Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vluchtelingenkind --- Vluchteling --- Verzoeker om internationale bescherming --- Kind
Choose an application
Wens --- Droom --- Nacht --- Vluchteling --- Vluchtelingenkind --- Jeugdpoëzie
Choose an application
Wereldoorlog II --- Jodenvervolging --- Engeland --- Vluchtelingenkind --- Onderduiken --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Choose an application
De 9-jarige Ahmet komt als oorlogsvluchteling uit Syrie? in een Londense schoolklas terecht. Alexa (9, ik-persoon) en een paar klasgenoten willen hem helpen. Maar door het plan dat ze hebben bedacht, komen ze in grote problemen.https://lemniscaat.nl/boeken/de-jongen-achter-in-de-klas
English literature --- Vluchteling --- Vluchtelingenkind --- Vriendschap --- Schoolleven --- Helpen --- Oorlog --- Verlies (emotie) --- Jeugdboeken 07-09 jaar
Choose an application
De Afrikaanse Esi, haar broertje en hun slaaf Lano worden in het dorp door twee mannen ontvoerd en naar de kust gebracht, waar een slavenschip wacht. De kinderen worden samen in het ruim opgesloten en komen terecht op een suikerplantage aan de andere kant van de oceaan. Daar moet Esi een bezemkamer delen met Jantje, zoon van een Amsterdamse opzichter en een zwarte vrouw. Als Esi geheimen over Jantje te weten komt die zijn leven op stelten zetten, kunnen ze niet anders dan een vluchtplan bedenken.Suikerland mijdt alle clichés en wil aan kinderen vertellen hoe mensen in slavernij leefden. Zowel de Afrikaanse als de Europese geschiedenis van slavernij zijn deel van het verhaal.https://www.standaardboekhandel.be/p/suikerland-9789045126999
Dutch literature --- Slavernij --- Afrika --- Europa --- Geschiedenis --- Geheim --- Vluchten --- Vluchtelingenkind --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Choose an application
In de periode maart 2017-maart 2018 boog een denkgroep in de Vlor zich over het thema 'vluchtelingen en onderwijs'. De hoofdtaak van deze strategische verkenning was om het onderwijs voor vluchtelingen in Vlaanderen door te lichten en voorstellen te formuleren die vluchtelingen én het onderwijs ten goede komen. Wat kan onderwijs voor vluchtelingen betekenen? En wat betekenen vluchtelingen voor onderwijs? Hoe kunnen initiatieven vanuit andere beleidsdomeinen bijdragen tot een betere toeleiding en omkadering van onderwijs? Wat is verder nodig om onderwijs aan vluchtelingen optimaal vorm te geven? Wat kunnen we leren van de aanpak in ons omringende landen? Welke rol zien we voor de bredere samenleving weggelegd?Bron: https://www.vlaanderen.be/publicaties/onderwijs-voor-vluchtelingen-warm-onthaal-vlotte-leerloopbaan-en-duurzaam-toekomstperspectief-verslag-van-een-strategische-verkenningTermen die eveneens aan bod komen: flexibele leerweg, vervolgcoaches
Onderwijs --- Vluchteling --- Vluchtelingenkind --- Onthaal (opvang) --- OKAN --- Toekomstvisie --- NT2 --- Organisatie --- Beleid --- Competentie --- Basiseducatie --- Hoger onderwijs --- Integratie --- Kind
Choose an application
Oma's huis, de binnenplaats met de grote kersenboom, zijn beste vriend Pasha... zal hij ze ooit nog terugzien? Van de ene op de andere dag moet de bijna veertienjarige Cyrus zijn thuisland Iran ontvluchten, samen met zijn moeder. Verstopt in de laadbak van een vrachtwagen vol stinkende schapenhuiden vertrekken ze richting Europa. Tijdens hun vlucht ontmoet Cyrus het mysterieuze meisje met die donkere ogen en zwarte krullen: Farnaz. Hoewel Cyrus in het begin niets van haar moet hebben, ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee.https://rosestories.nl/boeken/cyrus-farnaz/
Migration. Refugees --- Didactics of social education --- Europe --- Iran --- Syria --- Vluchtelingenkind --- Vluchten --- Moed --- Doorzettingsvermogen --- Europa --- Vriendschap --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Choose an application
Als Roya (9, ik-persoon) met haar familie eindelijk een huis krijgt in Nederland, krijgt ze ook een huisdier: het dwergkonijntje Misjka. Maar op een dag is Misjka opeens verdwenen. Met kleurenillustraties. Bron: bibliotheek.be
Dutch literature --- Vluchteling --- Vluchtelingenkind --- Afghanistan --- Huisdier --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Vluchtelingen --- Huisdieren --- Vluchtelingen. --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep)
Choose an application
In dit rapport stellen we de getuigenissen van een aantal kinderen voor die we over een periode van twee jaar verzamelden. Zij geven u een inkijk in de denkwereld, de ervaringen, de vreugde en het verdriet van vluchtelingenkinderen in België. Het feit dat we hun relaas ongefilterd weergeven, maakt dit rapport heel bijzonder. We willen alle kinderen en jongeren die aan het What Do You Think?-project van UNICEF België meewerkten, hartelijk danken. Zonder hen zou dit rapport er nooit gekomen zijn. We danken ook de opvoeders, maatschappelijk werkers en voogden die elke dag met deze kinderen werken en zonder wie we dit project niet tot een goed einde hadden kunnen brengen. In dit rapport laten we dus de stem horen van de migranten- en vluchtelingenkinderen die in België wonen. We kunnen heel wat leren van hun verhalen. Bron: https://www.unicef.be/content/uploads/2018/01/wdyt-4-1-NL.pdf
Persoon met een migratieachtergrond --- Vluchtelingenkind --- België --- Armoede --- Oorlog --- Geweld --- Discriminatie --- Verhaal --- Uitbuiting --- Veiligheid --- Procedure --- Opvangcentrum --- Ondersteuning --- Vluchteling --- Kind
Choose an application
In dit inspirerende, hoopvolle verhaal komen een broertje en zijn oudere zus in een nieuw land, nadat ze gered zijn van een wrak bootje op een duistere zee. Het jongetje begint al snel weer te spelen en te lachen, maar zijn zus houdt zich schuil. Op een dag brengt haar broer haar een vlinder. Misschien is er toch iets wat haar over kan halen om weer de wereld in te gaan? Een ontroerend verhaal, waar nog lang nadat het uit is aan teruggedacht zal worden. Geschreven door Helen Cooper, winnares van de Kate Greenaway Medal, en invoelend geïllustreerd door debutante Gill Smith. Een verhaal dat de vluchtelingenkwestie toont vanuit een kindperspectief Bron: uitgeverDe vluchtelingenproblematiek op een voor kleuters verteerbare manier in een prentenboek gieten, is een kunst. Helen Cooper en Gill Smith slagen daar wonderwel in. Het boek begint in donkere kleuren en toont een broertje en een zusje die met een bootje ergens aan land komen. Ze vinden daar een onderkomen en het jongetje slaagt er snel in om naar buiten te gaan en de schaduwen in zijn hoofd te dempen met al het moois wat buiten te zien en te beleven valt. Het meisje wil niet naar buiten, blijft verdrietig onder haar dekentje zitten en is lusteloos hoe haar broertje ook aandringt. Op een dag brengt het jongetje een vlinder binnen. Nog wil het meisje niet naar buiten, maar de vlinder ook niet meer. En met de vlinder leert het meisje langzaam terug de kleuren zien. Het boek weet de emoties van de jongen en het meisje door het kleurgebruik in de illustraties echt te treffen. Daardoor is het ook een hoopvol boek geworden dat ellende én geluk een plaats weet te geven. Je krijgt een inkijk als je surft naar: https://www.samsarabooks.com/boeken/volg-de-vlinder/.Bron: https://alleswatikmooikanvinden.org/prentenboeken-voor-kleuters/oorlog-en-vrede/
Vluchtelingenkind --- Broers en zussen --- Redden --- Zee --- Bang zijn --- Vlinder --- Zelfvertrouwen --- Zorgen maken --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|