Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Verder met lean in de zorg : naar de kern van de zaak
Authors: ---
ISBN: 9789462365148 Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vier jaar na het verschijnen van Lean denken en doen in de zorg. Acht verhalen uit de praktijk en twee jaar na Lean in de zorg. De praktijk van continu verbeteren is het tijd om een balans op te maken. Dit derde [en laatste] boek van de serie maakt duidelijk dat veel zorginstellingen er inmiddels mee aan de slag zijn gegaan en goede resultaten hebben geboekt. Ook valt op dat meer aandacht wordt besteed aan ‘waarde’ en dat lean wordt verbonden met thema’s, zoals het ontwerp van gebouwen en ICT. Geheel in lijn met het concept is er uiteraard voldoende ruimte voor verdere verbetering. In bijdragen van uiteenlopende aard, komt aan de orde wat lean in de praktijk voor zorginstellingen heeft betekend, én hoe zorginstellingen verder kunnen komen met lean.“Als patiënt heb ik de nodige verbeterpunten in mijn zorgproces gezien, en als organisatieadviseur weet ik dat het met lean beter kan. Dit boek helpt om de patiënt centraal te stellen in lean. Dat betekent: mij helpen en stimuleren mijn persoonlijke behoeften onder woorden te brengen.”Herman Bouwhuis“Wie streeft naar meer toegevoegde waarde voor onze patiënten kan niet heen om continu verbeteren met behulp van lean-instrumenten, zoals beschreven in dit boek. Pas het integraal toe in je organisatie!”Rob Dillmann, voorzitter Raad van Bestuur, Isala“Door de aandacht die dit boek vraagt voor de waarden van de organisatie en de toegevoegde waarde voor de patiënt/cliënt, wordt aan lean een diepere betekenis gegeven die tot nadenken stemt.”Marius Buiting, directeur NVTZ (Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn)


Book
Service management voor zorgorganisaties
Authors: ---
ISBN: 9789048607600 Year: 2010 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek dat zorgorganisaties wil helpen om de service te verbeteren. De verschillende thema's worden opgehangen aan de structuur van het 5 P&I-model: positionering, processen, plaats, personeel, performantie en innovatie


Book
Service management voor zorgorganisaties.
Authors: ---
ISBN: 9789048613939 Year: 2012 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Service Management is een groeiend onderzoeks- en studiedomein. Het aantal boeken, artikels en research papers over dit onderwerp neemt exponentieel toe.Het samenbrengen van inzichten over het functioneren van zorgorganisaties en de kennis over service management heeft geleid tot het thema voor dit boek: Service Management voor Zorgorganisaties.Een betere serviceHet boek kan beschouwd worden als een handboek of een handleiding die zorgorganisaties helpt om een (nog) betere service te verlenen.Het richt zich tot leidinggevenden in de zorgsector die op zoek zijn naar suggesties om een goede service te verlenen. Het is dan ook een nuttig handboek voor studenten.Dit boek legt een brug tussen de meer academische kennis en de uitdagingen van de dagelijkse praktijk.


Book
Lean in de zorg : de praktijk van continu verbeteren
Authors: ---
ISBN: 9789059317741 Year: 2012 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgverleners zijn goed in mensen beter maken, maar hebben weinig ervaring met het beter maken van zorgprocessen. De verleiding is daardoor groot om ad hoc oplossingen voor dagelijks terugkerende problemen te zoeken. Op zoek gaan naar de achterliggende oorzaak en die wegnemen, lukt te weinig. Hierdoor blijven problemen terugkomen, en dat kost veel tijd en energie. Dit boek bevat negen voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van zorginstellingen die hier een nieuwe aanpak voor gezocht en gevonden hebben door niet ad hoc, maar dagelijks en door iedereen problemen gestructureerd aan te pakken. Dat is de kunst. Om dat te bereiken is het nodig om het probleemoplossend vermogen van teams en individuele zorgverleners te vergroten. De zorginstellingen in dit boek lukt dat met de principes van `lean. Dit concept is binnen Toyota ontwikkeld en tot een hoge mate van perfectie gebracht. Hoewel de autobranche een andere `tak van sport is, blijken de principes uitstekend toepasbaar in de zorg. Natuurlijk is wel een vertaalslag nodig. Stonden in ons vorige boek nog verhalen over de eerste experimenten, in dit boek is te lezen dat lean in de zorgpraktijk ook echt werkt.


Book
Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789031382354 Year: 2011 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In opleidingen in de gezondheidszorg wordt in toenemende mate aandacht besteed aan kwaliteitsverbetering en het voorkomen van onveiligheid in patiëntenzorg. Kwaliteit en veiligheid hebben immers een hoge prioriteit. Maar wat betekent het precies om op een transparante wijze kwalitatief goede en veilige zorg te leveren? Welke rol speelt de zorgorganisatie, en hoe kan de arts of verpleegkundige individueel aan veilige patiëntenzorg bijdragen? Hoe worden calamiteiten voorkomen? Maar ook: hoe om te gaan met een gemaakte fout en hoe daarvan te leren? In Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg wordt verhelderd wat kwaliteit van zorg is en wat voorwaarden zijn voor kwaliteitsverbetering.De verschillende dimensies als professionele, organisatorische en patiëntgerichte kwaliteit worden besproken, evenals het onderzoek naar kwaliteitsverbetering en de implementatie in de praktijk. Ondanks het streven naar optimale patiëntenzorg kunnen fouten worden gemaakt. Een apart hoofdstuk is daarom gewijd aan hoe om te gaan met een calamiteit, met oog voor patiënt, organisatie en voor eigen gevoelens. De functies en de mogelijkheden van kwaliteitsverbetering worden in dit boek met tal van voorbeelden uit de klinische praktijk geïllustreerd. Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg is geschreven door vooraanstaande Nederlandse kwaliteitsonderzoekers, -professionals en zorgverleners, die al vele bijdragen hebben geleverd aan daadwerkelijke verbetering van de patiëntenzorg. Met dit boek bieden zij iedere (aanstaande) zorgprofessional de kennis en handvatten om optimale patiëntenzorg na te streven en te reflecteren op de eigen rol hierin.


Book
Integrale zorg voor mensen met een chronische ziekte : vanuit patiëntverhalen naar een nieuw perspectief op zorg
Authors: ---
ISBN: 9789035233843 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Reed Business

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ik heb moeten leren dat ik als patiënt zeggenschap heb over de manier waarop ik behandeld word. Dat het goed is zelf na te denken over mijn wensen en dat ik aangeef hoe ik wil dat zorgverleners met mij omgaan.'Anke de Jong-KoeléVerhalen van mensen met een chronische ziekte staan centraal, zowel in het leer-werkboek als op de bijbehorende dvd. Uit deze verhalen blijkt dat patiënten geen onderscheid maken tussen zorg en welzijn, en ook niet redeneren vanuit een bestaand (zorg)aanbod. Zij willen vooral leren omgaan met de beperkingen die ze ondervinden in hun dagelijks leven.Zorgprofessionals uit de praktijk hebben in focusgroepen op deze verhalen gereflecteerd om de werkelijke problemen en uitdagingen voor eerstelijnszorg boven tafel te krijgen. Vooral de kwaliteit van leven is belangrijk. Iemands medische situatie is daar slechts een onderdeel van. Hoe kan de zorg zich meer richten op de mens en zijn functioneren, en minder op de aandoeningen? Daarvoor moeten professionals een nieuwe werkwijze aanleren: integraal, kritisch en creatief. Dit leer-werkboek bevat veel materiaal om hiermee te oefenen.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by