Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Aardrijkskunde --- Buitenschools leren --- Museum --- Excursie --- Oost-Vlaanderen --- Leraar
Choose an application
Dit cahier gaat over kinderen in het ziekenhuis, zieke kinderen dus, en over de bijzondere situatie waarin zij en hun ouders zich bevinden. Ziekte kan instabiliteit veroorzaken in het systeem van het gezin en de opvoedingsrelatie die ouders met hun kinderen hebben. Ziekte kan onzekerheid teweegbrengen bij kinderen en ouders. Er kan opvoedingsverlegenheid, opvoedingsspanning of opvoedingsonzekerheid ontstaan, zodanig dat er zelfs sprake kan zijn van een problematische opvoedingssituatie. In dit boekje wordt ingegaan op de specifieke rol die de pedagogisch medewerker heeft in het ondersteunen van ouders en kinderen in het ziekteproces en het omgaan met de ziekenhuisopname. De pedagogisch medewerker begeleidt het kind en geeft pedagogische adviezen aan zowel de ouders als aan ziekenhuismedewerkers. Naast ontspannings- en afleidingstechnieken is spel hierbij een van de belangrijkste middelen die zij gebruikt bij de begeleiding van de opgenomen kinderen.
Paediatrics --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- buitenschools onderwijs --- patiëntenbegeleiding --- kind en ziekenhuis --- zieke kinderen
Choose an application
In veel landen gaan ouders op zoek naar extra vormingskansen buiten het reguliere onderwijs. Soms als remediëring om de leerachterstand van hun kind in te perken, soms als bijkomende uitdaging. In Vlaanderen is het vertrouwen in het regulier onderwijs nog zeer groot. Maar de druk voor betere schoolprestaties - zowel van het individu als van het systeem - wordt ook hier sterk opgevoerd. In dit boek wordt nagegaan welke initiatieven en organisaties inzetten op leerkansen buiten de schoolmuren en/of buiten de schooluren. De focus ligt op systematisch georganiseerde en geplande vormen van leren. Uit een eerste verkenning blijkt dat er onderscheiden behoeften zijn. Het landschap van schaduwonderwijs en aanleunende onderwijsactiviteiten wordt in kaart gebracht aan de hand van de vragen 'waar worden de activiteien georganiseerd' en 'met welke doelstelling volgen kinderen en jongeren bepaalde onderwijsinitiatieven'. Het boek bevat verschillende bijdragen: - De band tussen de buitenschoolse hulpverlening en de zorg op school - De mogelijkheden en de beperkingen van huiswerk - Beleid rond connectiviteit van leerlingen en leraren door ICT - Bijlessen: Het Bijlesbureau - Privé-onderwijs: Leerwijzer - De examencommissie - De Techniekacademie: flankerend onderwijs rond techniek en STEM - Een Zomerschool die kansen biedt - Logopedie, tutoring en onderwijs in de eigen taal en cultuur - Comparatieve analyse van het schaduwonderwijs.
School management --- Didactic strategies --- schoolbeleid --- onderwijsvormen --- schoolorganisatie --- brede school --- buitenschools onderwijs --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Social policy and particular groups --- buitenschoolse activiteiten --- buitenschools onderwijs --- kinderopvang --- Netherlands
Choose an application
Aardrijkskunde --- Buitenschools leren --- Museum --- Excursie --- Oost-Vlaanderen --- Leraar --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- h.o.
Choose an application
Aardrijkskunde --- Buitenschools leren --- Museum --- Excursie --- Oost-Vlaanderen --- Leraar --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- h.o.
Choose an application
Bewegingsrecreatie --- Gent --- Sportdag --- Buitenschools leren --- Lager onderwijs --- Bachelor in het onderwijs : secundair onderwijs --- h.o.
Choose an application
Buitenschools onderwijs --- Distance education --- Education [Higher ] --- Enseignement parascolaire --- Enseignement post-secondaire --- Enseignement supérieur --- Enseignement universitaire --- Hoger onderwijs --- Onderwijs [Buitenschools ] --- Onderwijs [Hoger ] --- Supérieur (Enseignement) --- Telecommunicatie in het onderwijs --- Telecommunication in education --- Télécommunications dans l'enseignement --- Études supérieures --- Études universitaires
Choose an application
Ouders wensen het beste voor hun kinderen. In de schaduw van het reguliere onderwijs gaan ze op zoek naar extra vormingskansen: soms als remediëring om de leerachterstand van hun kind in te perken, soms als bijkomende uitdaging. In enkele gevallen zelfs als plaatsvervanging voor de gewone school. Dat is vandaag al een gangbare praktijk in een aantal Aziatische landen. Schoolse competitie en prestatiedrang vormen er de grondtoon van het dagelijkse kinderleven. In Vlaanderen loopt het alsnog niet zo?n vaart. Het vertrouwen in ons onderwijs is nog zeer groot. Maar de druk voor betere schoolprestaties ? zowel van het individu als van het systeem ? wordt sterk opgevoerd. We stelden ons de vraag of er ook bij ons een tendens is om meer onderwijs buiten de school(m)uren en dus buiten het regulier leerplichtonderwijs te zoeken. En als er zo?n tendens is: - Waarover gaat het dan? - Wie organiseert het? Wie neemt eraan deel? - Wat is de kwaliteit van die initiatieven? Vormen zij een concurrentie voor onze scholen? - Hoe gaan we daar als regulier onderwijs mee om? - Moeten we terugplooien op een basis- of standaardcurriculum, en andere leergebieden of domeinen overlaten aan deze nieuwe vormen van onderwijs? - ?Met als hamvraag: doet dit geen afbreuk aan het streven naar (kwaliteitsvol) onderwijs voor élk kind? Of zijn er toch voordelen verbonden aan bijkomende instructiemogelijkheden buiten het regulier onderwijssysteem? Dit boek wil een verkennende aanzet geven om directies, leraren, en allen die met onderwijs begaan zijn, te wijzen op het fenomeen van onderwijs buiten de school(m)uren. En hoe we hieromtrent een beleid moeten voeren. (flaptekst)
School management --- Didactic strategies --- schoolbeleid --- onderwijsvormen --- schoolorganisatie --- brede school --- buitenschools onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Hulpverlening --- Buitenschools leren --- Bijles --- Flexibiliteit --- Huiswerk --- Huiswerkbegeleiding --- Huiswerkbeleid --- STEM (Science Technology Engineering Maths) --- Zomerschool --- Schoolprestatie --- Inclusief onderwijs --- ICT-integratie --- Examencommissie --- Techniekonderwijs --- Onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|