Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
departement Gezondheidszorg 10 --- creatieve therapie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- Creatieve therapie --- ADHD
Choose an application
PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- executieve functies --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- autisme --- behandelingsmethoden
Choose an application
De combinatie van autisme en ADHD komt veel voor maar wordt vaak over het hoofd gezien.In deze fascinerende publicatie beschrijft Josine Bouwmans, een vrouw met ASS en ADHD haar persoonlijke zoektocht naar eenheid. Ze koppelt haar ervaringen aan verschillende leeftijdsfasen, waarin ze haar gedrag tracht te verklaren vanuit het perspectief van beide stoornissen. Josine ervaart het samengaan van beide stoornissen in metaforische zin als een ritssluiting. Haar beschrijvingen worden door twee vooraanstaande clinici op het gebied van ASS en ADHD theoretisch ingekaderd en toegelicht. Een onmisbaar boek voor iedereen die meer wil weten over autisme en ADHD, clinici die diagnostiek, behandeling en begeleiding verzorgen, ouders van kinderen met deze stoornissen en iedereen die zelf met ASS en/of ADHD kampt.
Orthopedagogics --- autisme --- levensloop --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD --- 616.2 --- Orthopedagogiek --- PXL-Healthcare 2016 --- ontwikkelingsstoornissen --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- volwassenen --- Autisme --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Eenvoudig verhaal over vier kinderen die altijd erg druk zijn. Voorlezen aan kinderen vanaf ca. 8 jaar om duidelijk te maken hoe je je voelt als je last hebt van ADHD of hyperactief gedrag.RedactieTherapeutisch boekje* voor kinderen die last hebben van druk of hyperactief gedrag en met ADHD. Na een algemene inleiding voor opvoeders maken we in een verhaal kennis met o.a. Bram, Maartje en Jeroen. Elk kind is druk op zijn eigen manier en vanwege een typische, eigen problematiek. Van deze kinderen heeft Bram ADHD en zijn de andere twee kinderen 'gewoon' druk. In een vertelling worden de verschillende symptomen besproken. Naast deze symptomen komen ook bijbehorende gevoelens aan de orde, evenals medicatie en gesprekken met mevrouw Marian, de therapeut. Dit boek is een hulpmiddel om aan kinderen, ouders en leerkrachten de moeilijke problematiek rondom drukke kinderen uit te leggen en met hen te bespreken. De vertelling doet een groot beroep op het verwoorden van gevoelens door de betrokkenen. Vierkante uitgave met op elke linkerpagina een eenvoudige zwart-witte lijntekening en op de rechterpagina de (voorlees)tekst en daaronder een korte toelichting voor de opvoeders. Voor de eerste vier therapeutische verhalen ontving de auteur, psychologe, de Wilhelminaprijs. In deze gewijzigde heruitgave is de informatie geactualiseerd ofwel aangepast aan de huidige inzichten. Geschikt om voor te lezen en over te praten met kinderen van ca. 5 t/m 8 jaar.© NBD Biblion
ADHD. --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie) --- Educational psychology --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- therapeutisch kinderboek --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- voorleesboek --- ADHD --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics
Choose an application
In "Zit stil!" schetst de auteur de oorzaken en kenmerken van overbeweeglijkheid. Hij geeft zowel basisprincipes als bruikbare tips. Het boek is het resultaat van 15 jaar samenwerken met ouders van overbeweeglijke kinderen. Het geeft antwoord op vragen als: Wat zijn de oorzaken van overbeweeglijkheid? Hoe leer je zo'n kind iets aan of af? Hoe belonen en straffen? Hoe moet dat met de school? Hoe kan je broers en zussen erbij betrekken? Hoe loopt dat later af met die kinderen? Kunnen medicijnen helpen? In een afzonderlijk hoofdstuk worden de speciale problemen bij de aanpak van ADHD-kinderen uitgelegd. (Bron: covertekst)
Hyperactive children --- Education --- MBD-syndroom --- ADHD --- hyperkinetisch syndroom --- kinderpsychiatrie --- departement Gezondheidszorg --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hyperactiviteit --- gedragsstoornissen --- #GSDBP --- #GBIB:IDGP --- Geestesstoornissen ; kinderen --- Hyperkinetische kinderen --- 464 --- 464.6 --- 031958.jpg --- Hypetkinetische kinderen --- 464 ) Kinderen met leerproblemen
Choose an application
Slim maar vastgelopen bevat een serie waargebeurde verhalen van intelligente, competente tieners, adolescenten en volwassenen. Zij zijn vanwege hun ADHD vastgelopen op school, op het werk of in hun sociale omgang met anderen. De casussen belichten de vele kanten van de stoornis en beschrijven de strategieën en behandelingen die kunnen worden toegepast om weer 'op gang te komen'. Thomas Borwn is internationaal bekend als deskundige op het gebied van ADHD. Hij benadrukt de vaak niet-erkende rol die emoties spelen in deze complexe stoornis. Slim maar vastgelopen is bedoeld voor iedereen die met AD(H)D te maken heeft.
Affective and dynamic functions --- puberteit --- emoties --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- volwassenen --- socio-emotionele ontwikkeling --- PXL-Central Office 2016 --- ADD : attention deficit disorder --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- faalangst --- concentratiemoeilijkheden --- emotionele problemen --- ADHD --- Volwassenen --- Adolescenten --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Volwassene --- Adolescent
Choose an application
Een groot deel van de mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en/of AD(H)D kampen gedurende hun hele leven met een overgevoeligheid voor prikkels. Overgevoeligheid kan leiden tot serieuze lichamelijke en/of psychische klachten, zoals vermoeidheid, labiliteit, hoofdpijn, paniekaanvallen en in ergere gevallen burn-out of hartklachten. Welke klachten dat zijn en welke situaties aanleiding tot overprikkeling geven, is, net als de overgevoeligheid zelf, per persoon verschillend.Overprikkeling voorkomen is een nieuwe methodiek die zeer praktisch toepasbaar is. Met behulp van de methodiek kunnen overgevoelige mensen zelf signalen en symptomen van overprikkeling herkennen en traceren. Daarna kunnen de diverse vormen van overprikkeling worden aangepakt door daar adequaat op te reageren.Na een verhelderende theorie over de prikkelverwerking en waarneming bij autisme wordt door middel van tips en oefeningen uitgelegd welke stappen er noodzakelijk zijn voor het voorkomen van overprikkeling.De methodiek is stapsgewijs opgebouwd en kan mensen met overgevoeligheid voor prikkels leren hier beter mee om te gaan. Uiteraard is dit boek ook zeer geschikt voor coaches en begeleiders die mensen extra goed kunnen helpen beter om te gaan met hun overprikkelende klachten en reacties.
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 606.16 --- Autisme Spectrum Stoornissen --- ADHD --- Autisme --- Volwassenen --- autisme --- volwassenen --- psychotherapie --- Developmental psychology --- psychodiagnostiek --- PXL-Social Work 2015 --- methodisch handelen --- autismespectrumstoornissen --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- Orthopedagogics --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek is een grondig herwerkte versie en de auteurs hebben alle nieuwe wetenschappelijke inzichten in deze versie opgenomen. Op een vlot leesbare wijze zijn ze erin geslaagd om alle aspecten van ADHD te beschrijven. Eerst leggen ze uit wat ADHD is en welke de meest voorkomende oorzaken zijn. Opvallend is dat erfelijke factoren steeds meer gewicht krijgen. Waar er in de media vaak veel sprake is van voedselallergieën als een van de oorzaken van ADHD, gaan de auteurs daar op een erg genuanceerde en kritische manier mee om. In een volgend hoofdstuk wordt ingegaan op de vraag hoe je kinderen het best iets kunt aanleren. De auteurs spitsen zich vooral toe op het aanleren van gedrag. Het blijkt dat bij kinderen met ADHD bepaalde regels om gedrag te veranderen veel langer moeten aangeboden worden dan bij andere kinderen. Naast het aanleren van bepaald gedrag wijden de auteurs ook een hoofdstuk aan hoe je een kind bepaald gedrag het beste afleert. Ze doen dit aan de hand van sprekende voorbeelden. Ze geven aan dat dit hoofdstuk en het vorige in de eerste plaats bedoeld zijn voor kinderen met ADHD, maar dat ze eveneens van toepassing en nuttig zijn voor alle kinderen. Vervolgens komen de praktische adviezen aan bod. De auteurs geven tips uit hun jarenlange ervaring. Een aantal ervan zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ze voor bijna elke stoornis in aanmerking genomen kunnen worden. Denken we maar aan structuur, orde, regelmaat, duidelijke gedragsregels enz.In het voorlaatste hoofdstuk zijn de auteurs het erover eens dat overbeweeglijke kinderen eensgezinde ouders nodig hebben. Dit is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend, gezien de steeds maar wijzigende gezinssamenstellingen. De auteurs verwoorden het zeer goed: Als vader en moeder en andere voor het kind belangrijke volwassenen het niet met elkaar eens zijn over de aanpak, zullen ze er nooit in slagen een overbeweeglijk kind goed aan te pakken en op te voeden. In dat geval ontstaat dikwijls een helse driehoek die het probleem zeer verergert. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan wat ADHD eigenlijk is. De kenmerken, de comorbiditeiten enz. komen hier uitgebreid aan bod. Ook vindt de lezer hun terecht kritische opmerkingen ten aanzien van het gebruik van medicatie. De auteurs wijzen ons op de voordelen, maar ook op mogelijke gevaren. Het boek wordt besloten met een handig zakwoordenboekje waarin een aantal veelgebruikte woorden worden verklaard.
Gedragsproblemen. --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- ADHD --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Leerproblemen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsproblemen --- Hyperkinetische kinderen --- 113875.jpg --- ADHD ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: ADHD) --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Hyperkinesie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hyperactiviteit --- gedragsstoornissen --- graduaat orthopedagogie --- PXL-Social Work 2020 --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
volwassenen --- Psychiatry --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- # BIBC : Academic collection --- ADHD --- Volwassenen --- 376.41 --- Diagnostiek --- Behandelingen --- 606.17 --- Begeleiding --- #KVHB:ADHD --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Diagnosis --- Therapeutics --- Treatment --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- PXL-Healthcare 2015 --- Behandeling --- Provincie West-Vlaanderen --- Diagnose --- Oorzaak
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|