Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
rkboek (2002/442)
begeleidingsmethodieken --- handelingsleren --- cliënt-hulpverlener relatie --- deontologie --- sociale vaardigheden --- Sociology of social care --- 321.4 --- begeleiden --- beroepshouding --- communicatie --- conflicthantering --- gespreksvaardigheden --- groepen begeleiden --- hulpverleners --- hulpverlening --- leren --- mensbeelden --- methodiek --- professioneel handelen --- professionele hulpverlener --- slecht-nieuwsgesprek --- 364.044 --- Beroepshouding --- Communicatie --- Conflicten --- Groepsleiding --- Mensbeeld --- Omgangskunde --- maatschappelijk werk --- Opleiding en beroep --- Hulpverlening --- Begeleiding --- Vaardigheden --- Professionele houding
Choose an application
Inhoud: 1. Opdrachten bij hoofdstuk 3 - Een mensbeeld; 2. Opdrachten bij hoofdstuk 4 - De cliënt; 3. Opdrachten bij hoofdstuk 5 - Achtergronden van conflicten; 4. Opdrachten bij hoofdstuk 6 - Leren; 5. Opdrachten bij hoofdstuk 7 - Communicatie; 6. Opdrachten bij hoofdstuk 8 - Gespreksvaardigheden; 7. Opdrachten bij hoofdstuk 9 - De pijnlijke boodschap; 8. Opdrachten bij hoofdstuk 10 - Omgaan met conflicten; 9. Opdrachten bij hoofdstuk 11 - Een groep begeleiden.
304 --- 305.8 --- 321.3 --- beroepsuitoefening --- communicatie --- conflicthantering --- gesprekstechnieken --- groepsdynamica --- hulpverlening --- patiëntenbegeleiding --- professionele zorg* --- slecht-nieuwsgesprek --- Hulpverlening methodiek --- 321.4 --- begeleiden --- beroepshouding --- hulpverleners --- methodiek --- Opleiding en beroep --- begeleidingsmethodieken --- handelingsleren --- cliënt-hulpverlener relatie --- deontologie --- sociale vaardigheden --- Sociology of social care --- Hulpverlening ; methodiek --- 364.044 --- Beroepshouding --- Communicatie --- Conflicten --- Groepsleiding --- Mensbeeld --- Omgangskunde
Choose an application
-266-1989-8
Social service --- Social workers --- Moral and ethical aspects. --- Professional ethics --- Professional ethics. --- professionaliteit --- Social welfare methods --- sociaal werk --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- humor --- identiteit --- seksueel misbruik --- Human services personnel --- Moral and ethical aspects --- Maatschappelijk werk --- Beroepsethiek --- Beroepshouding --- Professionele houding
Choose an application
Maatschappelijk werkers hebben een beroep met een belangrijke missie: zij helpen mensen zich beter te handhaven in de samenleving. Hiervoor hebben zij een krachtige beroepsidentiteit nodig. Die stelt hen in staat zelfbewust en vakkundig te reageren op eisen die worden gesteld. Deze eisen zijn vaak spanningsvol. De wethouder wil dat de mw'er met een open vizier 'er op af gaat'; de zorgverzekeraar eist een wetenschappelijk bewezen aanpak; de manager verlangt bureaucratische discipline en de cliënt zelf verwacht behartiging van zijn belangen. Het is een hele kunst om met deze tegenstrijdige eisen om te gaan. Dat geldt zeker in een tijd van economische crisis en bezuinigingen. Versterking van de eigen beroepsidentiteit is nu hard nodig.In dit onderzoek laat de auteur zien dat deze versterking mogelijk wordt door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Zij beschrijft kenmerken van deze leerprocessen en voorwaarden om ze te organiseren. Enerzijds leren mw'ers hierdoor hun beroepsstandaarden te gebruiken. Anderzijds leren ze van hun eigen ervaringen. Door de nabijheid van de werkplek zijn problemen uit de dagelijkse praktijk direct 'voorhanden' als leerpunten. Nadeel is dat deze problemen de leerprocessen ook 'besmetten'. In de organisatie van de leerprocessen is dit een aandachtspunt. Twee actuele spanningsvelden worden in het onderzoek specifiek belicht. Deze betreffen de spanning tussen wetenschappelijke kennis en ervaringskennis en de spanning tussen professionals en managers.Dit boek geeft handreikingen voor de inrichting en organisatie van deze 'identiteitsversterkende' leerprocessen. Eén daarvan luidt dat het beroepsperspectief verplichtend in de leerprocessen wordt georganiseerd. Dat stimuleert dat mw'ers hun missie overeind houden ondanks de druk van het dagelijkse werk. Dit boek is relevant voor iedereen die wetenschappelijk of praktisch is geïnteresseerd in beroepsontwikkeling van maatschappelijk werkers en andere professionals in veeleisende, 'spannende', omgeving.www.eburon.nl
beroepsprofielen --- sociaal werk --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H30 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociaal werk --- Maatschappelijk assistenten --- Identiteit --- Beroepshouding --- Beroepspraktijk --- Sociaal werk (beroep) --- Maatschappelijk assistent --- Professionele houding
Choose an application
Hulpverlener word je niet zomaar. Hulpverlenen is een beroep waarvoor je veel theorie bestudeert, werkt aan je houding en je vaardigheden ontwikkelt. Als hulpverlener ben je je eigen gereedschap. In je opleiding leer je jezelf goed kennen. Het is nodig te weten hoe je eigen ontwikkeling is verlopen en wat de betekenis van diverse (levens)thema’s voor jezelf is. Dit boek helpt je om zó bezig te zijn met je opleiding en alle ervaringen die je daarbij tegenkomt dat je een persoonlijke beroepshouding kunt ontwikkelen. In Met passie naar professionaliteit komen die (levens)thema’s aan de orde die voor een hulpverlener essentieel zijn: relaties aangaan, omgaan met gevoelens, zelfbeeld, verschil durven te maken, het conflict, leren en werken in een team, beroepshouding, aanraken en aangeraakt worden, afhankelijkheid en macht. Het boek is sterk praktijkgericht en is naast een studieboek ook een werkboek. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met kernpunten waardoor het gemakkelijker is de hoofdpunten vast te houden. Daarbij staan ook ‘Tips voor training’ zodat de student zichzelf daadwerkelijk kan ontwikkelen op de betreffende thema’s. Doelgroep In dit boek wordt aangesloten bij de levenservaringen en het kennisniveau van de eerstejaarsstudent in het hoger sociaal agogisch onderwijs. Maar het boek is ook toegankelijk voor studenten van verwante opleidingen. Auteursinformatie Bertus Leijenhorst is werkzaam als docent Social Work in het hbo en houdt zich bezig met de beroepshoudingontwikkeling van studenten. Hij is geregistreerd supervisor en daarnaast werkzaam als trainer/coach in de begeleiding van teams.
364.62 --- Hulpverleners --- Maatschappelijk werk --- Vaardigheden --- Werk --- Ontwikkeling --- Hulpverleners : professionalisering --- welzijnswerk, methoden --- hulpverlening --- 361.1 --- Hulpverlening --- Professionalisering --- Competenties --- Beroepshouding --- Emoties --- Teamwerk --- Conflicthantering --- Zelfbeeld --- Kritiek --- Feedback --- Competentie --- Professionele houding --- Emotie
Choose an application
Om goede hulpverleners te kunnen opleiden is het noodzakelijk dat opleidingen ook tijd en aandacht besteden aan de ontwikkeling van de beroepshouding van studenten. Belangrijk hierbij is dat de eigenheid van iedere student centraal staat. Voor een professionele beroepshouding kunnen de gevormde denk- en gedragspatronen die tijdens het leven gevormd worden van positieve invloed zijn, maar ze kunnen ook een goede begeleiding of verzorging in de weg staan.
Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Professional ethics. Deontology --- Hulpverlening --- 364 --- #GBIB:IDGP --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- maatschappelijk werkers --- cliënten-welzijnswerkers --- persoonlijkheidsvorming --- welzijnswerkers, opleiding --- welzijnswerkers --- supervisie --- communicatie in de hulpverlening --- 321.4 --- 460.4 --- attitudevorming --- beroepshouding --- 364.08 --- Agologie (andragogie) --- Attitude --- Beroep --- Sociale vaardigheden --- 361.3 --- 361.05 --- 37.03 --- 371.35 --- 361.2 --- Opleiding en beroep --- Beroep en opleiding --- Maatschappelijk werk --- Praktijk --- Professionele houding --- Beroepshouding --- Teamwerk --- Hulpverleners --- sociale psychologie --- communicatie --- professionaliteit --- Hulpverlener
Choose an application
Om gesprekken tijdens het werk van verpleegkundigen optimaal te laten verlopen, is kennis over verschillende facetten van communicatie essentieel. Want wat is goed communiceren? Welke inzichten in eigen gedrag en welke vaardigheden zijn van belang? Hoe voorkom je misverstanden? Dit boek gaat hier op in.Het boek bevat zeven hoofdstukken. Hoofdstuk 1 gaat over gedrag, attitude en beroepshouding. Dat is de basis waarop de verzorgende of de verpleegkundige zijn of haar beroep opbouwt én waarop men terug moet kunnen vallen. Hoofdstuk 2 behandelt de communicatie en geeft inzicht in het communicatieproces en welke vaardigheden hierbij komen kijken. In hoofdstuk 3 worden aspecten behandeld die de oorzaak kunnen zijn van miscommunicatie. Hoofdstuk 4 gaat in op de professionele gespreksvoering met een overzicht van een aantal veel voorkomende gespreksvormen in de gezondheidszorg. Hoofdstuk 5 behandelt conflicten: het voorkomen en beheersen van (dreigende) situaties. In hoofdstuk 6 wordt uitvoerig stilgestaan bij de cultuurverschillen. Er worden in dit hoofdstuk praktische tips aangeboden. Daarnaast is er veel aandacht gegeven aan cultuur en welke mogelijkheden we hebben cultuurverschillen te overbruggen. Hoofdstuk 7 ten slotte, behandelt allerlei soort groepsgesprekken.
Provincie West-Vlaanderen --- 613.48 --- communicatie --- gezondheidszorg --- groepsgesprekken --- patiënten --- verpleegkunde --- verpleegkundige communicatie --- 305.8 --- 499.4 --- 613.3 --- actief luisteren --- attitude --- beroepshouding --- conflicthantering --- cultuurverschillen --- gedrag --- gesprekstechnieken --- non verbale communicatie --- Roos van Leary --- slecht-nieuwsgesprek --- sociale vaardigheden --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Communicatie --- Mondelinge communicatie --- Beroep en opleiding --- Sociology of minorities --- Sociology of health --- Actief luisteren --- Attitude --- Beroepshouding --- Conflicthantering --- Cultuurverschillen --- Gedrag --- Gesprekstechnieken --- Gezondheidszorg --- Non verbale communicatie --- Slecht-nieuwsgesprek --- Sociale vaardigheden --- Verpleegkunde
Choose an application
In dit werk gaat het om de vraag wat maatschappelijk werk is of wat het zou moeten zijn. Een pasklaar antwoord op deze vraag wordt niet gegeven. Het boek is juist bedoeld om studenten zelf na te laten denken over de vraag hoe het maatschappelijk werk als sociaal ambacht mensen ertoe kan laten doen. Hiervoor worden verschillende psychologische, sociologische en filosofische kaders gegeven. Het boek biedt zodoende een brede oriëntatie op het beroep van maatschappelijk werker. Veel aandacht wordt ook besteed aan het thema 'armoede' aangezien een groot deel van de clientèle van het maatschappelijk werk klem zit tussen psychosociale problemen en formele organisaties, waarbij er vaak sprake is van een kluwen van problemen en mensen niet zelden financieel tot bijstandsniveau zakken. Komen eveneens uitgebreid aan bod: de verschillende interventies ingebed in het methodisch werken en de taken van het maatschappelijk werk, zoals vastgelegd in het beroepsprofiel van de Nederlandse mw'er
Social welfare methods --- Sociology of social care --- sociaal werk --- methoden van het sociaal werk --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Dienstverlening --- Beroepshouding --- Armoede --- Psychosociale problemen --- Opleidingen --- Methodische hulpverlening --- Empowerment --- Maatschappelijk werk. --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- maatschappelijk werk --- 361.3 --- Professionele houding --- Psychosociaal probleem --- Opleiding --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Van professionals in de sociale sector wordt in toenemende mate verlangd dat ze hun handelingen en hun werk kunnen motiveren en hun resultaten kunnen verantwoorden richting hun leidinggevenden, cliënten en maatschappij. Tegelijkertijd wordt er vaak scherp geoordeeld over deze sector: iedereen werkt langs elkaar heen, en niemand is verantwoordelijk. Het sociaal werk heeft moeite om zich als 'professie' te manifesteren.Op de zoektocht naar de ware professionaliteit van de sociaal werker komen in dit boek uiteenlopende visies en verschijningsvormen aan bod. Er is veel discussie over wat professionals in de sociale sector zouden moeten doen. Eigenlijk zou deze discussie moeten beginnen met een uiteenzetting van wat ze doen. Wat gebeurt er op de werkvloer, wat gebeurt er tijdens de gesprekken met cliënten en welke patronen kunnen we hieruit destilleren? Dit boek biedt een gedetailleerde en tegelijkertijd brede blik in het werk van de sociale professional en is zo geschreven dat de lezer als het ware 'meekijkt' over de schouder van de professional en deelgenoot wordt gemaakt van de dilemmas en keuzes waar deze mee geconfronteerd wordt. Daarbij wordt steeds de verbinding gemaakt met relevante theorieën. Het boek is daarmee niet alleen interessant voor (aankomende) professionals, maar in brede zin voor iedereen die meer wil weten over deze sector. Hiernaast biedt het waardevolle en verrassende inzichten die zeker ook voor beleidsmakers en onderzoekers van belang zijn
Sociology of social care --- Sociaal werk --- Maatschappelijk assistenten --- Beroepspraktijk --- Beroepshouding --- Professionele houding --- Relatie cliënt --- sociaal werk --- beroepsethiek --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.334.3M40 --- 361.3 --- 172 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Medische sociologie: zorgenverstrekkers, relatie met hulpvragers --- Theses --- Sociaal werk (beroep) --- Maatschappelijk assistent
Choose an application
Dit boek helpt hbo-studenten bij het werken aan een professionele, sociale en communicatieve beroepshouding. Er is aandacht voor het complete scala aan professionele vaardigheden waarover een jonge professional in de huidige tijd moet beschikken.Waarom kiezen voor Professioneel aan het werk? "geschikt voor alle hbo-opleidingen; "professioneel vakmanschap staat centraal; "focus op het oefenen van vaardigheden. Van een afgestudeerde hbo'er wordt een professionele beroepshouding verwacht. Hij of zij krijgt ongeacht werkplek of functie te maken met vragen als: hoe stel en bereik ik mijn doelen? Hoe gedraag ik me professioneel en ethisch? Hoe kom ik over bij anderen? Hoe communiceer ik? Hoe ga ik om met collegas? Hoe bouw ik een professioneel netwerk op? En: hoe kan ik mijn omgeving beïnvloeden? Professioneel aan het werk helpt studenten bij het zoeken naar antwoorden op deze vragen. Ook biedt dit boek hen volop mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te oefenen. Zo kunnen zij zich goed voorbereiden op de beroepspraktijk.Professioneel aan het werk is een bewerking van het boek Sociaal competent. Deze nieuwe editie is completer en iets anders geordend dan zijn voorganger. Er is extra aandacht voor omgaan met diversiteit en er is een hoofdstuk over persoonlijk leiderschap toegevoegd.
communicatie --- professionele vaardigheden --- Cultuurverschillen --- Diversiteit --- Interculturele communicatie --- Teamwerk --- Non-verbale communicatie --- Netwerken --- Competenties --- Stress --- Timemanagement --- Zelfanalyse --- Beroepsethiek --- Ethiek --- Communicatieve vaardigheden --- Beroepshouding --- Teambuilding --- Cultuurverschil --- Netwerk (ict) --- Competentie --- Professionele houding --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Netwerk (relationeel)
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|