Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Nog steeds verlaten jaarlijks duizenden leerlingen voortijdig het onderwijs. Wat jongeren zelf vinden van de preventie en aanpak van voortijdig schoolverlaten was tot nu toe nauwelijks bekend. Dit boekje bespreekt enkele recente onderzoeken die laten zien dat leerlingen, zowel schoolgaande jongeren als voortijdig schoolverlaters, daar duidelijke opinies over hebben. Bovendien geven ze concrete suggesties hoe te vermijden dat jongens en meisjes uit het onderwijs vallen en hoe de begeleiding van voortijdig schoolverlaters betere resultaten op kan leveren.Uit de inhoud:Jongeren over de oorzaken van voortijdig schoolverlaten - Jongeren over de aanpak van voortijdig schoolverlaten.
Voortijdige schoolverlaters --- Preventie. --- 371.52 --- Onderwijs --- Oorzaken --- Preventie --- Spijbelen
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
1 op de 9 leerlingen maakt het middelbaar onderwijs niet af. Wat zijn de oorzaken en hoe kan dit opgevolgd worden? Een poging daartoe is 'tijdstap': een begeleidingsprogramma voor jongeren die problemen hebben op de middelbare school.
Leerprestaties --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- 454.9 --- probleemgedrag --- schoolmoeheid --- schooluitval --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs - Voortijdige schoolverlaters ; preventie - Schoolweigering - Spijbelen. --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Schoolweigering --- Spijbelen --- 455.2 --- probleemprojectmethode --- gedragsstoornissen --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Dropouts --- Prevention --- Teachers --- Educational counseling --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- PXL-Education 2016 --- begeleidingsmodellen --- secundair onderwijs
Choose an application
Terugdringen van het voortijdig schoolverlaten staat hoog op de beleidsagenda van het onderwijs. Te veel jongeren vertrekken van school zonder startkwalificatie. Het kabinet wil het aantal voortijdig schoolverlaters daarom in tien jaar tijd met helft verminderen.Deze studie gaat na welke vorderingen zijn gemaakt met de doelstelling op dit terrein en inventariseert de knelpunten die zich voordoen in de verschillende trajecten naar de startkwalificatie. Verder geeft de studie een overzicht van de achtergronden van voortijdig schoolverlaters. Ook worden de prestaties van het Nederlandse onderwijs op het terrein van voortijdig schoolverlaten en de startkwalificatie afgezet tegen die van de andere landen in de Europese Unie.
Onderwijs 37 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Nederland (492) --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- Voortijdige schoolverlaters --- Nederland --- Vroegtijdige schoolverlater --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- 81.43 moving up, final exams. --- Beroepsonderwijs. --- Voortgezet onderwijs. --- Voortijdig schoolverlaten. --- voortijdige schoolverlaters. --- Nederland. --- Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
Choose an application
allochtone kinderen, onderwijs --- vroegtijdig schoolverlaters --- schoolopbouwwerk --- schoolmaatschappelijk werk --- Schoolloopbaan ; allochtone leerlingen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- migranten: in onderwijs --- 377 --- 371.21 --- 371 --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Personality development --- schoolmoeheid --- allochtone jongeren --- schoolverlaters --- schoolverzuim --- sociale integratie --- etnische minderheden --- onderwijs --- kinderen --- jongeren --- allochtonen --- migranten --- Nederland --- 81.43 moving up, final exams. --- Allochtonen. --- Schoolverzuim. --- Voortijdig schoolverlaten. --- allochtone jongeren. --- voortijdige schoolverlaters. --- vroegtijdige interventies. --- Nederland.
Choose an application
Met een wetenschappelijk onderbouwde theorie en veel praktijkvoorbeelden wordt in dit boek de rol die het paard kan spelen bij het versterken van executieve functies met behulp van ervaringsleren helder uiteengezet.Sinds 2004 werkt Paulien Rutgers met het ondersteunend inzetten van paarden bij interventies die tot doel hebben om kinderen met specifieke hulpvragen tussen de 4 en 18 jaar te stimuleren zich verder te ontwikkelen. Meer dan de helft van deze kinderen kampt met schooluitval en/of risicovolgedrag. Ze hebben op één of meerdere executieve functies ondersteuning nodig met daarbij een terugkoppeling naar het gezin en de school. De paarden hebben een positief effect op het leervermogen, de zelfreflectie en de bewustwording van deze kinderen.In dit boek brengt Paulien Rutgers al haar ervaring en de resultaten van haar zoektocht naar de verklaring voor het effect dat paarden hebben samen. Ze bezocht nationale en internationale symposia, lezingen en cursussen, bestudeerde artikelen en boeken, voerde gepassioneerde gesprekken met onderzoekers en collega?s met als resultaat een samenvattende theorie met een vertaling naar de praktijk.(bron: https://www.swpbook.com/boeken/9/psychologie/1957/help-mijn-juf-is-een-paard)
Paarden --- XXXX --- therapie --- Hippotherapie --- hippotherapie (lt) --- paarden (lt) --- leertheorieën --- Onderwijs --- Gedragsproblemen --- Voortijdige schoolverlaters --- Leerproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Ontwikkelingsproblemen --- Ervaringsleren --- Executieve functies --- Gedragsprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerprobleem --- Paard --- Ontwikkelingsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Verzorging --- Sport --- Beroep --- Executieve functie
Choose an application
Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.
Labour market --- Age group sociology --- Sociology of education --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.1O350 --- PBIB --- 451 Werkloosheid --- 742 Scholieren en studenten --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Drop-out --- jeugdwerkloosheid --- Schoolverlaters --- 371.212.8 --- 331.66-053.7 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Onderwijs en economie --- Voortijdig schoolverlaten --- Jeugdwerkloosheid --- 331.66 --- schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters. --- Jeugdwerkloosheid. --- Youth --- Employment --- Belgium --- European communities --- Dropouts --- European Union countries
Choose an application
Ieder schooljaar verlaten in Vlaanderen meer dan 7.000 jongeren de schoolbanken zonder diploma secundair onderwijs of een gelijkwaardige kwalificatie. Deze jongeren komen in een uiterst kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en dragen dat vaak hun hele leven mee. Om jongeren preventief te behoeden voor schooluitval, geven we in 'Schooluitval tegengaan. Binding als buffer tegen spijbelgedrag' leerkrachten, directeurs, clb-medewerkers en andere professionals en geïnteresseerden tips en achtergrond om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Dit zal uiteindelijk leiden tot minder spijbelgedrag en een kansrijkere professionele start aan het einde van de schoolloopbaan.Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155258-schooluitval+tegengaan
Schoolmoeheid --- Spijbelen --- Schooluitval --- School management --- Flanders --- schoolverzuim --- zittenblijven --- School attendance --- Voortijdige schoolverlaters --- Preventie --- Onderwijs --- Verbindend werken --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Leeromgevingen --- Onderwijspsychologie --- Schoolloopbaan --- Verbondenheid --- Samenwerkingsverbanden --- Schoolcultuur --- Participatie --- Motivatie --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerprobleem --- Leeromgeving --- Samenwerkingsverband --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Differentiatie --- motivatie --- schooluitval --- 742 Scholieren en studenten
Choose an application
Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogie. --- Schoolleiding. --- Schoolloopbaan. --- Zorgverbreding. --- School management --- schoolbeleid --- schoolloopbaan --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsorganisatie --- #A0201A --- 742 Scholieren en studenten --- 37.015.31 --- 371.2 --- 430.8 --- 454.23 --- CLB-centra --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Studiekeuze --- 450.5 --- pedagogiek (gez) --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 484.2 --- leerlingbegeleiding --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Effectieve scholen --- CLB --- Remediëring --- Middenstand --- Technisch secundair onderwijs --- Technologische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Mobiliteit --- Sociale problematiek --- Onderwijs --- Leerlingen --- Resultaten --- Voortijdige schoolverlaters --- Effectieve school --- Opvoeding --- Leerling --- Resultaat --- Vroegtijdige schoolverlater --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Emigratie --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbe-reidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
spraakstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- Psycholinguistics --- tweetaligheid --- stotteren --- Orthopedagogics --- schoolverlaters --- stemstoornissen --- dyslexie --- schoolproblemen --- dyscalculie --- taalstoornissen --- HOOGBEGAAFDE KINDEREN -- 372 --- VROEGTIJDIG SHOOLVERLATEN -- 372 --- KINDEREN -- 372 --- ADOLESCENTEN -- 372 --- SPRAAKPROBLEMEN -- 159.920.5 --- TAALONTWIKKELINGSSTOORNISSEN -- 159.920.5 --- STEMSTOORNISSEN -- 372 --- 464 --- Dyslexie --- Taalontwikkeling --- Linkshandigheid --- Tweetaligheid --- Rekenproblemen --- Verslaving --- Stotteren --- Stemgebruik --- Hoogbegaafdheid --- Schoolverzuim --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Onderwijs --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376.5 --- Taal --- Dyscalculie --- Taalontwikkeling en sociale omgang --- Leerproblemen --- leerpsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- Leerstoornissen. --- Orthopedagogiek --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen. --- Handboeken en inleidingen. --- Kinderen. --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Kinderen en jeugd --- Taalproblemen --- Spraakontwikkeling --- Taalverwerving --- Schoolrijpheid --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Linkshandigen --- Stemproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Voortijdige schoolverlaters --- Jeugd --- Spraakprobleem --- Kind --- Taalprobleem --- Leerprobleem --- Adolescent --- Rekenprobleem --- Stemprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|