwerpen mag meer bewustzijn komen. Deze gesprekstool voorziet ook in aandacht voor het gesprek over hoe ruimte te geven aan gevoelige thema's.Iedere deelnemer krijgt letterlijk een placemat en kan na 'de voorstelburger' (Wie ben je? Waar werk je en in welke functie?), een 'bestelling' doorgeven op de placemat. Daarbij beantwoordt men een aantal vragen.Tijdens de spelcomponent 'hoofdgerecht' komen vragen aan bod die fungeren als ijsbreker. Iemand kan bijvoorbeeld kiezen voor de spelkaart 'hete aardappel': 'Waar heb jij je tong wel eens aan gebrand? En hoe heb je dit opgelost?'. Of de knoflook-kaart ('lekker geurtje'): ?Hoe gaan we met elkaar om? Welk voorbeeld leef jij voor?? Het is de bedoeling dat er zo een levendig gesprek tussen deelnemers ontstaat. De tafelheer/-dame heeft hier een faciliterende rol in, diverse spelkaarten ondersteunen hierbij.BurgerSmaken eindigt met een 'luchtig dessert' (goede voornemens). De 'doggy bag' waarbij deelnemers terugblikken op hun 'bestelling' en aangeven wat ze meenemen van tafel om een volgende stap te maken in burgerschapsonderwijs.(https://www.schoolenveiligheid.nl/kennisbank/spel-burgersmaken-op-aanvraag-beschikbaar/)
Burgerschap --- Burgerschapseducatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Gesprek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leraar --- Onderwijsbeleid
Choose an application
Waarom zijn er verkiezingen? Wat heeft politiek met mijn leven te maken? Wie is mijn stem waard? In een verkiezingsjaar leven er heel wat vragen. Met #wieweetwat gaan de spelers zelf op zoek naar de antwoorden. In kleine groepjes gaan ze aan het werk. Door overleg en het botsen van ideeën vertalen ze het abstracte idee van verkiezingen naar hun eigen leven.https://www.vlaamsparlement.be/nl/voor-scholen/educatief-materiaal/wieweetwat-verkiezingen(je kan het pakket ook via deze weg downloaden)
Politiek --- België --- Verkiezingen --- Stemmen (verkiezingen) --- Opvoeden tot burgerzin --- Burgerschapseducatie --- Maatschappelijke vorming --- Burgerparticipatie
Choose an application
Van bevoegdheid tot zetelverdeling, het zijn woorden die je niet elke dag gebruikt. Deze set kaarten legt heel wat politieke termen klaar en duidelijk uit. Je kan de set gebruiken als naslagwerk, maar je kan er ook op een meer creatieve wijze mee aan de slag.https://www.vlaamsparlement.be/nl/voor-scholen/educatief-materiaal/de-taal-van-de-koepelzaal(je kan de set ook via deze weg downloaden)
Politiek --- België --- Verkiezingen --- Stemmen (verkiezingen) --- Opvoeden tot burgerzin --- Burgerschapseducatie --- Maatschappelijke vorming --- Burgerparticipatie --- Terminologie
Choose an application
Voor de eerste keer je stem uitbrengen, is een bijzonder moment. Deze brochure bereidt jonge en minder jonge kiezers voor. Je krijgt inzicht in onze parlementaire democratie, onderzoekt waarom verkiezingen ook voor jou belangrijk zijn. Dankzij een handig stappenplan weet je ook wat je op de verkiezingsdag te wachten staat.https://www.vlaamsparlement.be/nl/voor-scholen/educatief-materiaal/verkiezingen-2024-zozitdat(je kan het pakket ook via deze weg downloaden)
Politiek --- België --- Verkiezingen --- Stemmen (verkiezingen) --- Opvoeden tot burgerzin --- Burgerschapseducatie --- Maatschappelijke vorming --- Burgerparticipatie
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|