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Bilan d'étape à l'occasion des dix ans d'existence des Rencontres organisées par l'association Espaces Marx Aquitaine et le cinéma Utopia de Bordeaux. Sur le thème de la classe ouvrière, une série de réflexions sont proposées sur la représentation du monde du travail au cinéma, sur la place accordée par le cinéma au vécu des travailleurs et à leurs luttes.
Working class in motion pictures --- Travailleurs au cinéma
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L'œuvre : Moins de 200 films en un peu plus d'un siècle, 134 pour la période du cinéma parlant, la silhouette ouvrière n'est pas très fréquente dans le cinéma français. Cet ouvrage est né d'un choc : le retour en force des ouvriers à l'écran dans les années 90. En même temps que l'on annonçait partout la mort programmée de la classe ouvrière dans la vie réelle, voilà que, sous les traits de Dominique Blanc, d'Ariane Ascaride ou Elodie Bouchez, les ouvrières crevaient l'écran. Ce décalage entre un discours généralement admis et la vigueur d'une représentation cinématographique a été une invitation à interroger sur la longue durée l'identité d'une représentation, à en traquer les constances et à en marquer les ruptures. Enraciné dans la conviction que le cinéma interpelle l'historien des sociétés et informe l'histoire, cet ouvrage a pour principale ambition d'offrir au lecteur quelques clés pour mieux comprendre une France où, réelle ou mythifiée, la classe ouvrière fut au cœur de la vie politique. La vérité de Clio est parfois de l'autre côté du miroir.
Working class in motion pictures. --- Motion pictures --- History.
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En écho à la chanson-manifeste de John Lennon, cet ouvrage s'appuie sur la figure du working class hero pour analyser la représentation de la classe ouvrière dans le cinéma britannique depuis la fin des années 1950. À partir d'un corpus d'environ trois cents films de genres variés, cet ouvrage met en résonance le cinéma et le contexte social, économique et politique du Royaume-Uni contemporain afin de cerner l'identité et la culture de sa classe ouvrière. Que celle-ci doive faire face à une menace d'embourgeoisement pendant l'équivalent des Trente Glorieuses ou de prolétarisation avec la désindustrialisation et la mondialisation de l'économie, elle est toujours au coeur des débats qui ont irrigué la société britannique depuis soixante-cinq ans et auxquels le héros ouvrier sert de catalyseur (méritocratie, société sans classes, inégalités, place des femmes et des minorités). La récurrence du working class hero au fil des décennies et le fait que sa représentation repose davantage sur l'exacerbation d'une masculinité en souffrance que sur une conscience de classe clairement établie permettent d'envisager l'émergence d'une figure mythique moderne dans l'imaginaire national britannique.
Working class in motion pictures. --- Motion pictures --- History. --- Social aspects --- Classe ouvrière --- Cinéma britannique --- Au cinéma --- Thèmes, motifs. --- Working class in motion pictures
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Arbeiterbewegung
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Instead, these movies were infused with the same current of liberalism and popular notion of democracy that flow through the American imagination.
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The revised and expanded edition of Working Stiffs, Union Maids, Reds, and Riffraff offers 350 titles compared to the original edition's 150. The new book is global in scope, with examples of labor films from around the world. Viewers can turn to this comprehensive, annotated guide for films about unions or labor organizations; labor history; working-class life where an economic factor is significant; political movements if they are tied closely to organized labor; production or the struggle between labor and capital from a "top-down"-either entrepreneurial or managerial-perspective. Each entry includes a critical commentary, production data, cast list, MPAA rating (if any), suggested related films, annotated references to books and websites for further reading, and information about availability of films for rental and/or purchase. This edition addresses both historical and contemporary films and features many more documentaries and hard-to-find information about agitprop and union-financed films.Working Stiffs, Union Maids, Reds, and Riffraff: An Expanded Guide to Films about Labor features fifty-eight production stills and frame enlargements. It also includes a greatly expanded Thematic Index of Films. Two new sections will help the reader discover labor films in chronological order or by nationality or affiliation with certain cinematic movements. To read Tom Zaniello's blog on the cinema of labor and globalization, featuring even more reviews, visit http://tzaniello.wordpress.com.Praise for the earlier edition-"Zaniello has created a useful and far-reaching guide with abundant information.... These are the sorts of films that prove what James Agee wrote in these pages nearly fifty years ago: 'The only movies whose temper could possibly be described as heroic, or tragic, or both, have been made by leftists.'"-The Nation"Zaniello has done a monumental job identifying the films that should be included in this genre.... Working Stiffs, Union Maids, Reds, and Riffraff is sorely needed and long overdue."-Cineaste"An engaging and opinionated book.... Even though mining, trucking, Jimmy Hoffa, and class warfare are the book's major themes, what holds the project together is Zaniello's sense of fun and wit. [Zaniello is] a better writer than most major film critics."-Village Voice Literary Supplement
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The Cinema of the Precariat is the first book to lay out the incredible range of the precariat (the social class suffering from precarity) as well as a detailed report on the cinematic record of their work and lives.It discusses a thorough and definitive selection of more than 250 films and related visual media that take the measure of the precariat worldwide. For example, thousands of Haitians, including children, harvest sugar cane in the Dominican Republic (The Price of Sugar), while illegal Afghan refugees work in Iran (Delbaran). More familiar are the millions of Latino immigrants, legal or not, of all ages, that work in the United States (Food Chains).Each chapter focuses on a sub-class of the precariat or a contested zone of labor or the evolving political manifestation of the struggles of the unorganized and the dispossessed. Among the hundreds of bewildering film choices available nowadays this book offers the reader reliable guidance to the films bringing to life the economic, political, and social dilemmas faced by millions of the world's global workforce and their families.Table of Contents
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