Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zelfverwonding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind
Choose an application
Automutilatie vertrekt vanuit een noodsituatie. Het is een poging tot evacuatie van ondraaglijke inhouden, tot vermindering van onnoembare spanningen, tot non-verbale communicatie& Het is vaak een vorm van zich behelpen zonder appel op of tussenkomst van de ander en gaat dan gepaard met verstomming, zwijgen of verzwijgen. Hier en daar kan automutilatie evolueren tot een soort verslaving of addictie. Binnen de hulpverlening is het in elk geval van het grootste belang een professionele houding en inzet te bewaren tegenover dit soms traumatiserend verschijnsel. Het is geen sinecure om de neiging tot reageren vanuit diverse negatieve gevoelens door te denken, te verteren en te bevatten. Automutilatie is een uiterst gevoelig en complex thema dat menig GGZ-werker voor bijzondere uitdagingen plaatst. Conform het profiel van deze boekenreeks wordt een en ander vanuit diverse theoretische en klinische perspectieven belicht. Zo wordt gezorgd voor meerdere kaarten die er hopelijk (nu eens naast, dan weer op elkaar) toe bijdragen een duister en onherbergzaam gebied te helpen ontsluiten
zelfbeeld --- zelfverminking --- psychotherapie --- Psychiatry --- zelfverwonding --- Psychoanalyse --- psychiatrie --- psychoanalyse --- automutilatie --- 616.2 --- Zelfverminking --- Psychotherapie --- Zelfverwonding --- Hulpverlening --- Zelfverminking. --- Self-mutilation --- Psychopathological aspects
Choose an application
Zelfbeschadiging is een thema waarop lang een taboe heeft gerust. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor : er wordt beter naar cliënten geluisterd en er wordt onderzoek gedaan naar behandelmethodes en richtlijnen. Het doel van dit boek is het thema nadrukkelijk aandacht te geven in plaats van het te negeren of te bagatelliseren. Het zelfbeschadigende en suïcidale gedrag wordt als uitgangspunt genomen, niet de onderliggende problematiek
Psychiatry --- psychiatrische verpleegkunde --- zelfverminking --- zelfdoding --- Zelfverminking --- Zelfmoord --- Preventie --- Zelfverwonding --- Hulpverlening --- Preventie. --- Zelfmoord ; preventie --- Automutilatie (zelfverwonding) --- Zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- automutilatie --- zelfmoord --- 328.9 --- zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- zelfverminking (automutilatie)
Choose an application
Zelfvertrouwen gaat gepaard met gevoelens van schaamte en schuld. Mensen die zelfverwonden, hebben moeite om over hun gedrag te praten. Dit uit angst om als psychiatrische patiënt of 'aandachttrekker' te worden gestigmatiseerd. Voor verpleegkundigen is het vaak moeilijk om een goede relatie op te bouwen met patiënten die zelfverwonden, en om hen adequaat te begeleiden. Dit interventiepakket wil verpleegkundigen en patiënten die zelfverwonden, ondersteunen in hun samenwerking. Belangrijk is een signaliseringsplan, gericht op de bevordering van zelfredzaamheid in het omgaan met zelfverwonden. Hierbij staan drie doelen centraal: de bevordering van de communicatie tussen verpleegkundige en patiënt, de vroegtijdige signalisering van oplopende stress en (dreigend) zelfverwonden, en het uitvoeren van interventies gericht op het omgaan met zelfverwonden. De aangereikte interventies houden rekening met de grote verscheidenheid van patiënten die zelfverwonden. "Begeleiding van patiënten die zelfverwonden" bestaat uit een studiegedeelte, een werkboek en praktische invulschema's.
psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatry --- psychiatrische behandelingsmethoden --- Psychiatric nursing --- zelfverminking --- 616.89 --- Zelfverminking (automutilatie) --- 607.48 --- Begeleiden --- Zelfverwonden --- Interventie --- Verpleegkunde --- Patiënt --- Psychopathologie --- Zelfverminking --- Verpleegkundige interventies --- (verpleegkundig) --- Automutilatie (zelfverwonding) --- psychiatrie --- zelfverwonding --- Provincie West-Vlaanderen --- Verpleegkundige interventie
Choose an application
Wat drijft mensen ertoe om zichzelf bewust te beschadigen? Zijn deze cliënten intrigerend, moeilijk, zielig, uitdagend, manipulatief, roepen ze afschuw op, angst of medelijden? Wat doet u als professional: wilt u hen redden, ligt de focus op de onderliggende problematiek of moet het destructieve gedrag eerst stoppen? Wat is de juiste manier om hiermee om te gaan? Meike Grol en Nienke Kool beschrijven wat zelfbeschadiging is, hoe cliënten ertoe komen om dit te doen en hoe u als hulpverlener deze cliënten kunt ondersteunen. Zij vullen theorie en resultaten uit wetenschappelijk onderzoek aan met praktijkervaringen van hulpverleners en cliënten. Aan bod komen thema?s als verslaving, het onderscheid tussen zelfbeschadiging en suïcidaliteit, zelfbeschadiging als een manier van aandacht vragen en zelfbeschadiging binnen de huidige maatschappij. Aan de hand van theoretische beschouwingen en casussen komen de mogelijke behandelingen aan de orde.Bron: https://www.epo.be/nl/geestelijke-gezondheidszorg/3838-achter-de-littekens-9789088507908.html
zelfverwonding --- 616.2 --- Psychiatrie --- zelfverminking --- psychosociale hulpverlening --- zelfbeeld --- automutilatie --- zelfdoding --- suïcidaliteit --- Zelfverwonding --- Automutilatie --- 615.891 --- Psychiatry --- Psychologie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Zelfverminking --- Communicatie --- Hulpverlening --- Verslaving --- Zelfmoord --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Gokken --- Internet --- Man --- Volwassene --- zelfbeschadiging
Choose an application
Dat zelfverwonding een complex probleem is, is overduidelijk. Het is moeilijk te aanvaarden dat cliënten zo lijden en hulpverleners zich vaak geen raad weten met dergelijke problematiek. Centrale vragen zijn: welke kenmerken heeft zelfverwondend gedrag die van belang zijn voor de keuze van de verpleegkundige interventies? Kan een typologie gemaakt worden van verschillende vormen van zelfverwondend gedrag? En tot slot, welke verpleegkundige interventies zijn volgens experts geschikt en welke overwegingen en beslissingen spelen bij het beoordelen van verpleegkundige interventies als (on)geschikt een rol? Dit boek is geworteld in de praktijk. Ruim 30 personen - cliënten, verpleegkundigen en behandelaars - hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit boek. In dit boek is de kennis en ervaring met hulpverlening bij zelfverwondend gedrag vanuit de vrouwenhulpverlening en de regulier zorg geïntegreerd.
616.891 --- Zelfverminking (automutilatie) --- Automutilatie (zelfverwonding) --- Psychiatrie --- 606.3 --- borderlinesyndroom (gez) --- psychiatrie (gez) --- zelfverminking (gez) --- Psychoneuroses (neuroses)
Choose an application
PBIB --- Zelfverwonding --- Adolescenten --- Self-mutilation in adolescence --- Adolescent psychopathology --- Self-destructive behavior in adolescence --- Adolescent --- Comportement autodestructeur
Choose an application
Uit recent Europees onderzoek blijkt dat het aantal jongeren dat zichzelf verwondt, toeneemt. Ook scholen en andere organisaties hebben bijgevolg meer en meer te maken met het fenomeen. Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet gemakkelijk om hiermee om te gaan. Ouders en vrienden weten zich meestal ook geen raad en voelen zich onmachtig wanneer ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt. De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces. Als zij beschikken over de juiste informatie en praktische handvatten hebben, die gebaseerd zijn op een oplossingsgericht model, kunnen ouders, school en vrienden van onschatbare waarde zijn voor deze jongeren. Zo hebben zij onder meer behoefte aan ondersteuning om te kunnen reageren op de zogenaamde 'krasepidemies'. Een school kan rond dit thema een efficiënte, preventieve taak vervullen.
zelfverminking --- jeugd --- Psychiatry --- Educational psychology --- psychosociale hulpverlening --- S2007118.JPG --- zelfverwonding --- 37.015.3 --- 606.4 --- jeugdpsychiatrie --- 433 --- 606.329 --- gedragsstoornissen --- hulpverlening --- jeugdigen --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- psychopathologie --- Automutilatie (zelfverwonding) --- 616.89 --- Hulpverlening --- Jeugd --- Onderwijs --- Zelfverminking --- 37.015.3 Pedagogische psychologie --- Pedagogische psychologie --- 616.2 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Opvoeding in de praktijk --- Overige neurosen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Zelfverwonding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Provincie West-Vlaanderen --- Jongere
Choose an application
Uit recent Europees onderzoek blijkt dat het aantal jongeren dat zichzelf verwondt, toeneemt. Ook scholen en andere organisaties hebben bijgevolg meer en meer te maken met het fenomeen. Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet gemakkelijk om hiermee om te gaan. Ouders en vrienden weten zich meestal ook geen raad en voelen zich onmachtig wanneer ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt.De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces. Als zij beschikken over de juiste informatie en praktische handvatten hebben, die gebaseerd zijn op een oplossingsgericht model, kunnen ouders, school en vrienden van onschatbare waarde zijn voor deze jongeren. Zo hebben zij onder meer behoefte aan ondersteuning om te kunnen reageren op de zogenaamde 'krasepidemies'. Een school kan rond dit thema een efficiënte, preventieve taak vervullen.www.garant.be
#KVHB:Zelfverwonding --- #KVHB:Psychotherapie --- 606.4 --- jeugdpsychiatrie --- psychiatrie --- zelfverwonding --- automutilatie --- Zelfverminking (automutilatie) --- Psychische stoornissen ; jeugd --- jongeren --- kinderpsychiatrie --- 433 --- 606.329 --- gedragsstoornissen --- hulpverlening --- jeugdigen --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- psychopathologie --- zelfverminking --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- 616.2 --- Opvoeding in de praktijk --- Overige neurosen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- psychosociale hulpverlening --- Psychiatry --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- jeugd --- Zelfverminking ; jongeren --- Zelfverminking --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Kinderen en jeugd --- Zelfverwonding --- Hulpverlening --- Geestelijke gezondheidszorg --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Orthopedagogics --- Psychiatry --- Paediatrics --- Autism --- Autisme --- Autistic disorder --- #KVHB:Autisme --- autisme --- ouder-kind relatie --- zelfverwonding --- afasie --- 616.2 --- 159.92 --- 159.95
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|