Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: Deze scriptie heeft als doelstelling om te onderzoeken wat de attitudes zijn van werknemers in Barco met betrekking tot het gebruik van interne sociale media en hoe zij tegenover deze nieuwe vorm van interne communicatie staan. Daarnaast wordt getracht te achterhalen wat werknemers als mogelijke voordelen en nadelen beschouwen van interne sociale media. Tenslotte geeft deze scriptie ook een overzicht van sociale media functionaliteiten die werknemers nuttig vinden voor Barco of voor hun job en de noden die ze hebben op dat vlak. Middelen of methode: Voor deze scriptie werden 15 interviews afgenomen met werknemers in Barco. De vragenlijst werd opgesteld aan de hand van het Technology Acceptance Model, waarbij er gepeild werd naar de twee determinanten 'Perceived Usefulness' en 'Perceived Ease of Use' om de attitudes van werknemers tegenover interne sociale media te beoordelen. Daarnaast werd ook gebruik gemaakt van twee variabelen van TAM 3, namelijk 'Subjective Norm' en 'Computer Self-efficacy'. De interviews werden kwalitatief geanalyseerd in Nvivo 10. In dit programma werden de transcripties gecodeerd volgens thema's, codes en subcodes.Aangezien het in deze scriptie over bedrijfsinterne informatie gaat, bevat deze scriptie vertrouwelijk materiaal. Deze data dient dus met discretie behandeld te worden en vertrouwelijke gegevens mogen onder geen enkele voorwaarde voor verdere publicatie gebruikt worden zonder toestemming van de auteur. Resultaten: Uit de interviews blijkt dat Barco werknemers over het algemeen positief staan tegenover het gebruik van sociale media tools voor de interne communicatie in Barco. Ze zien vooral een toegevoegde waarde op het vlak van transparantie, collaboratie, bedrijfscultuur, informatieverspreiding, toegang tot expertise, kenniscreatie en innovatie. Mogelijke nadelen hebben vooral betrekking op veiligheid, confidentialiteit, mentaliteit, overvloed aan informatie en technische beperkingen zoals Linuxintegratie. Respondenten beschouwen sociale media als snelle en gebruiksvriendelijke communicatietools, die doorgaans over goede zoekfunctionaliteiten beschikken, maar benadrukken echter wel de nood aan een goede datastructuur en richtlijnen met betrekking tot het gebruik van deze tools. De kenmerken van sociale media die respondenten nuttig vinden voor Barco of hun job zijn vooral: locatie en status updates, persoonlijke profielen, diepgaande zoekfunctionaliteiten, groepen, blogs, chatfuncties, mobiele applicaties, het gezamenlijk bewerken van documenten in real time, kalendersynchronisatie en consolidatie. Hoewel de ervaring van respondenten met Yammer niet altijd positief was door een gebrek aan participatie en bezorgdheid over veiligheid, confidentialiteit en inhoud, staan de meeste respondenten wel redelijk positief tegenover het gebruik van SharePoint 2013.
Attitudes. --- Barco. --- Interne communicatie. --- Kwalitatief onderzoek. --- S189-organisatiewetenschappen. --- S190-bedrijfsbeleid. --- S191-marktstudie. --- S196-sociale-economie. --- Semi-gestructureerde interviews. --- SharePoint 2013. --- Sociale media functionaliteiten. --- Sociale media. --- Studie in de meertalige communicatie. --- T120-computertechnologie. --- Technology Acceptance Model. --- Yammer.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|