Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leervoorwaarden: een orthopedagogisch-didactische benaderingswijze van kinderen met leermoeilijkheden
Authors: ---
ISBN: 9001355560 Year: 1982 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044129342 9044129341 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Argumentatie voor een schoolbeleid dat zittenblijven in het basis- en voortgezet onderwijs in met name Vlaanderen moet tegengaan, voorzien van werk- en discussiemateriaal voor schoolteams.


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek 2
Authors: ---
ISBN: 9789044130881 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat leerkrachten en directies zijn er van overtuigd dat zittenblijven een doeltreffende maatregel is om leerachterstand aan te pakken. Onderzoek naar de effecten van zittenblijven bevestigt deze overtuiging echter niet. Zittenblijvers blijken onder meer een sterk verhoogd risico te hebben om het onderwijs zonder diploma te verlaten. Samen tot aan de meet wil daarom de praktijk van zittenblijven ter discussie stellen en gaat met scholen een traject aan om zittenblijven te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken.


Book
Prestatiestoornissen en examenangst : oorzaken en behandeling
Authors: --- ---
ISBN: 9026028458 9789026028458 Year: 1978 Publisher: Antwerpen : De Sikkel,


Book
Als leren pijn doet ... : opvoeden van kinderen met een leerstoornis
Authors: --- ---
ISBN: 903346067X Year: 2005 Publisher: Leuven Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Als leren pijn doet, dan laat zich dat ook thuis voelen. Het kind kan zich thuis of op school onbegrepen gaan voelen, zijn zelfvertrouwen kwijtraken en zelfs druk of onhandelbaar, lastig of agressief worden. De ouders worden teleurgesteld in hun verwachtingen. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Dit kan leiden tot grote spanningen en problemen in het gezin. Ze vinden weinig steun bij grootouders, vrienden en kennissen. Die begrijpen er nog minder van, maar geven toch allerlei, vaak tegenstrijdige raadgevingen. Waar moeten ze met hun vragen terecht als anderen hen overbezorgd noemen? Hoe kunnen ze vertrouwen hebben in de leerkrachten en begeleiders van hun kinderen als ze het gevoel krijgen dat hun bekommernissen en vragen niet ernstig worden genomen?Dit boek is in de eerste plaats voor deze ouders geschreven. Het biedt antwoorden op hun vragen en geeft advies bij het opvoeden van kinderen met leerstoornissen. Het helpt ze bij het zoeken naar aangepaste hulp. Het geeft leerkrachten inzicht in wat het voor een gezin betekent als een van de kinderen met leerstoornissen worstelt. Het reikt handvatten aan voor een goede communicatie met ouders, zodat zij het gevoel krijgen ernstig te worden genomen.


Book
Succesvol doorstromen in de aanvangsjaren van het secundair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9033439085 Year: 1997 Publisher: Leuven Amersfoort Acco


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044127430 Year: 2011 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by