Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Lezen, schrijven en rekenen vormen het cognitief kapitaal dat op de basisschool verworven wordt. Lezen is de kern van dat kapitaal, omdat het voorwaardelijk is voor de cognitieve ontwikkeling van een kind. Met behulp van technisch lezen kunnen kinderen de schriftelijke taal ontsleutelen. Ze krijgen toegang tot de wereld der volwassenen. Door begrijpend lezen worden zij onafhankelijker in het verzamelen en verwerken van informatie. Een belangrijk deel van het cognitief kapitaal wordt in de eerste jaren van het basisonderwijs gevormd. Wie daar tekortschiet of achterstanden oploopt, krijgt het moeilijker met het vermeerderen van kapitaal. Zeker ook in het vervolgonderwijs waar vakkennis en vaardigheden op basis van interesse, inzet en prestaties essentieel zijn. In dit boek maken de auteurs een kritische analyse van opmerkelijke ontwikkelingen die het onderwijs afleiden van zijn primaire taak. Het gaat hierbij om visies op leren, om opvattingen over ontwikkeling en opvoeding van kinderen, en onderwijs dat onder de noemer van de maatschappelijke opdracht steeds dwingender met politieke doelen geconfronteerd wordt. De auteurs pleiten voor meer professionele autonomie van de leraar en voor het veiligstellen van cognitief kapitaal.
Basisonderwijs --- 473 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Onderwijsvernieuwing --- Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Leerstijlen --- Meervoudige intelligentie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Onderwijskunde --- Nederland --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijskunde. --- Nederland. --- departement Algemeen 11 --- onderwijs --- onderwijsontwikkeling
Choose an application
Basisonderwijs --- Enseignement maternel --- Enseignement primaire --- Kleuteronderwijs --- Périodiques --- Tijdschriften --- #PEDA:TSCAT --- tijdschriften --- Ervaringsgericht onderwijs --- 450.49 --- 470 --- 471.4 --- 473 --- Didactiek --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- Overige onderwerpen --- Didactiek; algemeen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Periodicals
Choose an application
Veel basisscholen en lerarenopleidingen hebben de ambitie een onderwijspraktijk te ontwikkelen die voor alle betrokkenen interessant, motiverend, uitdagend en betekenisvol is. Dit streven vraagt om een proces waarin de behoeften van leerlingen, leraren, studenten en opleiders serieus worden genomen. Als belanghebbenden participeren zij in de vormgeving van de beoogde praktijk. Het op systematische wijze realiseren van een gezamenlijke ambitie wordt collectief leren of collectief kennis creëren genoemd. Collectief kennis creëren is een vitaal proces waarin aan de individuele behoeften van betrokkenen aan relatie, competentie en autonomie tegemoet wordt gekomen. Tegelijk wordt ook voorzien in de collectieve behoeften aan cohesie, coherentie en coöperatie. Deze publicatie biedt een theoretisch model voor collectieve leerprocessen en gaat in op de vormgeving ervan. Zij laat aan de hand van casuïstiek zien hoe collectief leren in een basisschool en een opleiding gestalte krijgt en biedt er een samenhangende methodiek voor. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen --- 473 --- Lerarenopleiding --- Leerprocessen --- Basisonderwijs --- Kennismanagement --- leerprocessen --- basisonderwijs --- lerarenopleiding --- competenties --- 104317.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Lerarenopleidingen --- 450.8 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsleerprocessen. --- Learning --- Collaboration --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Onderwijspraktijk
Choose an application
Initial didactic situation --- leraren-leerling relatie --- Didactic strategies --- leidinggeven --- 37.02 --- 454.22 --- Leerkracht-leerlinginteractie --- Leiderschap --- Onderwijs --- Opvoeding --- 473 ) Vernieuwing van het basisonderwijs --- 419.3 --- Didactiek --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- Onderwijsstijlen --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactische en methodische grondbeginselen
Choose an application
In 1985 publiceerde de Duitse pedagoog en filosoof Winfried Böhm Theorie und Praxis, een pedagogisch ᆳ filosofische studie met referentiewaarde die ook ver buiten de grenzen van de Duitstalige landen weerklank vond. Böhm herinterpreteert en actualiseert op zeer overzichtelijke en heldere wijze belangrijke pedagogische grondbegrippen zoals praxis, `Bildung' of vorming, persoon en persoonswording. Deze bundel "De basisschool in dienst van de persoonswording van het kind" bevat reacties op en reflecties over de pedagogische visie van Böhm, toegepast op de onderwijssituatie van de basisschool. 1. Practici reflecteren oevr het basisonderwijs2. De pedagogie(k) van de steinerschool. Persoonlijk handelen uit inzicht3. Niets nieuws onder de onderwijszon4. Het onderwijs als dienst aan de persoonswording van het kind5 Persoonswording in de basisschool: wie, wat, waar, hoe? Een voorbeeld van nadenken over pedagogisch verantwoord basisonderwijs6. Die Grundschule als Ort der Bildung der Perrson7. Hoe organiseer je persoonsoriënterend basisonderwijs?
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Gezinspedagogiek. --- basisonderwijs --- Steinerpedagogie --- Didactics --- Primary education --- Educational systems. Teaching systems --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Maturation (Psychology) --- Child development --- Böhm, Winfried --- 772 Basisonderwijs --- GOK --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- 453.5 --- 473 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Onderwijsvernieuwing --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Steineronderwijs / Steinerscholen (Vrije scholen) --- Steineronderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Educational psychology --- Personality development --- Teaching --- Educational sciences --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Scholen dienen een professionele leergemeenschap te zijn. Hierover zijn school leiders, leerkrachten en onderwijskundigen het eens. In een professionele leergemeenschap ontwikkelen en onderhouden deze mensen een structuur en een cultuur van samen werken en samen leren met als doel de voortdurende verbetering van het onderwijs. Over de vraag hoe een school zich als professionele leergemeenschap kan ontwikkelen is veel minder bekend. Deze publicatie gaat uitgebreid in op deze vraag. Hoe verloopt deze ontwikkeling? Welke interventies zijn belangrijk? Wat is de rol van de schoolleider? Het boek doet verslag van een langdurig project waarin een aantal scholen werden ondersteund in hun ontwikkeling tot professionele leergemeenschap en kennis werd verzameld over dat proces. Na enkele inleidende theoretische hoofdstukken wordt het ontwikkelproces van vier scholen uitgebreid beschreven. Ook bevat het boek hoofdstukken met materialen die gebruikt kunnen worden in de diagnose van de school en de verdere ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen. --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijsmanagement. --- School management --- onderwijsmanagement --- onderwijsorganisatie --- School management and organization --- Belgium --- Netherlands --- Research --- onderwijsvernieuwing --- onderwijskunde --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolontwikkeling --- Basisonderwijs --- Duurzame ontwikkeling --- 473 --- 458.1 --- Leerprocessen --- Schoolmanagement --- 090837.jpg --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsmanagement --- Onderwijsbeleid --- duurzame ontwikkeling --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Organisatie - Management --- Professionalisering --- Lager onderwijs
Choose an application
Wat is er mooier dan leren vanuit eigen vragen? Veel bovenbouwleerkrachten nemen dit graag als uitgangspunt voor de leerlingen. Maar hoe organiseer je dit, hoe voldoe je aan de kerndoelen en wat vraagt het van jou als leerkracht?In dit basisboek geven we een handvatten aan leerkrachten die hun onderwijs samen met leerlingen willen opbouwen. Uitgangspunt is daarbij het inrichten van rijke onderzoeksactiviteiten die als context dienen voor leren en ontwikkelen.De vakken staan niet apart. We zetten in op de bereidheid van leerlingen om vragen te stellen over de wereld, actuele kwesties en ervaringen.In de onderzoeksactiviteiten die leerlingen ondernemen is aandacht voor vakinhouden in combinatie met vragen van de groep en kwesties uit de echte wereld. In dit boek staan theoretische onderbouwingen en ook praktische voorbeelden die de uitvoerbaarheid van de onderzoeksactiviteiten vergroten en leiden tot de gewenste leeropbrengsten. Vakken en vorming in onderzoek is een boek voor alle leerkrachten in de bovenbouw die willen ontwikkelen en innoveren. Het boek is ook geschikt voor studenten van pabo en pedagogiek. (Bron: uitgever)
School management --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- onderzoeksmethoden --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- 474.21 --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ervaringsgericht werken --- Wereldoriëntatie --- Onderzoek --- 453.9 --- 473 --- Ervaringsgericht onderwijs --- Didactische principes --- Overige onderwijsstelsels --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Thematisch werken --- Onderzoekend leren --- Didactiek --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Kennisverwerving --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Belgique ; histoire --- België ; geschiedenis --- Enseignement --- Onderwijs --- Elementary school teachers --- Training of --- History --- België --- 19de eeuw --- Lerarenopleiding --- 473.7 --- 371.13 --- -#GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pedagogie --- Academic collection --- 371.13 <493> --- 472.1 --- 473 ) Vernieuwing van het basisonderwijs --- geschiedenis --- onderwijzersopleiding : geschiedenis (ler) --- opleiding onderwijsgevenden --- 450.1 --- Teachers --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- -History --- History. --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- #GGSB: Onderwijs --- Training of&delete& --- C6 --- Pedagogie --- Elementary school teachers - Training of - Belgium - History
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|