Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Ieder van ons is ooit een starter geweest. Idealiter zijn we dat van tijd tot tijd opnieuw. Starten houdt immers een spanningsboog in, het aanbreken van een nieuwe periode, het ontginnen van nieuw terrein. Het is een periode waarin we ons uitgedaagd weten, waarin we op onze reeds aanwezige competenties en talenten aangesproken worden, maar waar we ook zelf aan de lijve ondervinden waar er nog groeipotentieel is. In dit themanummer willen we stilstaan bij de startperiode van een leerkracht. We belichten deze periode vanuit verschillende perspectieven. Zo stellen we ons o.a. volgende vragen: Wat gebeurt er in die periode? Hoe kan het leerproces van de startende leerkracht optimaal verder lopen? Wat zorgt ervoor dat deze leerkracht die geleerd heeft te ‘zwemmen' ook effectief ‘zwemt' en het hoofd boven water houdt en niet stopt tijdens zijn eerste echte slagen in het bad? Hoe kan dat ‘zwemmen' verder geperfectioneerd, verfijnd en verdiept worden van bij de start? En wat vraagt dit van de verschillende mensen in dat werkveld: wie neemt welke rol op zich voor, tijdens en na deze periode? En niet onbelangrijk: welke rol speelt de overheid in dit alles? Binnen welk kader, welk speelveld kan er gewerkt worden? De hele startperiode vraagt om een goede balans tussen vertrouwen in de startbekwame leerkracht, een vertrouwen vanuit de omgeving maar ook vanuit de leerkracht zelf, én het begeleiden van deze leerkracht in zijn verdere leerproces. Een leerproces dat per definitie nooit eindig is.
Beginnende leraren --- Leraren --- Professionele ontwikkeling --- onderwijs --- lerarenopleiding --- Beginnende leraar --- Leraar --- Directie --- Aanvangsbegeleiding --- Onderwijs --- Startende leerkrachten
Choose an application
Nieuwste standaardwerk voor mentoren Praktijkgericht Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit is het nieuwste standaardwerk voor mentoren. Het reikt praktische handvatten aan voor het mentorschap en het opzetten van programmas voor aanvangsbegeleiding op school. Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit behandelt onder meer: Wat is een mentor en welke modellen van mentorschap zijn er mogelijk? Het profiel van de goede mentor met talrijke opdrachten Mentorvaardigheden en competenties Aspecten die op schoolniveau van belang zijn bij de uitbouw van aanvangsbegeleiding De auteur schreef vanuit zijn jarenlange ervaring in de begeleiding van mentoren en aanvangsbegeleiders. Hij verwerkt op een praktijkgerichte wijze een grondige studie van de beschikbare literatuur en onderzoeksrapportering. Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit is bedoeld voor directeurs, mentoren, aanvangsbegeleiders, stagebegeleiders, nascholers ...
Leraren --- Lerarenbegeleiding. --- Lerarenopleiding --- Mentors --- Professionalisering. --- Algemeen. --- Leraren. --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolteam --- leraren --- Didactic strategies --- begeleidingsmethodieken --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- Teachers --- Training of --- Belgium --- School management and organization --- Handbooks, manuals, etc. --- Education --- beginnende leraren --- coachen --- competenties --- lerarenopleiding --- mentoren --- stagebegeleiding --- 450.7 --- coaching --- leraren hoger onderwijs --- leraren kleuteronderwijs --- leraren lager onderwijs --- mentoring --- 374.14 --- Begeleiding(Coaching) --- Beginnende leraren --- Competenties --- Mentoren --- Opleiding --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- Stagebegeleiding --- lerarenopleidingen --- mentoraat --- schoolteams --- 472.7 --- Begeleiding (Coaching) --- Leerkracht-beginperiode --- Lerarenbegeleiding --- Mentor --- Teamwerk --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- aanvangsbegeleiding --- lerarenbegeleiding (ler) --- lerarenopleiding (ler) --- mentors (ler) --- mentorschap --- 37.06 --- 371.1 --- 371.2 --- Coaching --- Lerarenopleiding : CVO --- Schoolontwikkeling --- Schoolteam --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- verdere opleiding en ontwikkeling van docenten --- Opleiding en bijscholing --- De onderwijzer en zijn opleiding --- departement Algemeen 08 --- onderwijskunde --- Leraren kleuteronderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Leraren secundair onderwijs --- Schoolteams --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leerkrachtenopleiding --- mentoren* --- 371.213 --- 841 --- Pedagogie - didactiek --- Beginnende leraar --- Leraar --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Leraar secundair onderwijs --- Directie --- 691 --- Pedagogie en didactiek
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|