Narrow your search

Library

VIVES (6)

Arteveldehogeschool (5)

UCLL (5)

AP (4)

Odisee (4)

PXL (4)

Hogeschool Gent (3)

KU Leuven (3)

Thomas More Mechelen (3)

KBR (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2009 (2)

2006 (3)

1995 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Beroepsprofiel van de verpleegkundige
Authors: --- --- ---
ISBN: 903522230X 903522230X 9050507646 9789035222304 Year: 2009 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verpleging geldt als een van de kerndisciplines in de gezondheidszorg. In toenemende mate wordt een beroep gedaan op de verpleegkundige beroepsbeoefenaar om zorg te verlenen, die in kwantiteit en kwaliteit steeds meer eisen stelt aan de verpleegkundige beroepsuitoefening. Maatschappelijke ontwikkelingen en voortschrijdende technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg vragen een voortdurende aanpassing van de verpleegkundige beroepsbeoefenaar aan een continue veranderende omgeving. Naast een intensivering van acute curatieve zorg is er vooral ook sprake van een toename van chronische aandoeningen, in absolute en relatieve zin. Er vindt een verschuiving plaats van cure naar care waarbij verpleegkundigen een eigen professionele rol en plaats innemen met zorg op maat als leidend principe.


Book
De verpleegkundige als coach
Authors: --- ---
ISBN: 9006950939 9789006950939 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verpleegkundige als coach is gericht op de verpleegkundige als collega, die voor anderen (nieuwe collega's, stagiairs, uitzendkrachten) raadgever, opleider en mentor is. De student maakt kennis met de methodiek van het coachen en met verschillende coachingsvormen, zoals het coachen van individuen, het coachen van groepen en coachen op afstand. Daarnaast is er ruimschoots aandacht voor het coachen in de praktijk. Verschillende leerstijlen komen aan bod, en de student leert doelen stellen, leeropdrachten construeren, beoordelingsgesprekken voeren en beoordelen.


Book
De verpleegkundige als zorgverlener
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9006950904 9789006950908 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verpleegkundige als zorgverlener gaat over de rol van de hbo-verpleegkundige als zorgverlener. Het meest basale aspect van de beroepsuitoefening: het methodisch directe zorg geven aan zorgvragers. Het boek behandelt nieuwe zorgconcepten ten aanzien van zorg waarin de dialoog met de patiënt centraal staat. Verpleegkundige zorg verlenen is meer en meer een dialoog met de zorgvrager. Het verpleegproces, vanaf vraagverheldering tot evaluatie, wordt dan ook vanuit twee invalshoeken belicht. Aan de ene kant is er het perspectief van de al dan niet mondige zorgvrager, met zijn behoeften, noden en wensen. Een man of vrouw, een autochtoon of allochtoon, een individu of een gezin, een vermogend mens of een thuisloze. Aan de andere kant, maar toch naast de zorgvrager, staat de professional, de verpleegkundige met haar deskundigheid. Zij is er verantwoordelijk voor dat aan de behoeften van de zorgvrager wordt tegemoetgekomen, maar ook dat de best mogelijke zorg verleend wordt. Een ware uitdaging!


Book
Leraars : profiel van een beroepsgroep
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020986877 9020986872 Year: 2009

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)


Book
De verpleegkundige als beroepsoefenaar
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9006950947 9789006950946 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deskundigheidsbevordering en beroepsinnovatie, dat is waar het om draait voor de hbo-verpleegkundige in de rol van beroepsbeoefenaar. En dat is ook precies waar dit boek over gaat. De verpleegkundige als beroepsbeoefenaar bereidt de student voor op de verplichtingen die het lidmaatschap van de beroepsgroep oplegt, zoals het zich houden aan de beroepscode en ethische codes, het uitdragen van beroepswaarden, het voorzien van collega's die werkzaam zijn op het gebied van beleid en wetenschap van informatie uit de dagelijkse praktijk, deelname aan een verpleegkundige adviesraad. Het boek leert de student om kritisch en creatief na te denken over de gezondheidszorg en de beroepsuitoefening. Naast theorie biedt het boek ook praktische handvatten voor succesvolle innovatie van de beroepspraktijk.1 Beroepsbeoefenaar en het onderscheid mbo- en hbo-verpleegkundige2 Beroepsontwikkeling en professionalisering 3 Kritisch en creatief denken4 Verpleegkundige beroepsethiek5 Wetenschappelijk onderzoek en evidence-based practice6 Innoveren van de beroepspraktijk7 Deskundigheidsbevordering

Listing 1 - 6 of 6
Sort by